Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan  (gelezen 8692 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #30 Gepost op: 02 February 2017, 14:14:12 »
Ik vind 0,5mm2 nogal fors om aan de rail te solderen. Zelf gebruik ik 0,5 mm (dat is dus niet hetzelfde). Onder de plaat gaan die direct in een kroonsteentje en vandaar ga ik verder met dikker draad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #31 Gepost op: 02 February 2017, 14:47:23 »
Hallo Harold & Klaas,
maak je niet ongerust, vanaf de rail gaat het met een dunne draad 20-50 cm naar beneden naar de 1,5 mm 2.
 Vr gr ,
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #32 Gepost op: 02 February 2017, 20:07:44 »
Mocht je ooit in de gelegenheid zijn om wünderland te bekijken achter de coulissen dan zie je wat ze daar hebben gebruikt. Van een heel andere dimensie ten opzichte onze thuisbaan maar toch ... kijk er eens naar.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #33 Gepost op: 02 February 2017, 20:25:31 »
Peter,

Kun je niet beschrijven wat ze bij Wünderland gebruiken ? Niet iedereen kan zo maar even daar naar toe gaan om achter de coulissen te gaan kijken.

Sander

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #34 Gepost op: 02 February 2017, 21:59:20 »
Het is al weer tijd geleden dat ik daar geweest ben.
Maar betreft de bekabeling gebruiken ze daar 2,5 mm2 als hoofd leiding en minimaal 0.5 als aftakking.



Maar goed, dat hoeven we op onze thuisbaan niet na te doen. Zoals gezegd. goede bedrading is essentieel op een (digitale) modelspoorbaan. Elk railsschoentje is een verdachte ( er zijn banen waarbij elke las is overbrugd met een draad, net als in grootspoor)  Een aanliggende wisseltong lijkt goed aan te sluiten maar een oxide huidje is voldoende om slecht te geleiden.  Zelfs soldeer verbinding kunnen na verloop van tijd onzichtbare breukjes vertonen en plotsseling is er geen verbinding meer (eigen ervaring). Arnold N-spoor rails  bv. heeft een hoge eigen weerstand en is eigenlijk niet geschikt voor digitale modelspoor.

Kortom, leg een goede bedrading en zorg voor goede verbindingen en de betrouwbaarheid wordt vergroot.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #35 Gepost op: 02 February 2017, 22:04:31 »
Arnold N-spoor rails  bv. heeft een hoge eigen weerstand en is eigenlijk niet geschikt voor digitale modelspoor.
Wat is er dan zo bijzonder aan die rails? Zijn ze b.v. van ijzer?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #36 Gepost op: 02 February 2017, 22:15:21 »
Klaas,

 Ik weet niet van welk metaal ze zijn, maar ze zijn gebruineerd. Ziet er wel mooi uit maar werkt weerstandverhogend.
Op deze foto een beetje te zien:

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #37 Gepost op: 03 February 2017, 10:52:05 »
De 0.5 mm lijkt me zeker haalbaar als aftakking naar de rails toe.  De 2.5 mm2 zal ik zeker gaan gebruiken als hoofdvoeding voor de ringleiding

Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Nu moet ik zeggen dat ik op veel punten wel reeds de raillassen en terugmeldsecties ( deze zijn uiteraard reeds met een geisoleerde raillas voorzien )met een draad standaard overbrugd heb.   Dit met de achterliggende gedachte om nadien deze brug gewoon door te knippen en vlot de bedrading voor de melders aan te kunnen solderen en /of deze als verbinding te kunnen gebruiken naar de ringleiding toe.   

In de spiraal zitten deze overbruggingen echter niet ( bij de bouw paar jaar geleden eigenlijk nog niet bij stilgestaan ). Dus waar nog toegankelijk ga ik deze nog zeker hierop vastzetten.

Benieuwd wat het resultaat gaat zijn in combi met de extra voeding naar de ringleiding toe en een lichte verkanting van 1 mm op de buitenste sporen .

Wat zit er trouwens als component tussen de  2.5 mm hoofdvoeding en de 0.5 mm aansluiting  zoals te zien op de foto ?


Mvg

Peter
Petdig1

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #38 Gepost op: 03 February 2017, 11:26:06 »
Ik denk een of andere stroomdetectie voor de bezetmelding.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #39 Gepost op: 03 February 2017, 11:37:26 »
Citaat van: Peter Spruit
De 0.5 mm lijkt me zeker haalbaar als aftakking naar de rails toe.  De 2.5 mm2 zal ik zeker gaan gebruiken als hoofdvoeding voor de ringleiding

Prima ! dat gaat zeker werken (y)

Citaat van: Peter Spruit
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.

Gemeten aan mijn helix, kwam ik op 1.8 Ohm over een halve cirkel (5 raillassen) bij 1 Amp ben je daar dus dan al 2 Volt kwijt over een lengte van c.a. 1.7m. Daarom heeft bij mij elke halve circel tenminste twee voedingen (van 0.5mm2)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #40 Gepost op: 03 February 2017, 12:04:25 »
Had me niet gerealiseerd dat er zoveel verlies kan optreden ondermeer door de raillassen.
Niet alleen door de raillassen. Je rails zijn waarschijnlijk van nieuwzilver, en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 2 keer zo groot als die van koper.
Bij een centrale voedingsleiding heb je nog het voordeel dat die niet het spoor van de helix hoeft te volgen. Een verticale leiding langs de helix leggen en op elke etage een aftakking maken naar de sporen. En volgens het advies van Karst beter nog meerdere van die verticale leidingen langs de omtrek. Zo wordt de weg die de stroom moet afleggen van het voedingspunt naar de rails een stuk korter, en ook met een veel lagere weerstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #41 Gepost op: 03 February 2017, 12:43:20 »

Gemeten aan mijn helix, kwam ik op 1.8 Ohm over een halve cirkel (5 raillassen) bij 1 Amp ben je daar dus dan al 2 Volt kwijt over een lengte van c.a. 1.7m. Daarom heeft bij mij elke halve circel tenminste twee voedingen (van 0.5mm2)

Dat is inderdaad  een stevig verlies Karst en zou veel verklaren. Een 1/2 omtrek  in de helix bij mij zit namelijk al gauw op ongeveer  3 mtr raillengte .

Niet alleen door de raillassen. Je rails zijn waarschijnlijk van nieuwzilver, en de soortelijke weerstand daarvan is ongeveer 2 keer zo groot als die van koper.
Bij een centrale voedingsleiding heb je nog het voordeel dat die niet het spoor van de helix hoeft te volgen. Een verticale leiding langs de helix leggen en op elke etage een aftakking maken naar de sporen. En volgens het advies van Karst beter nog meerdere van die verticale leidingen langs de omtrek. Zo wordt de weg die de stroom moet afleggen van het voedingspunt naar de rails een stuk korter, en ook met een veel lagere weerstand.

Inderdaad nieuw zilver Klaas .   De verticale leiding langs de helix is zeker geen probleem .  We gaan van het weekend eens kijken of we dit al kunnen aanpassen en wat het eerste resultaat is maar heb de indruk dat jullie de nagel op de kop slaan.

Tx aan allen voor het  meedenken en de positieve input.    Ten zeerste geapprecieerd hoor !

Mvg

Peter
Petdig1

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #42 Gepost op: 09 February 2017, 12:09:49 »
Hebben jullie info / webshop link evt waar ik vlot dit dikkere 0.5 mm2  draad kan bestellen.

Zitten hier helaas geen modelspoorzaken meer in de buurt dus ben op internet aankoop aangewezen

Mvg

Peter
Petdig1

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #43 Gepost op: 09 February 2017, 12:34:25 »
kijk eens bij Conrad, v art. nr. 1180397
is heel soepel draad, andere kleuren even zoeken, kijk naar de serie 93030, anders zoek je je te pletter.
Omschrijving als zijnde een enkele ader, klopt zoals vanouds niks van, volgens bijgaand pdf file bestaat het uit 100 dunne draadjes, anders was het niet zo flexibel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #44 Gepost op: 09 February 2017, 13:09:22 »
Je hoeft niet naar een modelspoorzaak voor draad. Zit er geen Brico in de buurt? Ik gebruik meestal luidsprekersnoer uit de bouwmarkt. Voordeel daarvan is dat je beide aders van elkaar kan onderscheiden door kleurverschil of vormverschil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.