Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Peco wisselmotoren digitaliseren  (gelezen 8885 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #30 Gepost op: 11 februari 2008, 18:22:29 »
Het blijkt dat de stroom binnen 2 milliseconde zijn eindwaarde bereikt. En geen piekstroom, gewoon een toename van 0 tot eindwaarde, en dat was het dan.

Klaas, hoe hoog was de eindwaarde?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #31 Gepost op: 11 februari 2008, 19:33:49 »
De eindwaarde is gewoon de stationaire waarde, dus spanning gedeeld door weerstand.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #32 Gepost op: 11 februari 2008, 20:19:22 »

De ohmse weerstand is 4 ohm. Een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet en wisselspanning er op, ongeveer 8 volt.

De zelfinductie maakt de wisselstroomweerstand ongeveer 30% groter.

Deze sommetjes al ruim 20 jaar niet meer gemaakt...dus als het niet klopt, word ik waarschijnlijk vanzelf gecorrigeerd  :P
8/8= 1A => 1 * 1.3= 1,3A? (en dus max. 1A in jouw proefopstelling?)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2008, 21:56:07 »
Nou reken je de verkeerde kant op.
In de wisselstroomproefopstelling heb ik alleen maar de spanningsverdeling gecontroleerd. De stroom heb ik niet gemeten. De spoel heeft een ohmse weerstand van 4 ohm, daarom heb ik een gewone weerstand van 4 ohm in serie gezet. Als de zelfinductie er niet toe doet, zou de spanning over de spoel dus gelijk zijn aan de spanning over de weerstand. Maar dat is niet zo, de spanning over de spoel is ongeveer 30% groter, dat betekent dat de wisselstroomweerstand ook 30% groter is dan de ohmse weerstand.
Let wel, dit geldt dus voor 50Hz en voor deze spoel. Voor een andere spoel kan het anders zijn.

Het resultaat betekent dus dat de stroom bij wisselspanning lager is dan je op grond van de ohmse weerstand zou verwachten. Het proefje weerlegt eigenlijk mijn eigen bewering dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Dat blijkt dus niet waar te zijn.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2008, 22:07:24 »


Klaas,

Begrijp ik het nu goed?  Jij test met wisselspanning.  Maar een wisselspoel wordt toch altijd met gelijkspanning aangestuurd ( Behalve bij een Lenz LS150)  in de digitale wereld?
Of is dit alleen voor de test.

Ok, een piek stroom zal er dan niet zijn maar verder zal de spoel gewoon als een ohmse weerstand werken.

Ik werk met een gelijkspanning van 18 volt  (goed afgevlakt). Bij mij gaan er dus wel een paar ampere lopen.  :)

Peter Kramer
Digitaalservice.nl
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselmotoren digitaliseren
« Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2008, 23:31:21 »
Peter,

ik heb getest met wisselspanning omdat ik zelf had beweerd dat de zelfinductie verwaarloosbaar is. Nou kun je geen bewering doen zonder bewijs, dus dat probeerde ik te leveren. Maar het bewijs keerde zich tegen mij, de zelfinductie speelt wel degelijk een rol. (bij wisselstroomsturing)

Je hebt gelijk dat decoders meestal gelijkspanning leveren. Maar elders in dit draadje werd beweerd dat diezelfde zelfinductie ervoor zorgt dat de stroom bij gelijkspanning enige tijd nodig heeft om de eindwaarde te bereiken. Dat is ook zo, maar "enige tijd" bleek bij mijn experiment slechts 2 ms te zijn, en dat vond ik zelf verrassend kort. Het is in ieder geval verwaarloosbaar vergeleken met de gebruikelijke pulslengtes die uit een decoder komen. En inderdaad, de eindwaarde is dan gewoon spanning gedeeld door ohmse weerstand.