Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 09:14:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 09:11:33
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 09:04:55
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 08:46:18
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:51:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:38:25
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
  

Auteur Topic: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan  (gelezen 8713 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Gepost op: 15 January 2017, 20:08:12 »
Ik ben bezig mijn baan oprijvaardigheid  te testen.  Alles ligt provisoir aangesloten. Rijvoeding gebeurt door een IB en op basis van digitaal 2-rail systeem.
Vanuit de IB wordt de rails rechtstreeks op een 6 tal punten gevoed.  Bloksecties zijn voorzien maar nog niet aangesloten waarbij de isolaties voorlopig overbrugd zijn. 
Nu merk ik echter dat bij het rijden de loks - zelfs  op regelstand 28 - slechts stapvoets rijden en uiteindelijk bijna gewoon still vallen.  Op ander momenten rijdt alles in het begin wel gewoon met normale snelheid en dan plots na een 15 tal minuten beginnen bepaalde loks plots  op een baansectie heel langzaam te rijden, net alsof een batterij bijna leeg is en er dus gewoon geen power meer uit komt.  Nochtans als ik een spanningstester vlak voor de lok op de rails zet, dan heb ik wel stroom.
Vandaag viel na een klein uur dan alles uit.  ( Er reden nochtans maar 2 treinen ) Alles in 1x stil.  - Geen indicatie van kortsluiting op de IB - maar wel een brandlucht alsof er ergens een electronisch component is doorgebrand doch kon helaas niet lokaliseren waar.
Spanning van de baan gehaald .  En na 10 minuten alles weer opgestart waarna alles weer gewoon ging rijden, weliswaar nog steeds met bovenstaande complicaties.

Wie herkend dit of kan mij tips geven hoe en op welke manier ik dit het best kan beginnen onderzoeken.
Tx
Peter
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:59:22 door Peter Spruit »
Petdig1

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #1 Gepost op: 15 January 2017, 20:20:27 »
Hoi Peter,

Dit probleem komt mij helemaal niet bekend voor. Je kan zeggen over een IB wat je wilt maar ze zijn over het algemeen betrouwbaar en goed in gebruik.

Zou eerst eens proberen met 1 aansluiting op de baan. Kijk ook eens naar de loks. Zijn het altijd dezelfde? Als je wel spanning hebt en de loks doen "gek" is het meestal de decoder. Aan overbelasting moet je niet direct denken. Ik rij zelf met de IB basic met 6 treinen met wagons met verlichting. Nog nooit overbelasting gehad.

Groet,
Kees
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:57:43 door Peter Spruit »
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #2 Gepost op: 15 January 2017, 20:30:15 »
In de beginperiode heb ik toch veel verhalen gelezen over IB's die overbelast raakten en zelfs overleden.
Heb je al eens aan de koelribben gevoeld die op de achterkant zitten? Als je daar je vingers aan brandt, dan gaat het niet goed. Op onze club hebben we een IB gehad waar een ventilator achter was geplaatst om de zaak koel te houden.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:57:58 door Peter Spruit »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2017, 20:38:33 »
Is het de IBI of II/Basic?

Probeer je baan fysiek te delen ,(makkelijker gezegd dan gedaan.) De elektrische brandlucht is natuurlijk niet gezond maar als er grote stromen gaan lopen, - en dat moet dan haast wel-  moet of de IB heet worden of uitschakelen. heb je nog trafo's ingebruik op je baan voor bv. wisseldecoders? Gebruik je voldoende dikke draden? 0,25 mm is het minimum met 0,5 als hoofdleiding.  De IB's moeten makkelijk 6 ~8 moderne loks aan kunnen.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:58:20 door Peter Spruit »
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2017, 21:03:33 »
Vanuit de IB wordt de rails rechtstreeks op een 6 tal punten gevoed.

Heb je de polariteit van de 6 voedingspunten met elkaar vergeleken?

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:59:03 door Peter Spruit »
Groet Frits

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2017, 21:24:23 »
Mijn ervaring is juist dat IBs enorm robuust en kortsluitvast zijn. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ze bij een kortsluiting op een baan (K-rail) op die plek een raillas of aansluiting gewoon "wegbrandden". Ik zou inderdaad je baan in secties doormeten en kijken of er ergens een sluiting is...
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:58:33 door Peter Spruit »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2017, 22:56:28 »
Tx voor het meedenken en de diverse goede tips.   Hier kan ik alvast mee aan de slag gaan en beginnen elimineren.

Ter info het gaat hier effectief nog over de IB 1 dus een van de eerste versies. De koelribben worden echter niet uitzonderlijk warm voor zover ik vastgesteld heb.
Buiten de railvoeding is er voorlopig nog niets anders op aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2017, 22:58:47 door Peter Spruit »
Petdig1

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1961
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2017, 15:29:31 »
Hallo Peter,

Als ik zo j verhaal lees zou ook je eindversterker in de IB niet goed meer kunnen werken. De IB levert dan nog wel een beetje vermogen, maar op een gegeven moment zakt de eindversterker echt in en is het uit met de pret. Als de zaak weer een beetje is afgekoeld kan de IB er weer een tijdje tegen totdat de eindversterker er weer de brui aangeeft. Daar zou ook best de brandlucht vandaan kunnen komen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2017, 15:56:30 »
Wat Dirk oppert kan zeker waar zijn.
Even uitwisselen met een andere en je hebt een indicatie.  :)
je hebt  vast wel een aantal centrales staan. Net zoals ik (in de winkel)  ;D
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2017, 19:44:12 »
Brrr... hoop dat dit niet het geval is.....   Maar we gaan eens gaan kijken wat ik zometeen al als oorzaak kan beginnen elimineren.  Een reserve IB heb ik helaas zomaar niet liggen maar gelukkig woont een treinenmaatje hier maar een paar straten vandaan dus dan kan ik de zijne wel gebruiken om te testen  ;D
Petdig1

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2017, 20:39:07 »
Als alle apparaten goed zijn ,zou je mss een bedradingsfout hebben. Zet je baan eens aan zonder de treinen erop. Als het na een minuut of 10 toch gaat ruiken ,heb je een bedradingsfout gemaakt. ;D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2017, 22:11:07 »
Of meet de zaak eens door.
Haal alle treinen er af, en koppel de centrale los. Meet dan met een Ohmmeter eens op de aansluitingen van de centrale. Hier zou je geen weerstand mogen meten (oneindige waarde). Meet je een lage waarde van enkele Ohms, weet je dat je een fout in je aansluitingen hebt. En dan maar zoeken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2017, 22:14:19 »
Als er een verwisseling in een aansluiting zit, dan heb je een botte kortsluiting. En dan duurt het echt geen 10 minuten voordat de IB daar last van krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2017, 23:02:16 »
Inderdaad klaas,

Dat kan het niet zijn.
We hebben dus een verdachte 'elektrische'geur en een IB die niet echt heet schijnt te worden maar wel het digitaal signaal op de baan weet te zetten. Of de baanspanning echt daalt weten we eigenlijk nog niet. Je zou een simpel lampje kunnen aansluiten op de rijspanning omdat te zien als er een 'down' moment is. Je kan dat ook doen op de ingang van de IB namelijk de trafo die de IB voedt. Gewoon een 16 volt huislampje ( geen led!)
Uitwisselen brengt meestal duidelijkheid.

welterusten  :-\
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Vermogensverlies tijdens rijden op de baan
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2017, 20:40:04 »
Gisterenavond toch een dikke 3 kwartier gereden met 3 loks waaronder een Roco Ae8/8 met 2 motoren, een gewone Roco en een Trix.

In het begin weer wat problemen gehad met het vermogensverlies. Alles eraf gehaald en dan eerst met 1 , vervolgens 2 en nadien met 3 loks gereden.  Aansluitend voorlopig geen probleem meer gehad.   
Had wel voordien alle andere voedingspunten losgekoppeld zodat de baan maar op 1 centraal punt gevoed werd.   

Ook de IB wordt niet abnormaal warm en voelt heel gewoon aan.

Waar ik eventueel ook als mogelijk oorzaak aan denk is de plaatsing van bepaalde Peco wissels. Staat me iets van bij dat je die op bepaalde punten zou moeten isoleren als ze in een bepaalde stand tegen over mekaar ingepland staan. Maar zou dan eerder verwacht hebben dat ik dan een kortsluiting zou krijgen of het euvel zich permanent zou voordoen

Ga alleszins de tip met het gloeillampje eens proberen en het doormeten

Het rare is dat ik inderdaad geen kortsluitmelding  krijg.
Blijft dus verder zoeken ;-)
Groetjes
Peter
Petdig1