Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 53926 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Puttense treinkelder
« Gepost op: 26 december 2016, 15:47:05 »
Hi All,

Ik volg al een hele tijd met veel plezier onze Bahnhofsvorsteher Hans Grasmaijer in Lenzkirch. In één van onze mailwisselingen vroeg Hans me om ook eens een verhaal op dit forum te plaatsen.

Nu ben ik niet zo'n vlotte schrijver en ook geen snelle bouwer, maar omdat we volgend jaar gaan verhuizen en er dus een nieuwe baan gaat komen wil ik een poging wagen.

Zoals uit de titel van mijn verhaal valt af te leiden verhuizen we naar Putten naar een huis met een mooie kelder die heel geschikt is als ruimte voor een baan.

Hieronder een plattegrond van de kelderverdieping:



en een paar foto's van de ruimte:










Hoewel het werkelijke bouwen nog wel even op zich zal laten wachten - eerst verhuizen, ergens in het voorjaar, dan alles inrichten - heb ik toch al een baanontwerp gemaakt. De baan zal twee verdiepingen hebben, verbonden door twee keerlussen. Beneden een uitgebreid schaduwstation en een mogelijkheid om te keren, zodat getrokken treinen ook eens van de andere kant kunnen komen. Het schaduwstation is nu heel erg uitgebreid. Ik zal eerst alleen het onderste gedeelte bouwen, samen met het omloop spoor.
De bovenbaan wordt een station langs een hoofdlijn en een regionale aftakking. Ik weet nog niet of het enkelsporig station echt wordt of dummy. Verder komt er een raccordement, dat iets lager ligt dan de hoofdbaan.

Als eerste schematisch plaatje ziet het er zo uit:




In het onderstaande plaatje is het baanontwerp in Koploper te zien. Ik had eerst boven- en onderbaan op aparte tabbladen staan. Ik wilde daarbij ook een overzichtsblad maken. Uiteindelijk bleek alles op één blad te passen.




Zoals gezegd zal het nu voorlopig wel stil blijven tot de echte bouw gaat beginnen.


Met beste groeten,

Dirk Meijer

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2016, 16:02:26 »
Hoi,

Das een grote ruimte.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2016, 18:37:44 »
Inderdaad flinke ruimte! Voormalige garage onder het huis ofzo?

Als je helemaal iedereen jaloers wilt maken qua rijlengte misschien nog kijken of je de baan rond zou kunnen laten lopen. Dan zit je wel weer met de deuren. Of je kan de klimpspiralen naast de deuren doen zodat je de hele "achterwand" tot je beschikking hebt. Enfin, zie maar :) Ik zie op je tekening aan de achterkant v/d baan een looppad, dus heb je aan de bereikbaarheid gedacht dus is kennelijk je hele plan goed doordacht :)

Iets om naar te kijken: de aansluiting van het raccordement. Is daar een omloopspoortje in de hoofdbaan nodig? Is een (langer) uithaalspoor afdoende? De trein kan, na het raccordement bediend te hebben, op zich makkelijk dat korte stukje teruggeduwd worden naar het station.

Veel plezier!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2016, 00:27:06 »
Hallo,

Het is inderdaad een prachtige ruimte.
Toch heb ik wat moeite met het ambitieuze plan.
Het is een enorme hoeveelheid rails en het kost veel tijd en geld  om zon plan te verwezenlijken.
Vaak ontbreekt de tijd om zon groot project af te maken en blijft het bij dromen hoe het zou kunnen worden(ook leuk!)
Ik zou gaan voor een beperkter plan met een latere mogelijkheid van uitbreiden.
toch succes   jandcargo

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2016, 00:54:22 »
Da's mooi in de buurt!!! Kom zelf oorspronkelijk uit Ermelo maar woon nu in Harderwijk.

Er zijn aardig wat modelspoorders in die omgeving :)

Welk deel van Putten verhuis je naartoe?

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2016, 01:17:10 »
Dag Dirk,

Grote ruimte heb je ter beschikking. En een mooi plan. Je schrijft dat we pas na het voorjaar van 2017 de eerste beelden kunnen verwachten. Ben zeer benieuwd naar de eerste foto's.

Veel geluk met je nieuwe huis en veel plezier met de bouw van de modelbaan.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2016, 08:36:35 »
Jammer om in zo'n grote ruimte een rechte baan neer te zetten. Dat vraagt om een in amerikaanse begrippen: Round-the-walls-with-peninsula ontwerp. Lange rijwegen, meerdere stations, afwisselend verkeer. Maar dat wordt dan een behoorlijk project. Kun je echter wel stapsgewijs opbouwen.

dirkjan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2016, 09:06:49 »
Prachtige ruimte! Gezien de beschikbare ruimte zou ik inderdaad ook een lange smalle baan overwegen. De perrons ogen nu bijvoorbeeld erg kort. terwijl je lengte genoeg hebt.
Verder vind ik het lastig om iets over het baanplan te zeggen omdat het landschap totaal ontbreekt. Volgens mij zijn baanplan en landschap één geheel en kan het een niet zonder het ander. Zijn daar al plannen voor?
No dress rehearsel, this is our life.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2016, 10:40:11 »
wat een geweldige afmeting, zo kan je een baan bouwen zonder compromissen (echt de droom van elke treinliefhebber).


mvgr Evert

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2016, 11:17:01 »
Goedemorgen,

Inderdaad een prachtige ruimte, maar dat weet je zelf al en aan dergelijke opmerkingen heb je eigenlijk helemaal niets. De grote ruimte is een voordeel, maar tegelijkertijd ook een nadeel.

Om te beginnen ben ik nieuwsgierig waarom je op dit baanplan bent gekomen? Het is belangrijk om je baanplan op je tijdperk en dienstregeling/materieel aan te passen. Dus welk tijdperk rij je en met welk materieel? Rijd je in vaste stammen of wil je lekker veel wisselen? (Eerste heeft mijn voorkeur overigens).
Bovenstaande is ook belangrijk voor de lengte van je perrons. Hoe lang zijn je treinen en hoe lang zijn je perrons?
Het (deel)baanplan van je station ziet er standaard uit. Het station zou bij wijze van spreken zou uit een beginnersboekje gehaald kunnen zijn. Probeer het station zo in te richten dat het voldoet aan de eisen van de treinenloop.

Waarom heb je gekozen voor een baan in het midden van de kamer? Ik snap dat het allemaal goed bereikbaar moet zijn, maar er zijn ook andere opties waarin dit kan. Niet dat ik dit huidige idee niet goed vind, maar ik ben wel benieuwd naar de argumentatie.

Het is een enorme hoeveelheid rails en het kost veel tijd en geld  om zon plan te verwezenlijken. Vaak ontbreekt de tijd om zon groot project af te maken en blijft het bij dromen hoe het zou kunnen worden(ook leuk!) Ik zou gaan voor een beperkter plan met een latere mogelijkheid van uitbreiden.

Jan heeft hier wel een punt. Ik zou alleen andersom redeneren als wat Jan doet. Ik zou wel een eindbeeld voor ogen houden, maar zorgen dat je dit goed kunt faseren en ook daadwerkelijk een stappenplan maken.

Ik ben benieuwd en succes!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2016, 14:00:00 »
Citaat
...aan dergelijke opmerkingen heb je eigenlijk helemaal niets.
Nee, en de TS vraagt ook helemaal niet om commentaar of advies, hij geeft  alleen aan wat hij van plan is.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2016, 14:03:49 »
O, nou dan danken we Dirk voor de info en kan dit draadje dicht  ;)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2016, 14:20:40 »
Nee, hij is nog (lang) niet klaar en ook al vraagt hij niets, je kunt toch gewoon volgen wat hij doet?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #13 Gepost op: 27 december 2016, 14:33:03 »
Ik kan zeker volgen wat hij doet, maar ik mag hem ook vragen stellen en kritisch zijn en hem laten nadenken over bepaalde zaken. We zijn hier nou eenmaal geen liefdadigheidsinstelling waarbij we alleen maar 'oh wat mooi' tegen elkaar zeggen. Ik snap ook niet zo goed waarom je een dergelijke reactie plaatst. Het komt nogal boos over.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2016, 15:31:42 »
.... en kan dit draadje dicht  ;)

hierdoor misschien?


Ik ga Dirk zeker volgen. Lijkt me geweldig om te zien wat er in die ruimte gebeurd  8)
Aan de tekening te zien is een perronlengte van ca 3 meter ook niet al te kinderachtig en dat beloofd lange treinen  :P

Allie
« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 15:34:16 door Railroadtycoon. Reden: tekst toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....