Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Fotomuurtje  (gelezen 11079 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Fotomuurtje
« Reactie #30 Gepost op: 03 juli 2017, 22:15:16 »
...
Hebben jullie voor de muren bepaald merk verf/washes gebruikt, of "gewoon" waterverf ofzo ?

Gewoon acrylverfjes van Aleenes en dergelijke. Liever een iets grovere korrel in het pigment dat geeft al een beetje structuur als je MDF schildert. Bij architectenkarton is dat dan weer niet nodig.
Washes volgens het gekende recept: 1 druppel verf op 20-50-100 druppels water. Hoe meer water, hoe lichter de wash, hoe meer je hem kan herhalen waardoor je een variatie in de vervuiling krijgt. Dus liever 10x een heel lichte wash, dan 1x een zware wash.

Wel even onze grootste vijand overwinnen: wachten tot het droog is, tenzij je echt kleuren nat in nat wil blenden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2018, 11:44:50 »
Er zijn zo van die momenten dat je voor bepaalde zaken geen zin hebt, en dan heb je eens een leuk gesprek met een andere treinliefhebber, en heb je opeens weer volle zin om dat projectje dat al enige tijd ligt te wachten op voltooïng verder te doen.
Gisteren en vandaag zijn zo'n dag.  ;D

Het groen voor op dit kleine probeerseltje om fotos op te trekken lag al een half jaar ofzo in een doos onder te stoffen, vandaag de moed gevonden en de zin om er tegenaan te gaan.
Eerste keer werken met groen, dus beetje onzeker, maar na het bekijken van menig youtube filmpjes en de stoute schoenen aan te trekken er aan begonnen.

Eerst hebben we heel het boeltje een drybrush gegeven met een mengsel van witte verf en een klein druppeltje bruin. Nooit eerder aan begonnen, maar een tijdje geleden had ik bij Tilly Models een workshop gevolgd en de techniek aangeleerd gekregen. Als je bang moest hebben om het te doen, de workshop is een aanradertje !

Het resultaat ziet er dan als volgt uit :



Het bruine van de ondergrond is dan onmiddellijk gebroken, en ziet er een stuk beter uit.

Vervolgens het groen.
Men neme dus houtlijm ( heb zelf de gele bison genomen ), een paar druppeltjes namaak dreft uit de aldi, verdunt het goedje met ongeveer 1/2 water, dat het een mooi lopende vloeistof is, pipetje, en je begint dus de hele ondergrond die je wil gaan begroenen met dit mengsel in te dippen.
Ikzelf had een boel strooisel aangekocht van Woodland Scenics, en ben begonnen met eerst een ondergrond te maken met Fine Turf Soil. Dat geeft volgend resultaat :



Ondanks dat het een dikke laag lijkt, is er niet zoveel opgedaan, en aangezien je vervolgens er terug met het pipetje met verdunde houtlijm overgaat, spreidt het mooi uit.
Na dit tweede laagje verdunde houtlijm, hebben we er Fine Turf Burnt Grass opgestrooid. De ondergrond krijgt dan al onmiddellijk een frisser kleurtje :



Begint er al goed uit te zien, en bij dat resultaat begin je te glimlachen, omdat het lijkt dat je de goede weg aan het opgaan bent.
Dus terug met het pipetje een laag verdunde houtlijm gevolgd met strooisel Fine Turf Green Grass. Even later heb je dan volgend beeld voor je neus :



De glimlach wordt groter, maar dan zijn we er nog niet. Opnieuw een laagje verdunde houtlijm wordt vervolgens aangevuld met een heel klein beetje Fine Turf Weeds :



Op zich niet zoveel verschil, maar het is er.

Voor de zekerheid heb ik dan nog een laagje verdunde houtlijm erop gedaan, zodat alles goed vast zit.
Nu heel het boeltje mooi laten uitdrogen om straks het resultaat te zien, en dan gaan we verder met het iets grotere groen.
Het resultaat door deze simpele, en eigenlijk makkelijke manier van "groenen" is verbazend genoeg verbluffend. Nooit gedacht dat het eigenlijk zo vlot zou gaan. Je moet eigenlijk gewoon je stoute schoenen aantrekken, en ervoor gaan.
Voor het strooien van de fine turf heb ik trouwens steeds een beetje groen in een dekseltje op een hoopje gestrooid, en vervolgens met een klein lepelachtig ding aan de andere kant van zo'n bestekje om slakken/escargots mee te eten, alles voorzichtig op de verdunde houtlijm gedaan.
Op die manier moet je niet met het hele zakje werken, waardoor je misschien teveel turf op een plek zou droppen, en kan je met kleine hoeveelheden lichte tikjes geven tegen dit lepeltje om voorzichtig kleine hoeveelheden op de plek te laten terecht komen waar je het wilt hebben.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Fotomuurtje
« Reactie #32 Gepost op: 26 augustus 2018, 13:04:12 »
Dat is al een hele verbetering. (y)
Nu de volgende stap en dat is het werken met de grasjes en kleine struikjes. Daarna kan je hier of daar een klimopje namaken dat tegen de muur omhoog groeit. ;) ;)

Het strooien van de fine turf doe ik gewoon met de vingers alsof je zout strooit op de aardappelen. 8)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fotomuurtje
« Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2018, 13:15:14 »
Hoi Bart!

Heel goed te zien dat er weer actie is bij de toffe zuiderbuur met een mooie automobiel   :D

Nou dat muurtje is nu toch wel gaaf geworden!
Maar nu verwachten we natuurlijk wel dat je er mooie locs voorzet en ons blij maakt met mooie foto's.

Maar we hebben wel geduld hoor. Nou ja, even dan  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2018, 15:45:03 door Wim Vink »
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2018, 15:41:37 »
Tijdens het opdroogproces van het laatste groene strooisel, begon alles toch iets teveel donker groen te worden, dus daarstrak nog even terug een kleine mengeling van de iets lichtere turf strooisels erop gedaan :



Terug meer naar men zin.
Rustig laten drogen, en dan inderdaad, de grotere struiken en plukjes tegen de muur.
Geen idee of dat vandaag nog wordt, eerst de bodemlaag zelf mooi laten opdrogen dat we geen afdrukken maken in het nog natte strooisel.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #35 Gepost op: 26 augustus 2018, 18:34:17 »
Als je dan eenmaal bezig bent, ben je niet meer te stoppen.

Nadat alle grondspul een beetje opgedroogd was, was het tijd om met het grovere spul te beginnen.
Begonnen met het grootste spul dat er op kwam : Onze eigenste Martin Welberg zijn struiken.
Moet eerlijkheidshalve zeggen dat die moeilijk van hun plaatje af te halen zijn in hun doosje. Maar eenmaal er af, dropje houtlijm er onder tegen, en op ze'n plek zetten.
Daarna rondom deze struiken wat aangevuld met wat filigraanbosjes van MiniNatur, wat eigenlijk ook best leuk spul is om in kleine stukje te breken en zo hier en daar wat tussen te prutsen.
Dat werd vervolgens allemaal verder wat aangevuld met Woodland Scenic bushes in 2 kleuren, waar we hier en daar een bosje van gelijmd hebben.
Uiteindelijk nog hier en daar wat Martin Welberg pollen opgeplakt, welke wel makkelijk van de transportplaat raken, en daarmee was het plaatje klaar.
Less is more, dus heb geprobeerd niet te gek te doen met alles, maar het resultaat weet me wel te bekoren :





Hier en daar nog een plekje wit van de houtlijm, maar heb me laten zeggen dat die normaal verdwijnt. Laat het ons hopen :)
En omdat het muurtje natuurlijk gaat dienen ( en al diende, maar echter met minder bekleding :) ) om fotos van men treinen bij te nemen, direct maar de daad bij het woord gevoegd, en even men ESU BR220 ( heeft beetje nostalgische waarde, aangezien men eerste echte trein een Marklin BR220 was ) uit zen doos gehaald.
En dat ziet er dan zo ongeveer uit :





Ik ben er momenteel tevreden mee :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fotomuurtje
« Reactie #36 Gepost op: 26 augustus 2018, 19:07:50 »
Mooi eindresultaat Bart  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Fotomuurtje
« Reactie #37 Gepost op: 27 augustus 2018, 15:00:10 »
Mooi resultaat maar ik vind die muur zo proper eigenlijk te proper.
Groetjes
Johnny

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Fotomuurtje
« Reactie #38 Gepost op: 27 augustus 2018, 17:07:07 »
Mooi gedaan! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #39 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:04:12 »
Wel Johnny, ik moet toegeven dat ik er me afgelopen paar dagen ook wat op geërgerd heb op die muur.
Hij is OK, maar het mist inderdaad wat. En dan waarschijnlijk inderdaad wat vuil.
Ga ik me in elk geval nog wat over bezinnen hoe ik daar ook nog iets kan aan doen.
Probleem zal vooral zijn dat ik niet op een stukje kan proberen, want heb zo geen stukje restafval ofzo, dus zal direct right in the picture zijn, en dan zijn foutjes uit den boze natuurlijk.

In tussentijd vandaag enkele van men lievelingen op het dioramatje gezet :

CD Cargo BR 383 :



DB BR 103 :



PKP Cargo EU45 :



PKP Cargo EU43 :



Allen van de Roco stal.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22371
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Fotomuurtje
« Reactie #40 Gepost op: 27 augustus 2018, 20:46:20 »
Nou dat zijn heel mooie lievelingen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Fotomuurtje
« Reactie #41 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:02:51 »
Ooooh die poolse loc's kunnen mij ook bekoren,  (y) (y)
De E-103 is ook mooi. Maar als die hier binnen reed ging hij regelrecht naar  de werkplaats voor een nieuwe jas.  ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Fotomuurtje
« Reactie #42 Gepost op: 27 augustus 2018, 21:16:33 »
Hehe, ja, bij mij heeft de 103 het witte slabbetje jasje om de IR340 Amstelland uit 1998 te trekken :)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Fotomuurtje
« Reactie #43 Gepost op: 27 augustus 2018, 23:07:17 »
Leuk idee zo'n foto muurtje. En heel mooi uitgewerkt. Ook het groen.
Maar:
Als ik me er tegen aan mag bemoeien:
Is het te overwegen de zijkant van de plank een donkerder kleurtje te geven?
Of wellicht er ballastmateriaal op te doen? (dijkjes effect).

Het wit spring er heel fel uit en trekt mijn oog van het object af.
Ik heb snel een paar shots gemaakt.

Ronald Visser





Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Fotomuurtje
« Reactie #44 Gepost op: 27 augustus 2018, 23:11:01 »
Ik vind het resultaat erg mooi geworden! Complimenten. De muur is inderdaad nog wat schoon. Ik weet dat het bijna als een soort vloeken is hier op het forum, maar in het echt had er een enorm graffiti kunstwerk op die muur gestaan. Al is een beetje vervuilen waarschijnlijk een iets safere optie.
Groet,

Mark