Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 18:22:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 18:00:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Modelwensen 2026 door 1200blauw
Vandaag om 17:46:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 16:46:29
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?  (gelezen 11175 keer)

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #30 Gepost op: 25 November 2016, 16:11:21 »
Schemaatje (of wat er voor door gaat..)




Van zowel het rechte spoor als het afbuigende heb ik 1 staaf geisoleerd; rechtdoor de  " - " en afbuigend de   "+ ".

Voor rechtdoor moet het puntstuk een "-"  aansluiting hebben (polarisatie), dat gebeurt via de aansluitingen op de wisselaandrijving. Door daar ook de geisoleerde  " - " railstaaf van het rechte spoor op aan te sluiten is er dus zowel + als -  en kun je rijden.
De loc op het afbuigend spoor staat uiteraard stil; er is geen +  (voeding) door de onderbroken railstaaf.

Afbuigend wordt het puntstuk gevoed ( + ) vanaf de wisselsturing; tegelijkertijd wordt daar ook de afbuigende spoorstaaf mee gevoed en kun je dus rijden. Uiteraard staat de loc op het rechte spoor dus stil, geen  " - " meer.

Volgens mij gaat dit werken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #31 Gepost op: 25 November 2016, 16:27:04 »
Wat betekent 'in' dan? Wat is daarop aangesloten?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #32 Gepost op: 25 November 2016, 16:38:15 »
Wat betekent 'in' dan? Wat is daarop aangesloten?

"In"   is de + van de rijstroom; die haal je van een altijd stroomvoerend stuk rail of van de transformator, zie ook de foto's van "Die Bahn" op pag. 1.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #33 Gepost op: 25 November 2016, 19:11:33 »
Okay, de + staat op het puntstuk of op een stuk rail, via de omschakelaar in de aandrijving. Maar hoe zet je nou de - op het puntstuk?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #34 Gepost op: 25 November 2016, 21:21:00 »
Bijna.   Jij schreef  "de + staat op het puntstuk OF op een stuk rail....."  moet zijn   "de +  staat op het Puntstuk EN op de afbuigende geisoleerde spoorstaaf."

De " Uit + "  is dus gekoppeld aan het puntstuk EN aan de afbuigende geisoleerde railstaaf.     De  "Uit -" is gekoppeld aan het puntstuk en de rechte geisoleerde spoorstaaf.

Wanneer de wissel wordt omgezet naar rechtdoor zorgt de interne schakeling in de wisselaandrijving er voor dat de uitgaande +  op de wisselaandrijving wordt verbroken en de uitgaande " - " wordt ingeschakeld. Zowel het puntstuk als de rechte spoorstaaf zijn dan de  "- ".

Er is dus altijd maar 1 geisoleerde spoorstaaf doorverbonden, of de + , of de -  , en heb je dus eigenlijk een denkende wissel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #35 Gepost op: 25 November 2016, 21:35:13 »
Als 'in' altijd op de + is aangesloten zoals je eerder schreef, dan worden 1 of 2 beurtelings met de + verbonden. 1 of 2 worden nooit met - verbonden. En dat moet wel bij polarisatie en bij dat railstuk dan in de - railstaaf is onderbroken.

Het schema van Erwin werkte, omdat hij de + railstaaf in beide richtingen had onderbroken. De twee geïsoleerde stukken worden dan beurtelings met + verbonden.
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 21:42:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #36 Gepost op: 25 November 2016, 21:50:36 »
De IN  is puur bedoeld als bron voor de rijstroom. Geschakeld wordt er op de  UIT +  en de UIT - 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #37 Gepost op: 25 November 2016, 22:09:05 »
Ik zal wel iets grandioos missen, maar ik probeer het te snappen.  :)

Er staat niet getekend waar 'in' op is aangesloten en ik heb geen idee wat je bedoelt met 'bron voor de rijstroom'. Als 1 geldt (rechtdoor) moet die rijstroom - zijn. Als 2 geldt (afgebogen) moet die rijstroom + zijn. Die kunnen niet beide op 'in' zijn aangesloten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #38 Gepost op: 26 November 2016, 20:01:36 »
Klopt.

Daarom is op de IN de rijstroom aangesloten van de transformator (of afgetapt van een nabij stuk rail), en de   -   van de bekabeling van de wissel aandrijving. Het maakt namelijk niet uit waar je de   - vandaan haalt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #39 Gepost op: 26 November 2016, 20:33:23 »
en de   -   van de bekabeling van de wissel aandrijving.

Geen idee wat je hiermee bedoelt. Zonder een echt schema ga ik het denk ik niet snappen.
Heb je al getest?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #40 Gepost op: 26 November 2016, 21:28:45 »
Hoi Henk.

Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt, ik haak dan ook even af.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #41 Gepost op: 26 November 2016, 21:38:38 »
Je wordt niet voor de gek gehouden, maar je legt uitermate gebrekkig uit wat je aan het doen bent. Ik kan er ook geen touw aan vastknopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SpeedyF

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #42 Gepost op: 26 November 2016, 23:12:46 »
Je wordt niet voor de gek gehouden, maar je legt uitermate gebrekkig uit wat je aan het doen bent. Ik kan er ook geen touw aan vastknopen.

Gelukkig is dat geen maatstaf!   Doei!!!

Slotje??

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #43 Gepost op: 26 November 2016, 23:17:41 »
Citaat van: CupraBandit
Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt....
Nee, maar ik zit ook achter Henk en Klaas te bedenken wat je bedoelt...

Teken het  wissel eens met de verbindingen naar het puntstuk en de rails, zowel in stand links als rechts, met daarbij de stand van de wisselschakelaar.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Zijn Roco Line wissels "zelfdenkend"?
« Reactie #44 Gepost op: 27 November 2016, 07:48:27 »
Hoi Henk.

Ik heb sterk het gevoel dat ik voor de gek gehouden wordt ...

Ik begon eigenlijk hetzelfde te denken.  :)
Maar ik hou niemand voor de gek en jij denk ik ook niet.

Volgens mij probeert je met één schakelaar twee dingen te bereiken die niet samen gaan. Bij polariseren van het hartstuk wordt de omschakelaar anders gebruikt dan bij het aan- en -uitzetten van stukken rail.
Nu komt het wel vaker voor dat ik een trucje niet doorheb, dus vroeg ik verder. Maar als Klaas iets ook niet begrijpt, vind ik dat toch wel een maatstaf. Je loopt de kans dat je nog uren zit te puzzelen op iets dat niet kan werken. Dat is best frustrerend en je doet je huisgenoten er geen lol mee, weet ik uit ervaring. Het eerste stadium is dat je kriegel wordt van mensen die het wagen je idee in twijfel te trekken.  ;D

Als je het wissel denkend wilt maken volgens de methode Erwin en ook nog het hartstuk wilt polariseren, dan heb je volgens mij twee omschakelcontacten nodig.
Een alternatief is het meepolariseren van stukken rail, zoals Timo beschreef. Maar dat zou ik alleen bij kopspoortjes doen.
Je kan het polariseren natuurlijk ook achterwege laten. Daar doet Fleischmann tenslotte ook niet aan.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2016, 08:19:37 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.