Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 57669 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #30 Gepost op: 29 December 2016, 22:02:48 »
Hi All,

Iedereen weer erg bedankt voor de suggesties.

De kelder is inderdaad heel groot, zeker als je de andere ruimtes mee in ogenschouw neemt. Die hebben echter een andere bestemming, dus die laat ik buiten beschouwing. De plannen voor de ene ruimte lijken me eerst ambitieus genoeg.

De ideeën voor een schaduwstation tegen de muur en de baan ervoor is een idee waar ik zeker eens verder in ga duiken. Wel moet ik dan even kijken hoe ik uitkom met de verwarmingsradiatoren.
Ook een baan die rondloopt is nog iets waar ik over nadenk, maar dan moet ik eerst eens kijken hoe ik de andere spullen die in de kamer komen te staan neerzet. Ook moet ik dan zien hoe 'ik de bocht om ga'. Ik wil namelijk met redelijk grote boogstralen gaan werken.
De baan wordt een 'fantasiebaan' waar een interessant schouwspel te zien moet zijn. Ik weet dat er modelspoorders zijn die zeer natuurgetrouw een stuk bestaand spoor nabouwen. Ik heb daar veel ontzag voor, maar dat is voor mij op dit moment een stap te ver.

Al met al zal er uiteindelijk wel versie X komen, waarin zeker een aantal van de suggesties zijn verwerkt. Ik kruip weer eens achter het schetsbord en ga weer een kauwen op de ideeën.

Wordt dus vervolgd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2017, 14:31:00 »
Hi All,

Op basis van jullie reacties, maar vooral die van Klaas en Martijn (RondjeHO) is er versie 2 van het sporenplan in de kelder ontstaan.

Het schaduwstation ligt nu tegen de achtermuur. Daar zitten ook twee keerlussen om de treinen ook eens van de andere kant te laten komen.
Op een 'landtong' ligt nu het station met een klein raccordement, zoiets als er vroeger (jaren zestig) in Assen langs de Industrieweg liep. In het raccordement zit een VAM-station en een haventje en industriegebied.
Vanaf het station is er nog een aftakking naar een klein station waar ook weer een raccordement is. Mogelijk schuif ik het station in de hoofdbaan nog naar rechts, zodat meer lengte naar het kleine kopstation ontstaat.
Op dit moment heb ik voor de overloop tussen de sporen nog achter elkaar liggende wissels gebruikt, maar ik ga nog kijken of ik daar echte overloopwissels van kan maken, zonder dat de sporen te ver van elkaar komen te liggen.

Hieronder een en ander in een eerste ruwe schets, nog zonder opbouw van het landschap en de gebouwen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties



Met beste groeten,

Dirk Meijer

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2017, 15:31:47 »
Ik vind het een mooi ontwerp. Ik zie wel dat de tafel allemaal aparte vormen heeft, mocht het nog niet in je opgekomen zijn: Denk aan mogelijk demontage!
Verder is het erg geweldig als er boven het schaduw station een landschap komt, om het spoor aan het zicht te onttrekken, maar ook om sfeer op de baan te creëren.
Verder ben ik zeer benieuwd naar de uitwerking!

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #33 Gepost op: 09 January 2017, 15:45:32 »
Heb je de werkbladen voor de deur staan? Hoe kom je nu in de 2e ('onderste') onbenoemde ruimte?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #34 Gepost op: 09 January 2017, 16:04:14 »
Mooie indeling. Door de schuine ligging van het station nog iets "losser" dan ik voor ogen had.
Wat de tafel betreft, het is altijd handig om deze in secties te bouwen. Bij een eventuele verhuizing hoef je dan alleen maar de spoorstaven door te slijpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2017, 16:15:13 »
Heb je de werkbladen voor de deur staan? Hoe kom je nu in de 2e ('onderste') onbenoemde ruimte?

zie eerste pagina

Wiebe

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #36 Gepost op: 09 January 2017, 16:24:35 »
Ah... op de plattegrond is daar een deur getekend.  Ik vond het al vreemd dat je niet vanuit het portaal naar alle 3 ruimtes kon.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #37 Gepost op: 09 January 2017, 22:23:07 »
Dat ziet er goed uit.
Mooie spelmogelijkheden en leuke raccordementen.
Over het demontabel zijn zou ik me niet zo druk maken.
Als je het over 100 jaar moet verhuizen ben je toch uitgekeken op dit concept en wil je weer wat anders bouwen.
Trouwens........ waar vindt je ooit weer zon ruimte?

komt goed  jandcargo

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #38 Gepost op: 09 January 2017, 22:31:42 »
Mooie ruimte.

Ik zou er ook wel raad mee weten.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #39 Gepost op: 10 January 2017, 16:13:08 »
Hi All,

Bedankt voor de positieve reacties. Dat geeft de burger (mij dus in dit geval) moed.

Voor wat betreft de geheime deur achter de werkbank die zit er inderdaad niet. Alle ruimtes kunnen vanuit de hal worden bereikt. Was een foutje in de tekening. De ruimtes mogen overigens geen woonruimte heten omdat er te weinig daglicht is. Daarom de term overige verblijfsruimte.

De baan komt op losse elementen te staan, zodat bij een eventuele verhuizing het afbreken overzichtelijk is. Die verhuizing zal dan toch naar een appartement zijn, dus dan zal de hobby ook wel wat kleiner worden.
Achter de stationstafel komt inderdaad een achterwand met vergezicht, zodat het schaduwstation uit het zicht ligt.


Ik houd jullie van de voortgang op de hoogte en als je eens life wilt komen kijken ben je natuurlijk welkom.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5577
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #40 Gepost op: 10 January 2017, 16:20:24 »
Ik houd jullie van de voortgang op de hoogte en als je eens life wilt komen kijken ben je natuurlijk welkom.

Iets te ver voor me Dirk, anders had ik graag een kijkje genomen. Succes met de bouw.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #41 Gepost op: 10 January 2017, 16:39:12 »

Ik houd jullie van de voortgang op de hoogte en als je eens life wilt komen kijken ben je natuurlijk welkom.

Voor mij niet te ver, dus houd me zeker aanbevolen eens te komen kijken.
Zier er goed uit dat plan. Mooi uit te voeren met een achtergrond achter het station waardoor het schaduwstation niet direct zichtbaar is, maar wel heel goed bereikbaar bij problemen.
En wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen op de puttense modelbouw dag.

Groet,
Roelco

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #42 Gepost op: 14 February 2017, 20:52:55 »
Hallo Ed en Roelco,

Bedankt voor jullie reacties. Ed, als je eens in Nederland bent, Putten ligt ongeveer in het midden (conform de zwaartepuntsberekening ;)) en je bent dan zeker welkom.

Roelco, Ik kom zeker naar de Puttense modelbouw dag. Daar ontmoeten we elkaar vast.

Alleen zal alles op dit moment nog niet zo'n vaart lopen. Het huis in Putten schiet weliswaar lekker op, maar de verkoop van ons huis in Dordt helaas niet. We hebben dus nog geen datum voor een verhuizing. Ik ben dus nu bezig met het opzetten van de baan in Koploper en het verder invullen van het ontwerp met scenery en dergelijke. Er komt zeker een achterwand bij het station en de korte poot langs de muur.

Graag tot een volgende update of tot ziens in Putten
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #43 Gepost op: 27 February 2017, 16:56:22 »
Hi All,

Omdat er nog niet in het echt te bouwen is heb ik het baanplan maar eens verder ingevuld:



Het schaduwstation gaat straks verborgen achter een achterwand. Verder komt het station Hooge Heide 40 mm hoger te liggen en het industriespoor en de haven 15 mm lager. Omdat heide een terugkerend thema is komt er ook iets van een heideveld, vergelijkbaar met Crailoo.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #44 Gepost op: 23 May 2017, 23:30:37 »
Hoi Dirk,

Ik zie je volledige plan nu pas.
Vind het er top uit zien. Hoe breed worden de modules?

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.