Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
01 October 2025, 23:36:03
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)  (gelezen 14226 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #15 Gepost op: 29 January 2017, 13:05:53 »
Bijwagentje aankoppelen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #16 Gepost op: 29 January 2017, 13:17:52 »
Grapjas.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #17 Gepost op: 29 January 2017, 15:05:59 »
Als je een beetje wil experimenteren kan je altijd een powerpack kopen en de condensator lossolderen. Ik heb ergens een artikel gelezen over iemand die een ESU-powerpack installeerde in een Piko V15. Om die te laten passen soldeerde hij de condensator/goldcap los en verbond hij hem weer met de print met behulp van 2 draden. Dit kan je doen - zeker omdat de print dan apart kan en de elco in de ketel - maar het kost je wel de garantie.

Trouwens, de elektronica op de print is een 'up/down'-converter. Deze zet de +20V uit de decoder om in max 5,5 Volt voor de goldcap en kan dat voltage weer omzetten naar 20 Volt indien nodig voor de decoder (dit werkt tot ongeveer 2 volt uit de goldcap). De chip heeft een controlesignaal nodig om te weten of hij de spanning omhoog of omlaag moet transformeren en of hij moet laden of ontladen, daarom hebben de meeste powerpacks of 1 extra signaal (charge bij de ESU) of een SUSI-interface (Uhlenbrock).

EDIT :
mogen wij misschien weten in welke lok je de decoder met buffer wil stoppen ?
« Laatst bewerkt op: 29 January 2017, 15:07:49 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #18 Gepost op: 29 January 2017, 15:14:27 »
Misschien dan ook een kleinere goldcap kiezen. Het trammetje zal geen stroomvreter zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #19 Gepost op: 29 January 2017, 21:27:02 »
En in aanvulling : bij sommigen merken (zoals massoth) is het printje een combinatie van drie functies

1) laadstroom-beperking
voorkomen dat een lege condensator een pieklaadstroom vraagt die de centrale als kortsluiting interpreteert.
in het DHZ minimale is dit dus een weerstand tussen rails en condensator + een diode zorgt er voor dat de decoder er geen last van heeft.

2) voorkomen ontlading via de rails
in het DHZ minimale is dit een diode tussen rails en condensator wordt dit alleen vertraagt door de laadweerstand.

3) voorkomen dat de condensator het CV programmeren stoort
in het DHZ minimale is dit een handmatig schakelaartje tussen de condensator en de rest
In het volledige schema wordt dit door een schakeling gedaan die van de decoder een signaal krijgt en de laadstroom onderbreekt.
 
Het minimale schema is deze : http://wiki.massoth.de/index.php/Voltage_buffer_for_small_locos/en

Remco.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2017, 23:08:41 door Remco_Nzo. Reden: rol van diode is anders dan ik schreef »
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #20 Gepost op: 29 January 2017, 21:55:18 »
Ik durf het niet heel stellig te zeggen, maar ik dacht dat die diode er was om wel in een keer te kunnen ontladen (en dus de weerstand te overbruggen) indien dat nodig is. En dus niet om te voorkomen dat er spanning op de rail komt te staan. Bij de decoders die ik ken, ESU en Zimo, sluit je de condensator aan op de massa en + van de decoder en niet op de rode en zwarte (rail) aansluitdraden).

Maar correct me if I'm wrong. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #21 Gepost op: 29 January 2017, 23:01:55 »
Oh ja - je hebt gelijk - in dat schema van hierboven is dat inderdaad zo.
Zal het bericht even aanpassen
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2017, 23:19:21 »
Het is voor deze 12 Volt coreless motor. Afmeting van de motor is 8 x 16 mm en er is ruimte van de voorkant van de motor tot aan de decoder, met een hoogte van ca 6 mm.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2017, 23:51:31 »
Dat vliegwiel zit daar voor Piet Snot. Die wil je op de snelst lopende as, dus de motoras. Als je dat vliegwiel nou weglaat, heb je dan wel ruimte voor die powerpack? Die doet netto echt meer dan dat vliegwiel, zeker zoals die nu zit.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #24 Gepost op: 29 January 2017, 23:55:38 »
Ja, dat zou je denken, he, maar dat is niet zo. Hij heeft weliswaar geen effect (of heel minimaal) op het uitrijden, maar wel op een vloeiendere rit. Het vangt kleine schokjes op, denk ik. Met een vliegwiel glijdt ie gewoon beter. En het is tevens extra gewicht, al had dat (en meer) natuurlijk ook in de kap gekund.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #25 Gepost op: 29 January 2017, 23:57:20 »
O ja, toen ik met dat vliegwiel bezig was, was er nog helemaal geen sprake van een Powerpack. Zelfs niet van een decoder, omdat ik er van uit ging dat dat toch niet paste. Maar voor een Powerpack is er achterin de lok geen plaats, volgens mij.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #26 Gepost op: 30 January 2017, 00:05:26 »


Plaatje van ESU website.




Wilde gok:

Vliegwieltje d'r af, asje inkorten, krimpkous van de ESU print, Goldcap (voorzichtig) haaks op de print buigen en die op de plaats van het vliegwiel. Gaat dat (net) passen??
« Laatst bewerkt op: 30 January 2017, 00:07:24 door guest7823 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #27 Gepost op: 30 January 2017, 00:24:35 »
Je kent je eigen lok niet, Paul. Achteraan zit de waterbak. Maar daar is wel een idee. Als ik de condensator los maak van de print, 'm in de ketel doe (vrije ruimte is Ø 10 mm) en dan met draadjes bevestig aan het plaatje, kan het plaatje onder in de waterbak worden geschoven. Dat zou moeten werken. Ik denk dat ik er toch maar eens eentje ga bestellen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #28 Gepost op: 30 January 2017, 00:29:30 »
O nee, ik vergeet het: er is niet genoeg ruimte in de hoogte voor de condensator in de ketel. Slechts 6 mm. Ik heb echt iets platters nodig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8357
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten)
« Reactie #29 Gepost op: 30 January 2017, 00:33:40 »
Beschikbare ruimte:

« Laatst bewerkt op: 30 January 2017, 00:35:33 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.