Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113784 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Aachenau West
« Gepost op: 26 februari 2017, 22:44:53 »
Mijn baan Aachenau West is grotendeels gereed. Tijd om er wat van te laten zien.
Het is mijn bedoeling om zo nu en dan wat te posten, zonder mezelf daar overigens op vast te willen leggen.



Zoals de naam al doet vermoeden rijd ik naar Duits voorbeeld. Dat is zo’n beetje het enige waar ik vrij consequent in ben want qua tijdperk heb ik me niet echt gebonden.
Het liefst had ik me beperkt tot de overgangsperiode tussen tijdperk III en IV, dus rond 1968. Maar van lieverlee rijdt er nu ook materieel uit het huidige tijdperk V en IV.

Misschien moet ik me eerst nog nader voorstellen en wat vertellen over wat vooraf ging.

Al heel jong was ik gefascineerd door treinen. Toen ik zo’n 6 jaar oud was kreeg ik m’n eerste modeltrein, de Trix Express batterijtrein.
De latere modelbaan uit mijn tienertijd was al behoorlijk bezienswaardig. Maar op een gegeven moment komen er belangrijker zaken....


ca 1970


Spotten in het Panbos langs het lijntje Bilthoven-Zeist ca 1968. Dat was lang wachten, want het ging maar om 1 slag per werkdag .

Jaren later nadat ik goed en wel getrouwd was (en nog steeds :)), heb ik in 1983 de hobby weer opgepikt.
Het plan was om een baan met Trix Express te realiseren die enigzins kon tippen aan natuurgetrouwe 2-railbanen uit die tijd (toen ook al heel mooie banen, bijvoorbeeld op Rail in Den Bosch).
Dat is helaas een utopie gebleken. Geen flexrails, geen slanke wissels, geen onverkorte rijtuigen. Dat Trix Express daarnaast weinig courant en behoorlijk aan de prijs was, heeft er toe geleid dat ik in 1988 overgestapt ben naar 2 rail gelijkstroom. Dat stond aan het begin van de baan die nu Aachenau West is gaan heten.

Voor een volgende post zal ik nog wat foto's scannen van mijn baan met Trix Express.
Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Aachenau West
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2017, 23:38:05 »
Ik vind de naam "Aachenau West" leuk gevonden.

Als je bij het scannen nog wat Bilthoven-Zeist foto's hebt is dat uiteraard ook leuk :) In mijn jeugd in De Bilt en Bilthoven gewoond, maar nooit een rijdende trein op het lijntje gezien...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2017, 09:25:46 »
Dank je.
Over die naam later in het verhaal wel meer.

Dit is helaas mijn enige foto van dit romantische lijntje.
Ik kan me nog wel herinneren - ik zal een jaar of 3 à 4 geweest zijn - hoe een 2400 luid toeterde alvorens de overweg aan de Bergweg in Zeist te passeren. Tevens liep er een man (waarschijnlijk de treinbegeleider) op de overweg, zwaaiend met een rode vlag om het (weinige) verkeer te waarschuwen.

We woonden in de buurt. Al in die tijd ben ik met het treinenvirus besmet.

Het lijntje is al lang geleden opgebroken. Op de plek van de foto ligt nu een fietspad op de spoordijk.
Toen de A28 in de jaren '70 werd aangelegd is er nog voorzien in een betonnen viaduct voor deze lijn. Het treinverkeer was toen al opgeheven. Voor zover ik weet heeft er nooit een trein overheen gereden.
Er hangen nu matrixborden aan het viaduct.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Aachenau West
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2017, 09:28:23 »
En in Bosch en Duin, is er een weg met de naam Spoorlaan  ;D
Volgens mij is nu het grootste gedeelte van het lijntje Bilthoven - Zeist een fietspad.

mvg,

Matthijs

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2017, 09:36:05 »
Klopt.
De lijn is ooit aangelegd door de NCS, ook voor personenvervoer.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2017, 22:00:28 »
Nog wat foto’s van mijn Trix-Express baan waar ik in 1983 mee gestart ben: een in elkaar gevlochten ovaal. Dat ovaal kende dus hellingen. Analoog rijdend krijg je dus snelheidsverschillen als je tenminste niet bijregelt. Dat is voor mijn huidige baan een argument geweest om voor de hoofdbaan met paradetraject een vlak liggend ovaal te realiseren.

Na en jaar of 3 verhuisden we van onze flat naar een eengezinswoning. Ik moest mijn baan dus in twee delen scheiden. Ook daar heb ik mijn conclusies uit getrokken. De baan Aachenau West is volledig in delen te scheiden die alle door het trapgat kunnen. Ik heb dat echter tot nu toe nooit hoeven te testen. We wonen nog steeds op hetzelfde adres.

In de flat lag de baan op 1.40m boven de vloer wat ik nog steeds een ideale hoogte vind. Je kunt er zo nog van alles onder kwijt, zoals bijvoorbeeld een werktafel. Na de verhuizing heb ik de Trix-Expressbaan op 1.30m hoog gelegd om niet teveel ruimte te verliezen onder de kap van de zolderkamer. De huidige baan ligt nog lager: op 1.20m, uitsluitend om de ruimte optimaal te kunnen benutten. Ik droom nog wel eens van een kamer met rechte wanden...


Een foto met pocketcamera en flitsblokje. Het is 1986.
Om de middenrail te camoufleren ligt het spoor op een zwart geschilderde ondergrond en is er alleen naast het spoor het spoor ballast aangebracht.


Overzicht van de baan na de verhuizing op 1.30m hoog onder de schuine kap.
Dit was het eindstadium in 1988. Hierna is de boel afgebroken.
Geheel rechts nog juist de kuiptender van de BR42 die ik niet kon ombouwen naar 2-rail gelijkstroom. Ook rode V100 niet (op de helling van de linker foto, als je heel goed kijkt). De V200 (midden op de rechter foto) heb ik wel omgebouwd en is nu voorzien van een Faulhaber.

Groet, Bas
Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 21:49:20 door wob. Reden: foto\'s in een groter formaat »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2017, 21:52:44 »
Eerst maar eens wat plaatjes als bruggetje van toen naar nu.
Het gaat om elementen die ook al op de baan uit mijn tienerjaren stonden.


De locloods van Pola. Naderhand heb ik die verouderd met behulp van een patineerset van Faller.


De kolenopslag met kraan, ik meen van Quick (bestaat allang niet meer), nu voorzien van echte kolen. Dat kraantje kan nog wel een verfijningsbeurt gebruiken. Verder staan er nog wat manden op het programma om de kolen daadwerkelijk te kunnen laden.


Nu vanuit een andere hoek. De roetaanslag boven de loodsdeuren maakte ik indertijd door een gietboom van styreen er brandend onder te houden. Wel oppassen natuurlijk dat de zaak niet helemaal in de hens gaat ;D


4 populieren van ijslands mos. In die tijd had je nog geen grote (model)bomen, maar ze kunnen nog goed mee.


Vanuit een andere hoek.
Het railmateriaal in dit gedeelte is van Peco code 100.


Een kerkje van Faller in schaal N.
Hetzelfde kerkje is als achtergrondmodel ook op de foto van mijn te zien jeugd (zie eerste post)

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2017, 10:33:19 »

Dit is een foto van een impressie die ik rond 1989 maakte. Het toont het idee dat ten grondslag ligt aan m'n baan.

Ik wilde eigenlijk alleen maar een paradetraject (het lage gedeelte op de voorgrond) met een (verdekt) rondlopende baan. En verder een zo groot mogelijk opstelterrein als onderdeel van een imaginair station.
Uiteindelijk is het er allemaal wat anders uit komen te zien. Dat opstelterrein is een kopstation geworden. Maar voor de rest is er aan de opzet weinig veranderd.

Wat ik me toen niet realiseerde is dat een opstelterrein nooit groot genoeg kan zijn. In de loop van de (tientallen) jaren groeit het materieelpark.
Opstelterreinen ogen vooral mooi als ze bijna leeg staan, vind ik.
Dat geldt trouwens in het algemeen. Banen met weinig materieel ogen veel ruimer en mooier als ze niet volgestouwd worden met materieel.

Nu mijn baan zo'n beetje voltooid is (inclusief alle latere uitbreidingen) zit ik vooral met de vraag hoe die zo leeg mogelijk te houden terwijl ik toch gemakkelijk kan variëren met de inzet van materieel.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2017, 16:54:51 »
Hierbij een overzichtsfoto ter vergelijking met de impressie van het vorige bericht.

Het principe is, op het station na, ongewijzigd.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2017, 17:08:49 »
Excuus voor de veel te kleine foto in het vorige bericht.
Ik plaats ze nu maar in 2 delen.



Alfred1973

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Aachenau West
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2017, 17:20:34 »
Leuk om al die oude foto's te zien!  (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2017, 21:23:45 »
Dank je Alfred

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2017, 21:35:40 »
Hierbij het baanplan zoals het er aanvankelijk uitzag, voordat ik aan de uitbreidingen begon.


Dit plan heeft ook al eens in een bekend modelspoorbaan gestaan, maar dat is al heel lang geleden.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2017, 22:29:48 »
En zo zag het baanplan eruit na de eerste uitbreiding.
Het eerste idee was om enkel opstelruimte te creëren zonder station. Nu ik me toch had laten verleiden tot een station (zie plaatje in het vorige bericht, niveau 1) kwam ik opstelruimte tekort. Hier heb ik dus extra opstelruimte gerealiseerd.
Bovendien ontstond een extra paradetraject.


De materieelaanwas verloopt sneller dan de groei van de opstelruimte. (Niet dat er zoveel materieel bij komt, maar meer dat mijn bouwtempo niet zo hoog ligt). Zo was ik "genoodzaakt" er nog een niveau bovenop te bouwen.
Maar ook daarmee kwam ik nog steeds opstelruimte ruimte tekort. Nadat de gehele kamer vrij kwam, ontstonden er verdere mogelijkheden. Daarover later meer.


Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2017, 19:17:35 »
En dan nu het totale baanplan.


De plaatjes zijn helaas weinig scherp, maar met een beetje goede wil moet het in combinatie met eerdere plaatjes toch duidelijk zijn.

Er is dus een "poot" bijgekomen die op niveau 0 aftakt van de eerdere extra opstelruimte. Het idee is ontleend aan het Bayerische Eisenbahn Museum in Nördlingen, waar de sporen stijf vol staan met museaal materieel. Dat materieel wordt deels gerestaureerd. Dat hangt natuurlijk af van de staat, de beschikbare tijd en financiële middelen.
Ik beschik natuurlijk over heel veel minder sporen, maar het ging mij om het idee.
Opstelruimte heb je dus nooit genoeg en ik ben niet de enige getuige andere draadjes over dit onderwerp.

Op de tekeningen is nu de gehele hobbyruimte te zien. Verdere uitbreidingsmogelijkheden zijn beperkt. Voor het raam langs vind ik geen goed idee. Ik vind het ook prettig dat ik de deur open kan blijven doen.
Ik overweeg nog een uithaalspoor in de vorm van modules met complete treinen erop, zodat ik materieel kan wisselen.
Verder behoort een locloods aan de draaischijf tot de mogelijkheden. Ik moet dan wel nog verder kruipen om het oorspronkelijke baandeel te bereiken, wat op een gegeven moment steeds hinderlijker wordt.
Tijd dan misschien om de boel af te breken? Ik kan het vooralsnog niet over m'n hart verkrijgen.

Er is nog veel meer te vertellen over deze baan, maar voor dit moment laat ik het er even bij.
Wel zal ik proberen de plaatjes een kwartslag te draaien zodat er meer te zien is.

Groet, Bas