Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronald Halma
Vandaag om 11:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:03:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Minder wissels door henk
Vandaag om 10:38:36
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
29 August 2025, 22:41:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
29 August 2025, 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
29 August 2025, 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
29 August 2025, 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
29 August 2025, 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
29 August 2025, 22:16:52
Aachenau West door einte
29 August 2025, 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
29 August 2025, 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
29 August 2025, 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
29 August 2025, 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 August 2025, 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 August 2025, 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
29 August 2025, 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
29 August 2025, 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
29 August 2025, 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
29 August 2025, 19:40:10

Auteur Topic: Geluidsisolatie test met/zonder kurk  (gelezen 8282 keer)

jowi

• Offline Offline
Geluidsisolatie test met/zonder kurk
« Gepost op: 08 March 2017, 19:23:58 »
Doordat ik door alle adviezen door de bomen het bos niet meer helemaal zag, en ik een liefhebber ben van het meten = weten principe, heb ik even heel snel een praktisch testje in elkaar geknutseld om eens te kijken wat nou het effect is van een dun laagje kurk onder de rails, op een stuk multiplex. Ik moet toegeven dat ik niet echt hoge verwachtingen had.

Qua lijm ben ik er wel van overtuigd dat een lijm nodig is die niet 100% uithard maar ietwat flexibel blijft; ik heb dan ook de boekbinderslijm gebruikt. Ook omdat deze met wat vocht weer makkelijk los te maken is. Tests met andere lijmen ga ik dan ook niet doen...

De testopstelling is een 9mm dikke berken multiplex plaat van 120x60cm, met daarop 2 lengtes peco code55 flexrail, de ene direct op het fout geplakt, de ander op een laagje kurk van 2mm dik en 10cm breed. Het kurk zit niet volledig verlijmd maar met strookjes bblijm om de ca. 4 cm. Beide rails zit ook gelijmd met bblijm, door om de 10-15cm een drupje lijm tussen de bielsen te laten lopen. De rails en het kurk zitten flink goed vast op deze manier. De hele plaat ligt verhoogt op een simpel frame zodat er een klankkast ontstaat.

Ik heb 2 wagons gekozen met metalen wielen, die beiden hetzelfde geluid maakten op beide rails (er zit best veel verschil in wagons onderling). Door deze met de hand heen en weer te bewegen merkte ik eigenlijk meteen al dat het kurk inderdaad heel wat geluid wegneemt, maar ook het karakter van het geluid veranderd. Zonder kurk is het geluid rauw en metalig, met de kurk is het rauwe verdwenen en blijft een vriendelijk geruis/gezoef over.

Gemeten met een dB meter op ca. 10cm afstand is ook goed te meten wat de verschillen zijn; zonder kurk maakt de wagon ca. 80dB aan geluid, met kurk 70dB... dat is een verschil ten gunste van het kurk van zo'n 10dB!

Als probeersel heb ik ook nog aan de onderkant van de multiplex plaat, tegenover de kurk, een strook van 10cm breed stuk anti-dreunmat geplakt, om ter plekke het hout te verzwaren (https://www.conrad.nl/nl/sinuslive-adm-anti-droehn-matte-bitumen-mat-l-x-b-x-h-500-x-200-x-27-mm-1-stuks-854676.html) en dat geeft ook nog een verschil van 1 a 2 dB... en het maakt het geluid nog iets 'lichter' van karakter. Heeft niet zoveel effect als het kurk, maar helpt wel degelijk.

10dB betekend een halvering van het waargenomen geluid!
Ik ben nu dan ook overtuigd van het nut van een laagje kurk :) en dit is nog maar 2mm (y)

« Laatst bewerkt op: 08 March 2017, 19:27:45 door jowi »

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Geluidsisolatie test met/zonder kurk
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2017, 21:30:23 »
10 dB is zelfs gelijk aan factor 10.
3dB is gelijk aan factor 2 (verdubbeling)
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2017, 21:39:31 »
Leuke test, maar benadert totaal niet de praktijk waarin de baan gebruikt gaat worden.
Nu ligt de rails los op het kurk. er is totaal geen verbinding tussen de materialen.

Doe die test nu nog eens als er balast is aangebracht, en zie wat de meetresultaten dan zijn.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2017, 21:49:13 »
Ik sta op het punt om een schaduwstation aan te leggen en twijfel daarbij of ik daar kurk ga gebruiken of niet.
Voor mij is dit testje wel degelijk praktisch toepasbaar, omdat ik daar geen ballast in ga aanbrengen.

Naar je eventuele bevindingen met ballast ben ik overigens ook wel benieuwd.

Bedankt Johan.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2017, 22:00:02 »
Leuke test, maar benadert totaal niet de praktijk waarin de baan gebruikt gaat worden.
Nu ligt de rails los op het kurk. er is totaal geen verbinding tussen de materialen.
De rails ligt niet los maar is op het kurk gelijmd. Kurk is gelijmd op het multiplex.
In ieder geval zal mijn schaduwstation een stuk stiller zijn. Die krijgt namelijk uberhaupt geen ballast...

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2017, 22:58:58 »
Gemeten met een dB meter op ca. 10cm afstand is ook goed te meten wat de verschillen zijn; zonder kurk maakt de wagon ca. 80dB aan geluid, met kurk 70dB... dat is een verschil ten gunste van het kurk van zo'n 10dB!
Hela, ik zie een dB-meter die OP de ondergrond staat die het geluid voortbrengt. Hoe weet je zeker dat wat jij meet wel klopt? Dat statief pikt alles op en geeft dat zeker weten door aan de meter. Het is niet voor niets dat de meeste meters vaak pas bij 50 of 60 dB beginnen, omdat anders het in de hand houden de boel al flink uit laat slaan.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 March 2017, 23:20:09 »
Dat is wel HEEL erg ver gezocht, maar hij meet in ieder geval beide gevallen hetzelfde.
En nogmaals het is geen wetenschappelijk verantwoord stukje rakettechniek, maar een hele simpele test.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 08 March 2017, 23:26:56 »
De rails ligt niet los maar is op het kurk gelijmd. Kurk is gelijmd op het multiplex.

Het kurk zit niet volledig verlijmd maar met strookjes bblijm om de ca. 4 cm. Beide rails zit ook gelijmd met bblijm, door om de 10-15cm een drupje lijm tussen de bielsen te laten lopen.
Ik denk toch dat je jezelf aan het rijk rekenen bent. Rails vastlijmen met om de 15 cm een drupje, dat is geen vastlijmen. Dan ligt het grotendeels los. Als je gaat ballasten wordt alles door en door gelijmd en kan ik je voorspellen dat het grootste deel van je demping weer verdwijnt.
Je kunt wel wat winnen door het kurk alleen langs de randen aan de ondergrond te lijmen en niet onder de rails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2017, 23:29:35 »
Ik sta op het punt om een schaduwstation aan te leggen en twijfel daarbij of ik daar kurk ga gebruiken of niet.
Je kan een schaduwstation vrijwel stil krijgen door de rails los op schuimplastic te leggen. Het is alleen de vraag of dat echt praktisch is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2017, 23:32:47 »
Voor een schaduwstation is dit een prima manier van rails en kurk monteren. Het gaat geen kant op, zit stevig genoeg, en er hoeft geen ballast op, en het is demontabel. Misschien goed om te vermelden dat dit N spoor rails is. Wat het geluid met ballast doet, geen idee. Dat heb ik dus niet gemeten zoals je kunt zien.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2017, 08:05:31 »
Interessant experiment ! Je zou mij zeer verplichten als je de hele excercitie ook nog eens met 4 mm kurk zou willen uitvoeren  :D. Ik ben zeer benieuwd.

Zèlf heb ik inmiddels kunnen constateren dat het inderdaad zo is dat wanneer het ballastbed het multiplex raakt, de dempende werking van het kurk vrijwel geheel verloren gaat. In het vervolg zal ik dan ook naast het kurk strookjes van dat blauwe spul aanbrengen, alvorens ik ga ballasten.

Voor een schaduwstation hoeft dat natuurlijk niet.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2017, 09:20:59 »
Al eens gedacht aan rubber onder de rails in het schaduwstation ?
Ik heb dit toegepast in mijn railspiralen.   Gewoon oude rubber antislipmatten die gebruikt werden in containers om te voorkomen dat onze rollen papier gingen schuiven.
Deze zijn ongeveer 3 a 4 mm dik (dus zowat gelijk aan de kurkstroken ) .
en demping ....gewoonweg fantastisch  !
Ik heb deze met patex verlijmd op het multiplex van de spiraal en de rails zijn geschroefd.   De treinen hoor je bijna niet rijden eens ze hierop komen.

Peter
Petdig1

jowi

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2017, 09:25:09 »
Interessant experiment ! Je zou mij zeer verplichten als je de hele excercitie ook nog eens met 4 mm kurk zou willen uitvoeren  :D. Ik ben zeer benieuwd.

Zèlf heb ik inmiddels kunnen constateren dat het inderdaad zo is dat wanneer het ballastbed het multiplex raakt, de dempende werking van het kurk vrijwel geheel verloren gaat. In het vervolg zal ik dan ook naast het kurk strookjes van dat blauwe spul aanbrengen, alvorens ik ga ballasten.
Ik heb nog een strookje 2mm over; ik zal die op de huidige 2mm plakken en nog eens meten. Dat is dan natuurlijk 2x2mm met lijm er tussen en geen 4mm ;)

Mbt de ballast, als je die inderdaad het hout laat raken doe je alles sowieso teniet. Kun je beter eerst de hele plaat van een dun laagje kurk voorzien, en dan de rails daarop en dan pas ballasten. Of als je de kurk als een verhoging voor het ballast ziet, stroken kurk op het kurk?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2017, 09:28:10 »
Al eens gedacht aan rubber onder de rails in het schaduwstation ?
Deze zijn ongeveer 3 a 4 mm dik (dus zowat gelijk aan de kurkstroken ) .
Voor mij persoonlijk vind ik 4mm te dik... ik moet rekening houden met een spiraal, en die extra 4mm heeft weer een negatieve invloed op de stijging... maar ik heb wel materiaal gezien wat 50% kurk en 50% rubber was; dat was ook 2mm dik. Ik heb er aan zitten denken dat te proberen, maar het is heel donker, bijna zwart materiaal. Een bijkomstig voordeel van kurk is de lichte kleur zodat potlood en penstrepen (ivm de bouw) er goed zichtbaar op zijn... ook is deze rubber/kurk optie 3x duurder dan kurk alleen... als het ook 3x beter dempt is dat nog te overwegen.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2017, 11:38:38 »
Leuk om te zien zo'n test. Ik denk dat dit het eeuwige dilemma zal blijven voor modelspoorders :)  Karst Drenth gebruikt 3 mm rubber voor zijn schaduwstation, dat lijkt mij ook wel iets. Een beetje net als Peter z'n oplossing http://forum.beneluxspoor.net/index.php/index.php/topic,22460.810.html

Overigens ga ik dit eens proberen:

Het spul is heel erg zacht, het enige is dat ik iets moet verzinnen waardoor alle ballast en andere afwerkingsmaterialen er niet doorheen zakken en zo alsnog een verbinding maken met de houten ondergrond. Ik zat te denken aan iets van dunne plasticfolie. Dan krijg je een houten onderblad, dan de rubbermatten (op enkele plekken gelijmd met zachte lijm), dan de plastic folie (ook op enkele plekken gelijmd met zachte lijm, maar misschien ook wel helemaal los) en dan de rails met ballastbedding op de folie gelijmd. Maar als ik zover ben zal ik dat ook eerst eens testen 8)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2017, 11:47:45 door Rondje_HO »