Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Fotomuurtje  (gelezen 11082 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2017, 08:04:17 »
't is ballast van Woodland Scenics, fijn donkerbruin, WB71.



Heb er ook lang over getwijfeld om deze te nemen.
Ik ga nog even wachten op wat het effect is als ie helemaal uitgehard is en verder afgewerkt, en vermoed dat ik hem dan met poeders/drybrusch toch ook wat meer lichtgrijs van kleur ga geven.
Hoewel de kleur ook best wel OK is voor een afgelegen zijspoortje dat niet veel onderhouden wordt.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Fotomuurtje
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2017, 09:03:58 »
Ja, zo kan het ook. Een fotomuurtje ipv dijkje.

Groet, Sicco Jan

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Fotomuurtje
« Reactie #17 Gepost op: 04 juni 2017, 12:38:44 »
Mooi bouwsel, Bart!

Inderdaad ziet het ballast onder de rails er niet echt 'steentjesachtig' uit. Is het wel voor de goede schaal?

Een fotomuur is inderdaad een leuk alternatief voor een fotodijk. Alleen moet je de voorkant ook netjes afwerken, want die zie je heel gauw zichtbaar op de foto. Bij een dijk heb je dan het talud wat je ziet.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Fotomuurtje
« Reactie #18 Gepost op: 04 juni 2017, 16:16:30 »
Ik denk dat het komt door de licht onscherpte van de foto, de meeste ballastkorrels
zijn eigenlijk te groot uitgevoerd... foto's van het eggie zijn de beste handleiding :D

Naar mijn idee zit het wel goed met de korrels...

Mvg,

Tis
********

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2017, 07:53:22 »
Zo, gisteravond verder bezig geweest met ballasten.
Heel het fotomuur dioramatje is een beetje een oefenprojectje voor me, om wat ervaring op te doen met landschapsbouw voor de toekomstige baan.
Van de eerste ballastronde was me opgevallen dat bij het druppelen van het houtlijm en watermengsel, dat je dat zeeeeer voorzichtig moet doen, of je ballast loopt letterlijk op hoopjes op elkaar.
Voorizchtig druppelen en het mengsel in het ballast laten zuigen. Vermoed dat ik wel iets te voorzichtig ben met wat dreft ofzo erin te doen, want toch nog regelmatig dat er eerst een seconde een druppel letterlijk op de ballast bleef liggen voordat ie erin trok.

Na de eerste ballastrond bleef het spoor zelf al mooi vast zitten op de plaat, dus konden de vijzen met rondelletjes die dit op zijn plek hielden eruit.
Tevens met afplakschildertape rondom de plaat gegaan zodat ik de voor en zijkanten van de plaat nu ook kon opvullen met ballast.
Hier en daar nog op de eerder gelegde ballast nog wat ballast bijgedaan, tussen sommige railbiels ook nog wat en terug met het houtlijm/watermengsel op heel het boeltje.

Vanmorgen, na het weghalen van de afplaktape gaf dat volgend bevredigend resultaat :



Vandaag hier en daar nog een klein beetje de ballast bijwerken, maar zal niet veel zijn, verder ziet ie er super uit.
Vervolgens de ballast hier en daar van de railbielzen afkrabben en de rials hier en daar terug wat doen verroesten : gisteren had ik hier en daar wat ballast die van de eerste ronde op de rails was blijven plakken met een tandenstookertje eraf gekrabd, wat ook wat roestverf meenam.

Ik vind het momenteel alvast geslaagd. Het onzekere over de ballastkleur dat ik had ( en waar er hier ook blijkbaar mensen niet 10% van waren :) ), is eigenlijk weg, ik vind het resultaat zeker goed, en denk dat als er achteraf nog wat met lichtgrijze poeders/washje bijkomt het perfect zal zijn.

Enige wat ik me momenteel bedacht heb is dat dit ballasten toch lang duurt. Het dioramatje is 60 cm lang, enkelsporig eigenlijk 2 namiddagen mee bezig geweest, ik vraag me af hoelang het gaat duren bij men echte baan, die toch wel ietsie groter zal zijn ! Titanenwerkje me dunkt.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Fotomuurtje
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2017, 08:31:14 »
Ik vind dit een leuk projectje! Het is zo wie zo een goed idee om technieken te oefenen, voor mijn h0 bouwsels gebruik ik dezelfde ballast als jij doet. Om te voorkomen dat het in hoopjes gaat klonteren spray ik na het ballasten in met water (en een drup afwasmiddel) daarna pas de verdunde houtlijm.

Verder is het ook een geval van vaker doen, ik doe die 60 cm binnen een uur, niet om op te scheppen maar om aan te geven dat ook hier vaker doen de kunst is. Met een theelepel de ballast en dan met mijn vingers de ballast tussen de bielzen, vevolgens nog wat met een fijne kwast verder verspreiden.

Nog wel een beetje groen langs het muurtje e.d. dan gaat het echt leven.

Groet, Gert-Jan

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Fotomuurtje
« Reactie #21 Gepost op: 05 juni 2017, 08:35:14 »
Dit is een mooi projectje, als tip geef ik je mee dat vaak in de hoeken van de steunen het groen zich bevind , misschien ook nog een  veroudering aan de muur zelf is ook een optie .Je kunt hier volgens mij tot het uiterste detaileren.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #22 Gepost op: 05 juni 2017, 08:50:43 »
Hey Gert-Jan, Reeks77,

Ja, heb hier reeds één en ander van MiniNatur en Martin Waldberg liggen hiervoor, en ook van Woodland Scenics heb ik nog wat fine turf en bushes liggen om het geheel verder aan te kleden.
Denk wel dat het "less is more" principe gaat worden, zodat het niet te gemaakt gaat overkomen.

De muur zou ik ook nog beetje willen "oppoetsen", maar nog geen idee hoe, iets met een drybrush techniek vermoed ik, al moet ik eerst ook eens wat fotos bestuderen van vervuiling bij dit type muren.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Fotomuurtje
« Reactie #23 Gepost op: 05 juni 2017, 09:02:39 »
Is tijd een aspect? Ja, het tijdperk waarop je de bouw/scenery afstemd. Waarom nog sneller dan snel? Ik ga ervan uit dat het een hobby is en dat je daar rustig over moet kunnen doen. Ontspannen is voor mij het toverwoord nu ik ouder begin te worden. Geniet maar van het resultaat.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #24 Gepost op: 05 juni 2017, 09:16:33 »
Hehe, heb je gelijk in Ronald.

Had men ESU ludmilla hier nog beneden rondliggen, en heb em al eens snel op de rails gezet om het resultaat te zien :



Niet superscherp, is snel maar met de GSM gedaan, maar ik vind wel dat het de richtign uitgaat dat ik in gedachten had.


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: Fotomuurtje
« Reactie #25 Gepost op: 05 juni 2017, 15:26:34 »
Ballast is wel ok van kleur.

Enkel wat doet al die ballast links? Daar hoort eigenlijk een dienstpad te zijn en evt wat plukjes gras. ;)

Die fijne ballast van woodland werkt niet echt heel makkelijk, heb zelf de gewone grijze variant, later breng ik die wat op kleur met enkele drybrushes.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: Fotomuurtje
« Reactie #26 Gepost op: 05 juni 2017, 15:38:54 »
Om te voorkomen dat het in hoopjes gaat klonteren spray ik na het ballasten in met water (en een drup afwasmiddel) daarna pas de verdunde houtlijm.
Voorbevochtigen met water en een drupje afwasmiddel is inderdaad de oplossing om dit probleem te voorkomen. Zelf doe ik ook nog een drupje afwasmiddel in de verdunde lijm.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #27 Gepost op: 03 juli 2017, 11:11:35 »
Zit een beetje met een dilemma betreffende het muurtje dat de achtergrond is van dit kleine dioramatje :



Het is te proper naar men zin.
Echter geen flauw idee hoe het te vervuilen.

Ik zou denken met een zwarte wash al eens erover gaan, zodat de spleten en randen harder benadrukt worden, maar verder geen idee.

Ik zou denken dat de stenen onderaan meer geweathered kunnen worden als echte grijze stenen uit de bergen, maar de rest van de muur lijkt meer op een soort gegoten beton/plaaster, en eerlijk gezegd nog niet echt veel van dit soort weathering gezien denk ik.

Wat zouden jullie doen ? Iemand voorbeelden hiervan ?

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Fotomuurtje
« Reactie #28 Gepost op: 03 juli 2017, 17:37:16 »
Zwarte of donker grijze wash sowieso toepassen.
Je zou aan de bovenzijde die zelfde wash ook kunnen uitstrijken naar onder toe. Stof dat op een richel ligt, wordt door de regen weggespoeld en druipt langs de muur naar beneden met een vertikaal veegpatroon.
Een zelfde effect krijg je aan de onderste richel van natuursteen.
Natuursteen kleur je in met verschillende grijs en buintinten, die je daarna blend of verzwakt met een donkere wash en een licht drybrush.
Ook de gepleisterde vlakken kan je na een donkere wash terug met een lichte (beige) drybrush terug oplichten.
De hoeken van de pilasters verdienen ook zo een bewerking met een drybrush.
De deksteen boven krijgt na verloop van tijd ook last van mosgroei -> een groenige wach
Hier en daar druipt dat groene drekspul ook op de muur -> groen pin wash hier en daar die verrtrekt vanuit een voeg tussen dekstenen.
Je muur is niet helemaal waterdicht, je pleisterwerk vertoont een aantal kleine en grotere barsten, kalkwater druipt tussen de spleten en geeft wittige strepen op het pleisterwerk.
Door opspattende vuil van passerende treinen krijgt de ondekant van je muut ook een heleboel troep te verwerken, wordt lekker nat en heeft ook een beetje last van mos groei...
Het werd al eens eerder gesteld in dit draadje dat een beetje groen tussen de muur en het spoor samen ùet nog wat andere kleine spoorgerelateerde zaken wonderen doet aan de aanblik van een foto-dio'tje.

Mogelijkheden zat om die muur een iets meer doorleeft karakter te geven.

Hieronder een voorbeeld van een betonnen muur en een natuurstenen ornament op Vaerwegh Dok

20151017_120526 by Frans Peeters, on Flickr

20151006_234753 by Frans Peeters, on Flickr

20160608_221531 by Frans Peeters, on Flickr
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #29 Gepost op: 03 juli 2017, 18:44:27 »
Super Frans !
Dat ik trouwens niet aan Vaerwegh Dok gedacht heb !  ::)
Heb de baan van jullie al 2x op een beurs zien staan, en vindt ze verbluffend, al moet ik toegeven dat ik ze niet herriner van de weathering op de betonmuren.
Was van plan vorig jaar al naar de open deur van jullie club te komen maar niet geraakt. Ga het in elk geval dit jaar proberen, zover is Edegem niet voor me.

Hebben jullie voor de muren bepaald merk verf/washes gebruikt, of "gewoon" waterverf ofzo ?