Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43

Auteur Topic: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010  (gelezen 5196 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2016, 19:29:32 »
, en dus inderdaad niet kan mijn zijn printen.

Eh.... huh?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2016, 19:34:02 »
Ja klopt, verwijs ik ook na in mijn eerste bericht. Het is ze echter niet helemaal duidelijk hoe dat aangesloten moet worden. En of daarbij dus nog een externe stroomdetectie terugmeld module nodig is. Maar dat is niet het geval. Dat is simpel op te lossen met de aangegeven diodes en de aanpassing van de weerstanden zoals een pagina verder wordt aangegeven.

Groet,
Roelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2016, 19:36:34 »
Het gaat om het stroompje, massa detectie is feitelijk ook stroomdetectie. :)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2016, 19:40:47 »
Ben,

Stroomdetectie werkt via afname van stroom, wielen die geen stroom afnemen worden niet gedetecteerd.
Massadetectie werkt via geleiding van de ene rail naar de andere via geleidende assen.

Groeten,
Bert

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2016, 20:06:39 »
Bedankt voor de vele reacties, het is ons gelukkig al wat duidelijker geworden.

De mooiste oplossing is zoals Roelco het omschreef, met 3 bezetmeldpunten. We zien het echter niet zitten om de smd weerstanden te vervangen, we hebben daar nog geen ervaring mee en we zijn bang dat we de print (onherstelbaar) beschadigingen. Roelco, in ieder geval bedankt voor de uitgebreide uitleg en het handige overzicht met de s88 functionaliteiten.

De optie van Wim om te kiezen voor een aansluiting op de s88SD16-n lijkt ons iets veiliger, dan maar één bezetmelder. De draad vanaf de bezetmelder komt samen met ringleiding op de "Fahrspanning" ingang van de hoofdprint, en vanaf daar met 2 gele draden naar de rails op de brug. Zo hoeven we ook niet te zagen in de rails, of zien we nu iets over het hoofd?

Groet,
Anton en Joeke
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2016, 20:29:01 »
Hallo Anton en Joeke,

... of zien we nu iets over het hoofd?

Ja, volgens mij de mogelijkheid tot (al of niet automatische) detectie of een loc volledig op de brug staat.

Zie de handleiding op blz 42:

Citaat
2.4 Anschluss der Rückmeldung (optional)

Die Platine bietet die Möglichkeit, 3 Rückmelde-Kontakte zu erfassen und via Haupt-Platine an die
Zentrale oder den PC weiter zu geben. Dadurch kann z.B. die Lok-Position ermittelt und ein Lok-
Überstand vorne / hinten erfasst werden. Ein sicherer Betrieb ist damit auch im automatisierten FahrplanBetrieb
möglich. Allerdings ist es nicht trivial, eine Lok automatisch (d.h. per PC) mittig auf der Bühne zum
stehen zu bekommen. So wird es bei den verschiedenen Loks immer Achsen geben, für die die Sensoren
"Blind" sind (z.B. Haftreifen bei Mittelleiter oder Radsätze ohne Stromabnahme bei 2-Leiter). Auch eine
kleine Lok wird dann zwar im mittleren Sensor-Abschnitt zum stehen kommen, aber hier nicht unbedingt
mittig. Und wenn man dann eine Lok hat, die länger ist als der mittlere Sensor-Abschnitt, dann wird immer
einer der äußeren Sensor-Abschnitt (oder beide) ansprechen, obwohl die Lok gedreht werden darf/muss.
Und letztlich kann dann selbst bei längenmäßig optimal zur Lok passendem Mittel-Abschnitt die
Bremsverzögerung der Lok und die Laufzeit der Rückmeldeinformation zum PC und des Befehls bis zur
Lok die Positionierung wieder verderben.

Maar misschien willen jullie die optie niet gebruiken...  ::)

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 20:40:11 door Bert_Apd. Reden: Citaat handleiding toegevoegd »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2016, 20:39:13 »
Anton, Joeke,

Zoals ik in mijn eerste reactie al aangegeven heb:

Ik heb het zelf uiteindelijk opgelost door van de brug 1 melder te maken. Dan kun je de voedings-draden voor de brugrails wel via een s88SD16-n werken. Binnen koploper kun je daar verder wel een oplossing voor maken met het doorrijden in centimeters, of met een virtuele melder op de brug.

Is dit ook de oplossing die ik zelf gekozen heb en die je inderdaad wel met een s88SD16-n of andere stroomdetectie module kunt oplossen. Zou het dus niet echt de oplossing van Wim willen noemen. Is een alternatieve oplossing met inderdaad 1 melder op de brug.

Zoals Bert aangeeft mis je daarmee de detectie of de loc volledig op de brug staat. Zelf werk ik met doorrijden in centimeters, en dat gaat eigenlijk meestal wel goed. Zonder die optie had ik wel eens dat een lok nog niet helemaal, of al iets te ver op de brug kwam te staan.

Als de brug niet al te veel aansluitrails heeft kun je nog een andere optie kiezen.
Bezetmelders in alle aanvoerende sporen. Ook die kunnen dan gewoon op de s88SD16-n aangesloten worden. En als de aanvoeren de melder vrij is zal de lok wel op de brug staan. Ook hier wel weer de beperking met assen die geen stroom afnemen.

Wat betreft het verwijderen van SMD weerstanden. Stelt echt niets voor. Zeker het verwijderen is geen enkel probleem. Een nieuw SMD weerstandje plaatsen is iets lastiger, maar ook dat is met een beetje vaste hand prima te doen.

Groet, en succes met de uiteindelijke oplossing.
en mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust.
Roelco

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2016, 22:22:35 »
Goedenavond,

Wij kiezen in eerste instantie voor de versie zoals Roelco die nu ook toepast, met één bezetmelder. In ons geval aangesloten op de s88SD16-n. In Koploper kunnen we dan een virtuele bezetmelder en/of doorrijden in cm gebruiken. Dit lijkt ons voor nu de beste/simpelste optie.

Met deze oplossing kunnen we in ieder geval verder met het inbouwen van de decoder, en proberen alles aan de praat te krijgen. Dat wordt ook nog een hele puzzel. Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Groet,
Anton en Joeke
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 22:24:40 door Joeke »
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2016, 00:00:53 »
Anton, Joeke,

Wat betreft het aan de praat krijgen, dat is zeker nog een hele klus. Mochten ook daar vragen over zijn stel ze gerust. Mocht je de railhobby hebben, daar heb ik een paar jaar terug een uitgebreid verslag voor gemaakt over de DSD2010. Hoe in te bouwen, maar ook hoe de instellingen zijn voor de aansturing hiervan.
Bij de buren heb ik er een forum topic aan gewijd:
http://forum.modelspoorwijzer.net/digitaal/draaischijf-digitaal-maken/

Groet,
Roelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2016, 09:11:01 »

Stroomdetectie werkt via afname van stroom, wielen die geen stroom afnemen worden niet gedetecteerd.
Massadetectie werkt via geleiding van de ene rail naar de andere via geleidende assen.

Bert,

De methodiek is me bekend. Maar lees nog eens wat ik schrijf.

Gr, Ben.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2016, 11:07:35 »
Ben,

Ik begrijp dat ik iets niet goed gelezen zou hebben, dat kan uiteraard.

Maar wat moet ik dan beter lezen?

Je schreef het volgende:

Roelco,

Op pagina 46 vind je de stroomdetectie mogelijkheid via 3x diodebrug als stroomsensor. Dat is toch waarnaar gevraagd wordt?

Gr, Ben.

Gevolgd door:

Het gaat om het stroompje, massa detectie is feitelijk ook stroomdetectie. :)

In je eerste reactie schrijf je naar mijn idee niets nieuws, Roelco had in zijn 1e reactie al aangegeven dat er op pagina 46 een oplossing was om via een diode-oplossing de brug met drie secties via stroomdetectie direct aan te sluiten op interne bezetmelder van de brug. Een externe bezetmelder is dan niet nodig.

In je tweede reactie wek je naar mijn idee de indruk dat massadetectie en stroomdetectie min of meer gelijkwaardig zijn. Qua detectiemethode misschien wel, maar qua functionaliteit zeker niet. Massadetectie bij 3-railsysteem werkt over alle wielen, stroomdetectie bij 2-rail werkt alleen over de "stroomafnemende" wielen.

Stroomdetectie is daarom naar mijn idee voor nauwkeurigheid bij plaatsbepaling zeker niet gelijkwaardig aan de mogelijkheden via massadetectie. Op bladzijde 44 staat dit ook vermeld:

Citaat
Isolierte Abschnitte werden über die Achsen mit GND verbunden und generieren damit die Rückmelde-Info

Dat was de reden waarom ik op jouw reactie reageerde met aangeven van het verschil tussen beide: het aantal wielen.

Ik had dit verschil ook al aangegeven in mijn reactie #11, waarin ik aangaf dat ook ik geïnteresseerd was hoe Wim deze zelfde nauwkeurigheid wilde oplossen via stroomdetectie met een externe bezetmelder. Maar dat bleek uiteindelijk dus niet mogelijk.

Wat heb ik nu verkeerd gelezen?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 December 2016, 11:12:56 door Bert_Apd »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2016, 18:01:12 »

In je eerste reactie schrijf je naar mijn idee niets nieuws, Roelco had in zijn 1e reactie al aangegeven dat er op pagina 46 een oplossing was om via een diode-oplossing de brug met drie secties via stroomdetectie direct aan te sluiten op interne bezetmelder van de brug. Een externe bezetmelder is dan niet nodig.

In je tweede reactie wek je naar mijn idee de indruk dat massadetectie en stroomdetectie min of meer gelijkwaardig zijn. Qua detectiemethode misschien wel, maar qua functionaliteit zeker niet. Massadetectie bij 3-railsysteem werkt over alle wielen, stroomdetectie bij 2-rail werkt alleen over de "stroomafnemende" wielen.

Weet je Bert, ik schrijf niets verkeerd en sprak overigens tot Roelco. Maar ik ben een fatsoenlijk mens dus je krijgt een antwoord, met enige tegenzin overigens.

Ik gaf aan dat detectie via de diodebruggen mogelijk was en bevestig daarmee naar Roelco wat hij zegt.

Verder schreef ik (ook weer naar Roelco) dat de detectie uiteindelijk hetzelfde is, het gaat om het stroompje. Bij massa detectie loopt direct een stroompje, bij stroomdetectie is er een spanningsval over de diode brug wat ook weer leidt tot een stroompje. In beide gevallen heb je terugmelding.

Dat stroomdetectie slechts plaats vindt als er stroom wordt afgenomen is een ieder bekend. Zoals al geschreven kan dat opgelost wordt op elke as zo men wilt, via een SMD weerstand of weerstandslak of wat dan ook.

Ik begrijp overigens niet dat je refereert aan en begint over massa detectie, het is niet relevant. Verder laat ik het erbij, je krijgt van mij het laatste woord Bert. :)

Gr, Ben.

AntonV

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 December 2016, 17:46:32 »
Vandaag en gisteren zijn we druk bezig geweest met de inbouw van de decoder. We zijn blij dat we voor de simpele versie hebben gekozen met één extern bezetmeldpunt voor de hele brug. Het zijn nu al erg veel draden in een kleine ruimte, en dan hebben we nog niet eens seinen, alleen verlichting en knipperlicht bij het huisje. We hebben de handleiding soms niet helemaal gevolgd, omdat die uitgaat van de grote draaischijf, soms was het handiger om de volgorde even om te draaien. Uiteindelijk zat alles erin, en kon de boel worden getest.

Voor de test hebben we nog even een RS232 kabel moeten aanschaffen, en de draaischijf draait nu met het DSD2010 programma. Soms zitten de rails er net een klein stukje naast, misschien dat het contrast op de schijf niet goed genoeg is. Het programma geeft ook nog een foutmelding van de rs232 verbinding, maar hij geeft ook aan dat de verbinding goed is. RS232_Frame is rood en RS232_OK is groen, een beetje verwarrend. Ook kunnen we niet goed duidelijk krijgen hoe de 3e dipschakelaar moet staan, er staat nu Märklin compatible in het programma.

Het is nu een kwestie van de handleiding volgen en alles goed werkend krijgen in het DSD2010 programma, Koploper komt later.

Groet,
Anton en Joeke
Groeten,
Anton

rjr

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2017, 08:52:53 »
Anton en Joeke,

Zelf heb ik wel seinen op de brug geplaatst, maar het zijn inderdaad erg veel draadjes die onder de brug moeten zitten.
Wel heb ik de grote brug, en kom daarmee eigenlijk wel goed weg met die ene melder. Maar de meeste treinen passen er ook prima op. Dus een cm te ver naar voren maakt dat iets minder uit. Al gaat het ook bij al de grote loks bij mij goed in koploper.

Wel is het zo dat ik in de praktijk erg veel handmatig rij, dus na stop ik de lok altijd wel op de juiste plaats.
Kies dan het spoor waar de lok naartoe moet, en koploper stuurt de schijf dan aan voor mij. Seinen om, knipperlicht aan, draai actie, en als het spoor bereikt is, seinen weer om en knipperlicht weer uit.

Wat het niet helemaal juist stoppen betreft, het is inderdaad heel belangrijk dat je het contrast helemaal goed hebt.
Is het bij elk spoor iets mis dan kun je dit ook nog aanpassen in de decoder via het programma. Maar als je de handleiding volgt wordt daar ergens iets over gezegd. Zelf was bij mij het probleem weg nadat ik het zwart op het schijfje echt zwart had gemaakt.

Succes,
Roelco

AntonV

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2017, 21:05:54 »
De draaischijf draait inmiddels, de verlichting werkt en Koploper herkent de brug als (één) bezetmeldpunt. De volgende stap is afregelen van de snelheid, het instellen van alle decoderadressen en het automatisch bedienen in Koploper, maar dat is iets voor een ander topic.

Hierbij nog een video van de inmiddels weer werkende draaischijf: https://youtu.be/ZF_RmA8xk1Y

Roelco,

We hebben het schijfje nog eens uitgeprint met een laserprinter, en het zwart met een stift nog zwarter gemaakt. Nog steeds zat de draaischijf er toen een paar millimeter naast. In de software hebben we daarna de motorregeling aangepast en nu stopt hij precies bij de sporen.
Groeten,
Anton