Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Fotomuurtje  (gelezen 11043 keer)

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Fotomuurtje
« Gepost op: 18 februari 2017, 19:37:12 »
Al een tijdje mezelf aan het verlekkeren op prachtige fotodijkjes en fantastisch mooie fotos van treinen en wagons op een afgewerkte baan van menig forumlid, sind enige tijd ( en aangezien een vaste baan nog moet wachten tot de zolder helemaal afgewerkt is ) was ik me al wat aan het voorbereiden op een klein dioramatje voor mezelf om nieuwe loks en wagons mooi op de gevoelige plaat vast te leggen.

Vorige week had ik al het voorbereidende werk hiervoor gedaan : 2 plankjes MDF, overschot van een foutief gemaakt deurkassement, op een leuke lengte afgezaag ( zijnde 64 cm ) en vervolgens mooi in een hoek van 90° aan elkaar vastgezet.
Vandaag dit stukje eerst mooi in de primer gezet, en dat geeft dan volgend resultaat na 2 laagjes :



Morgen gaan we er nog paar laagjes gewone verf op doen, zodat ook de achterkant mooi netjes van kleur is, en de voorkant krijgt een grijs en bruin kleurtje om vervolgens vroeg of laat volgende dingen erop te monteren :



Zijnde : 1 stuk betonmuur van de firma Noch en een stukje Roco rail, afgezaagd op 64 cm.
Ballast heb ik ook reeds een zakje van liggen.

Gaat iets vrij simpel worden, muurtje, spoortje, misschien hier en daar nog een pluk onkruid tegen de muur of op de voorgrond, misschien de muur nog iets vuiler maken, maar dat zal het zowat zijn, nog geen idee of ik er ook iets van bovenleiding zou opzetten.

Wordt vervolgd :)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Fotomuurtje
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2017, 23:46:20 »
Mooi begin, is het halve werk, zo was het toch?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Fotomuurtje
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2017, 07:24:10 »
Nee, Een goed begin is het halve werk, was het  ;)  :police:

Leuk draadje! Ik ga het volgen.

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2017, 11:42:15 »
Zo, eerste laagjes voor de ondergrond staan er ook op :



Vrij simpel : gisteren nog een extra laag primer over het geheel gezet, en vanmorgen een laagje grijs langs de zijkant van het stuk waar de muur tegen komt, en de bodem een bruin kleurtje gegeven.
Normaal straks de muur tegen de achterwand lijmen, misschien nog extra laagje bruin op de bodem, en de achterkant en zijkanten voorzien van hun definitieve laag verf, een licht gebroken wit kleurtje en als alles meezit ook al de rails vastleggen op de bodem.

Misschien dan ook een duidelijker beeld of ik er bovenleiding zou opzetten of niet ( die ik dan nog wel moet aanschaffen ).

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2017, 14:24:39 »
Zo, verf droogt goed, dus het werk gaat ook goed vooruit !

Sinds de vorige post hebben we onze laatste laag verf op het hout gedaan, een gebroken wit, iets minder fel als de witte primer, wat best wel mooi staat.
Om ons dioramatje een beetje te beschermen als het op de kast staat, onderaan een paar beschermingsviltjes ( belgische term voor die bruine dingen :) ) opgeplakt, staat het diorama direct enkele millimeter van de grond, en toch stabiel.



Dan hier en daar nog wat de basis mooi bruin afgewerkt, zodat het nu een bijne egale ondergrond is, ideaal voor de ballast erop te doen.
Tevens de muurwand vastgelijmd tegen de achterwand, en dat geeft dan het volgende resultaat.



En om dan een beetje indruk al te krijgen, snel even de rails er los opgelegd en een Lilliput BR95 uit ze'n doos gehaald om even te poseren.



Volgende werk : de rail tijdelijk vastleggen met vijsjes en rondellen om de ballast er gaan over te gooien en met verdunde houtlijm vast te zetten.
Wel nog beetje dilemma om de verdere aankleding van de ondergrond : helemaal balast is misschien iets "te", maar een stukje gras langs de voorkant is dan weer net te klein vrees ik en geeft juist een lelijk beeld als resultaat. En nog even koffiedik kijken of we nu wel of niet bovenleiding erop gaan zetten.

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2017, 21:12:53 »
Vandaag en gisteren wat opzoekwerk gedaan ivm de eventuele bovenleiding.
Sommerfeldt bovenleiding zou net gaan met 3 palen.
En afstand van paal tot middenrail zou volgens de regeltjes op 3,4 cm moeten staan.
Kortelings dus even deze bestellen.

In tussentijd ook al even een ondergrond voor de rail vanop zolder getoverd in de zin van een millimeter of 2 laminaatisolatie.
Niet veel, maar denk net voldoende om het spoor iets hoger te hebben liggen.
Ben nu nog even aan het bekijken voor de spanningsaansluiting op de rail te doen, gewoon om als er een lok opstaat paar tiental centimeter mee over en weer te rijden, digitale functies te testen enz.
Vermoeddellijk ga ik halfweg het spoor paar gaatjes in de bodem boren, vervolgens draden aan het spoor solderen en deze aan de achterkant met iets van connector vastzetten zodat de Roco multimuis/booster er makkelijk op te conecteren valt, zonder dat de bedrading echt steeds in de weg ligt te slingeren.
Vermoed dat dat nog wat het meeste werk gaat bezorgen. Naar verven toe heb ik dit projectje al fantastisch proper gemaakt ( vrouw werd gek toen ik een 5de laag verf erop deed, voordat het echt voor mij OK was ) dus wil deze vorm van afwerking ook naar de rest van afwerking doortrekken.

Wordt vervolgd.

gsoonius

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Fotomuurtje
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2017, 21:57:48 »
Dit ga ik ff volgen  ;D (y)

groetjes Gerard

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2017, 10:30:44 »
Vanmorgen even 2 gaatjes geboord in de bodem voor de 2 draden van de railaansluiting.
Tevens 2 draadjes aan rails gesoldeerd en door de geboorde gaatjes gedaan, isolatie voor de bedding wat op maat gemaakt met de draadjes aan de rails, en dat lijtk al bij al wel OK, wel zit ik met 1 biels aan de draadaansluiting die er momenteel tussenuit gevallen is. Door de dikte van de draad is het stukje waar ik de draad aan de rail heb gesoldeerd nogal groot, waardoor ik een railbiels heb moeten verwijderen. Op het eerste zicht ga ik de railbiels wel met wat knip/vijl en breekwerk terug ongeveer op dezelfde plek kunnen leggen, maar dit zal pas kunnen gedaan worden als de railbedding wordt gelegd.
Rondelletjes liggen ook klaar om de rail op ze'n plek te houden als er geballast wordt, enkel vijsjes die niet te lang zijn nog niet, maar moet straks nog even langs de bouwzaak, dan kunnen die erin, en kan ik jullie misschien vandaag nog, anders morgen ook weer een fotoupdate geven.
Bovenleiding is ondertussen ook besteld, of dat een goed idee is weet ik niet, zit ondertussen al een week te wachten op styreen dat ik besteld had, was me nogthans gezegd dat het er na paar dagen ging zijn. Misschien volgende keer gewoon keertje omrijden langs een zaak waar ik zeker ben dat ze het spul in stock hebben liggen. Spijtig dan natuurlijk voor de kleine ( doch vriendelijke en behulpzame ) treinzaak, maar heb nu 2 projecten liggen waar ik niet aan verder kan wegens wachten op onderdelen. Word ik alvast niet vrolijk van.

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2017, 09:27:38 »
Zoals beloofd, overzichtje van de huidige status.

Het muurtje zoals het er momenteel bijstaat :



Detail aansluiting van de voeding aan de rails. Misschien iets te dikke kabel gebruikt, maar heb em liever iets steviger dan te dun en breekt. Wel dus 1 treinbiels te kort hiertussen, wat ik hopelijk op een of andere manier kan wegwerken, toch nog een treinbiels over.



Overzicht van de aansluiting en de rails die vastgezet zijn met vijzen en rondelletje. Er zit een millimeter spelling tussen beide stukken rail, wordt nog aangepast zodat ze mooi tegen elkaar zitten.



En de achterkant, niet zo heel bijzonder, de 2 aansluitdraden komen er gewoon onderuit, nog een oplossing zoeken om dit mooi af te monterne op de achterwand ofzo om vervolgens makkelijk een stekker ofzo in te steken om het digitaal signaal op de rails te zetten.



Volgende werk : aansluiting tussen de 2 rails opschonen, ballasten, wachten op de bovenleiding en vervolgens plaatsen, en dan zien we wel weer.

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2017, 17:44:19 »
Effe geleden, maar moest nergens zijn waar men Sommerfeldt op stock had, en geen zin om op onbekende levertermijnen te wachten bij de treintokos in de buurt.
Maar vandaag was het Houten, en naar ik herrinerde van vorige keren, is er daar toch altijd 1 die het gamma bij heeft.
En zo gebeure : vandaag 3 DB portaalpalen aangeschaft + bijhorende bovenleidingsdraad.

Snel even paar gaatjes geboord in de plaat, en even al eens kijken wat dat als resultaat geeft :


Zo ziet dat er dus uit als de paal in de plaat is vastgezet.


Overzichtje van de 3 palen over de ganse plaat, 60 cm lang, dus aan begin en einde eentje en 1 in het midden, met daartussen stukken draad van iets meer als 30 cm, moeten we nog op maat maken en vervolgens vastzetten.


Onze BR101 eronder die hier nog lag rond te liggen, en dat geeft dit resultaat.


En nog even een detailtje van de pantograaf tegen de draad. Lovely !

Nu nog paar dilemmas : de portalen zelf zijn gewoon ongelakt. Iemand enig idee of DB portalen gewoon "ijzerkleur" zijn zoals Sommerfeldt ze leverd ? Of moet er een laklaagje over en zoja, in welke kleur ?
Tevens de draad zelf. Momenteel is dat koperdraad zoals Sommerfeldt ze leverd, ik heb al gezien dat de meeste mensen dit toch een soort lichtgrijs spuiten of soms zelfs meer groenig van corrosie. Wat is het meest realistische ?

Buiten bovenleiding vandaag ook een ESU BR220 aangekocht, en als extratje krijgen jullie die er ook bij terwijl ie poseerd voor de nieuwe bovenleidingportalen, met een eveneens vanop Houten Roco VTG hogedrukketelwagon erachter.


Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2017, 20:09:01 »
Likje verf op de 3 portalen gedaan :



Een lichtgrijs op de I-profielen, en de betonblokken onderaan ook een fijn likje wit met een fijn drupje zwart bij om betonkleurtje te geven.

Effe nadenken nu of ik naast het spoor gewoon wat zand zou doen ipv alleen ballast of niet.
Wat zouden jullie doen ?

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2017, 22:20:26 »
Was niet 100% tevreden van de kleur van de portalen, dus een tintje donkerder gemaakt :



Veel beter me dunkt. Tevens de betonblokvoet ietsie verweerd.

Nu dus nadenken over de aankleding van de grond om daarna de railbedding aan te kleden.
De bovenleidingsdraad monteer ik pas volledig als bovenstaand klaar is, zodat ik nog goed overal aan kan tussen de muur en de portalen.

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2017, 19:59:05 »
Tijdje stil geweest, verschillende redenen : zomerseizoen wil zeggen werken in de tuin, ook nog bezig de zolder af te werken voor de toekomstige treinbaan, vrouw af en toe nog eens aandacht geven,
 je kent dat wel.

Vandaag even tijd gevonden om de sporen een laagje roest te geven en eindelijk aan het balasten te beginnen :



Nu eens nachtje laten drogen, en dan gaan we eens kijken of het ergens beetje op trekt, daarna voorkant balasten, en eventueel een tweede laag geven.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Fotomuurtje
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2017, 23:06:41 »
Wat voor ballast gebruik je ? Lijkt meer op bosgrond vezels voor zover ik het kan zien...

Jammer dat je de ballast door laat lopen tot aan de muur. Een smaller ballastbed had je de mogelijkheid gegeven een schouwpad aan te leggen en dan nog eventueel wat begroeiing tegen en voor de muur.

Dat maakt het wat speelser...

Grt

Ferry



jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Fotomuurtje
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2017, 23:30:20 »
Hallo,

Ja dit heeft toch niet zoveel weg van ballast maar meer van een zandbed.
Jammer. Misschien nu het nog kan alles vervangen door echte ballast.
succes

jandcargo