Arnold N-spoor rails bv. heeft een hoge eigen weerstand en is eigenlijk niet geschikt voor digitale modelspoor.
De 0.5 mm lijkt me zeker haalbaar als aftakking naar de rails toe. De 2.5 mm2 zal ik zeker gaan gebruiken als hoofdvoeding voor de ringleiding
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Gemeten aan mijn helix, kwam ik op 1.8 Ohm over een halve cirkel (5 raillassen) bij 1 Amp ben je daar dus dan al 2 Volt kwijt over een lengte van c.a. 1.7m. Daarom heeft bij mij elke halve circel tenminste twee voedingen (van 0.5mm2)
Niet alleen door de raillassen. Je rails zijn waarschijnlijk van nieuwzilver, en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 2 keer zo groot als die van koper. Bij een centrale voedingsleiding heb je nog het voordeel dat die niet het spoor van de helix hoeft te volgen. Een verticale leiding langs de helix leggen en op elke etage een aftakking maken naar de sporen. En volgens het advies van Karst beter nog meerdere van die verticale leidingen langs de omtrek. Zo wordt de weg die de stroom moet afleggen van het voedingspunt naar de rails een stuk korter, en ook met een veel lagere weerstand.