Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Versnelling & vertraging berekenen  (gelezen 4217 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Versnelling & vertraging berekenen
« Gepost op: 13 januari 2017, 23:25:08 »
Hallo,

Ik heb een vraag aan de natuurkundigen onder ons. Ik ben op zoek naar hoe ik de versnelling (afhankelijk van o.a. massa en vermogen) en vertraging (afhankelijk van o.a. massa en stand remkraam) van een trein kan berekenen. Uit een 0-100 tijd kan ook een versnelling gehaald worden, maar een trein zal nooit netjes lineair optrekken.

Alvast bedankt! :D
Vriendelijke groet, Servé.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2017, 23:43:50 »
In een ver, ver verleden heb ik met remproefritten te maken gehad en ik meen dat de gemiddelde remvertraging zo rond de 1m/s2 zat. In de laatste meters liep die dan nog best op, dat voel je ook. Maar een VIRM die 160 gaat, heeft wel een driekwart minuut en een kilometer nodig om tot stilstand te komen, en dat zijn nog gunstige omstandigheden. Optrekken gaat langzamer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2017, 00:32:33 »
Was dat in snelremstand, dus met magneetremmen erbij, of in volremstand? (7e gemarkeerde remstand)
Groeten Joop, machinist Lls

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2017, 00:59:10 »
Zonder magneetremmen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2017, 17:49:54 »
Onder het motto wie wat bewaart:


Foldertje bij de opening van de oost-westlijn van de Rotterrrrdamsche metro (1982):
Aanzetversnelling:    1 m/s2
Bedrijfsremvertraging 1,3 m/s2

Hier aan rekenen lijkt me, voor de gemiddelde amateur, vrijwel onmogelijk. Naast massa en vermogen spelen ook zaken als rolweerstand, overbrengingsverhoudingen en nog zo wat zaken een rol. Waarom ben je hier trouwens naar op zoek? Instellen van decoders?
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2017, 19:14:23 »
De rolweerstand is nihil: ik kan met mijn 50 kilo de reach-truck op m'n werk aan het rollen krijgen als ik de handrem er af haal en er tegen ga duwen. Dat ding rijdt op 3 hard-nylon wielen op een betonvloer en weegt 4500 kilo. Eenmaal over de stilstand-wrijving heen, kan ik het ding nog best een aardig vaartje geven als ik dat zou willen.

Hoewel een trein stukken zwaarder is, zal daar hetzelfde voor opgaan. De luchtweerstand is een veel grotere factor.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2017, 23:46:20 »
Het ligt er ook maar net aan hoe het geheel aangedreven is, een tractie motor op glijdlagers met koolborstels zorgt voor een andere rol weerstand van een moderne kogel gelagerde koolborstel loze motor....

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2017, 11:57:27 »
Dank voor de antwoorden. Ik ben hier inderdaad naar op zoek voor het instellen van decoders, maar ook als simluatiegegevens voor computerspelletjes etc. Dus mochten er nog mensen zijn met meer gegevens, dan houd ik me aanbevolen (y)

Helaas staat er ook niet veel over in materieelgidsen etc...
Vriendelijke groet, Servé.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2017, 12:42:02 »
Als je geïnteresseerd bent in de theorie achter de versnelling en vertraging kan je het boek 'Railway Timetable & Traffic' van Hansen & Pachl raadplegen. Hierin staat de theorie uitgelegd voor het bepalen van een representatieve versnellings/optrek- en vertragings/remcurve, maar bevat geen gegevens van specifiek materieel. Het boek bevat wel veel complexe berekeningen, en dat moet je liggen. Succes! (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3297
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2017, 17:24:18 »
Ben geen natuurkundige, maar die wetjes van klas 2 havo staan me nog helder voor de geest.

1  s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

2   v(t) = v(0) + at

In die folder van de tram staan de waarden van versnelling en vertraging vermeld. Daarin zijn de karakteristieke waarden van de tram verwerkt (door rem en aanzetproeven zoals al is opgemerkt), zoals massa van de tram, motorvermogen, rolweerstand en schuifweerstand (een wiel dat rolt heeft een rolweerstandscoëfficient van ongeveer 0,001, droog, en een wiel dat slipt heeft een wrijvingscoëfficient van ongeveer 0,6 droog).

Dus stel dat versnelling en vertraging beiden a= 1m/s2 zijn, en tram trekt op naar 36km/h, dat is 36.000/3600= 10m/s, dan duurt het 10 seconden om die snelheid te bereiken, zie formule 2. (geen BMW) :)
De afgelegde weg is dan 0,5x1x102 = 50m, zie formule 1.

Afremmen gaat op dezelfde wijze, dan met een negatieve waarde voor a.
Tschuss Genossen

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2017, 20:45:31 »
@Sikje248, bedankt voor de aanbeveling (y) Ik ben redelijk natuurkundig/wiskundig onderlegd, dus dat moet wel lukken.

@Hans, die formules ken ik ook ja. Maar dan moet ik wel die "a" weten. Hopelijk kan ik met het bovengenoemde boek dat vaststellen (y)
Vriendelijke groet, Servé.

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2017, 01:53:16 »
Hierbij enkele waardes:
- ICM-IV: versnelling max 0,49; vertraging max 1,05
- IRM-IV en VI: versnelling max 0,51; vertraging max 1,20
- Mat'64-IV: versnelling max 0,80; vertraging max 1,10
- TGV-PBKA: versnelling max 0,47 (bij 1500 Volt); vertraging max 1,12

Mvg,
Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2017, 08:14:44 »
Hierboven worden versnellingen genoemd die maximaal haalbaar zijn voor een aantal materieeltypen. Dat klopt wel, maar die getallen gelden alleen voor de eerste periode. De weerstand van een trein is afhankelijk van rolweerstand (eenparig, maakt niet uit welke snelheid), maar vooral ook van de luchtweerstand. Bij lage snelheid is die verwaarloosbaar. Maar de luchtweerstand is evenredig met de snelheid (of was het kwadratisch met de snelheid, dat weet ik niet meer). Dus bij hogere snelheid speelt de luchtweerstand een steeds grotere rol.

De formule van Hans Grasmaijer is correct. Bij verhoging van de snelheid van 0 t/m 20 km per uur geldt een waarde van "a" (versnelling) volgens de hierboven genoemde getallen. Maar bij verhoging van 100 t/m 120 km peruur houdt je misschien minder dan 0.1 over voor diezelfde waarde van "a".

Kortom, hoe hoger de snelheid, hoe lager de aanzetversnelling.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2017, 10:06:46 »
De lagere versnelling bij hogere snelheid heeft ook te maken met de opgebouwde energie. De bewegingsenergie is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Dus de opbouw van 100 tot 120 km/h kost meer energie dan van 0 tot 20. Stel dat het beschikbare motorvermogen gelijk blijft, dan zal van 100 tot 120 langer duren dan van 0  tot 20.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2017, 11:13:29 »
De versnelling a wordt vooral bepaald door de adhesie en het aantal aangedreven assen. Bij een getrokken trein zal je dus een veel lagere  a hebben dan bij een  metro- of treinstel waarbij veel meer assen worden aangedreven.
Dit in tegenstelling tot het remmen ,want tegenwoordig hebben vrijwel alle assen (schijf-)  remmen en dus ongeveer evenveel vertraging bij een getrokken trein als metrostel.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.