Leuke test, maar benadert totaal niet de praktijk waarin de baan gebruikt gaat worden.Nu ligt de rails los op het kurk. er is totaal geen verbinding tussen de materialen.
Gemeten met een dB meter op ca. 10cm afstand is ook goed te meten wat de verschillen zijn; zonder kurk maakt de wagon ca. 80dB aan geluid, met kurk 70dB... dat is een verschil ten gunste van het kurk van zo'n 10dB!
De rails ligt niet los maar is op het kurk gelijmd. Kurk is gelijmd op het multiplex.
Het kurk zit niet volledig verlijmd maar met strookjes bblijm om de ca. 4 cm. Beide rails zit ook gelijmd met bblijm, door om de 10-15cm een drupje lijm tussen de bielsen te laten lopen.
Ik sta op het punt om een schaduwstation aan te leggen en twijfel daarbij of ik daar kurk ga gebruiken of niet.
Interessant experiment ! Je zou mij zeer verplichten als je de hele excercitie ook nog eens met 4 mm kurk zou willen uitvoeren . Ik ben zeer benieuwd.Zèlf heb ik inmiddels kunnen constateren dat het inderdaad zo is dat wanneer het ballastbed het multiplex raakt, de dempende werking van het kurk vrijwel geheel verloren gaat. In het vervolg zal ik dan ook naast het kurk strookjes van dat blauwe spul aanbrengen, alvorens ik ga ballasten.
Al eens gedacht aan rubber onder de rails in het schaduwstation ? Deze zijn ongeveer 3 a 4 mm dik (dus zowat gelijk aan de kurkstroken ) .