Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 20:54:28
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 58723 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #75 Gepost op: 08 February 2017, 12:53:47 »
Jij gaat echt als een trein.... 8)

Gelijk `n Maglev!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #76 Gepost op: 08 February 2017, 18:36:30 »


 :-X

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10747
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #77 Gepost op: 08 February 2017, 18:53:11 »
Lijkt wel kunst. Kan zó het Boymans in!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

geer63

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #78 Gepost op: 08 February 2017, 18:54:40 »
Zit er top uit Paul.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #79 Gepost op: 10 February 2017, 18:57:09 »


Bij het tegen elkaar aanleggen van de bakken de vorige keer kreeg ik de indruk dat een paar overgangen niet helemaal "je dat" waren. Controle liet bij 3 (van de 8) sets Megabiels iets vergelijkbaars zien: een kleine kier tussen rails en blokhaak.




Misschien slechts een kniesoor die er op let, maar van de standaard kreet "retry, abort, ignore" waren de laatste twee niet aan de orde. De Bh0UB's zijn de meest gebruikte bakken van de modulebaan en moeten domweg zo goed als mogelijk zijn.

Mogelijkerwijs moet de stelruimte tussen de megabiels onderling iets vergroot worden, maar dat is domweg een vijl er langs en klaar.

Bedrading d'r onder en klaar. Al wordt dat nog even een puzzel om dat zo te doen dat de verschillende configuraties makkelijk om gezet kunnen worden.




Het werd dus een retry met dit als eindresultaat




Alle tien de rails "even" los en opnieuw




Daar zit weinig licht meer tussen




Vijf sporen, 8 Megabiels en e.a. los tegen elkaar aan gelegd




Overgang op "zes uur"




Overgang op "negen uur"




Overgang op "12 uur"




Overgang op "3 uur"


Voor de goede orde: bakken liggen los en de megabiels zijn enkel gesteld op de afstandmaat "buitenkant buitenbeen buitenste spoor op 157 mm bakrand". De rest is allemaal met de afstandsmallen gesoldeerd. Daarna zijn de megabiels nog niet aangepast of nagesteld. Ik heb hier geen h0 2 rail locs, maar ik gok dat die er nu al gewoon probleemloos over heen gaan.

Met dank aan Leen / st00mboy voor het beschikbaar stellen en langs brengen van een bos Peco code 100 om de bakken in een keer volledig van rails te kunnen voorzien.  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 February 2017, 19:00:44 door guest7823 »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #80 Gepost op: 10 February 2017, 22:55:54 »
(1 woord): VAKWERK !!! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #81 Gepost op: 11 February 2017, 00:31:12 »
Leen: (y)
Paul: (y)

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #82 Gepost op: 11 February 2017, 08:21:49 »
Paul wat een vakwerk  (y)
Erwin

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #83 Gepost op: 05 April 2017, 13:40:35 »
alea iacta est .......



Uithuilen en opnieuw beginnen.

En zo gaat het worden ......



De keerlus krijgt in ieder geval effectieve lengte van bijna 3,5 meter en mogelijk zelfs 4,5 meter.

D'r valt veel over te zeggen, maar dat ga ik nu even niet doen. Planning is om alles klaar te hebben voor het volgende beursseizoen. En anders in ieder geval de keerlussen weer berijdbaar te hebben.

Werk gaat verdeeld worden tussen de Hoofdwerkplaats Rotterdam en de Lijnwerkplaats Kampen. Afronding gaat plaatsvinden in Depot Vleuten. Dit alles met medewerking van Ingenieursbureau Breda en een paar zespotige kikkers


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #84 Gepost op: 05 April 2017, 14:18:01 »
Vak(sloop)werk  ;D vinden ze leuk  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #85 Gepost op: 13 April 2017, 12:55:27 »

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.
« Laatst bewerkt op: 13 April 2017, 13:00:02 door nighttrain1. Reden: verduidelijking »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #86 Gepost op: 13 April 2017, 13:18:20 »
Wissel A kan er niet uit omdat je er ook mee inrijdt. We hoeven nu niet meer te steken als je de baan op wilt rijden. Als je nu de baan afrijdt, dus de loc voorop, dan parkeer je hem direct op het spoor. De loc koppel je af en zet je aan de andere kant van de sleep. En zo rijdt je de baan weer op op het juiste spoor. Zonder wissel A rijdt je tegen het verkeer in. We kunnen nu dus links en rechts rijden. Niet alleen engelsen rijden links. ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #87 Gepost op: 13 April 2017, 14:02:41 »
Is een beetje laat, alle rails komt morgen binnen. Wordt binnenkort verdeeld over beide werkplaatsen.

W


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #88 Gepost op: 13 April 2017, 16:56:15 »
Praktijk zal het leren.
Toch ben ik blij met de vooruitgang.
Worden hier ook dan foto's geplaatst van die vooruitgang?
Succes gewenst in de werkplaatsen in Kampen en Rotjeknor!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #89 Gepost op: 13 April 2017, 19:27:37 »
En als we links en rechts doorelkaar heen gaan rijden, hoeven alleen overgangswissels bijgeplaatst te worden in beide keerlussen, zoals bij de onderste schets is ingetekend.

Richard,

Links en rechtsom door elkaar heenrijdend zal met een hondenbot nooit lukken. Enkel na elkaar. En de huidige wisselconfiguratie werkt zowel voor links om als rechtsom rijden. De overloop met de Engelsman zit er in om "steken op het hoofdspoor" te voorkomen (kruisen hoofdspoor is helaas niet te voorkomen). En steken op het hoofdspoor wil je niet omdat dit een enorme aanslag is op het aantal treinen dat je ongestoord kan laten rijden. Bij een kleine tot middel grote baan moet je bij steken op het hoofdspoor feitelijk de overige treinen stil zetten. in de variant zoals die nu uitgewerkt is kan je op de opstelsporen gewoon wachten totdat er een gaatje is tussen de treinen en dan de trein vanaf het hoofdspoor d'r tussendoor fietsen

In de onderste tekening zou ik graag een wijziging aangebracht zien worden:
Wissel A (moet) eruit, en B moet een rechts wissel worden.
Verder moet er een set overgangswissels worden bij in geplaatst als in de sectie voor A, ik neem aan dat we rechts blijven rijden met deze bakken.

D'r is lang en diep doorgedacht over deze configuratie door 3-4 man. Daarmee wil ik niet zeggen dat d'r geen fouten in zitten, maar wel dat het zeer waarschijnlijk de beste variant is die binnen deze maatvoering te realiseren is. Daar waar je nu links gaat trekken ga je rechts te kort komen en omgekeerd. Iedere aanpassing heeft (ongewenste) consequenties voor andere zaken. Natuurlijk zijn er allerlei andere varianten te bedenken, maar die kosten of aanzienlijk meer ruimte of aanzienlijk meer wissels. En beide heeft weer zijn nadelen.