Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door cor_b
Vandaag om 20:44:35
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door NS264
Vandaag om 20:35:32
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 20:29:22
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
  

Auteur Topic: Problemen met koolborstels, en teveel olie?  (gelezen 3190 keer)

erik h

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Problemen met koolborstels, en teveel olie?
« Gepost op: 05 February 2017, 19:39:25 »
Geachte Forumleden.

Ik zal mij even in het kort voorstellen. Ik ben Erik uit het noorden van het land en ook een herintreder. Ik rij sinds een jaar weer N spoor , ook lees ik al een paar jaar dit forum waar ik al veel aan heb gehad. Tevens help ik mijn kameraad (die mij weer heeft aangestoken) met zijn baan. Ik rij analoog en hij rijd digitaal.
Nu komt mijn vraag. IK constateer telkens dat door de koolborstels de collector van de motor zwart worden. De loks van mij zijn tweedehands, maar ik constateer het ook bij nieuwe loks die binnen een half jaar het niet meer doen omdat de collector echt zwart zijn. IK maak ze weer schoon met wasbenzine en laat de motor weer drogen en daarna rijden ze weer even. Na ongeveer een half uurtje rijden dan gaan de loks slecht rijden en constateer ik dat de collector weer zwart is.
Wat is de reden dat de collector zo snel zwart wordt door de koolborstels. Kan dit door de olie komen? Want sommige nieuwe loks zijn een beetje te goed geolied van de fabriek af.

mvg Erik
« Laatst bewerkt op: 06 February 2017, 13:56:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2017, 19:51:45 »
Hallo Erik,

Allereerst welkom. Wat je probleem betref kan ik zeggen dat er in geen geval olie bij decollector/koolborstels mag komen, alleen de motoras aan beide zijden zeer spaarzaam met een naald. Je zegt dat de collector schoonmaakt met wasbenzine, dat is normaal meestal wel voldoende, maar als ze nog niet echt blank koper zijn dan is een polijstpapier en of poetsblok nodig om het verder blank te krijgen, en dan in combinatie met nieuwe koolborstels( waar geen olie ingetrokken is) zal het wel beter gaan.

Mvg Theo

erik h

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2017, 20:24:37 »
Hartelijk dank voor de reactie.
Mijn vermoeden wordt bevestigt dat als er olie in de koolborstel is getrokken dat je deze beter kan weggooien.
Wat mij dan wel verbaast dat de nieuwe loks die uit de fabriek komen dan zo zijn doordrenkt met olie. Vooral bij Fleischmann Piccolo was het heel erg. De hele lok onder de kap zaten vol met olie. Is dat ook normaal

mvg Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26681
    • Pagina van klaas
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2017, 20:40:19 »
Nee, dat is niet normaal. Dan zijn ze veel te kwistig geweest met de oliespuit.
Koolborstels die doordrenkt zijn met olie worden zacht en die zachte zooi komt ook in de groeven tussen de collectorlamellen terecht. Je moet dus ook die groeven schoon maken met een puntig houtje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik h

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2017, 21:12:13 »
Dat vermoeden had ik ook al. Dat het een keer bij een lok gebeurd kan ik inkomen, maar ik kom het regelmatig tegen.
De groefjes tussen de collector plaatjes worden bij mij ook mee gereinigd. Bedankt voor het meedenken.

Nou lees ik dat onderdelen van Minitrix en arnold moeilijk te krijgen zijn, geld dat ook voor koolborstel of is dat ook een probleem.

mvg Erik

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2017, 23:19:41 »
bij tweedehands kleine fleischmannmotortjes (N of kleine H0-locs) heb ik tot nu toe altijd standaard de koolborstels moeten vervangen. Die worden inderdaad zacht en zompig en het motortje verliest trekkracht. Vaak gaat zo'n motortje dan na even "warmdraaien" wat beter lopen maar als je er nieuwe koolborstels in zet vliegt ie ineens over de baan op een manier die je niet voor mogelijk hield.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2017, 01:28:41 »
Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn verzameling analoge FLM H0 locomotieven.
Daarbij maak ik de motor grondig schoon. Na een poetsbeurt met de dremel ziet de collector er zo uit:
Tschuss Genossen

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2017, 01:39:14 »
Dag Hans,

Heb je poetspasta gebruikt? Dit laat een vettig laagje achter wat er weer af moet. Wees ook voorzichtig met de Dremel dat de draadjes van het anker niet losraken van de collector. Verder even met een tandenstoker of cocktail prikker tussen de koperen vlakken van de collector poeren om zwarte troep er tussen uit te peuteren. Als de koolborstels niet vet zijn kan je ze schoonmaken (niet met vette troep!) en opnieuw gebruiken maar verse koolborstels zijn natuurlijk leukerder :) Dan weet je zeker dat ze schoon en vers zijn.

Mvg,

Robert.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3309
Re: problemen met koolborstels
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2017, 04:19:09 »
Dag Biesje,

De motor is brandschoon, geen vet, geen zwarte troep. Zie foto.
Tschuss Genossen

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2017, 11:12:44 »
Zit hier meer dezelfde " problemen " . Wat tweede hands stoomloks waar de vorige eigenaar ze inderdaad ook een oliebad gegeven had en rijdt dan ook met horten en stoten.

Lok ligt ondertussen lekker uit elkaar om een volledige overhaul te geven.

Dompelen jullie het volledige anker onder in wasbenzine of hoe reining je dit het beste ?

Weten jullie trouwens waar ik vlot nieuwe Fleischmann koolborstels kan kopen ?
Het zijn nog deze voor de oude type motors ( bijlage bij lok vermeld artikel 86 )

Groetjes

Peter
Petdig1

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22520
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2017, 11:17:15 »
Paar minuutjes in de wasbenzine dompelen - desnoods het hele motorhuis - en daarna kan je het vuil met een penseel of een zach borsteltje verwijderen.
Fleischmann koolborstels behoren nog wel tot de standaardvoorraad van zelfs een bescheiden modelspoorwinkel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
    • J.M.Models
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2017, 01:03:02 »
Onder andere hier: http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_koolborstels.htm

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.