Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:22:10
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:55:45
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 11:29:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
Roco BR 93 stroomafname door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25555 keer)

Rondje_HO

• Offline Offline
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #75 Gepost op: 25 November 2016, 10:18:47 »
Ik ben ook niet heel erg technisch maar je moet het zo zien: rails heeft net als bijvoorbeeld een AA batterij een "plus" en een "min". Dus als je een rondje aanlegt is de ene rail de plus en de andere rail de min. Als die elkaar echter raken krijg je kortsluiting en rijden je treinen niet. Bij 2-rail moet je hierop letten, zie hieronder:

Bij 3-rail (o.a. Marklin) heb je dit probleem niet omdat deze rails een middenrail gebruiken. Daar zit de "plus" op beide rails aan de buitenkant en de "min" in het midden.

Met 2-rail kunnen de ontwerpen 1, 2 en 3 uit jouw link wel, bij ontwerp 4 weer niet. Daar is er een verbinding tussen de ene en de andere kant van de baan. Bij 3-rail kun je alle ontwerpen maken.

Met 3-rail kun je dus meer figuren maken, met 2-rail moet je soms even opletten waar je welke rails aansluit. Het kan allebei met een normale handregelaar of met een digitale "centrale". Tegenwoordig heb je in beide systemen veel aanbod, hoewel van oudsher 2-rail iets vaker gebruikt wordt. Ik zou gewoon kijken welke trein hij het mooiste vindt  (y)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #76 Gepost op: 25 November 2016, 10:20:55 »
Dat zijn mooie voorbeelden die Martijn geeft. Ik heb er nog eentje. Het bovenste kan wel met gelijkstroom, het onderste niet.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 25 November 2016, 10:30:46 »
he hoe voegen jullie een foto toe haha?

Dank weer voor de uitleg !!! Nou ik had voor mijn zoontje dus in gedachten wat Sven als bovenste tekening heeft geplaatst alleen dan 2 wissels aan onderkant van de baan en niet ook nog boven. Maar dat hij wel even een wisseltje kan omgooien en van de binnenbaan op de buitenbaan komt. Maakt de trein ook een keer een slinger en niet alleen maar rondjes. En dan leert hij ook dat hij met volle snelheid over een wissel moet rijden denk ik haha.

Lees ik nou goed dat je zegt dat een man die van modelspoort houdt geen geschikte man voor me zal zijn als ik er zelf niets mee heb? hahah grappige conclusie

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #78 Gepost op: 25 November 2016, 10:39:46 »
he hoe voegen jullie een foto toe haha?
Ga je een foto van jezelf toevoegen?  ;) Dat doe je hier en dan de link kopiëren: http://beneluxspoor.org

Citaat
Nou ik had voor mijn zoontje dus in gedachten wat Sven als bovenste tekening heeft geplaatst
Dat vermoeden had ik al. Vandaar dat ik een einde probeer te maken aan dat gezever over die keerlus.

Citaat
Lees ik nou goed dat je zegt dat een man die van modelspoort houdt geen geschikte man voor me zal zijn als ik er zelf niets mee heb? hahah grappige conclusie
Je moet wel kunnen inzien dat een volwassen man modeltreinen leuk vindt en dat ook volledige accepteren. Als je dat niet kunt of wilt en het alleen "tolereert" moet je inderdaad geen modelspoorliefhebber daten. Ik zou niet (meer) met een vrouw willen zijn die het kinderachtig vindt. Het is juist een hobby waar het hele gezin iets leuks in kan vinden, wat je ook samen kunt doen. Techniek, schilderen, bouwen etc. Als je er open voor staat, kun ook jij er iets leuks in vinden. Dat geeft je weer een goed gevoel, je wordt er vrolijk van en dan komt die man vanzelf wel. Modelspoorder of niet.  ;)

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 25 November 2016, 10:46:15 »
Nou foto van mezelf toevoegen gaat iets te ver he daar draait het forum ook niet om haha

De keerlus is me duidelijk !!!!!

Als de man het leuk vind om met modelspoor bezig te zijn moet hij dat vooral gaan doen, maar hij moet natuurlijk wel ook gewoon de mannelijke taken verder na komen he haha

Olav

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 25 November 2016, 10:51:30 »
Mee eens. Omgekeerd ook natuurlijk.  ;D

BTW, als je een keuze hebt gemaakt kijk dan naar tweede hands simpele wagens waarvan het niet erg is als die kapot gaan door allerlei tierelantijntjes. Kinderen vinden ook vaak kleurrijke wagens leuk. Zonder reclame voor mijzelf te maken, ik heb zowel 2-rail als 3-rail wagens die de "deur" uit gaan (nog geen advertentie geplaatst, ook in nieuwstaat maar simpel en je kan er nog wat indien ook). Ik denk dat er nog wel meer "trein collega's" zijn die dat hebben. Dus geef daar in eerste instantie niet teveel aan uit. Dat komt wel als je zoon echt doorgaat en voorzichtiger wordt.

In mijn jonge jaren vond ik het ook leuk om treinen te laten botsen.  ::)
Groeten

Olav

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #81 Gepost op: 25 November 2016, 10:56:22 »
Of springschansen te maken.  :angel:

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 25 November 2016, 10:57:15 »
Tja jongetjes en slopen haha.

Ik had zelf in gedachten gewoon een leuk starterspakket kopen waar dus alles al beetje inzit. Leuke train, digitaal, wat rails enz. En dan even kijken of hij het leuk vind en dan inderdaad gewoon kijken of er wat leuke 2ehands dingetjes te koop zijn zoals wagonnetjes. Met 2e hands treinen vind ik het toch wat  enger ( weet juiste woord niet ) want tja je weet nooit hoe de trein gebruikt is en of het motortje wel echt goed is ( ik heb daar geen verstand van in elk geval ). Bij wagonnetjes is het wat makkelijker en vaak niet zo prijzig en makkelijker oplosbaar denk ik

Ik doe altijd mijn vrouwelijke taken he. Informeer nu ook weer voor mijn zoontje haha. Of bedoel je wat anders

SpeedyF

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 25 November 2016, 10:58:31 »

Het probleem is ook meer dat we in het Noorden van het land wonen en het is daar zeer zeer lastig om nog een winkel te vinden waar je ook daadwerkelijk even heen kan gaan en de treinen kan bewonderen enz.

Noordennen Speelgoedwinkel in Alteveer (prov. Groningen, bij Stadskanaal) heeft heel veel staan, zowel nieuw als 2'de hands. Ook heel veel bouwdozen etc.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 25 November 2016, 11:02:46 »
He dank voor de reactie. Klopt dat is de enige winkel hier wat in de buurt. Maar ben er nog nooit geweest , maar als ze er inderdaad ook wat in de winkel hebben staan moet ik daar maar eens heen. Zijn wel meer zaken maar die hebben alleen maar internetverkoop maar dan ga ik zeker even bij Noordennen kijken !!!!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 25 November 2016, 11:16:36 »
In de stad Groningen is er in de Steentilstraat ook nog de Miniatuurstore, dat is ook een leuke winkel:
https://www.miniatuurstore.nl/

Leen.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 25 November 2016, 11:19:33 »
Heeft de miniatuurstore ook treintjes in de winkel? Ooooooh dat wist ik dan weer niet heb weleens voor de etalage gestaan maar toen alleen maar modelauto's gezien in allerlei maten en soorten. Yes dat zijn al 2 winkels haha., THanks

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 25 November 2016, 11:53:13 »
Even wat heel anders. Wat voor onderplaat gebruiken jullie voor de modelspoorbaan?  wat soort hout en hoe dik?

En hoe dik en wat voor soort hout moet het zijn als je een klimspiraal wil maken of bijv een viaduct voor de treinofzo

SpeedyF

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 25 November 2016, 11:57:06 »
Was vorige week nog bij Noordennen, er stonden zeker 15 startsets (Märklin, Roco, Piko) en evenzoveel uitbreiding sets. In diverse grote vitrines loks, treinstellen etc.
Zoontje meenemen, je komt de winkel niet meer uit  ;D

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #89 Gepost op: 25 November 2016, 11:58:23 »
Citaat
Het probleem is ook meer dat we in het Noorden van het land wonen en het is daar zeer zeer lastig om nog een winkel te vinden waar je ook daadwerkelijk even heen kan gaan en de treinen kan bewonderen
In het westen wonen is een probleem, het noorden niet. Ik woon al jaren heel tevreden in het noorden... In Groningen is een treinenwinkel, in Leeuwarden ook.
Citaat
... 2 rails spoor ... onderstaande baan ... problemen met een keerlus of kans op een kortsluiting?
Nee.

Citaat
Wat voor onderplaat gebruiken jullie voor de modelspoorbaan?  Wat soort hout en hoe dik?
10 mm MDF op vuren latten ca 2,5 x 5 cm, ca 60 cm h.o.h., 3 mm hardboard voor hellingen en verticale bogen.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 12:14:34 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH