Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Bovenleidingafspanperikelen.  (gelezen 2043 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8787
  • May your coffee kick in before reality does.
Bovenleidingafspanperikelen.
« Gepost op: 06 March 2017, 19:44:18 »
Op de modules van Casembrootstraat komt ook een bovenleidingafspaninrichting.
Nou is de bovenleiding op de IJmuiderlijn al tamelijk bijzonder, maar bij de afspaninstallatie wordt het nog vreemder, naar mijn idee.
Op onderstaande foto een afspanportaal. De rijdraad wordt hier niet geheel naar de zijkant geleid, maar ergens aan het portaal bevestigd, zo lijkt het. Toch is er ook een afspaninstallatie.
De volgende vragen dienen zich aan:
Hoe werkt de afspaninstallatie op de foto?
Wordt een rijdraad altijd aan beide kanten afgespannen, of gebeurt dat ook wel aan 1 kant? En zoja, waarom?


Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #1 Gepost op: 06 March 2017, 19:49:39 »
Hier worden beiden kanten afgespannen, de rechtse zit verstopt achter de lantaarnpaal. Een rijdraad wordt in 2 richtingen afgespannen. (In de rijrichting en tegen de rijrichring). Deze afspan inrichting zit haaks, komt niet echt vaak voor volgens mij maar in zwitserland heb ik ook zon inrichting gezien.

Groet Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8787
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #2 Gepost op: 06 March 2017, 19:52:29 »
Toch zie ik ook wel eenzijdige afspanning. Vraag me dan de reden af.
Wat bijgaande afspanning betreft, zoals op de foto dus, hoe werkt dat dan?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #3 Gepost op: 06 March 2017, 19:58:08 »
zie PB

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #4 Gepost op: 06 March 2017, 20:16:11 »




Dit is in Zwitserland, ik denk dat dit ongeveer hetzelfde werkt, de draad wordt gewoon zijwaarts afgespannen. Wat bedoel je met eenzijdige afspanning? Het zal wel door ruimte gebrek of iets komen dat ze voor deze inrichting gekozen hebben. Ik hoop dat de foto's wat verduidelijken.

groet remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #5 Gepost op: 06 March 2017, 20:37:56 »
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.
B.v. aan weerszijden van station Middelburg zijn kruiswissels ingevoegd. De bovenleiding van de doorgaande sporen is daarbij intact gelaten en de draden boven de kruiswissels zijn extra aangebracht.  Die zijn vrij kort en eenzijdig afgespannen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8787
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #6 Gepost op: 06 March 2017, 22:42:20 »
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Remco, dank voor je foto. Maakt een hoop duidelijk!

Groet
Huibert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #7 Gepost op: 06 March 2017, 23:21:11 »
Bij de vooroorlogse bovenleidingen werden hefafspanningen door de NS toegepast, zoals te zien op de foto van IJmuiden. Later ging de NS wielafspanningen toepassen waarbij de draad over een gekarteld wiel loopt en met beton gewichten op trek wordt gehouden. Bij de hefafspanningen geen wiel maar, de naam zegt het al, een hefboom waarover de draad eveneens met gewichten wordt afgespand.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26818
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #8 Gepost op: 06 March 2017, 23:46:17 »
Middelburg zelfs :)
Ik ga dr morgen s kijken in mn pauze.
Twee van de vaste afspanpunten bevinden zich zelfs op de perrons. Je kan er dus recht onder gaan staan zonder op verboden terrein te komen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 23:49:07 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8787
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2017, 07:10:12 »
@ Klaas.  ;D Het meeste spoor is sowieso goed schouwbaar vanaf de openbare weg.
Wim, dank :)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2017, 10:23:43 »
Een bovenleidingdraad wordt indien deze korter is dan 800m enkelzijdig (aan een uiteinde) afgespannen. Bij langere draden wordt er in het midden een vast punt gecreëerd (draadconstructie). Bovenleiding draden zijn circa 1800m dus dan is het als het ware een twee maal enkelzijdige afspanning.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5815
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Bovenleidingafspanperikelen.
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2017, 12:52:38 »
Bij een eenzijdige afspanning wordt de draad maar aan één kant met gewichten afgespannen. Het andere einde is vast aan de paal verbonden. Komt voor bij relatief korte stukken.

Veelal bij bruggen zonder bovenleiding.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken