Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 53117 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8387
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #225 Gepost op: 23 september 2017, 19:00:54 »
Mooi man! Had niet verwacht dat er vandaag nog enige activiteit zou zijn. Gaaf! (y)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #226 Gepost op: 23 september 2017, 20:18:10 »
 :o
Dat zijn meters, Paul (y)

Is er al serieus nagedacht over een booster trouwens?
In dit tempo komt het hele circus namelijk gewoon af, voor eurospoor.
En dan staan er ineens 2 schaduwstations vol met ronkende loks en verlichte rijtuigen...

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #227 Gepost op: 24 september 2017, 13:17:03 »
Is er al serieus nagedacht over een booster trouwens?
In dit tempo komt het hele circus namelijk gewoon af, voor eurospoor.
En dan staan er ineens 2 schaduwstations vol met ronkende loks en verlichte rijtuigen...

Ehhh dat nadenken doe ik wel na Eurospoor  ;D

M.b.t. het voordenken: d'r borrelt een idee in mijn hoofd. Tegen de tijd dat het gaar is zal ik het met plezier delen  ;)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #228 Gepost op: 24 september 2017, 14:19:46 »
Eh Paul nu ik nog eens doorlees en zie dat het plan in het eerste uur al gevallen is, wordt hier dan ook weer BOZ gebouwd?
Gr. Joke

ps Koffiepauze

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #229 Gepost op: 24 september 2017, 14:46:57 »
Plannen is leuk  (y). Heeft de prullenbak ook wat te doen  ;D

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #230 Gepost op: 24 september 2017, 15:22:01 »
Nah, plannen is een noodzakelijk proces om de hoofddoelen helder te krijgen, en inzicht in de mogelijke wegen die naar die doelen leiden. Geen enkel plan overleefd de startlijn, of zoals door Paul al aangehaald, 'no plan survives first contact'. Heeft iets te maken met flexibel zijn enzo.  ;D
Gaat helemaal toppie zo.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #231 Gepost op: 24 september 2017, 21:42:58 »
Goed, vandaag stond dus in het teken van BOZ  (Bouwen Op Zicht. niet te verwarren met de grootspoortekst ROZ, Rijden Op Zicht):



Hier dus even de truc met het "kruislatje". Dit genereert dus een beetje ruimte om de rails mooi uit te lijnen op de andere Bh0UB. Verder kan je dus ook de rails een stukje laten uitsteken en later op maat knippen. Hiermee voorkom je dat de rails op de overgang te kort zijn, iets wat regelmatig voorkomt bij BB-inbreng overgangen  >:(




Een van de malletjes dus in gebruik om de rail positie over te nemen van de tegenover gelegen Bh0UB. Rechts ligt ook een mal om de rail haaks en in goede richting te krijgen / houden




Rechtsboven het motto van vandaag. En .... weer een netjes rechte wisselstraat




En vanaf de andere kant en de buitenste twee sporen ook aangesloten




Ook het spoor naar het test / ijkspoor ligt er nu mooi strak in  :D




Bij het meet/ijkspoor moet er afgeweken worden van de gewenste  bouwvolgorde. Hier is eerst de aansluiting naar het wissel gesoldeerd en daarna pas de megbiels. Met zo'n kort stukje is de aanhechting aan het wissel niet of nauwelijks (mechanisch) spanningsvrij te solderen. Dus EERST de rails (recht) aan het wissel solderen en dan e.a. maar naar de megabiels toe trekken




Een kort malletje om de railpositie over te nemen .....




Een andere mal om het eerste stukje spoor na de megabiels 5 cm rechtuit te laten lopen, dit gebeurd vanaf het naast gelegen spoor.....




En zo ligt e.a. weer mooi aan de maat. Als het niet links om kan, dan maar rechtsom. Maar er ligt nu rechts een mooie overgang wissel - flex. Bij de omgekeerde volgorde had er veel meer grof geweld nodig geweest om de overgang mooi recht / vloeiend te krijgen




En zo ligt alles er dus mooi strak bij




En ja, het was HEEEEELLLLL verleidelijk om nu vanaf de wisselstraat door te knutselen naar de BB .....




Maar eerst nog even genieten van het behaalde resultaat en even gaan brunchen. Dwz met broodjes even tevreden e.a. beschouwen




Dit ligt allemaal mooi vloeiend




En dit ligt ook allemaal mooi recht

.........


Brunch dus ......

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #232 Gepost op: 24 september 2017, 21:58:01 »
BOZ. Bevoorrading Op Zee.
Is marineterm.

Mvg Rieks



Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #233 Gepost op: 24 september 2017, 22:04:32 »
Toch nog foto's geplaatst. (y)
Topwerk Paul!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #234 Gepost op: 24 september 2017, 22:10:23 »
Na de brunch met verse tegenzin voorwaarts ........

En dus vanaf de andere kant. Wederom omdat het bij verder bouwen vanaf de wisselstraat te lastig wordt om e.a. goed te krijgen. Met name de BB-keerlus overgang. En ook dit weer omdat er dan te veel (mechanische) spanning komt te staan op te korte stukjes rails.




Stap een is iets wat ik vergeten was te doen op de BB's: het aanbrengen van het Leen (St00mboy) blokje voor de overgang in het BB
paneel. Weer eens stuk gereedschap waar ik erg blij mee ben: een (lucht)tacker. Ooit op zoek naar een compressortje. En vond bij de Bouwmaat een aanbieding voor Senco compressor, slang haspel en tacker. En dat alles voor de prijs van een compressor  :laugh:


LET OP: gevoelige types even het volgende stuk overslaan. De komende tekst kan als arrogant ervaren worden  :-[



Dit wordt dus een ONBEWEGELIJKE BB-BB overgang aan deze kant. Maar ........ dit (en de andere keerlus) is dus de norm waaraan een BB-overgang aan MOET voldoen. Past een inbreng BB niet op deze overgang dan MOET de inbreng aangepast / gecorrigeerd worden.




Buitenkant rail op 157 [mm] vanaf de voorkant van de BB




En zo ziet e.a. er dan dus uit




Ook hier weer frotten met lange raillengten om e.a. zo soepel mogelijk naar de juiste plek te trekken. Ook hier weer veel malletjes om de zaak op zijn plek te krijgen en daarna (tijdelijk) vast te schroeven




Dat lijnt mooi uit en blijf dus ook goed liggen




Allemaal mooi op z'n plek en de megabiels klaar voor vast solderen.

en dan komt er dus weer zo'n twee stappen vooruit, een stap achteruit moment. De megabiels die ik hier gebruik is er eentje voor 2 sporen. Moet gaan toch, dus vast braden die handel. Oh chips .......  :o op deze manier kom ik in de klier met de rechter enkelsporige megabiels. Daar had ik eergisteren iets op bedacht. Retry, abort, ignore ...... Twee is geen optie en drie gaat hem ook niet worden. Dus: retry. Met het nodige geklier de vier (volledig doorgesoldeerde) spoorstaven weer van de megabiels loshalen ......




En dus een driesporige megabiels d'r in. Doordat die ook nog is in een driehoek zit, is daar geen beweging later meer in te krijgen. vastzetten met verstelbare bevestiging lijkt dus leuk, maar is totaal verspilde moeite. Fixeren dus.




En de rails liggen weer vastgebraden




En weer het trucje met het kruislatje. En wel opletten hierbij: doordat het een scheve overgang betreft veranderd bij het weghalen van het latje de positie van de megabiels (naar rechts dus)




En nu ligt e.a dus op zijn plek en met een mooi vloeiend / recht sporenverloop. En weer opletmomentje: de rails vanaf de BB naar de wissels NIET bij de wissels vast solderen. In dat geval verdwijnt iedere stelmogelijkheid. Dus met losse (metalen) raillasje werken en de zaak aansluiten met aparte voedingsdraden. Die ook lang genoeg moeten zijn om de raillasen t.z.t. te vervangen als die te ver zijn uitgelubberd




Nog even vanuit een laag standpunt om het sporen verloop te controleren




En het resultaat tot zo ver




Van boven (en ja ik had deze afbeelding staand bedoeld)




En daar moeten we dus nog naar toe.....

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #235 Gepost op: 24 september 2017, 22:18:35 »
Op weg naar het "golden spike" moment voor deze keerlus..........



En ja .... dit gaat dus mooi uitkomen




De eerste megabiels ligt dus op zijn plek, nu het andere spoor er naar toe werken.




Plaatje van boven af




Tweede megabiels, provisorisch, op zijn plek en de rails bijna op lengte (3-4 mm overstekend. Op zich zou het beter zijn om ook hier het kruislat trucje toe te passen, maar ...... dan moet de hele handel uit elkaar. I'll wing it .....



En e.a. allemaal op maat gevijld, incl. schuine railkoppen dus




En het eindresultaat van bovenaf dus.


Voor vandaag: KLAAARRRRRRR.

Enkel nog wat overzicht foto's maken  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #236 Gepost op: 24 september 2017, 22:22:02 »


En ja, ook deze had ik gedraad bedoeld




idem




De BB




En het spoor op de tussenbak




En speciaal voor mijn partner in crime, de Cwp Kpn ..........


Klaaaaar voor vandaag  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #237 Gepost op: 24 september 2017, 22:26:09 »
Dit draadje bestaat al een poosje, maar ik heb het nog maar pas ontdekt.
Wat me opvalt: waarom wordt h0 door velen zo hardnekkig met een kleine h geschreven? Volgens de normering is het H0, met een grote H.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #238 Gepost op: 24 september 2017, 22:26:27 »
Nou ja ...... klaar???

Kwam een andere partner in crime nog met een bijdrage ......



Dus even kijken hoe dat uitpakt.......

Daar moet nog even aan gewerkt worden, maar lijkt iets bruikbaars te gaan opleveren.

Op termijn moeten er twee identieke panelen komen een diodematrix en NX knopen. Maar de kans is groot dat we dat voor Eurospoor 2017 niet gaan halen. Als noodoplossing komt er dus een soort van locale bediening met wipschakelaars




We moeten nog even wat frutten met de maatvoering, maar ....... dat gaat goed komen  (y)

DIT WAS BRANDHOUT .......... GOEDENAVOND
« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 22:57:21 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #239 Gepost op: 24 september 2017, 22:29:09 »
Van CAD naar BOZ ........