Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uhlenbrock Iris door Chris
Vandaag om 21:41:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 21:39:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:33:38
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
Vandaag om 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
Vandaag om 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40

Auteur Topic: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010  (gelezen 5203 keer)

Joeke

• Offline Offline
Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
« Gepost op: 29 December 2016, 12:40:09 »
Voor het digitaliseren van onze Fleischmann 6154C draaischijf hebben we een DSD2010 decoder aangeschaft. Tijdens het inbouwen lopen we echter tegen een probleem aan, de aansluiting van de sporen t.b.v. de bezetmelding is ons niet duidelijk.

We rijden digitaal met de Roco Multimaus en Koploper, voor de bezetmelding gebruiken we s88SD16-n modules van Rosoft. Volgens de handleiding is het mogelijk om de brug in drie secties te verdelen, er wordt verwezen naar een externe stroomdetectie module. Het is ons echter niet duidelijk hoe we dit op de rails en de printplaat in de brug moeten aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Joeke en Anton
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 12:41:55 door Joeke »
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

rjr

• Offline Offline
Re: Bezetmelding Fleischmann draaischijf DSD2010
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2016, 15:09:39 »
Ja, een beetje, al heb ik het uiteindelijk anders gedaan.

Aan de s88SD16-n heb je in deze niets als je gebruik wilt maken van de bezetmeldingen van de DSD2010.
Die heeft drie eigen bezet meld punten op de kleine print die in de brug komt.
Dat kan 1 op 1 gebruikt worden voor massa detectie, dus voor een 3-rail schijf.
Voor een 2 rail systeem werkt dat niet, en moet je dus, voor die drie punten een eigen stroomdetectie printje maken. 1 met 3 stroomdetectie mogelijkheden. Die moet je dan ook onder de brug plaatsen. Zijn op zich is dat niet z'n ingewikkelde schakeling die er onder moet, maar moet je dan dus wel zelf bouwen. (al is er misschien ook wel een kleine versie ergens te koop? )
Op de site van Huib heb ik wel iets gevonden: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm en dan het deel "Een ouderwetserige oplossing" De melders op de DSD2010 is gelijk aan die van een standaard S88. Je zult in dat geval dus ook wel de DSD2010 moeten koppelen in de S88 terugmeld lijn.

Ik heb het zelf uiteindelijk opgelost door van de brug 1 melder te maken. Dan kun je de voedings-draden voor de brugrails wel via een s88SD16-n werken. Binnen koploper kun je daar verder wel een oplossing voor maken met het doorrijden in centimeters, of met een virtuele melder op de brug.

Kleine aanvulling, even op de site van DSD2010 zelf gekeken, en daar geven ze zelf ook aan hoe je het kunt doen. Daar doen ze het nog eenvoudiger met enkele diodes:
http://www.digital-bahn.de/shop/media/pdf/dsd2010_einbau_anleitung.pdf en kijk dan op pagina 46. Daar wordt het geheel ook opgedeeld in 3 delen een aangesloten op het interne terugmeld systeem.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 15:35:26 door rjr »

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2016, 16:16:23 »
Bedankt voor de reactie

Het schema voor de stroomdetectie waren we inderdaad voorbij gekomen, als ik het goed begrijp moeten we dan per bezetmeldsectie 4 diodes gebruiken. SMD solderen zie ik niet zitten, maar volgens mij moet dit ook kunnen: 1N4001 diode bij Reichelt. De rail aan de andere kant word dan rechtstreeks op de print onder de draaischijf aangesloten, en op de diodeschakeling.

Er komt ook nog rijspanning binnen via de draaischijf (twee gele draden), wat moet daar dan verder mee gebeuren?

Groet,
Anton en Joeke

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2016, 16:29:01 »
Beste Joeke,

Dat gaat perfect met de s88SD16-n op blz 48 staat hoe het moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2016, 16:40:40 »
Wim,

Sorry, maar dat gaat niet. Er lopen van de brug geen vier draden vanaf de rails die je vervolgens naar de s88SD16-n kunt sturen.
Dus als je gebruik wilt maken van de drie melders op de brug dan kun je niet met een s88SD16-n of welke andere stroomdetectie melder dan ook werken.
Die stroomdetectie melders kun je wel gebruiken om van de brug 1 melder te maken, maar als je er drie op de brug wilt gebruiken dan niet. Pagina 48 gaat inderdaad over de gehele print op 1 bezetmelding zetten. Dus 1 melder op de brug, niet over 3 meldpunten op de brug.

Anton en Joeke

De 2 gele draden voor de rijspanning naar de brug kun je gewoon rijspanning op laten staan. Dus aansluiten op de hoofdprint zoals de beschrijving aangeeft.
1 daarvan moet ook gewoon naar de rails blijven gaan. Die andere moet naar de brug print. Die moet je dus op een of andere manier los halen van de rails en verbinden met de brug print.
De rode draad op pagina 46. Via de diodes moeten dan de andere 3 punten naar de rails op de brug.
Hierdoor heb je 3 meldpunten op de brug.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 16:43:28 door rjr »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2016, 16:50:39 »
Roelco,

Zal het fijn vinden als ik mijn eigen product mag ondersteunen, en aan Joeke mag uitleggen hoe het wel moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2016, 17:13:51 »
Wim,

Dat schema op pagina 48 hebben we ook een hele tijd naar zitten kijken. Zoals wij het zien gaat er dan één draad van de s88SD16-n naar de ingangsspanning van de grote print van de draaischijf, en de andere draad komt van de ringleiding. De hele draaischijf is dan één bezetmeldpunt. Op de afbeelding is de rail wel doorgezaagd, maar we kunnen niet bedenken hoe hier meerdere bezetmeldingen kunnen komen vanaf de s88SD16-n. En wat voor gevolgen dit heeft voor de ingebouwde keerlusmodule.

Roelco,

Volgens de handleiding gaan er 3 draden naar de print, de draden van de rijspanning gaan bij ons direct naar de rails. Bij de rode draad in het schema staat trouwens nog "Fahrspannung (muss nicht digital sein)" wat zou dit betekenen, en moeten we dan ook nog die 3 weerstanden op de achterkant van de print vervangen? (zie p. 47)

Groet,
Anton en Joeke

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2016, 17:49:07 »
Wim,

Dat mag, maar in dit geval gaat de vraag niet om jouw product, maar om de DSD2010, en dan met name over het gebruik van de drie terugmeld mogelijkheden hiervan op de print die je onder de brug plaatst. Voor een 3 rail systeem kunnen die direct aan de rails, voor een 2 rail systeem moet je daar een andere oplossing gebruiken. Dat kan met die diodes, maar niet met een kant en klare stroomdetectie terugmeld print zoals jouw product. Die kun je niet onder de brug monteren, want dan heb je geen mogelijkheid om de S88 kabel vanaf de draaiende brug naar een andere S88 terugmeld module te verbinden.
Je kunt het ook niet door 3 draden van 1 van de railstaven op de brug door de brug te leiden en die met de terugmeld module te verbinden. OP de standaard draaischijf zit een mogelijkheid voor 5 verbindingen, drie daarvan zijn nodig voor de communicatie van de hoofdprint met de kleine brugprint. 2 voor de twee railstaven.
Zou dus eventueel kunnen als je er daar 2 bij gaat maken.

Maar dat is niet nodig. De DSD2010 heeft zelf ingebouwde keerlus voor de brug, en een ingebouwde S88 terugmeld module. Kan 16 stuks zijn, 32 of zelf 48. Deze geeft verschillende zaken terug, zoals of de brug draaid, de positie van de brug. Maar dus ook de drie melders die op de brugprint zitten. En die zijn bedoeld voor het opdelen van de brug in 3 secties.

Anton, Joeke,

OP de hoofdprint zit een connector voor verbinding met de brug. Hier moet je alle 5 de draaden op aansluiten, dus ook de 2 gele voor de rails. Omdat op de hoofdprint ook functionaliteit zit voor het ompolen van de rails als de brug draaid, een ingebouwde keerlusschakeling.

Wat het stukje spoor betreft op pagina 48, dat is een voorbeeld stukje spoor van de gewone baan die aangesloten is op een terugmeldmodule, niet het stuk spoor op de brug. Dat moet je dus los zien.

Kom zo op de rest terug,

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2016, 18:01:00 »
Roelco,

Het gaat om de aansluiting op de s88SD16-n in samenspel met de DSD2010, en aansluitingen op elkaar. Lijkt mij wel degelijk ons product, namelijk de s88SD16-n

Mvg
Wim.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2016, 18:36:05 »

We rijden digitaal met de Roco Multimaus en Koploper, voor de bezetmelding gebruiken we s88SD16-n modules van Rosoft. Volgens de handleiding is het mogelijk om de brug in drie secties te verdelen, er wordt verwezen naar een externe stroomdetectie module. Het is ons echter niet duidelijk hoe we dit op de rails en de printplaat in de brug moeten aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?

Wim,

Het gaat naar mijn idee om het in het vet hierboven genoemde probleem. De handleiding van de DSD2010 geeft inderdaad aan dat je op de brug 3 bezetmeld punten kunt aansluiten. En voor 2 rail bruggen moet dat met een externe stroomdetectie module.
Maar daarvoor is de s88SD16-n niet te gebruiken. Niets ten nadele van jouw of jouw producten. Maar voor deze toepassing is het niet te gebruiken in combinatie met de DSD2010.

Want hoe zou jij die drie secties op de brug op een s88SD16-n print willen aansluiten?
Het voorbeeld van Pagina 48 werkt niet, want dat is voor 1 melder voor de gehele brug, niet voor 3 melders op de brug. Daarvoor moet je de melders op de kleine brugprint zelf gebruiken. Maar goed, ik val in herhaling. Als jij weet hoe laat het dan via een tekening of goede beschrijving zien. Voor zover ik weet gaat dit niet. En ik heb me behoorlijk verdiept in de DSD2010.
Deze hele discussie helpt de vraagstellers echter niet, want het levert hun geen oplossing op.

Groet,
Roelco

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2016, 18:59:58 »
Roelco,  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X sensuur, ik zal mij verder inhouden. Je bekijkt het verder maar, want hier is inderdaad niemand mee geholpen.
Gvg
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 19:02:07 door Wim Ros »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2016, 19:06:03 »
Interessante discussie, temeer daar ik ook nog een Fleischmann 9152C heb liggen...

Ik ben daarom ook benieuwd naar de oplossing van Wim om dit via stroomdetectie op te lossen, temeer daar juist bij 3 rail via massadetectie elke as geleidend is en juist daardoor fysiek het "begin" en "eind" van een loc gedetecteerd kan worden, wat bij stroomdetectie een probleem is (althans volgens de handleiding op blz 46):

Citaat
2.4.2 2-Leiter Fahrer

Nutzung der internen Rückmelde-Eingänge

2-Leiter Fahrer können das Prinzip des Masse-Sensors leider nicht nutzen. Alternativ bietet sich ein
Stromsensor an, wobei hier Prinzip bedingt je nach verwendeter Lok Ungenauigkeiten zu erwarten sind:

Das Problem, wenn man die Bühne in 3 Abschnitte unterteilt und diese dann per Stromsensor erfassen
will, sind die Loks! Da kommt z.B. eine 01 auf die Bühne, die hat vorne 2 Laufachsen. Diese nehmen
keinen Strom auf, da hier keine Stromabnahme erfolgt. Also werden die ersten 2 Achsen nicht erkannt,
der Stromsensor schlägt erst bei der 3. Achse an. Aber nur, wenn hier eine Stromaufnahme erfolgt.
Vielleicht hat die aber hier einen Haftreifen. Dann eben erst die 4. Achse.

Of lees ik dit verkeerd?

Groeten,
Bert

PS: Jammer, ik zie dat Wim inmiddels al afgehaakt is...
« Laatst bewerkt op: 29 December 2016, 19:08:09 door Bert_Apd. Reden: Afhaken Wim Ros »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2016, 19:19:19 »

Roelco,

Volgens de handleiding gaan er 3 draden naar de print, de draden van de rijspanning gaan bij ons direct naar de rails. Bij de rode draad in het schema staat trouwens nog "Fahrspannung (muss nicht digital sein)" wat zou dit betekenen, en moeten we dan ook nog die 3 weerstanden op de achterkant van de print vervangen? (zie p. 47)

Groet,
Anton en Joeke

Anton, Joeke,
In onderstaande tekening zit de aansluiting op de hoofdprint. In de ronde cirkel worden de 5 draden van de draaischijf aangesloten op de hoofdprint. Ook de 2 gele draden worden daarop aangesloten

Vervolgens komen die op de brug aan de rails via de twee pennen in de rode cirkels op onderstaande foto:

Nu is dat, als ik het goed begrijp voor de 6154C al iets anders. Daar is een railstaaf geloof ik al opgedeeld, en dus via meerdere van deze pennen verbonden. Maar ook in dat geval moet 1 railstaaf daarvan dus losgekoppeld worden. Wel moet die verbinding blijven bestaan tussen het draaiende deel van de draaischijf, en en vaste deel van de draaischijf. Dus die zul je op een andere manier weer aan de brug vast moeten maken zodat die wel verbonden blijft met het de rest van de draaischijf, en dus ook de elektrische verbinding blijft verzorgen. Alleen de verbinding met 1 railstaaf moet weg.

Die moet dan dus verbonden worden met de kleine print op de brug. Via de diodes kun je dan die railstaaf die intussen geen elektrische verbinding meer heeft, verdeeld in 3 secties verbinden via de diodes met de print zoals in de documentatie staat.

En ja je moet inderdaad de waarde van die weerstanden dan veranderen. Kan door andere SMD weerstanden er op te zetten. Je kunt ze eventueel ook vervangen door gewone weerstanden als je dat makkelijker vindt. Op zicht valt het wel mee hoor om SMD te solderen.

Dan nog even deze opmerking:
"Fahrspannung (muss nicht digital sein)"

Wat ze hier bedoelen is dat de rail verzorging in deze niet een digitale spanning hoeft te zijn, kan ook een analoge spanning zijn. De DSD2010 is te gebruiken via een digitale centrale, maar kan ook op een analoge baan de bediening van de draaischijf overnemen. Er komt dan nog een besturingsprint bij die dan de juiste commando's naar de hoofdprint stuurt. Vandaar dus deze  melding. Maar als je gewoon digitaal rijd kun je dat deel van "muss nicht digital sein" gewoon vergeten.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Mochten er vragen blijven stel ze gerust. De DSD2010 is een zeer uitgebreide draaischijf decoder waar je veel mee kunt. Zo ook met de ingebouwde S88 functionaliteit. Dit kan als 1 terugmeld module, dus met 16 melders, maar ook met 64 melders.
De eerste 8 zijn altijd zelfde:
1, brug actief, volledige proces van geluid, seinen zetten, lichten schakelen en draaien.
2, halsensor actief.
3, terugmelder 3 van de brug (
4, terugmelder 2 van de brug ( over deze 3 hebben we het dus steeds, en die zijn niet te combineren met andere modules )
5, terugmelder 1 van de brug (
6, brug draait.
7, nog niet gebruik.
8, draaideel van de brug, eerste helft van de draai, of andere helft, dus zit het huisje links of rechts.

9 tot 16, code voor positie brug.
9 tot 32, positie van de brug via andere code, 1 melder voor 2 sporen.
9 tot 56, positie van de brug via nog een andere code, 1 melder per spoor waar het huisje van de brug staat.

Daarna krijg je nog 8 melders voor fouten.
Dus 17 tot 24, of 57 tot 64, afhankelijk van hoe de positie van de brug wordt bepaald.
Dit is van motor fouten, klem fouten sensor fouten tot communicatie fouten.

Bij mijn gebruik heb ik verschillende hiervan binnen koploper ook gebruikt. Koploper kon hierdoor controleren of de schijf juist staat. Maar ook zorgen dat een trein niet gaat rijden zolang de schijf nog draait.

Groet,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2016, 19:25:57 »
Interessante discussie, temeer daar ik ook nog een Fleischmann 9152C heb liggen...

Ik ben daarom ook benieuwd naar de oplossing van Wim om dit via stroomdetectie op te lossen, temeer daar juist bij 3 rail via massadetectie elke as geleidend is en juist daardoor fysiek het "begin" en "eind" van een loc gedetecteerd kan worden, wat bij stroomdetectie een probleem is (althans volgens de handleiding op blz 46):

Of lees ik dit verkeerd?

Groeten,
Bert

PS: Jammer, ik zie dat Wim inmiddels al afgehaakt is...

Bert,

Dat lees je inderdaad correct. Nu is dat deels op te lossen door bij alle assen detectie mogelijk te maken. Wordt ook wel gedaan voor assen van wagons om de gehele trein te detecteren. Weerstandslak op de assen die niet gebruikt worden voor stroomvoering van de lok. Of kleine weerstandjes er op. Maar het is inderdaad een beperking van 2 rail loks. Dus daar zul je rekening mee moeten houden met de indeling van de secties.

Wat Wim betreft, jammer dat hij afgehaakt is, want ik ben ook zeker benieuwd naar zijn oplossing om via zijn stroomdetectie prints 3 secties op de brug mogelijk te maken. Ik zie die mogelijkheid echter niet, en zijn verwijzing naar pagina 48 van het document over de DSD2010 werkt in elk geval niet.
Maar als hij een andere oplossing ziet hoor ik dat zeker ook graag.
Ben alleen bang dat hij intussen ingezien heeft dat het toch wat anders is, en dus inderdaad niet kan mijn zijn printen. Beetje jammer dat hij dat dan niet wil toegeven en op deze manier reageert.

Groet,
Roelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2016, 19:28:10 »
Roelco,

Op pagina 46 vind je de stroomdetectie mogelijkheid via 3x diodebrug als stroomsensor. Dat is toch waarnaar gevraagd wordt?

Gr, Ben.