Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 15:40:29
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:30:17
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Keska
Vandaag om 15:20:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 60041 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2017, 12:53:47 »
Jij gaat echt als een trein.... 8)

Gelijk `n Maglev!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2017, 18:36:30 »


 :-X

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2017, 18:53:11 »
Lijkt wel kunst. Kan zó het Boymans in!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #78 Gepost op: 08 February 2017, 18:54:40 »
Zit er top uit Paul.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #79 Gepost op: 10 February 2017, 18:57:09 »


Bij het tegen elkaar aanleggen van de bakken de vorige keer kreeg ik de indruk dat een paar overgangen niet helemaal "je dat" waren. Controle liet bij 3 (van de 8) sets Megabiels iets vergelijkbaars zien: een kleine kier tussen rails en blokhaak.




Misschien slechts een kniesoor die er op let, maar van de standaard kreet "retry, abort, ignore" waren de laatste twee niet aan de orde. De Bh0UB's zijn de meest gebruikte bakken van de modulebaan en moeten domweg zo goed als mogelijk zijn.

Mogelijkerwijs moet de stelruimte tussen de megabiels onderling iets vergroot worden, maar dat is domweg een vijl er langs en klaar.

Bedrading d'r onder en klaar. Al wordt dat nog even een puzzel om dat zo te doen dat de verschillende configuraties makkelijk om gezet kunnen worden.




Het werd dus een retry met dit als eindresultaat




Alle tien de rails "even" los en opnieuw




Daar zit weinig licht meer tussen




Vijf sporen, 8 Megabiels en e.a. los tegen elkaar aan gelegd




Overgang op "zes uur"




Overgang op "negen uur"




Overgang op "12 uur"




Overgang op "3 uur"


Voor de goede orde: bakken liggen los en de megabiels zijn enkel gesteld op de afstandmaat "buitenkant buitenbeen buitenste spoor op 157 mm bakrand". De rest is allemaal met de afstandsmallen gesoldeerd. Daarna zijn de megabiels nog niet aangepast of nagesteld. Ik heb hier geen h0 2 rail locs, maar ik gok dat die er nu al gewoon probleemloos over heen gaan.

Met dank aan Leen / st00mboy voor het beschikbaar stellen en langs brengen van een bos Peco code 100 om de bakken in een keer volledig van rails te kunnen voorzien.  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2017, 19:00:44 door guest7823 »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #80 Gepost op: 10 February 2017, 22:55:54 »
(1 woord): VAKWERK !!! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #81 Gepost op: 11 February 2017, 00:31:12 »
Leen: (y)
Paul: (y)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #82 Gepost op: 11 February 2017, 08:21:49 »
Paul wat een vakwerk  (y)
Erwin

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #83 Gepost op: 05 April 2017, 13:40:35 »
alea iacta est .......



Uithuilen en opnieuw beginnen.

En zo gaat het worden ......



De keerlus krijgt in ieder geval effectieve lengte van bijna 3,5 meter en mogelijk zelfs 4,5 meter.

D'r valt veel over te zeggen, maar dat ga ik nu even niet doen. Planning is om alles klaar te hebben voor het volgende beursseizoen. En anders in ieder geval de keerlussen weer berijdbaar te hebben.

Werk gaat verdeeld worden tussen de Hoofdwerkplaats Rotterdam en de Lijnwerkplaats Kampen. Afronding gaat plaatsvinden in Depot Vleuten. Dit alles met medewerking van Ingenieursbureau Breda en een paar zespotige kikkers


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #84 Gepost op: 05 April 2017, 14:18:01 »
Vak(sloop)werk  ;D vinden ze leuk  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #85 Gepost op: 13 April 2017, 12:55:27 »

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2017, 13:00:02 door nighttrain1. Reden: verduidelijking »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8606
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #86 Gepost op: 13 April 2017, 13:18:20 »
Wissel A kan er niet uit omdat je er ook mee inrijdt. We hoeven nu niet meer te steken als je de baan op wilt rijden. Als je nu de baan afrijdt, dus de loc voorop, dan parkeer je hem direct op het spoor. De loc koppel je af en zet je aan de andere kant van de sleep. En zo rijdt je de baan weer op op het juiste spoor. Zonder wissel A rijdt je tegen het verkeer in. We kunnen nu dus links en rechts rijden. Niet alleen engelsen rijden links. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #87 Gepost op: 13 April 2017, 14:02:41 »
Is een beetje laat, alle rails komt morgen binnen. Wordt binnenkort verdeeld over beide werkplaatsen.

W


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5820
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #88 Gepost op: 13 April 2017, 16:56:15 »
Praktijk zal het leren.
Toch ben ik blij met de vooruitgang.
Worden hier ook dan foto's geplaatst van die vooruitgang?
Succes gewenst in de werkplaatsen in Kampen en Rotjeknor!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #89 Gepost op: 13 April 2017, 19:27:37 »
En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.

Richard,

Links en rechtsom door elkaar heenrijdend zal met een hondenbot nooit lukken. Enkel na elkaar. En de huidige wisselconfiguratie werkt zowel voor links om als rechtsom rijden. De overloop met de Engelsman zit er in om "steken op het hoofdspoor" te voorkomen (kruisen hoofdspoor is helaas niet te voorkomen). En steken op het hoofdspoor wil je niet omdat dit een enorme aanslag is op het aantal treinen dat je ongestoord kan laten rijden. Bij een kleine tot middel grote baan moet je bij steken op het hoofdspoor feitelijk de overige treinen stil zetten. in de variant zoals die nu uitgewerkt is kan je op de opstelsporen gewoon wachten totdat er een gaatje is tussen de treinen en dan de trein vanaf het hoofdspoor d'r tussendoor fietsen

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

D'r is lang en diep doorgedacht over deze configuratie door 3-4 man. Daarmee wil ik niet zeggen dat d'r geen fouten in zitten, maar wel dat het zeer waarschijnlijk de beste variant is die binnen deze maatvoering te realiseren is. Daar waar je nu links gaat trekken ga je rechts te kort komen en omgekeerd. Iedere aanpassing heeft (ongewenste) consequenties voor andere zaken. Natuurlijk zijn er allerlei andere varianten te bedenken, maar die kosten of aanzienlijk meer ruimte of aanzienlijk meer wissels. En beide heeft weer zijn nadelen.