Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:43:15
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 54170 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2016, 19:14:53 »
Het is een beetje bizar dat deze discussie ontstaat in een draadje van een ander... ???

Dirk is zelf zeker in staat te beoordelen of hij wel of niet gediend is van vragen en/of opmerkingen. En hij is zeker zelf in staat om de moderatoren te vragen bepaalde berichten te verwijderen omdat ze niet in zijn draadje horen!

Het zijn dit soort discussies die ons soms de bijnaam 'zeurforum' geven... En waardoor sommigen niet meer hier willen bijdragen..

Gr, Bert
Team moderatoren..

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2016, 21:44:47 »
Hi All,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Het is altijd goed om suggesties te krijgen en omdat het nog wel even duurt voordat alles gerealiseerd gaat worden kan ik er ook nog eens goed over nadenken. Ook al heb ik niet expliciet om reacties gevraagd, ze zijn zeker welkom.

Hieronder probeer ik wat in te gaan op de specifieke vragen, mogelijk vergeet ik wat, maar daar kom ik dan later op terug'

Ik realiseer me dat het een ambitieus plan is en zal het zeker fasegewijs gaan aanpakken. Ik rijd Nederlands jaren 80 en dat zal ook op de geplande baan gebeuren.
Het klopt dat het landschap en de bebouwing nog niet in het plan staan. Daar heb ik wel een ruwe schets van, maar dat moet ik nog verder uitwerken.
Ik heb nu inderdaad voor een tafelopstelling gekozen die van alle kanten toegankelijk is. Ik wil namelijk de 'werkplaats' ook in dezelfde ruimte neerzetten, zodat ik de treinen ook daar kan repareren en ook mijn andere modelbouwactiviteiten daar kan ontplooien. Daar horen ook wat kasten en opstellingen bij die een plaatsje moeten hebben. Ik zal nog wel eens goed naar wat speelsere opstellingen kijken.
De perronlengte van het langste perron is inderdaad iets van 3 meter al zal ik niet met hele lange personentreinen gaan rijden, mogelijk wel met wat langere goederentreinen, als de locs dat aankunnen.
Het huis staat eigenlijk redelijk in het centrum van Putten. Als je eens langs wilt komen, laat het dan weten. Nu is er nog niet zo veel te zien, omdat de aannemer nog flink in het huis bezig is.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2016, 21:59:19 »
Ik ben in ieder geval erg benieuwd! een super ruimte zo te zien. Ik blijf dit wel volgen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2016, 22:26:41 »
Dirk,
         mijn advies luidt: bestudeer Sporenplan.nl en probeer een echt emplacement na te bouwen (al dan niet in fases). Heel groot voordeel: het is echt. Ik ga dat ook doen, zij het dat ik 'slechts' zeven meter heb en dus veel meer dan jij in de lengte moet korten. Of je bouwt een klein station met veel vrije baan. Maar: niets ligt onlogisch want onlogica is er in het echt niet. Alles heeft een (goede) reden. Je wilt Nederlands rijden en moet je dan nog wel afvragen welk tijdperk. Sporenplan voorziet je van 1965, 1985 en heden en anders kun je altijd nog een bepaalde situatie uit een ander jaar bestellen van een hoop stations. Bij verschillende  jaren hoort natuurlijk steeds een andere sfeer, al kun je natuurlijk wel bijvoorbeeld doen alsof de grote sluitingsgolf en reductie goederenvervoer van 1972 wat later heeft plaatsgevonden. Ook dat is de vrijheid van iedere modelspoorfan. Speciaal probleem voor Nederlandse voorbeelden is natuurlijk het wegwerken van toegangen naar schaduwstations, maar daar zijn al vele creatieve ideeën over getoond. Ook daar geldt: beter goed gejat dan slecht bedacht. Veel ontwerp- en later bouwplezier gewenst.

Groet, Frank
Groet, Frank

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2016, 00:15:32 »
Citaat
probeer een echt emplacement na te bouwen (al dan niet in fases).[...] moet je dan nog wel afvragen welk tijdperk.
Sorry, maar er moet (;D) me iets van het hart hier. Niet persoonlijk naar Frank toe, maar in het algemeen.

Wat is dat toch met dat "moeten"? Je moet je dit afvragen, je moet een tijdperk kiezen, je moet dit, je moet dat.... Tuurlijk kan het echte, grote voorbeeld als inspiratie dienen, waarom niet? Maar het bijna heilige moeten, daar krijg ik toch kromme tenen van. We hebben het op dit forum al vaker gezegd, ieder beleeft deze mooie hobby op zijn/haar eigen manier. Laat dat ook vooral zo blijven. Tips en dergelijke zijn altijd welkom, maar de manier waarop deze gegeven worden, daar heb ik wel eens mijn twijfels over. Dat is nu ook precies waar Bert eerder al naar refereerde in dit draadje, het imago van het zeur forum. Precies ook de feedback die we als bestuur krijgen op beurzen van gebruikers en via PB. Het is vast niet de bedoeling om de adviezen zoals in dit draadje geplaatst in een dwingende vorm te zetten, maar zo ervaar ik het wel. En als er één is, zijn er meer die dat vinden. Blijf dus ook vooral goede adviezen geven, maar mijn goed bedoelde advies is om wel ook te letten op de vorm waarin deze gegeven wordt.

En nu ga ik pitten. :)

Gr.

Edsko

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2016, 01:44:26 »
Hallo,

Het gaat er inderdaad om hoe je dingen zegt.
Misschien kunnen we op een cursus mediatraining.............

komt goed toch.

groeten jandcargo

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2016, 08:45:06 »
En in aanvulling daar op. Stel eens wat vragen; waarom maak je iets op die manier. Dan ontstaat er een gesprek en wat meer begrip wederzijds. Met "hier heb je mijn oordeel en zi maar at j erme doet" bereik je meestal niet zo veel.

En oh ja, mochten mods of Dirk deze bijdrage willen vegen wegens OT:  (y).
« Laatst bewerkt op: 28 december 2016, 09:13:10 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2016, 09:07:15 »
Mooie ruimte Dirk, daar kun je wel iets mee. Je geeft al aan dat je al je hobby activiteiten in dezelfde ruimte wil gaan uitoefenen, nou dat lijkt mij gezien de ruimte geen problem.

Zag in de plattegrond van de verdieping dat je ook nog " stiekum" kan uitbreiden naar een kamer ernaast.  :D


Ik ga het zeker volgen en ik ben heel benieuwd naar je plannen omtrent de situering in tijd en locatie. Hoe ziet het landschap in je plan eruit?

Verder zou ik persoonlijk kiezen voor meer langs de muren bouwen en dan ook de hoeken mee nemen. Wellicht een stukje parade strecke maken om de treinen in vol ornaat voorbij te zien rijden en er lekker van te genieten.

Succes.

Richard

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2016, 12:43:41 »
Citaat van: phdirk
... Ook al heb ik niet expliciet om reacties gevraagd, ze zijn zeker welkom.
OK dan...  :)
Citaat
... voor een tafelopstelling gekozen die van alle kanten toegankelijk is.

Je tafel is 2 m breed, je kunt ca. 60 cm reiken, blijft er een strook van 80 cm in het midden over waar je niet bij kan. Hoe ga je dat oplossen? Uitneembare delen maken?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #24 Gepost op: 28 december 2016, 13:25:45 »
Je "moet" natuurlijk niks  ;) maar ik zou het anders indelen. Schaduwstation tegen de muur, dan een smalle loopruimte om er bij te kunnen, en op de voorgrond het zichtbare tafereel. Blauwe lijn stelt het achtergondscherm voor. Voordelen: je kan de volle lengte gebruiken en je hebt geen spiralen nodig.


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2016, 13:45:28 »
ff mijn 2 centen toevoegen  :D  Jemig wat een ruimte, de droom van iedere modelbouwer!  Zelf zou ik geloof ik toch helemaal rond gaan. Dan moet je wel een plek maken om onderdoor te gaan maar als je dan in het midden gaat zitten (met twee kanten van 60-80 cm heb je toch minstens 1,5 meter over) dan kun je de treinen zo rond zien gaan. Als je het in fases opdeelt kun je sommige stukken ook alleen voorzien van spoor met een ondergrond. Alleen de stroomvoorziening moet je wel even goed berekenen, daar zul je wel een paar boosters voor nodig hebben. Misschien kun je eens bomen over tijd en kosten met deze groot-verbruiker:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63024.0.html :)


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9165
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2016, 15:21:16 »
Tjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeemig wat een ruimte ;)

Zou hier toch eens gaan nadenken en van de tafel afstappen, langs de wand, klimspiralen en een eiland ofzoiets..plek zat  ;D

Oh, baan op een mooie hoogte, hoef je je niet druk te maken over werkbanken, die passen er makkelijk zat onder...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2016, 15:26:01 »
Bij elke deur een ruime keerlus maken. Mooi opstelterrein fiksen, zit je ook niet te klooien met schaduw station.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
    • willem22
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2016, 16:03:22 »
Hallo Dirk Meijer, wat heb jij een leuke toekomst voor 2017.

Prachtige ruimte voor je hobby.

Natuurlijk ga ik je niet een advies geven je bent kundig genoeg voor de toekomstige baan.

Ja, Putten na verlaten van de Drechtsteden zal ik je niet meer ontmoeten maar een bezoek in de toekomst is van ondergetekende niet uitgesloten.

ik blijf je adviezen en opmerkingen m.b.t. koploper volgen.

Veel suk6 met je niewe onderkomen en blijf je volgen.

Grt. willem22.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #29 Gepost op: 28 december 2016, 16:10:08 »
Hallo Dirk,

Je hebt een flinke ruimte tot je beschikking; daar kun je heel wat mee doen.
Wat zijn de 2 'onbestemde' ruimtes? Kun je die ook gebruiken voor je trein?
Als je een doorgang door die wanden zou kunnen maken, kun je een nog uitgebreidere baan maken zodat de treinen een flink traject kunnen afleggen waardoor het toch wel een tijdje duurt voor ze weer in het zicht zijn.

Succes met plannen en bouwen.

Gr. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter