Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 212856 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #345 Gepost op: 23 December 2016, 21:38:33 »
Zet je er een uit.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #346 Gepost op: 23 December 2016, 22:15:34 »
 ;D ;D ;D
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #347 Gepost op: 23 December 2016, 23:29:01 »
of hang je een extra Plan U eraan zonder geluid. Artitec blij, jij blij  8)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #348 Gepost op: 24 December 2016, 14:30:36 »
Een TEE heeft twee motoren.

Met het geluid van een Plan U  :D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #349 Gepost op: 24 December 2016, 14:39:29 »
Wat Duvel wil aangeven is dat in die decoderfile 2 motoren opstarten.
Een Plan U heeft er maar 1, dus start er maar 1 op....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #350 Gepost op: 26 December 2016, 17:03:11 »
Weet iemand of de condensators al binnen zijn bij MTE?

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #351 Gepost op: 26 December 2016, 17:20:37 »
Ze zijn gisteren per kameel aangekomen in Rotterdam Centraal denk ik. Toen zijn de Wijzen de weg kwijtgeraakt. Maar houdt moed, volgens de overlevering komen ze op 6 januari aan.

Fijne Kerstdagen.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #352 Gepost op: 26 December 2016, 17:21:13 »
Bel even met 010-4357767 en je weet het uit eerste hand....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #353 Gepost op: 26 December 2016, 17:25:05 »
Vandaag nog eens aan het experimenteren geweest met de verlichting.
De lokprogrammer is handig om te programmeren, maar waardeloos om
te testen, de verlichting knippert als een malle door de motorsturing.
Daarna de multimaus opgetuigd, met een kleine netvoeding, zo goed als
geen geknipper, alleen bij de eerste aanzet minimaal.

De Cv's zijn aangepast zoals Karst heeft gepost, daarnaast de laagste
snelheid aangepast middels de lokprogrammer.

Kan echter wel merken dat er aardig wat prik nodig is voor de verlichting
in het algemeen, wanneer de de binnenverlichting aan is veranderd deze
bij het aanzetten van zowel front als sluitwerken van sterkte.
Veelal feller dan voorheen, best apart maar niet storend omdat het toch
altijd zal aanstaan tijdens bedrijf.

Wellicht dat de condensator daar nog invloed op heeft, deze krijg ik donderdag. 

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #354 Gepost op: 26 December 2016, 17:28:45 »
Bel even met 010-4357767 en je weet het uit eerste hand....

Had ik uiteraard gedaan als het geen tweede kerstdag was. Ik heb morgen de kans om mee te rijden in de auto naar Rotterdam, maar moet wel om 9u een keuze hebben gemaakt. Beetje zonde om voor niets heen te gaan. Vandaar dat ik het vraag ook al doe ik het liever niet hier.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2016, 17:41:44 door Daan! »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #355 Gepost op: 26 December 2016, 17:38:29 »
Heb mijn rode ook binnen. Het is echt wel het kroonjuweel in mijn verzameling. 
Het enige wat mij een beetje stoort is dat de frontseinen erg koel zijn. Naar mijn gevoel zijn ze in het echt veel warmer/geler. Zal ik wat aan gaan doen.
De binnenverlichting is wel heerlijk Tee-elleg.

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #356 Gepost op: 26 December 2016, 17:49:59 »
Bel even met 010-4357767 en je weet het uit eerste hand....

Op dit moment 2e batch op. We hebben er al een flinke hoeveelheid verstuurd aan klanten die hetzelf willen en kunnen en we hebben er al een flink aantal ingebouwd. Deze week krijgen we weer voorraad zodat we iedereen kunnen helpen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #357 Gepost op: 27 December 2016, 12:22:15 »
Dit bericht kan interessent zijn voor 3-rail rijders:

Afgelopen vrijdag heb ik mijn Artitec Plan U, de 113, opgehaald. Een ontzettend fraai model  (y). Zaterdag had ik even tijd om de losse motorwagen in te rijden. Vooruit reed de bak al snel lekker soepel over de baan. Nadat ik na 15 minuten de motorwagen achteruit wilde laten inrijden, werd in het station via een andere set wissels achteruit gereden. Bij het eerste de beste wissel bleef de losse motorwagen echter al slippend staan. Verderop reed de bak op een wissel ergens tegenaan en was niet meer voor- of achteruit te krijgen. De voorbereidingen voor de kerstdagen lagen op me te wachten, dus de motorwagen werd op een opstelspoor gezet en zou enkele dagen moeten wachten voordat ik kon onderzoeken wat er loos was.

Op 1e kerstdag kreeeg ik een e-mail van Jakop de Bruin (actief op modelspoorwijzer.net) met soortgelijke constateringen. Nadat ik hem geantwoord had dat zijn constateringen ook bij mij zich voordeden, maar dat ik nog erg weinig met de Plan U had kunnen rijden, wisselden we ook nog wat ideeën met elkaar uit wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Jakop is verder gaan onderzoeken en kwam met de volgende conclusies:

- De antislipbandjes zijn van een slechte kwaliteit en beginnen al binnen een uur rijden te rafelen
- Het afdekplaatje van de tandwielkast dat onder het aangedrven draaistel geklikt zit, hangt te laag boven het spoor en zal met name bij de Marklin K slanke wissels en kruiswissels tegen de middenrailcontacten botsen of er net overheen schuren en daarbij de assen een fractie van het spoor tillen, waardoor er onvoldoende grip ontstaat en de motorwagen het wissel niet voorbij komt of in het meest gunstige geval op het wissel snelheid inhoud.
- Het metalen pennetje op de sier koppelingen (de Snuffel) kan tegen de middelrail botsen.

Jakop heeft het voorval bij Artitec gemeld.

Ik had nog een uur de tijd voordat de schoonfamilie op visite zou komen, dus kon ik nog even gaan proefrijden om na te gaan of ik dezelfde conclusies kon trekken als Jakop. En inderdaad, bij mijn Plan U kwamen dezelfde onvolkomenheden aan het licht.

Ik had geen zin om een eventuele reactie van Artitec af te wachten en heb de onderkant van het afdekplaatje 0,8mm dunner gevijld. Als je onder het originele plaatje kijkt, zie je al drie kleine bobbeltjes in het kunststof, precies op de plekken waar aan de binnenzijde van het plaatje de kuiltjes voor de tandwielen zitten. Tijdens het vijlen werden deze kuiltjes opengeschuurd. Je zit dit vaker bij AC modellen van andere fabrikanten dan Marklin, dat de tandwielen net door de bodemplaatjes steken. dat heb ik nu met mijn Plan U ook zo gedaan. Het probleem was daarmee opgelost en de Plan U rijdt nu soepel over de baan!

Het complete verslag van Jakop van dit euvel is hier te lezen:

http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-trein/restation-waldijk-2-0/msg37558/#msg37558



Hierbij mijn Plan U met het afgevijlde afdekplaatje.

Wat betreft de ASB's: vervangen door Marklin 7154
Wat betreft de snuffel: stukje inkorten.

Het is wel jammer dat er bij de ontwikkeling van modellen toch regelmatig dergelijke problemen optreden bij AC treinen.  :'(

Jeroen
 
« Laatst bewerkt op: 27 December 2016, 12:55:56 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #358 Gepost op: 27 December 2016, 14:03:25 »
Drierail is ook zó 1935, hou er toch eens mee op ;)

Zonder gekheid, als je een treinstel er voor aanbiedt moet het wel kunnen. Mijn ervaring met vooral oudere K wissels is dat toleranties zo veel groter zijn dan in tweerail gebruikelijk is, dat dit soort problemen voor kunnen komen.
RETROBAHN A.G.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6987
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #359 Gepost op: 27 December 2016, 14:08:54 »
Veel K-rail wissels hebben een kattenrug, misschien is daar nog iets te halen.

Daarnaast is hetzelfde probleem vorige week op het 3rail forum gemeld: C-rail kruisingen met hoge pukkeltjes geven ook problemen.

Gr, Ben.