Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 169341 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #660 Gepost op: 22 april 2017, 23:31:20 »
Als ik bij mijn Plan U met AC lokpilot op het slakje klik (rangeersnelheid), gaan front- en sluitseinen uit. Weten jullie of dat normaal is?

Probleem is in inmiddels door Artitec opgelost. Een transistor op de printplaat bleek slecht contact te maken. Ik krijg nu netjes voor en achter rangeerlicht.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #661 Gepost op: 22 januari 2018, 11:30:12 »
Heeft al iemand het al aangedurft de NS-logo's die op de verkeerde plaatsen op de 113 staan, te verwijderen?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #662 Gepost op: 22 januari 2018, 13:13:47 »
Overigens, voor de liefhebber of diegenen die Facebook hebben; er is onlangs een leuke groep opgericht waar zeer veel foto's van Plan U worden gedeeld. Een aanrader als je graag foto's kijkt  :)

https://www.facebook.com/groups/896747837151864/

* moment geduld a.u.b. Voor zover ik kan zien moet je wel lid zijn van Facebook  :-X *
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2018, 13:22:46 door Rondje_HO »

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #663 Gepost op: 24 februari 2018, 14:20:49 »
Hallo allemaal

Ik heb een vraag .... mij middenbak van mij plan U verkeert is gemonteerd volgen mij ,ik zag het aan het plee raampie die zit nu rechts naast de ramenpartij i.p.v. links   ..........is dit al meer gebeurt of ben ik de enige... ::).....omdraaien gaat niet i.v.m. mannetje /vrouwtje koppelingen.
 het viel mij op omdat ik ook de 128 heb en die is wel goed . het gaat om de rooie  139.
mvg ben
metresil     ook op youtube

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #664 Gepost op: 24 februari 2018, 15:11:33 »
Als je zeker weet dat het niet klopt is het simpel.
Terug naar je winkel en gebruik maken van de garantie.
Gr.
Eric

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #665 Gepost op: 06 juni 2018, 05:39:37 »
Gevalletje garantie .......... vanuit Australie

Kreeg mijn Plan U nummer 147 half Januari 2017
Omdat ik geen layout heb kwam ik een keer aan testen toe bij een goede vriend in November van dat jaar.
Wat bleek ?
Alleen maar interieur verlichting in de passagiers ruimte van de motorbak en nergens anders.
Maar ik ontdekte meteen daarna nog iets veel vervelenders.
Ik zag wat gele plekjes doorschemeren op het grijs van de motorbak, ging er voorzichtig met mijn nagel overheen en zie de foto's !
Lakschade !!

Ik had gelukkig nog een maand garantie over en belde de winkelaar in Apeldoorn.
Met hem afgesproken dat het Plan U aan hem teruggezonden zou worden waarbij zij de aanzienlijke verzendkosten zouden dragen.
In de eerste week van December werd het Plan U dus opgestuurd naar Apeldoorn.

Omdat de buitenkant van het pak de inhoud verraadde (en dus ook de waarde) vond PostNL het noodzakelijk om het pak vast te houden voor de douane (invoerrechten !).
De winkelier werd helaas gedwongen om invoerrechten te betalen teneinde het pak uit de klauwen van PostNL te wringen.
Op iets wat heel duidelijk ooit vanuit Nederland aan mij was verstuurd !! >:( >:(
Eind Januari dit jaar was het Plan U eindelijk in Apeldoorn ge-arriveerd.
De winkelier heeft het Plan U meteen doorgezonden aan Artitec en daar is het zo'n beetje gebleven tot begin Mei.

Artitec heeft wel prima werk geleverd en de motorbak geheel vervangen.
Later ontdekte ik ook nog dat de andere eindbak (met neus) was vervangen, alleen de middenbak was nog hetzelfde.
Dus anderhalf jaar later toch nog bijna een splinternieuwe Plan U op garantie !!
Heb uiteraard ook veel geluk gehad dat ik de problemen net op tijd ontdekte .......... net voordat de garantie termijn zou zijn verlopen !!

Hij doet het inmiddels uitstekend, ziet er gelikt uit en overal brandt nu licht, volgens mij ook nog in de bagageruimte !
En niets dan lof voor mijn winkelier met al die ellende er nog bij van PostNL en ook Artitec heeft zich van een zeer goede kant laten zien !! (y) (y)

Groet, Jan

https://www.youtube.com/watch?v=RwChHTR16vs


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #666 Gepost op: 06 juni 2018, 08:37:37 »
Hulde voor deze service!

En ik kan je blijdschap begrijpen Jan!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel


jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #668 Gepost op: 06 juni 2018, 17:41:51 »
@Jelmer

Dank je wel Jelmer !
Ben zowel blij als opgelucht  (y)
Ik zag het soms even niet zitten met dat Plan U !
Ik moet er niet aan denken als ik die problemen net NA de garantie zou hebben ontdekt ! ..... $$$$ !!
Maar deze winkelier kennende waren we daar waarschijnlijk ook wel uitgekomen op een voor mij acceptabele manier (coulantie).

@ingenium

Klopt maar ik kon die bewijzen zelf zo gauw niet meer vinden al had ik nog wel een bewijs van mijn betaling via PayPal.
Uiteraard waren al die gegevens zoals de factuur en datum van verzending aan mij nog wel bij de winkel in Apeldoorn dus de winkelier had genoeg bewijs.
Toch scheen PostNL niet overstag te willen gaan ........ ik heb wel begrepen dat de winkel de invoerrechten terug heeft geclaimd.
Of ze dat geld inmiddels terug hebben gekregen weet ik niet.
Het zijn geldgraaiende Overheids gangsters wat mij betreft ....... maar hier is het niet veel beter.

Waar het mis is gegaan is de verzekeringssticker die de Post beambte hier op het pakket heeft geplakt !
Ik stond er uiteraard NOOIT bij stil dat dit de zeer ongewenste aandacht van PostNL cq Douane zou kunnen trekken !
Dus ...... NOOIT weer verklappende stickers aan de buitenkant van zo'n pakket naar Nederland of elders !!
PostNL zal zeker NIET gerechtigd zijn om maar willekeurig buitenlandse pakketten open te scheuren om te zien wat er in zit !
Overigens vertelde de winkelier mij ook nog dat PostNL de Artitec doos ook nog had beschadigd tot overmaat van ramp maar gelukkig is ook dat netjes opgelost door hen  (y)

Ik heb zes jaar geleden eens een Trix BigBoy naar diezelfde winkel gestuurd die geen garantie meer had en driemaal zo zwaar was als een Plan U.
Geen probleem destijds en het kwam keurig netjes aan in Apeldoorn ........ maar het kan zijn dat ik toen wellicht gewoon mazzel heb gehad.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #669 Gepost op: 06 juni 2018, 17:56:59 »
Bij mijn plan u bladerde het grijs er van af toen ik het model openmaakte met saté prikkers. Gelukkig komt het grijs van kleinspoor erg goed overeen. Dus heel voorzichtig met een saté prikker! Het ik het verf er dun opgesmeerd en je ziet er nu helemaal niks meer van. (y)
Marc

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #670 Gepost op: 06 juni 2018, 18:05:06 »

Goed werk Marc !

Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met die rot treinen, Artitec beveelt zelf toch ook aan om op die punten saté prikkers te plaatsen ??
Ik laat het verwijderen van de body altijd over aan mijn goede vriend en treinen goeroe Tony Stanfield wiens layout ook op mijn YouTube filmpje te zien is.
Ik had bovendien een tweede reden om het Plan U toch op te sturen : de falende interieur verlichting !

Volgens mij wordt de kap eerst helemaal geel gespoten en daarna komt het donkergrijs erover heen.
Je mag je afvragen of de hechting van die lak in dat geval wel voldoende is !

Gr, Jan
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 14:21:16 door Bert van Gelder »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #671 Gepost op: 30 januari 2019, 13:50:20 »
Ik ben sinds gisteren ook eindelijk de blijde bezitter van een Artitec Plan U (128-met-sound). (y)

Het valt mij op dat er redelijk veel lichtlekkage optreedt bij de sluitseinen. Is dit normaal bij dit model of kan het zijn dat de seinbalken bij mijn exemplaar niet ver genoeg naar buiten/voren zijn doorgedrukt?

En ik heb ietwat ongelukkig met een verkeerde CV gerommeld; als ik een decoder reset doe met CV 8 = 8, blijven de standaard ingestelde (geluids- en licht)functies dan wel gewoon bewaard?

Alvast bedankt voor jullie respons!

Bart
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 21:34:59 door Bartje81 »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #672 Gepost op: 31 januari 2019, 00:19:47 »
... als ik een decoder reset doe met CV 8 = 8, blijven de standaard ingestelde (geluids- en licht)functies dan wel gewoon bewaard?
Ja.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #673 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:28:12 »
Geen idee of iemand ook dit probleem heeft of dat het al eens uitgezocht of beantwoord is.

Ik ben mijn Plan U aan het inregelen en nu kom ik erachter dat de antislipbandjes op de wielen van het voorste draaistel van de moterwagen zijn geplaatst.
Dat betekent dat bij het inrijden van een stopsectie het treinstel veel te laat gedetecteerd wordt (en bij inrijden natuurlijk ook).
Pas na 23 cm wordt de terugmelder geactiveerd door het andere draaistel. En dat is te laat. Mijn kortste stopsectie is 25 cm. En dat voldoet normaal ook goed.
(De  Plan V van Roco heeft de moteraandrijving in het midden zitten, zeg maar, dat is veel beter.)

Het gekke bij PLan U is dat het lijkt oft dat er wel stroomafnemers op de wielen met antislipbandjes zitten, want ik zie wel wat knipperen op het scherm bij de terugmelder.
Dat is wel vreemd, want dat is zeer onbetrouwbaar. Dan liever geen stroomafname op die plek.
Maar dat zou ik nog kunnen verhelpen...

Maar eigenlijk wil ik dat het treinstel op tijd gedetecteerd wordt.

Heeft iemand daar een oplossing voor?
En dan bedoel ik niet de baan aanpassen  ;D

Mvg,
Ad



Ontkoppel je hersens op tijd!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #674 Gepost op: 04 augustus 2020, 18:59:00 »
Andere cabine voorop laten rijden?

Grtz, Ton