Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
hmmglaser
Vandaag
om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:14:07
Punt- en hartstukken
door
FritsT
Vandaag
om 17:11:38
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
Vandaag
om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
Bert55
Vandaag
om 17:02:41
Punt- en hartstukken
door
odaoda
Vandaag
om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Versnelling & vertraging berekenen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Versnelling & vertraging berekenen (gelezen 4171 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1748
Niks kan tippen aan een E1700
Versnelling & vertraging berekenen
«
Gepost op:
13 januari 2017, 23:25:08 »
Hallo,
Ik heb een vraag aan de natuurkundigen onder ons. Ik ben op zoek naar hoe ik de versnelling (afhankelijk van o.a. massa en vermogen) en vertraging (afhankelijk van o.a. massa en stand remkraam) van een trein kan berekenen. Uit een 0-100 tijd kan ook een versnelling gehaald worden, maar een trein zal nooit netjes lineair optrekken.
Alvast bedankt!
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #1 Gepost op:
13 januari 2017, 23:43:50 »
In een ver, ver verleden heb ik met remproefritten te maken gehad en ik meen dat de gemiddelde remvertraging zo rond de 1m/s
2
zat. In de laatste meters liep die dan nog best op, dat voel je ook. Maar een VIRM die 160 gaat, heeft wel een driekwart minuut en een kilometer nodig om tot stilstand te komen, en dat zijn nog gunstige omstandigheden. Optrekken gaat langzamer.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Joop_L
Offline
Berichten: 1594
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #2 Gepost op:
14 januari 2017, 00:32:33 »
Was dat in snelremstand, dus met magneetremmen erbij, of in volremstand? (7e gemarkeerde remstand)
Gelogd
Groeten Joop, machinist Lls
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #3 Gepost op:
14 januari 2017, 00:59:10 »
Zonder magneetremmen.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Marc tramt
Offline
Berichten: 10554
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #4 Gepost op:
14 januari 2017, 17:49:54 »
Onder het motto wie wat bewaart:
Foldertje bij de opening van de oost-westlijn van de Rotterrrrdamsche metro (1982):
Aanzetversnelling: 1 m/s2
Bedrijfsremvertraging 1,3 m/s2
Hier aan rekenen lijkt me, voor de gemiddelde amateur, vrijwel onmogelijk. Naast massa en vermogen spelen ook zaken als rolweerstand, overbrengingsverhoudingen en nog zo wat zaken een rol. Waarom ben je hier trouwens naar op zoek? Instellen van decoders?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Menno
Offline
Berichten: 3340
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #5 Gepost op:
14 januari 2017, 19:14:23 »
De rolweerstand is nihil: ik kan met mijn 50 kilo de reach-truck op m'n werk aan het rollen krijgen als ik de handrem er af haal en er tegen ga duwen. Dat ding rijdt op 3 hard-nylon wielen op een betonvloer en weegt 4500 kilo. Eenmaal over de stilstand-wrijving heen, kan ik het ding nog best een aardig vaartje geven als ik dat zou willen.
Hoewel een trein stukken zwaarder is, zal daar hetzelfde voor opgaan. De luchtweerstand is een veel grotere factor.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 3863
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #6 Gepost op:
14 januari 2017, 23:46:20 »
Het ligt er ook maar net aan hoe het geheel aangedreven is, een tractie motor op glijdlagers met koolborstels zorgt voor een andere rol weerstand van een moderne kogel gelagerde koolborstel loze motor....
Gelogd
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1748
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 januari 2017, 11:57:27 »
Dank voor de antwoorden. Ik ben hier inderdaad naar op zoek voor het instellen van decoders, maar ook als simluatiegegevens voor computerspelletjes etc. Dus mochten er nog mensen zijn met meer gegevens, dan houd ik me aanbevolen
Helaas staat er ook niet veel over in materieelgidsen etc...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Sikje248
Offline
Berichten: 353
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 januari 2017, 12:42:02 »
Als je geïnteresseerd bent in de theorie achter de versnelling en vertraging kan je het boek 'Railway Timetable & Traffic' van Hansen & Pachl raadplegen. Hierin staat de theorie uitgelegd voor het bepalen van een representatieve versnellings/optrek- en vertragings/remcurve, maar bevat geen gegevens van specifiek materieel. Het boek bevat wel veel complexe berekeningen, en dat moet je liggen. Succes!
Gelogd
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3291
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 januari 2017, 17:24:18 »
Ben geen natuurkundige, maar die wetjes van klas 2 havo staan me nog helder voor de geest.
1 s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²
2 v(t) = v(0) + at
In die folder van de tram staan de waarden van versnelling en vertraging vermeld. Daarin zijn de karakteristieke waarden van de tram verwerkt (door rem en aanzetproeven zoals al is opgemerkt), zoals massa van de tram, motorvermogen, rolweerstand en schuifweerstand (een wiel dat rolt heeft een rolweerstandscoëfficient van ongeveer 0,001, droog, en een wiel dat slipt heeft een wrijvingscoëfficient van ongeveer 0,6 droog).
Dus stel dat versnelling en vertraging beiden a= 1m/s
2
zijn, en tram trekt op naar 36km/h, dat is 36.000/3600= 10m/s, dan duurt het 10 seconden om die snelheid te bereiken, zie formule 2. (geen BMW)
De afgelegde weg is dan 0,5x1x10
2
= 50m, zie formule 1.
Afremmen gaat op dezelfde wijze, dan met een negatieve waarde voor a.
Gelogd
Tschuss Genossen
index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1748
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 januari 2017, 20:45:31 »
@Sikje248, bedankt voor de aanbeveling
Ik ben redelijk natuurkundig/wiskundig onderlegd, dus dat moet wel lukken.
@Hans, die formules ken ik ook ja. Maar dan moet ik wel die "a" weten. Hopelijk kan ik met het bovengenoemde boek dat vaststellen
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
elt-Mhv
Offline
Berichten: 338
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #11 Gepost op:
16 januari 2017, 01:53:16 »
Hierbij enkele waardes:
- ICM-IV: versnelling max 0,49; vertraging max 1,05
- IRM-IV en VI: versnelling max 0,51; vertraging max 1,20
- Mat'64-IV: versnelling max 0,80; vertraging max 1,10
- TGV-PBKA: versnelling max 0,47 (bij 1500 Volt); vertraging max 1,12
Mvg,
Johnnie
Gelogd
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas
wimk
Offline
Berichten: 825
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #12 Gepost op:
16 januari 2017, 08:14:44 »
Hierboven worden versnellingen genoemd die maximaal haalbaar zijn voor een aantal materieeltypen. Dat klopt wel, maar die getallen gelden alleen voor de eerste periode. De weerstand van een trein is afhankelijk van rolweerstand (eenparig, maakt niet uit welke snelheid), maar vooral ook van de luchtweerstand. Bij lage snelheid is die verwaarloosbaar. Maar de luchtweerstand is evenredig met de snelheid (of was het kwadratisch met de snelheid, dat weet ik niet meer). Dus bij hogere snelheid speelt de luchtweerstand een steeds grotere rol.
De formule van Hans Grasmaijer is correct. Bij verhoging van de snelheid van 0 t/m 20 km per uur geldt een waarde van "a" (versnelling) volgens de hierboven genoemde getallen. Maar bij verhoging van 100 t/m 120 km peruur houdt je misschien minder dan 0.1 over voor diezelfde waarde van "a".
Kortom, hoe hoger de snelheid, hoe lager de aanzetversnelling.
Gelogd
Mijn persoonlijke website
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #13 Gepost op:
16 januari 2017, 10:06:46 »
De lagere versnelling bij hogere snelheid heeft ook te maken met de opgebouwde energie. De bewegingsenergie is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Dus de opbouw van 100 tot 120 km/h kost meer energie dan van 0 tot 20. Stel dat het beschikbare motorvermogen gelijk blijft, dan zal van 100 tot 120 langer duren dan van 0 tot 20.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3692
Re: Versnelling & vertraging berekenen
«
Reactie #14 Gepost op:
16 januari 2017, 11:13:29 »
De versnelling a wordt vooral bepaald door de adhesie en het aantal aangedreven assen. Bij een getrokken trein zal je dus een veel lagere a hebben dan bij een metro- of treinstel waarbij veel meer assen worden aangedreven.
Dit in tegenstelling tot het remmen ,want tegenwoordig hebben vrijwel alle assen (schijf-) remmen en dus ongeveer evenveel vertraging bij een getrokken trein als metrostel.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Versnelling & vertraging berekenen