Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 07:40:20
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 06:02:36
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 01:08:38
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
11 October 2025, 23:55:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
11 October 2025, 23:32:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ex44
11 October 2025, 23:32:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Raadplaatje door mdjr78
11 October 2025, 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
11 October 2025, 22:59:31
Da's Daz 2 door hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
11 October 2025, 22:49:48
Inzet T2s van de NS door Rick
11 October 2025, 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
11 October 2025, 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
11 October 2025, 22:08:26
Overstap naar HTM door Miniature Holland
11 October 2025, 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
11 October 2025, 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
11 October 2025, 21:12:40
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
11 October 2025, 21:06:38
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
11 October 2025, 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
11 October 2025, 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
11 October 2025, 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
11 October 2025, 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
11 October 2025, 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
11 October 2025, 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
11 October 2025, 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
11 October 2025, 17:27:51
  

Auteur Topic: Peco wisselmotoren digitaliseren  (gelezen 9735 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2008, 18:22:29 »
Het blijkt dat de stroom binnen 2 milliseconde zijn eindwaarde bereikt. En geen piekstroom, gewoon een toename van 0 tot eindwaarde, en dat was het dan.

Klaas, hoe hoog was de eindwaarde?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2008, 19:33:49 »
De eindwaarde is gewoon de stationaire waarde, dus spanning gedeeld door weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2008, 20:19:22 »

De ohmse weerstand is 4 ohm. Een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet en wisselspanning er op, ongeveer 8 volt.

De zelfinductie maakt de wisselstroomweerstand ongeveer 30% groter.

Deze sommetjes al ruim 20 jaar niet meer gemaakt...dus als het niet klopt, word ik waarschijnlijk vanzelf gecorrigeerd  :P
8/8= 1A => 1 * 1.3= 1,3A? (en dus max. 1A in jouw proefopstelling?)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2008, 21:56:07 »
Nou reken je de verkeerde kant op.
In de wisselstroomproefopstelling heb ik alleen maar de spanningsverdeling gecontroleerd. De stroom heb ik niet gemeten. De spoel heeft een ohmse weerstand van 4 ohm, daarom heb ik een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet. Als de zelfinductie er niet toe doet, zou de spanning over de spoel dus gelijk zijn aan de spanning over de weerstand. Maar dat is niet zo, de spanning over de spoel is ongeveer 30% groter, dat betekent dat de wisselstroomweerstand ook 30% groter is dan de ohmse weerstand.
Let wel, dit geldt dus voor 50Hz en voor deze spoel. Voor een andere spoel kan het anders zijn.

Het resultaat betekent dus dat de stroom bij wisselspanning lager is dan je op grond van de ohmse weerstand zou verwachten. Het proefje weerlegt eigenlijk mijn eigen bewering dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Dat blijkt dus niet waar te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2008, 22:07:24 »


Klaas,

Begrijp ik het nu goed?  Jij test met wisselspanning.  Maar een wisselspoel wordt toch altijd met gelijkspanning aangestuurd ( Behalve bij een Lenz LS150)  in de digitale wereld?
Of is dit alleen voor de test.

Ok, een piek stroom zal er dan niet zijn maar verder zal de spoel gewoon als een ohmse weerstand werken.

Ik werk met een gelijkspanning van 18 volt  (goed afgevlakt). Bij mij gaan er dus wel een paar ampere lopen.  :)

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2008, 23:31:21 »
Peter,

ik heb getest met wisselspanning omdat ik zelf had beweerd dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Nou kun je geen bewering doen zonder bewijs, dus dat probeerde ik te leveren. Maar het bewijs keerde zich tegen mij, de zelfinductie speelt wel degelijk een rol. (bij wisselstroomsturing)

Je hebt gelijk dat decoders meestal gelijkspanning leveren. Maar elders in dit draadje werd beweerd dat diezelfde zelfinductie ervoor zorgt dat de stroom bij gelijkspanning enige tijd nodig heeft om de eindwaarde te bereiken. Dat is ook zo, maar "enige tijd" bleek bij mijn experiment slechts 2 ms te zijn, en dat vond ik zelf verrassend kort. Het is in ieder geval verwaarloosbaar vergeleken met de gebruikelijke pulslengtes die uit een decoder komen. En inderdaad, de eindwaarde is dan gewoon spanning gedeeld door ohmse weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.