Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 172050 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #540 Gepost op: 17 February 2023, 15:10:02 »
Dank heren!

Het klopt dat de voorzijde niet te zien is op de foto. Daar zit het nieuwe front namelijk nog niet op.
Dat wordt dus de volgende stap.

Aanpassen van de voorste loopas.
Aanpassen (lees: afzagen) van de Fleischmann-kap aan de voorzijde.
Het monteren van de laatste kleine onderdeeltjes (opstaptreden en plateau voor rookkastdeur)
En als laatste het monteren van een koppelingsschacht, als dat mogelijk blijkt.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #541 Gepost op: 18 February 2023, 17:38:41 »
Verder met de voorzijde van de 65 018.

Aanpassen van de voorstel loopas.
Vooraan een reserve-exemplaar, dus zoals het was voor de ingreep.
Achter het gekortwiekte loopstel. De normschacht voor de koppeling is ervan af en ligt klaar voor eventueel hergebruik aan de bufferbalk. Of dat goed kan moet ik nog bezien. Maar het ziet er kansrijk uit.


De aan te passen kap in originele toestand


De kap na urenlange mishandeling met kniptang, zaag, vijl en mes.
De leidingen links (stokerszijde) waren meegegoten en moesten dus voorzichtig losgezaagd worden.
Daarna was het eindeloos vijlen, passen, weer vijlen, enzovoorts.
Het lijkt erop dat alles past.
Eerst nog wat schilderwerk zo hier en daar en dan mag de kap erop (en hoeft die er voor mij niet meer af).
Dan meer foto's.


Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Aachenau West
« Reactie #542 Gepost op: 18 February 2023, 21:19:12 »
Citaat
hergebruik aan de bufferbalk. Of dat goed kan moet ik nog bezien.
Dat ga je zien als je een boog ingaat met iets dat eraan gekoppeld is.  :-\
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #543 Gepost op: 19 February 2023, 11:11:42 »
Wat bedoel je precies, Huub?
Dat de koppeling te zien is, inclusief koppelingshouder? Die zie je toch sowieso altijd?

Dit is de mogelijkheid die ik overweeg.
De koppelingshouder ligt er voor de foto los op, alleen om de positie te laten zien.

Tja, is dat fraai? Nou nee. Maar als het je mogelijkheid biedt er een trein aan te koppelen in trek-/duwbedrijf.
De grote afstand tussen trein en loc is onvermijdelijk zonder kortkoppelmechanisme.
Maar dat vind ik niet zo'n punt zolang de rijtuigen onderling maar kortgekoppeld zijn.
Blijft overigens nog steeds de vraag of de uitslag van de koppeling voldoende is om krappe bogen met R = ca.420mm te doorlopen.

Voor de bufferbalk zelf is het heel veel fraaier om af te zien van een modelkoppeling.

Groet, Bas

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Aachenau West
« Reactie #544 Gepost op: 19 February 2023, 13:42:43 »
Bas, wat ik bedoel is dit: de koppeling(houder) zat aan het voorloopstel, en dat draait mee in een boog, zodat de koppeling soepel blijft bewegen. Nu ga je de koppeling aan de buffer plaatsen, waardoor die in bogen verder naar links of rechts uitwijkt, of anders gezegd, waardoor de afstand koppeling - midden rails groter wordt.

Ik weet niet of de koppeling dat wel aankan, of misschien zorgt dat die de aangehaakte wagen, óf de voorloopas in bogen van de rails getrokken wordt.

Dat het zo geen kortkoppeling wordt, zou ik minder problematisch vinden.
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #545 Gepost op: 19 February 2023, 16:13:26 »
Goeie vraag Huub!
Je bent het meedraaien van de koppelingshouder in bogen inderdaad kwijt ben als je de houder aan de (starre) bufferbalk monteert. En de loc zelf is ook de kortste niet.
De houder steekt echter een flink eind verder naar buiten en daarom dacht ik dat het wel zou moeten kunnen.

Proef op de som.

Van heel lang geleden heb ik nog een paar railstukjes kunnen vinden van Trix Express. Die hebben een radius van 342,5mm (!). Veel kleiner dan waar ook op mijn huidige baan. Als het daarmee goed gaat, kan het op mijn baan niet fout gaan.
De koppelingshouder zit centrisch onder de bufferbalk (vanzelfsprekend niet te zien op de foto). Het draaipunt zit ook ongeveer centrisch onder de bufferbalk. De uitslag van de koppelingshouder is nog niet aan z'n maximum.
De wagen betreft een rongenwagen met kortkoppeling die ongeveer even lang is als een 3-assige Umbauwagen.
Mijn conclusie luidt derhalve dat het koppelen op deze wijze zou moeten kunnen.

Het is wel zo dat de koppelingshouder ver uitsteekt buiten de bufferbalk. Hoe fraai is dat? Zeker bij een loc zonder trein aan de voorzijde.
(Bij een kortkoppelmechniek valt de NEM-schacht juist onder de bufferbalk en is daarmee veel minder zichtbaar)

Wel of geen koppeling: We houden het nog even in beraad.
Dank voor het meedenken.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25806
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #546 Gepost op: 19 February 2023, 16:17:59 »
Rails van Trix Express. Dat is lekker oud.
Ik heb ook nog wat liggen met een loc en wat wagentjes. Laat ik het maar jeugdherinneringen noemen  ;)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Aachenau West
« Reactie #547 Gepost op: 19 February 2023, 16:31:30 »
Zo te zien lukt het goed Bas.
[ De vraag was of het kortkoppelingen zijn. ]
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 17:15:40 door HuubvG. Reden: Zie tussen [] »
Ik heb al een trein

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #548 Gepost op: 19 February 2023, 17:04:11 »
Het zijn kortkoppelingen die je ziet, Huub. Profi van Fleischmann.
Die koppelen zijdelings heel stijf. Alsof je koppelt met een vaste dissel.

Rails van Trix Express. Dat is lekker oud.
Ik heb ook nog wat liggen met een loc en wat wagentjes. Laat ik het maar jeugdherinneringen noemen  ;)

Jeugdsentiment.

Dit ketelwagentje mag zo af en toe nog mee op nostalgie-ritten. Voorzien van genormeerde assen, kortkoppelingsmechaniek en Profikoppeling.
De 42-er ervoor is ook van Trix. Maar niet meer de "echte" oorspronkelijke versie die niet simpel om te bouwen was. Deze Mätrix is uiteindelijk (en vanzelfsprekend ook) veel mooier.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #549 Gepost op: 20 February 2023, 22:02:50 »
Eerst een paar testritten.

De voorzijde is nog niet af. Maar het ziet er al wel heel behoorlijk uit.

Bij het testen ontstond er diverse keren kortsluiting. Dat testrijden was dus niet voor niets.
Eerst bleek een veertje onder bodemplaat stiekem losgekomen.

Toen dat verholpen was reed de loc goed maar kreeg ik sluiting in krappe bogen.
De oorzaak bleek de stroomvoerende loopas aan de voorzijde. Die neemt stroom af aan de niet-massazijde. Omdat het nieuwe metalen front verbonden is aan de massa ontstond in krappe bogen sluiting. Eigenlijk zou ik het nieuwe front wat moeten inkorten (zonde). Voorlopig heb ik het opgelost met een stukje kersttape (waarmee mensen hun ruiten nostalgisch beplakken met kerst) als isolatie.
Of dit afdoende werkt zal verder testen moeten uitwijzen. De sluiting lijkt verleden tijd, maar je wilt niet dat het loopstel het front soms raakt.

Verder moet ik nog wat maatregelen treffen tegen lichtlekkage bij de bufferbalk aan de achterzijde.

Dan is het daarna een kwestie van de laatste details aanbrengen.

Groet, Bas

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Aachenau West
« Reactie #550 Gepost op: 21 February 2023, 09:48:50 »
Of de voorloop as vervangen voor wielen met een
lagere flens?
Groet,
Erwin

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5655
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #551 Gepost op: 21 February 2023, 09:57:58 »
Ziet er al strak uit Bas.

Het idd een idee om de loopas te vv door een van de firma Weinert.
Dat maakt het net even strakker.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #552 Gepost op: 21 February 2023, 11:25:25 »
Het is niet de hoge flens die de sluiting veroorzaakt.
Maar het is het stroomvoerende plaatje aan de bovenzijde van het loopstel, dat bij uitzwenken de nieuwe frontconstructie raakt.

Bij de groene pijl de bovenzijde van het originele loopstel (reserve-onderdeel)
Bij de andere groene pijl de omwikkeling met "kersttape" als isolatie (van onderen gezien).


Bij de groene pijl kan er (zonder isolatie) kortsluiting ontstaan.
Ik zou om sluiting te voorkomen, het elementje daar ook een stukje kunnen inkorten.


Wielen met een lagere flens zien er inderdaad beter uit. Dan hadden de uitsparingen bij de "spatborden" ook minder diep hoeven zijn. De kit bood daartoe de mogelijkheid en dan had ik daar ook niet hoeven vijlen.
Maar van het begin af heb ik gekozen voor de meest bedrijfszekere oplossing. Geen zin in ontsporingen enzo.
Maar nu ik zie hoeveel beter het beeld geworden is, had ik misschien een andere keuze gemaakt....

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2809
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #553 Gepost op: 22 February 2023, 20:56:15 »
Voor opstaptrede naar de rookkast heb ik een keuzemogelijkheid.

1.
Ik kan hiervoor het etsplaatje uit de kit nemen (dat nu los op de loc ligt).
Daar zitten echter 2 sleufjes in (klikken op de foto) die er niet in horen. Een onvolkomenheid van de kit.
Ook mist de trede de opgezette randen die er in werkelijkheid wel aan zitten.
Textuur en materiaal komen overeen met het overige zwart.


2.
Ik kan ook de trede van Fleischmann toepassen (die ik daartoe aan de onderzijde vlak en glad gevijld heb).
Die heeft wèl de opgezette randen van het voorbeeld.
Ik ben er met de spuitbus overheen gegaan om textuur en kleur zoveel mogelijk overeen te laten komen met het overige zwart.
Maar de textuur wijkt af en is duidelijk grover.
Het kunststof heeft daarnaast ook een andere uitstraling (dan de etsplaat van metaal)


Welke keuze zouden jullie maken?

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5655
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #554 Gepost op: 22 February 2023, 22:21:27 »
Ik zou de trede van de set monteren Bas.

Het kunststof deel van Fleischmann zal ook wel dikker zijn, dit gaat de fijnheid te goede.
Als je niet weet dat er een opstaande rand op de trede hoort, dan zie je het ook niet.
Ook zou je nog een trede bij Weinert kunnen bestellen met rand.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#