Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Rob Ellerman
Vandaag om 18:30:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Peco wisselmotoren digitaliseren  (gelezen 9831 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2008, 18:22:29 »
Het blijkt dat de stroom binnen 2 milliseconde zijn eindwaarde bereikt. En geen piekstroom, gewoon een toename van 0 tot eindwaarde, en dat was het dan.

Klaas, hoe hoog was de eindwaarde?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2008, 19:33:49 »
De eindwaarde is gewoon de stationaire waarde, dus spanning gedeeld door weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2008, 20:19:22 »

De ohmse weerstand is 4 ohm. Een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet en wisselspanning er op, ongeveer 8 volt.

De zelfinductie maakt de wisselstroomweerstand ongeveer 30% groter.

Deze sommetjes al ruim 20 jaar niet meer gemaakt...dus als het niet klopt, word ik waarschijnlijk vanzelf gecorrigeerd  :P
8/8= 1A => 1 * 1.3= 1,3A? (en dus max. 1A in jouw proefopstelling?)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2008, 21:56:07 »
Nou reken je de verkeerde kant op.
In de wisselstroomproefopstelling heb ik alleen maar de spanningsverdeling gecontroleerd. De stroom heb ik niet gemeten. De spoel heeft een ohmse weerstand van 4 ohm, daarom heb ik een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet. Als de zelfinductie er niet toe doet, zou de spanning over de spoel dus gelijk zijn aan de spanning over de weerstand. Maar dat is niet zo, de spanning over de spoel is ongeveer 30% groter, dat betekent dat de wisselstroomweerstand ook 30% groter is dan de ohmse weerstand.
Let wel, dit geldt dus voor 50Hz en voor deze spoel. Voor een andere spoel kan het anders zijn.

Het resultaat betekent dus dat de stroom bij wisselspanning lager is dan je op grond van de ohmse weerstand zou verwachten. Het proefje weerlegt eigenlijk mijn eigen bewering dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Dat blijkt dus niet waar te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2008, 22:07:24 »


Klaas,

Begrijp ik het nu goed?  Jij test met wisselspanning.  Maar een wisselspoel wordt toch altijd met gelijkspanning aangestuurd ( Behalve bij een Lenz LS150)  in de digitale wereld?
Of is dit alleen voor de test.

Ok, een piek stroom zal er dan niet zijn maar verder zal de spoel gewoon als een ohmse weerstand werken.

Ik werk met een gelijkspanning van 18 volt  (goed afgevlakt). Bij mij gaan er dus wel een paar ampere lopen.  :)

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2008, 23:31:21 »
Peter,

ik heb getest met wisselspanning omdat ik zelf had beweerd dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Nou kun je geen bewering doen zonder bewijs, dus dat probeerde ik te leveren. Maar het bewijs keerde zich tegen mij, de zelfinductie speelt wel degelijk een rol. (bij wisselstroomsturing)

Je hebt gelijk dat decoders meestal gelijkspanning leveren. Maar elders in dit draadje werd beweerd dat diezelfde zelfinductie ervoor zorgt dat de stroom bij gelijkspanning enige tijd nodig heeft om de eindwaarde te bereiken. Dat is ook zo, maar "enige tijd" bleek bij mijn experiment slechts 2 ms te zijn, en dat vond ik zelf verrassend kort. Het is in ieder geval verwaarloosbaar vergeleken met de gebruikelijke pulslengtes die uit een decoder komen. En inderdaad, de eindwaarde is dan gewoon spanning gedeeld door ohmse weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.