Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jheronimus
Vandaag om 10:58:41
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 58766 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2017, 12:53:47 »
Jij gaat echt als een trein.... 8)

Gelijk `n Maglev!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2017, 18:36:30 »


 :-X

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10753
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2017, 18:53:11 »
Lijkt wel kunst. Kan zó het Boymans in!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #78 Gepost op: 08 February 2017, 18:54:40 »
Zit er top uit Paul.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #79 Gepost op: 10 February 2017, 18:57:09 »


Bij het tegen elkaar aanleggen van de bakken de vorige keer kreeg ik de indruk dat een paar overgangen niet helemaal "je dat" waren. Controle liet bij 3 (van de 8) sets Megabiels iets vergelijkbaars zien: een kleine kier tussen rails en blokhaak.




Misschien slechts een kniesoor die er op let, maar van de standaard kreet "retry, abort, ignore" waren de laatste twee niet aan de orde. De Bh0UB's zijn de meest gebruikte bakken van de modulebaan en moeten domweg zo goed als mogelijk zijn.

Mogelijkerwijs moet de stelruimte tussen de megabiels onderling iets vergroot worden, maar dat is domweg een vijl er langs en klaar.

Bedrading d'r onder en klaar. Al wordt dat nog even een puzzel om dat zo te doen dat de verschillende configuraties makkelijk om gezet kunnen worden.




Het werd dus een retry met dit als eindresultaat




Alle tien de rails "even" los en opnieuw




Daar zit weinig licht meer tussen




Vijf sporen, 8 Megabiels en e.a. los tegen elkaar aan gelegd




Overgang op "zes uur"




Overgang op "negen uur"




Overgang op "12 uur"




Overgang op "3 uur"


Voor de goede orde: bakken liggen los en de megabiels zijn enkel gesteld op de afstandmaat "buitenkant buitenbeen buitenste spoor op 157 mm bakrand". De rest is allemaal met de afstandsmallen gesoldeerd. Daarna zijn de megabiels nog niet aangepast of nagesteld. Ik heb hier geen h0 2 rail locs, maar ik gok dat die er nu al gewoon probleemloos over heen gaan.

Met dank aan Leen / st00mboy voor het beschikbaar stellen en langs brengen van een bos Peco code 100 om de bakken in een keer volledig van rails te kunnen voorzien.  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2017, 19:00:44 door guest7823 »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #80 Gepost op: 10 February 2017, 22:55:54 »
(1 woord): VAKWERK !!! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #81 Gepost op: 11 February 2017, 00:31:12 »
Leen: (y)
Paul: (y)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #82 Gepost op: 11 February 2017, 08:21:49 »
Paul wat een vakwerk  (y)
Erwin

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #83 Gepost op: 05 April 2017, 13:40:35 »
alea iacta est .......



Uithuilen en opnieuw beginnen.

En zo gaat het worden ......



De keerlus krijgt in ieder geval effectieve lengte van bijna 3,5 meter en mogelijk zelfs 4,5 meter.

D'r valt veel over te zeggen, maar dat ga ik nu even niet doen. Planning is om alles klaar te hebben voor het volgende beursseizoen. En anders in ieder geval de keerlussen weer berijdbaar te hebben.

Werk gaat verdeeld worden tussen de Hoofdwerkplaats Rotterdam en de Lijnwerkplaats Kampen. Afronding gaat plaatsvinden in Depot Vleuten. Dit alles met medewerking van Ingenieursbureau Breda en een paar zespotige kikkers


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #84 Gepost op: 05 April 2017, 14:18:01 »
Vak(sloop)werk  ;D vinden ze leuk  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #85 Gepost op: 13 April 2017, 12:55:27 »

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2017, 13:00:02 door nighttrain1. Reden: verduidelijking »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #86 Gepost op: 13 April 2017, 13:18:20 »
Wissel A kan er niet uit omdat je er ook mee inrijdt. We hoeven nu niet meer te steken als je de baan op wilt rijden. Als je nu de baan afrijdt, dus de loc voorop, dan parkeer je hem direct op het spoor. De loc koppel je af en zet je aan de andere kant van de sleep. En zo rijdt je de baan weer op op het juiste spoor. Zonder wissel A rijdt je tegen het verkeer in. We kunnen nu dus links en rechts rijden. Niet alleen engelsen rijden links. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #87 Gepost op: 13 April 2017, 14:02:41 »
Is een beetje laat, alle rails komt morgen binnen. Wordt binnenkort verdeeld over beide werkplaatsen.

W


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #88 Gepost op: 13 April 2017, 16:56:15 »
Praktijk zal het leren.
Toch ben ik blij met de vooruitgang.
Worden hier ook dan foto's geplaatst van die vooruitgang?
Succes gewenst in de werkplaatsen in Kampen en Rotjeknor!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #89 Gepost op: 13 April 2017, 19:27:37 »
En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.

Richard,

Links en rechtsom door elkaar heenrijdend zal met een hondenbot nooit lukken. Enkel na elkaar. En de huidige wisselconfiguratie werkt zowel voor links om als rechtsom rijden. De overloop met de Engelsman zit er in om "steken op het hoofdspoor" te voorkomen (kruisen hoofdspoor is helaas niet te voorkomen). En steken op het hoofdspoor wil je niet omdat dit een enorme aanslag is op het aantal treinen dat je ongestoord kan laten rijden. Bij een kleine tot middel grote baan moet je bij steken op het hoofdspoor feitelijk de overige treinen stil zetten. in de variant zoals die nu uitgewerkt is kan je op de opstelsporen gewoon wachten totdat er een gaatje is tussen de treinen en dan de trein vanaf het hoofdspoor d'r tussendoor fietsen

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

D'r is lang en diep doorgedacht over deze configuratie door 3-4 man. Daarmee wil ik niet zeggen dat d'r geen fouten in zitten, maar wel dat het zeer waarschijnlijk de beste variant is die binnen deze maatvoering te realiseren is. Daar waar je nu links gaat trekken ga je rechts te kort komen en omgekeerd. Iedere aanpassing heeft (ongewenste) consequenties voor andere zaken. Natuurlijk zijn er allerlei andere varianten te bedenken, maar die kosten of aanzienlijk meer ruimte of aanzienlijk meer wissels. En beide heeft weer zijn nadelen.