Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 22:20:51
booster vraag
door
reinderlf
Vandaag
om 22:08:53
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi
door
sncf231e
Vandaag
om 21:09:10
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
Vandaag
om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
Vandaag
om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
Vandaag
om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
Vandaag
om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
Vandaag
om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
Vandaag
om 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 16:20:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Pauldg
Vandaag
om 15:42:46
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 13:00:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Problemen met koolborstels, en teveel olie?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Problemen met koolborstels, en teveel olie? (gelezen 3191 keer)
erik h
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Problemen met koolborstels, en teveel olie?
«
Gepost op:
05 February 2017, 19:39:25 »
Geachte Forumleden.
Ik zal mij even in het kort voorstellen. Ik ben Erik uit het noorden van het land en ook een herintreder. Ik rij sinds een jaar weer N spoor , ook lees ik al een paar jaar dit forum waar ik al veel aan heb gehad. Tevens help ik mijn kameraad (die mij weer heeft aangestoken) met zijn baan. Ik rij analoog en hij rijd digitaal.
Nu komt mijn vraag. IK constateer telkens dat door de koolborstels de collector van de motor zwart worden. De loks van mij zijn tweedehands, maar ik constateer het ook bij nieuwe loks die binnen een half jaar het niet meer doen omdat de collector echt zwart zijn. IK maak ze weer schoon met wasbenzine en laat de motor weer drogen en daarna rijden ze weer even. Na ongeveer een half uurtje rijden dan gaan de loks slecht rijden en constateer ik dat de collector weer zwart is.
Wat is de reden dat de collector zo snel zwart wordt door de koolborstels. Kan dit door de olie komen? Want sommige nieuwe loks zijn een beetje te goed geolied van de fabriek af.
mvg Erik
«
Laatst bewerkt op: 06 February 2017, 13:56:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Theo v Wijngaarden
Offline
Berichten: 156
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #1 Gepost op:
05 February 2017, 19:51:45 »
Hallo Erik,
Allereerst welkom. Wat je probleem betref kan ik zeggen dat er in geen geval olie bij decollector/koolborstels mag komen, alleen de motoras aan beide zijden zeer spaarzaam met een naald. Je zegt dat de collector schoonmaakt met wasbenzine, dat is normaal meestal wel voldoende, maar als ze nog niet echt blank koper zijn dan is een polijstpapier en of poetsblok nodig om het verder blank te krijgen, en dan in combinatie met nieuwe koolborstels( waar geen olie ingetrokken is) zal het wel beter gaan.
Mvg Theo
Gelogd
erik h
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #2 Gepost op:
05 February 2017, 20:24:37 »
Hartelijk dank voor de reactie.
Mijn vermoeden wordt bevestigt dat als er olie in de koolborstel is getrokken dat je deze beter kan weggooien.
Wat mij dan wel verbaast dat de nieuwe loks die uit de fabriek komen dan zo zijn doordrenkt met olie. Vooral bij Fleischmann Piccolo was het heel erg. De hele lok onder de kap zaten vol met olie. Is dat ook normaal
mvg Erik
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26682
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #3 Gepost op:
05 February 2017, 20:40:19 »
Nee, dat is niet normaal. Dan zijn ze veel te kwistig geweest met de oliespuit.
Koolborstels die doordrenkt zijn met olie worden zacht en die zachte zooi komt ook in de groeven tussen de collectorlamellen terecht. Je moet dus ook die groeven schoon maken met een puntig houtje.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
erik h
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #4 Gepost op:
05 February 2017, 21:12:13 »
Dat vermoeden had ik ook al. Dat het een keer bij een lok gebeurd kan ik inkomen, maar ik kom het regelmatig tegen.
De groefjes tussen de collector plaatjes worden bij mij ook mee gereinigd. Bedankt voor het meedenken.
Nou lees ik dat onderdelen van Minitrix en arnold moeilijk te krijgen zijn, geld dat ook voor koolborstel of is dat ook een probleem.
mvg Erik
Gelogd
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #5 Gepost op:
05 February 2017, 23:19:41 »
bij tweedehands kleine fleischmannmotortjes (N of kleine H0-locs) heb ik tot nu toe altijd standaard de koolborstels moeten vervangen. Die worden inderdaad zacht en zompig en het motortje verliest trekkracht. Vaak gaat zo'n motortje dan na even "warmdraaien" wat beter lopen maar als je er nieuwe koolborstels in zet vliegt ie ineens over de baan op een manier die je niet voor mogelijk hield.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3309
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #6 Gepost op:
06 February 2017, 01:28:41 »
Ik ben bezig met het digitaliseren van mijn verzameling analoge FLM H0 locomotieven.
Daarbij maak ik de motor grondig schoon. Na een poetsbeurt met de dremel ziet de collector er zo uit:
Gelogd
Tschuss Genossen
Biesje
Offline
Berichten: 2268
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #7 Gepost op:
06 February 2017, 01:39:14 »
Dag Hans,
Heb je poetspasta gebruikt? Dit laat een vettig laagje achter wat er weer af moet. Wees ook voorzichtig met de Dremel dat de draadjes van het anker niet losraken van de collector. Verder even met een tandenstoker of cocktail prikker tussen de koperen vlakken van de collector poeren om zwarte troep er tussen uit te peuteren. Als de koolborstels niet vet zijn kan je ze schoonmaken (niet met vette troep!) en opnieuw gebruiken maar verse koolborstels zijn natuurlijk leukerder
Dan weet je zeker dat ze schoon en vers zijn.
Mvg,
Robert.
Gelogd
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3309
Re: problemen met koolborstels
«
Reactie #8 Gepost op:
06 February 2017, 04:19:09 »
Dag Biesje,
De motor is brandschoon, geen vet, geen zwarte troep. Zie foto.
Gelogd
Tschuss Genossen
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
«
Reactie #9 Gepost op:
12 February 2017, 11:12:44 »
Zit hier meer dezelfde " problemen " . Wat tweede hands stoomloks waar de vorige eigenaar ze inderdaad ook een oliebad gegeven had en rijdt dan ook met horten en stoten.
Lok ligt ondertussen lekker uit elkaar om een volledige overhaul te geven.
Dompelen jullie het volledige anker onder in wasbenzine of hoe reining je dit het beste ?
Weten jullie trouwens waar ik vlot nieuwe Fleischmann koolborstels kan kopen ?
Het zijn nog deze voor de oude type motors ( bijlage bij lok vermeld artikel 86 )
Groetjes
Peter
Gelogd
Petdig1
henk
Offline
Berichten: 22518
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
«
Reactie #10 Gepost op:
12 February 2017, 11:17:15 »
Paar minuutjes in de wasbenzine dompelen - desnoods het hele motorhuis - en daarna kan je het vuil met een penseel of een zach borsteltje verwijderen.
Fleischmann koolborstels behoren nog wel tot de standaardvoorraad van zelfs een bescheiden modelspoorwinkel.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 1007
Re: Problemen met koolborstels, en teveel olie?
«
Reactie #11 Gepost op:
13 February 2017, 01:03:02 »
Onder andere hier:
http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_koolborstels.htm
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Problemen met koolborstels, en teveel olie?