Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 00:40:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
09 September 2025, 07:40:28
  

Auteur Topic: Peco wisselmotoren digitaliseren  (gelezen 9625 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2008, 21:37:59 »
Klaas, gemeten waarden:

Bij verschillende spoelen (6) gemeten een waarde tussen 10.5 - 10.9 Ohm.  Als je de weerstand van de bedrading (2m apenhaar) meerekent:  10.8 - 11.2 Ohm

Overige meetwaarden:

Bij een lage veerdruk van de (Peko) wissel: 0.6 - 0.7A
(omslagtijd wissel ca. 1/2 sec.)
Bij een hoge veerdruk van de wissel: 1.0 - 1.2A
(omslagtijd wissel ca. 0.5 - 1 sec.)
1.2(3)A is ook de hoogste (rel) constante gemeten waarde gedurende 10s
Spanningval tijdens de metingen: -0.1V
T= 16.5 gr. C
V= 16.9 (~)

NB: Gemeten met een standaard multimeter. (Verliezen zijn dus niet meegerekend) Metingen meerdere malen herhaald op verschillende PL-10W's. (Veer uit de adaptorbase verwijderd) Waardes gemeten met PL-10W aan de wissel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2008, 23:40:44 »
Paul, ik kan die getallen niet helemaal met elkaar rijmen.
Bij een spanning van bijna 17V en een weerstand van gemiddeld 11 ohm zou je toch minstens 1,5A verwachten. Maar jij meet lagere stromen.

Ik vind het ook vreemd dat je van die lange omslagtijden hebt. De meeste spoelaandrijvingen slaan binnen 0,1 sec. om.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2008, 00:17:10 »
Ik kan de exacte omslagtijd niet beter cq nauwkeuriger meten met de spullen die ik hier heb. De gemeten piek (0.6-0.7A) die ik meet bij een lage veerdruk is bij een lage omslagtijd.  (jouw 0.1 sec komt dan beter in de buurt maar de veer in de wissel zorgt voor een fysieke weerstand=>kost iets meer tijd) Bij een hoge veerdruk van de wissel gaat ie zo ie zo bij mij niet om. (stuk of 3 getest met verschillende wissels)
De wisselspoel kan 'm dan niet door de weerstand van de veer heentrekken. I loopt dan op tot max 1.23A. Deze waarde wordt echter met een lage veerdruk niet bereikt omdat de wissel dan al omgeklapt is.
Ja en in theorie zou ik ook 16.9/11~ 1.54A verwachten.
Ik kom niet verder dan 1,23A als max. meetwaarde gedurende 10 sec.
(meet onnauwkeurigheid meter? (+/- (1 - 6%) bij deze waarde)



Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2008, 10:56:44 »
Heb nog een andere multimeter gepakt en nog eens wezen meten vanmorgen. Weerstand en spanning vrijwel gelijk. Stroom kan ik niet controleren met deze meter. Kan misschien volgende week van het werk een nauwkeurigere meter meenemen. Tenzij ik zelf verkeerd meet  :-[ :-X, maar er zijn niet zo heel veel smaken...Misschien kan Peter nog eens meten bij zijn wisselspoelen? Metingen van andere forumleden met de PL10-W?  Greetz, Paul

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2008, 11:09:59 »
Citaat van: Klaas Zondervan
...ik kan die getallen niet helemaal met elkaar rijmen.
Bij een spanning van bijna 17V en een weerstand van gemiddeld 11 ohm zou je toch minstens 1,5A verwachten. Maar jij meet lagere stromen...

Klaas, een wisselspoel heeft toch zelfinductie  :-| Paul meet de ohmse weerstand van de spoel.

Citaat van: Paul
V= 16.9 (~)


Bij 50Hz wisselspanning zal de stoom dan toch echt lager zijn dan je volgens de wet van Ohm aan het uitrekenen bent  :P

Grtzz,

Karst


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2008, 11:47:06 »
Karst, ik ben me ervan bewust dat een spoel zelfinductie heeft. Maar ik heb ook het idee dat die zelfinductie zo klein is t.o.v. de ohmse weerstand dat die verwaarloosbaar is.
Lijkt me de moeite waard om er eens aan te meten, want zeker weten doe ik het ook niet.

Los daarvan, het ging oorspronkelijk over het aansturen met decoders, en daar komt gelijkstroom uit. Om die reden ben ik meer geinteresseerd in de ohmse weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2008, 11:54:46 »
Met 17V gelijkspanning meet ik max nog. 0.8 - 0.9 A. bij het omklappen.
Ik ben geen electronicus, maar als de frequentie toeneemt zoals bij wisselsspanning ,neemt de inwendige weerstand van de spoel toch ook toe?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2008, 12:04:39 »
Is precies waar ik aan zat de denken Paul.

Hoe sneller je spoel 'omklapt, hoe lager de stoom.

'This makes sense' want door de zelfinductie van de spoel zal deze zich 'verzetten' tegen het lopen van een (meetbare) stroom. Pas als de spanning wat langer 'aangelegd' blijft gaat deze stroom richting de waarde die je zou verwachten op grond van de ohmse weerstand.

@Klaas
Ik denk dat zo'n spoel wel een behoorlijke zelfinductie zal hebben. Zou ook eens gemeten moeten worden...

Grtzz,

Karst

P.S. Vraag is: is je 17V gelijkspanning pulserende enkel- of dubbelfasig gelijkgericht of is het een nette 'harde' gelijkspanning.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2008, 13:22:02 »
Beste allemaal,

Volgens mij wordt het steeds meer off topic.
Zo nauwkeurig te meten is toch niet zo belangrijk?
Het zijn engelse spoelen  ;) en zullen best de nodig tolerantie hebben.
Daarnaast zal er een flinke piekstroom opstreden bij het inschakelen (niet te meten zonder goede scoop) . Dit is het moment waarop een eindtor zal overlijden.
Kortom als je peco's wilt schakelen, hoog of laagohmig zorg voor een flink eindtor. 2 Ampere uitgangen overleven het echt niet. (en krijgen de tong waarschijnlijk ook niet om)

Trouwens Peco wissel zijn mooi te schakelen met de Conrad of Hartman wissel motoren. Zet er een lage spanning op, haal de wisselveer eruit en ze gaan mooi langzaam om. Kost maar 50 mA!
Helaas kan je ze niet zomaar aanluiten op een wisseldekoder.
Een LA010 adapter is  nodig (Lenz)

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2008, 13:48:17 »
@ Karst:
pulserend enkelfasig gelijkgericht

@ Peter
Je hebt op zich geen ongelijk. Echter, als ik goed geïnformeerd ben,
is de PL-10W op de markt gebracht omdat er nu juist vanuit de markt vraag was naar een Peco wisselaansturing die direct en zonder aanpassingen op een decoder aangesloten kan worden. (+ dat Peco op een veranderende (digitale) markt moet inspelen) Vraag is dus of dit ze gelukt is met de PL-10W en daar begint het volgens mij naar uit te zien....

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2008, 14:55:54 »
 
Paul,,
 
Je hebt gelijk paul, maar het blijven engelsen ;) daarmee bedoel ik dat ze liever een krachtige, eenvoudige spoel maken die goed omklapt dan een geavanceerd digitaal model.
De w uitvoering bestaat overigens al jaren ( > 5jaar)
Overigens Minitrix en Fleischmann spoeltjes lusten ook wel een slok.

Zijn er geen aandrijvingen gebaseerd op menory wire verkrijgbaar voor de peco's?  Ikzelf heb geëxperimenteerd hiermee en dit is een mooie en krachtinge oplossing.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2008, 15:32:47 »

Nog even een opmerking.

Ik zie in het Neurenberg - Uhlenbrock nieuws (zie www.digitaalservice.nl) dat  zij komen met een wissel servo aandrijving.
Het word steeds leuker ..

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2008, 16:46:08 »
Daarnaast zal er een flinke piekstroom opstreden bij het inschakelen (niet te meten zonder goede scoop) .
Waarom juist bij het inschakelen? Lijkt mij tegenstrijdig bij een spoel.

Echter, als ik goed geïnformeerd ben, is de PL-10W op de markt gebracht omdat er nu juist vanuit de markt vraag was naar een Peco wisselaansturing die direct en zonder aanpassingen op een decoder aangesloten kan worden.
Het enige bijzondere aan de PL-10W is dat hij een hogere spoelweerstand heeft dan de PL-10. Verder zijn ze helemaal identiek.
De PL-10 trekt zo veel stroom dat geen enkele decoder die kan leveren, daarom was er behoefte aan een spoel die minder stroom trekt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2008, 18:11:17 »

Zijn er geen aandrijvingen gebaseerd op menory wire verkrijgbaar voor de peco's? 

Klopt, via http://users.skynet.be/pro-rail/ukindex.htm
Echter, niet toepasbaar voor de besturing van de wissels in mijn schaduwstation (in opbouw) omdat ik daar een andere oplossing voor gekozen heb. De PL-10W 's zitten er al in... rechtstreeks aangesloten op de Lauer modulen. Ik laat het jullie de komende weken wel weten of het goed functioneert met de pl10w's


Daarnaast zal er een flinke piekstroom opstreden bij het inschakelen (niet te meten zonder goede scoop)


De gemeten stroom loopt op tot een max. waarde van ca. 0.7 A bij
de gemeten weerstand en gelijkspanning.... hoe hoog is die piekstroom dan wel volgens jou?
« Laatst bewerkt op: 09 February 2008, 10:53:59 door Paul VT 11.5 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26776
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2008, 19:22:54 »
Zojuist even wat metingen gedaan aan een PL-10.
De ohmse weerstand is 4 ohm. Een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet en wisselspanning er op, ongeveer 8 volt.
Spanning over de weerstand is 3,2V, over de spoel 4,3V. Er is dus inderdaad sprake van een zelfinductie-effect. De zelfinductie maakt de wisselstroomweerstand ongeveer 30% groter. Dat komt ook overeen met de meetresultaten van Paul.

Voor het bepalen van het stroomverloop een weerstand van 0,3 ohm in serie, en daar de oscilloscoop over gezet. Het geheel aan een afgevlakte gelijkspanning. Het blijkt dat de stroom binnen 2 milliseconde zijn eindwaarde bereikt. En geen piekstroom, gewoon een toename van 0 tot eindwaarde, en dat was het dan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.