Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Duits transport, waar in NL? door R1954
Vandaag om 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 22:32:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:27:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 21:28:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 61504 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #90 Gepost op: 13 April 2017, 23:03:47 »
Wat is het idee van die lus in het midden?
Voor treinstellen ofzo?

Gewoon nieuwsgierig.
Groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #91 Gepost op: 13 April 2017, 23:05:44 »
Daar waar je nu links gaat trekken ga je rechts te kort komen en omgekeerd. Iedere aanpassing heeft (ongewenste) consequenties voor andere zaken. Natuurlijk zijn er allerlei andere varianten te bedenken, maar die kosten of aanzienlijk meer ruimte of aanzienlijk meer wissels. En beide heeft weer zijn nadelen.
Klopt als een bus* en daar heb je helemaal gelijk in.
(* Mag van mij ook een trein zijn).

@ Martijn,  De lus in het midden is om locomotieven en/of treinstellen te ijken.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2017, 23:15:24 door nighttrain1. Reden: Toevoeging, 2 berichten in 1. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #92 Gepost op: 13 April 2017, 23:23:53 »
aha.

nu nog een kerk in het midden en je hebt een rondje om kerk  ;D

wel praktisch zo'n ijkspoor  (y)
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #93 Gepost op: 14 April 2017, 14:05:54 »


Bij het ontwerp van de keerlusmodules speelde allerlei overwegingen die een rol speelde:
  • handhaving minimale boogstralen of liever "zo groot mogelijk" in ieder geval voor de hoofdsporen
  • bakovergangen bij voorkeur recht of met een zo scherp mogelijke hoek
  • boogstralen wissels
  • bij voorkeur standaard h.o.h. (58 mm)
  • geen steken op hoofdspoor, dit omdat steken op het hoofdspoor bij een hondenbot een grote capaciteitsbeperking oplevert
  • zo min mogelijk wissels
  • zo lang mogelijke keerlussectie
  • zo lang mogelijke opstelsporen
  • test- en ijkspoor bij voorkeur aangesloten op hoofdbaan, zodat treinstellen e.d gewoon na het ijken of testen zo de baan op kunnen i.p.v. weer moeten oppakken
  • zo min mogelijk bakovergangen. Dit heeft o.a. geleidt tot het dusdanig positioneren van het oranje keerlusspoor dat dit in een keer aanland op de tussen bak en niet eerst nog via de (onderste) "wisselbak" naar de tussenbak gaat. Ook het verleggen van het eerste wissel van de opstelsporen naar de bovenste keerlus bak heeft, naast het winnen van extra opstellengte een vergelijkbaar doel

Na allerlei tussenvormen die ik jullie zal besparen en het nodige telefonisch en face-to-face overleg zijn we tot deze oplossing gekomen. Met name de laatste fine-tuning was een intensief proces waarin Hendrik-Jan en Walter een grote rol hebben gespeeld. Wat in dat laatste stadium bleek was dat de ruimte om te schuiven steeds kleiner werd. In die zin dat er wel schuifruimte was, maar dat je dan al gauw eerdere voordelen / verbeterpunten ging inleveren. Wat je aan de ene kant won, verloren we aan de andere kant.

De keerlus gaat in ieder geval uit de blauwe sectie bestaan en we gaan kijken of we de oranje sectie daarbij kunnen betrekken. An sich zou dat moeten lukken maar de vraag is hoe het gaat aanpakken met de aansturing van de kruising. voor de kruising en de keerlussectie willen we een Tamsvalley Hex-frog juicer gebruiken. Dat zal in ieder geval werken, maar de vraag is hoe e.a. gaat werken in die uitvoering wanneer de blauwe en oranje sectie hard bedraad met elkaar verbonden worden. Op zich is 3,5 meter  voor de BNLS modulebaan een mooie treinlengte, maar als we het zonder gedoe kunnen uitbouwen naar 4,5 meter zou dat leuk zijn.



Hierbij zijn de "standaard sporen" gewoon volgens norm rood-zwart bedraad en is het blauwe spoor in ieder geval de keerlussectie.



Hierbij zijn de omcirkelde nummers de respectievelijke uitgangen van de Hex frog juicer. De vraag nu of we straffeloos de draadverbindingen I en II gemaakt kunnen worden, zonder dat de uitgangen van de Hex frog juicer gaan ping-pongen...

En ja: de werkzaamheden in de HWp Rtd en LWp Kpn en Dp Vtn zullen hier getoond worden  ;)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #94 Gepost op: 14 April 2017, 18:48:14 »
Citaat
En ja: de werkzaamheden in de HWp Rtd en LWp Kpn en Dp Vtn zullen hier getoond worden

En nu in begrijpbaar Nederlands ??? :P

WesleyMunnik

  • Online Online
  • Berichten: 1200
    • Modelspoor Design
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #95 Gepost op: 14 April 2017, 19:26:45 »
Hoofdwerkplaats Rotterdam, LijnWerkPlaats Kampen en Depot Vleuten :P

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #96 Gepost op: 14 April 2017, 20:01:52 »
Pakketje....



Inhoud.....



24 wissels, 75 flexen, wat wisselaandrijvingen en dat voor een paar keerlussen en opstelspoortjes  ;D
Binnenkort in de interne distributie.

W

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #97 Gepost op: 14 April 2017, 22:03:50 »
Naiiiisss (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #98 Gepost op: 15 April 2017, 12:49:12 »
Zeker nnnaaaiiisssss, kunnen jullie aan de bak ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #99 Gepost op: 19 April 2017, 17:19:55 »
Omdat het volk plaatjes wil ....... krijgt het volk plaatjes ........  :angel:



Als het goed is komt de kurk, Benar olie en waterkit volgende week in Dp Vtn aan en kan ik het hout begin mei ophalen in de houtbewerkingsbedrijf Dordrecht

Oh en Walter ...... we hebben dus PRECIES genoeg wisselstellers

  • 08 x links
  • 08 x rechts
  • 04 x Y
  • 04 x engels (2x 2 stellers)
  • :angel: :angel: :angel:
  • 24 x steller

Dus begin mei kunnen we meters gaan maken. Ik ga nog even bij Allan Gartner kijken om te kijken waar en hoe ik "snip" moet doen. En vermoedelijk ga ik daarna de trambaas een soldeercursus geven  :police:

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #100 Gepost op: 19 April 2017, 17:21:30 »
Oh ja, volgens de kikkerbaas zouden we het oranje spoor ook gewoon moeten kunnen gebruiken, dus dan zitten we op 4,5 - 5 meter keerlussectie ........

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #101 Gepost op: 19 April 2017, 17:46:51 »
Oh en Walter ...... we hebben dus PRECIES genoeg wisselstellers

  • 08 x links
  • 08 x rechts
  • 04 x Y
  • 04 x engels (2x 2 stellers)
  • :angel: :angel: :angel:
  • 24 x steller

Sorry ...... we hebben dus 25 wisselstellers. En mijn reactie op jouw vraag of ik de engelsmannen als twee wissels geteld had toen jij zag dat je daarvoor 2 steller nodig hebt ipv de 1 die jij in je hoofd had was dus niet goed.

Dat een Engelsman twee steller heeft zit er bij mij zo diep ingebakken na +20 jaar AAP ervaring in Hoorn dat ik een Engelsman altijd als twee stellers tel. Behalve toen jij mij op het verkeerde been zetten met je vraag dus  :-[

Kortom: we hebben gewoon een reserve steller zoals beoogd  (y)

En verder ......

Ah erlebnis ....

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #102 Gepost op: 19 April 2017, 18:09:21 »
Mooi, toch goed geteld dus, en nr 25 is spare, just in case er 1 in rook op gaat tijdens een beurs... of zo


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #103 Gepost op: 19 April 2017, 23:13:46 »
CDU?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5828
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #104 Gepost op: 20 April 2017, 05:18:17 »
Hoe gaat er geschakeld worden, met de hand of elektrisch ?
Met een paneel of digitaal? via computer of met de multimaus?
Succes met de bouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken