Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
Vandaag
om 11:27:53
Doornvliet
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 11:18:53
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Dave.......
Vandaag
om 10:49:12
7 april De Karel on tour
door
Rick
Vandaag
om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Puttense treinkelder
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omlaag
Auteur
Topic: Puttense treinkelder (gelezen 53944 keer)
jandcargo
Offline
Berichten: 1190
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #75 Gepost op:
28 november 2017, 23:01:10 »
hallo,
Al die latjes zouden nog wel eens lelijk de ondergrondse wissselaandrijvingen in de weg kunnen zitten..............
Ik zie de ratio nog niet helemaal
succes jandcargo
Gelogd
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #76 Gepost op:
29 november 2017, 22:40:44 »
De tafel zoals hij er nu staat is min of meer het frame. De gekozen bouwwijze levert tafels die redelijk licht zijn en toch stevig genoeg voor een modelbaan. Je kunt er weliswaar niet op staan, maar voor de rest kan het heel wat hebben.
De latjes vormen de structuur waarop straks de baan gebouwd gaat worden. Daarbij gebruik ik de methode van Klaas, waarbij de baan zelf hoger komt te liggen, zodat er ook nog wat met het terrein te variëren valt.
Ik zal ook foto's laten zien van de verdere opbouw.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Te 2/2
Offline
Berichten: 969
Metrop-Märklin
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #77 Gepost op:
30 november 2017, 01:05:16 »
De een valt over de dunne latjes, de ander over de pootjes.
Wat op de foto latjes zijn, heb ik op een vorige baan met alu-profiel gedaan.
Iets verder uit elkaar, dat wel. Dat beviel goed, mits niet langer dan ongeveer een meter, want anders knikten de profieltjes. Superlicht, makkelijk op te bouwen en af te breken. de platen met rails lagen er los op, en er is nooit een plaat krom getrokken of verschoven.
Ik zie een andere pootjesconstructie: lange draadstang onderaan, en een stevige schoring bovenaan. Beviel dat in het verleden goed?
Ik heb pootjes met de draadstang bovenaan in gebruik gehad, en dat beviel me niet goed, omdat schoring nu eenmaal onmisbaar is, minimaal tijdens de opbouw.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
JvE
Offline
Berichten: 183
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #78 Gepost op:
30 november 2017, 12:09:39 »
Ik wou dat ik zo'n kelder onder m'n huis kon laten bouwen... Technisch zou het misschien wel mogelijk zijn (denk aan hoe ze de metrotunnel in Rotterdam destijds onder een bestaand flatgebouw hebben geschoven tussen de heipalen door), alleen iets te kostbaar helaas.
Gelogd
Groetjes,
John
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1404
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #79 Gepost op:
30 november 2017, 12:54:03 »
Met zulke lange draadeinden onderaan staat de tafel toch niet echt stabiel.
Het bovenblad zal niet vervormen, maar als je de boel niet aan de muren vastmaakt gaat de hele boel aan het dansen als je tegen de tafel stoot.
Er hoeft maar 1 draadstang het loodje te leggen en je baan ligt ook beneden.
Ik zou die regeling beperkt hebben tot maximum 2cm.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #80 Gepost op:
30 november 2017, 15:18:00 »
Hallo Jan Willem en Frans,
De constructie beviel me in mijn vorige opstelling prima, zelfs toen ik één grote tafel van 2,60 bij 1,22 m toen hij al in gebruik was heb omgebouwd naar twee tafels, één van 1,40 en één van 1,20. Dat ging goed, maar aan één zijde stonden de poten wat uit het lid. Dankzij de houten schragen in verstek nooit enig moment van zwakte gekend. Ik plaats de schragen op alle vrije hoeken, dat wil zeggen die hoeken waar geen andere tafel tegenaan gezet wordt.
De poten van deze tafel zijn een compromis. Mijn vorige baan stond op 75 cm hoogte (tafelhoogte), deze komt op ca. 90 cm (werkbankhoogte). Ik heb voor de verlenging van de poten nu gekozen voor lange bouten. Het staat redelijk stevig. De nieuwe tafels krijgen natuurlijk alle langere houten poten met onderin stelbouten. Mogelijk ga ik de nu gebruikte poten ook nog wel vervangen.
Hallo John,
Ik ben ook erg blij met de ruimte. Mocht je eens in de buurt van Putten zijn, dan ben je altijd welkom.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Debvd
Offline
Berichten: 518
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #81 Gepost op:
30 november 2017, 17:15:13 »
Hoi Dirk,
Goed te zien dat je weer aan hte opbouwen ben....Zit nog steeds in de testfase van mijn testbaan (erg veel aan het werk) ....al gaat koploper me al stukken beter en vlotter af :-)
Als ik binnenkort in de buurt ben kom ik ff buurten en neem ik chocolade mee :-)
Gr. Bjorn
Gelogd
Groetjes, Bjorn
Testbaan
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,77482.msg3221810498.html#msg3221810498
Baan in aanbouw
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87615.msg3222005201#msg3222005201
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #82 Gepost op:
01 december 2017, 22:44:54 »
Hoi Bjorn,
Bij mij is het op dit moment ook nog niet veel meer dan een kleine demobaan, maar ook daarmee kun je je al behoorlijk uitleven in Koploper. Het lok wisselen werkt nu goed, de volgende opdracht is het tractierijden.
Nu moet ik eerst maar eens achter hout aan voor de tafels.
Je bent natuurlijk altijd welkom, zonder en zeker met chocola ;-).
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Te 2/2
Offline
Berichten: 969
Metrop-Märklin
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #83 Gepost op:
06 december 2017, 14:36:26 »
Citaat van: Frans Peeters op 30 november 2017, 12:54:03
Met zulke lange draadeinden onderaan staat de tafel toch niet echt stabiel.
Vuistregels (eiegen ervaring):
bij diameter 8 mm tot 40 cm stabiel
bij diameter 10 mm tot 70 cm stabiel
bij diameter 12 mm tot >100 cm stabiel
Het hangt er wel vanaf hoe vast ze zitten in de poot of in de grond.
Ik heb in het verleden enkele poten volledig vervangen door 8 mm draadstang.
Je krijgt dan een wiegende tafel, die alleen stabiliseert door aanliggende starre tafeldelen. Daarna geprobeerd met 10 mm, dat was beter, maar niet goed genoeg, bij 12 mm vormde zo'n draadstang een starre poot.
Voor stukjes op of onder een tafelpoot is van belang dat je de draadstang opsluit in een bus, en die verlijmt met uithardende lijm. Doe je dat niet, dan vreet de draadstang (of de bus rondom de draadstang) zich zijwaarts een weg in het hout, en zakt de poot scheef.
Voor de onderkant van pootjes op draadstang zijn verschillende zaken in omloop.
Ik heb b.v. rubberen kubusjes met 8 of 10 mm gat, maar ook prefab pootonderzettertjes van sencys met 10 mm draadstang.
De kubusjes heb ik in de jaren '80 gekocht bij Klück (in Bussum); die zijn nergens meer te vinden. En zijn nou juist het handigst (geluiddempend, sterk).
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #84 Gepost op:
06 december 2017, 22:36:27 »
Hi All,
Te2/2 bedankt voor de info.
De stabiliteit van de tafels op 'hakken' valt me nog mee moet ik zeggen. Ze komen natuurlijk straks vast te staan aan de nieuwe tafels, waarvan de houten poten langer worden. Ik vermoed dat het dan allemaal stevig genoeg zal zijn.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #85 Gepost op:
29 december 2017, 21:50:04 »
Hi All,
In het oorspronkelijke sporenplan zit in de sporen 1 en 2 in het station een combinatie van twee overloopwissels. Ik vind het mooier om daar een kruiswissel te hebben. Die kun je wel maken uit de losse onderdelen van bijvoorbeeld Fleischmann Profi of Peco, maar dan liggen de sporen ook meteen een eind uit elkaar. Bij Fleischmann Profi ga je dan van 63,5 mm naar 95 mm. Dat vind ik dan weer niet mooi.
Inmiddels ben ik begonnen om op basis van Peco wissels en op de railgeometrie van Fleischmann Profi (63,5 mm h.o.h) een kruiswissel te bouwen. Ik ga in de rest van de baan ook Peco wissels gebruiken. Vanwege de ouderdom van een deel van mijn locomotieven en treinstellen houd ik het voor de zekerheid op code 100 materieel.
Hierbij de eerste plaatjes van de bouw.
1. De losse onderdelen:
2. De eerste stukken uit het wissel weggehaald:
3. Het eerste wissel en kruising op maat gemaakt:
Ik houd jullie van de verdere bouw op de hoogte.
Voordat er dus echt iets rijdt zal nog wel even duren. Voorlopig maar even terug gegaan naar BMRLO, maar wel digitaal:
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Theo v Wijngaarden
Offline
Berichten: 151
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #86 Gepost op:
30 december 2017, 09:39:00 »
Dirk,
Als je de spoorafstand van het Peco kruiswissel tterug zou brengen van 63,5 naar 50 zit je op de orginele Peco geometrie, en dichter bij de werkelijkheid wbt. dubbelspoorafstand.
Tenzij je er een perron er tussen wil, maar dat denk ik niet want dan zou de 95mm weer beter zijn.
Mvg Theo
Gelogd
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #87 Gepost op:
30 december 2017, 15:50:54 »
Hallo Theo,
Bedankt voor je reactie. Ik heb daar wel naar gekeken, maar dan wordt het lastig om er nog een kruiswissel met voldoende ruimte tussen te krijgen. Daarom het compromis van 63,5 mm. Ik weet dan ook dat er in de bogen voldoende ruimte is.
Je hebt me overigens wel aan het denken gezet. Ik ga eens kijken of ik het op de Peco geometrie ook voor elkaar kan krijgen. Een eerste probeersel lijkt uitvoerbaar. In de bogen, die behoorlijk ruim worden moet het dan ook wel lukken.
«
Laatst bewerkt op: 30 december 2017, 17:05:58 door phdirk
»
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
OlivierV
Offline
Berichten: 668
Idioot op een skateboard
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #88 Gepost op:
31 december 2017, 09:51:29 »
Als je plaats hebt voor ruime bochten in het zicht moet je dat gewoon doen, kan je je rails dichter tegen mekaar leggen zoals in de realiteit. Op m'n vorige baan deed ik dat ook (hartafstand van 5cm in het zicht) en bredere hartafstanden in de niet aangeklede delen omdat je daar met kortere bochten zit.
Dit smoelde een pak lekker dan sporen zo ver uit mekaar. Stralen van de bocht waren 87 en 92cm.
HLD6106 @ Maas
Gelogd
AMSAC
-
Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL
phdirk
Offline
Berichten: 1868
Re: Puttense treinkelder
«
Reactie #89 Gepost op:
31 december 2017, 14:22:01 »
Hallo Olivier,
Bedankt voor je reactie met mooi foto. In het zichtbare gedeelte zijn de boogstralen zeer ruim, meer dan een meter. Met de Peco geometrie moet dat dus gaan lukken.
Bij het schaduwstation zit ik op iets van 60 cm. Daar komt ook Fleischman Profi te liggen, omdat ik daar nog zeer veel materiaal van heb en ga ik naar de Fleischmann geometrie.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
8
...
13
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Puttense treinkelder