Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Baan electroniseren  (gelezen 10562 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baan electroniseren
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2008, 10:35:10 »
Zonder te letten op de prijs van een Intellibox bijvoorbeeld.
Mijn beste heb je wel eens van Mrdirect of DDW vernomen. Dat zijn stukjes software die een centrale van je computer maken. En die zijn net als Koploper GRATIS.
En van Meekeren dan is mij ook bekend, zo rond 1982 tot 1985 meegewerkt. En ik moet zeggen mijn treinen gingen over het algemeen stuiterend over de baan, van soepel rijgedrag was geen sprake. Dus toen Marklin uit kwam met zijn digitale systeem, ben ik speciaal naar Duitsland gereden om het te kopen, want hiet was het nog niet te koop, en de reclame slagzin sprak me wel aan Eenvoudig digital, alles over twee draden. En dat was iets heel anders dan de draadbomen die nodig zijn bij het van Meekeren systeem.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Baan electroniseren
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2008, 12:12:32 »
Hallo mede sitegenoten.

Ik heb dit draadje gevolgd en ik kom tot een conclusie.

Er wordt veel over digitale- en analoge banen gevraagd en geadviseerd.
Nu is er tegenwoordig zoveel te beleven op het digitale vlak, dat ik de "draad" wel eens kwijt ben.
Ik ben zelf een electronicus en volg deze materie op afstand. Zelf rijd ik echter analoog en bevalt mij nog prima. Mij kick van modelspoor zit dan ook meer in de scenery.

Waar ik naar toe wil, is dat er afdoende info beschikbaar komt in de vorm van projecten die een bepaald item van deze materie vastleggen. Dus een kleine baan in analoog, eenwat grotere baan in analoog en dito voor digitaal. Hierna per project uitleggen wat er in verwerkt is en wat dit gaat kosten. Ook dan de voor en nadelen per systeem vastleggen.
Hiermee bereik je dat iemand die op zoek is naar een baan, cq omzetten naar bv digitaal hiermee uit de voeten kan. Zo voorkom je telkens dat er dit soort draadjes opgestart moeten worden.
Niet ten nadele van alle inspanningen overigens, ik wil niemand te kort doen.
Gewoon panklare achtergrondinfo over dit onderwerp.

Zijn er misschien medesite genoten die dit ook aanspreekt?
Er zal ongewijfeld een flink stuk werk achterweg komen, dat weet ik zeker.
Maar als iedereen meewerkt kan hier een leuk project uit onstaan.

Met spoorse groeten

Gerreits ;D

Dus iemand heeft een vraag  ???wat wil ik, hoeveel heb ik te besteden  :-|en wat vind ik leuk. ;D

Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2008, 23:57:36 »
Na jaren te hebben geprutst met eerst gewoon analoog (bergen kabels en schakelaars om sporen afschakelbaar te maken, ooit met relais een bloksysteem getracht te bouwen) meende ik in het bloksysteem van Railhobby het ei van columbus te hebben gevonden.

Dit systeem, wat oa in de seinenspecial van 1992 beschreven staat, bleek in de praktijk echter totaal onbruikbaar voor alles behalve een zuiver rondje... zodra er wissels kwamen moest ik zelf met logica IC's ed aan de gang.

Na een aarzelende start (MRDirect en een Marklin Delta unit) heb ik uiteindelijk een Lenz set gekocht en ik kan alleen de woorden van Wim, Ronald en de andere "digi-fanaten" bevestigen: het is vele malen simpeler, rijdt veel beter en kost op de lange termijn minder dan andere bloksystemen.

Mijn Railhobby bloksysteem kostte mij uiteindelijk bijna 150 Euro voor slechts 8 blokken. Geen seinen, geen wisselstraten, gewoon een ovaal van 8 blokken. Hoewel de rij-eigenschappen redelijk goed waren (het systeem gebruikt geen gewone gelijkspanning maar pulsen) was het weinig flexibel. Alles is zelfbouw en er is amper info beschikbaar... Ik ben weken bezig geweest een simpel inhaalspoor goed werkend te krijgen, waar uiteindelijkveel extra electronica voor nodig was. En nog steeds veel teveel draden, alle baanvakmodules zitten op een centraal punt en vanaf daar steeds naar een baanvak toe.

En voor zover ik het heb begrepen zijn dingen als keerlus, wisselstraat met kruisend verkeer en pendelen geheel niet mogelijk.

Nu ik digitaal rijd (voorlopig nog handmatig, al is Koploper het uiteindelijke doel) ben ik veel makkelijker af. Een dikke ringleiding, straks onder iedere module een bezetmelder print, een seindecoder print en een wisseldecoder print en klaar.
Alles verbonden met een paar draadjes en toch complete blokbeveiliging, volautomatisch rijden met mogelijkheid tot handmatig 'bijsturen'

Enige "maar" misschien : ik kan veel zelf wat het nodige scheelt. Als "werktuigbouwer wordt ICT'er" heb ik geen moeite met lokframes in de freesbank zetten om decoders passend te maken, maar snap ik ook redelijk goed hoe digitaal in elkaar steekt. Loks laten ombouwen is misschien inderdaad een flinke hap uit het budget...

Samengevat voordelen digitaal :
- Beter rijgedrag
- Eenvoudiger bloksysteem opzetten
- Keuze automatische treinenloop of toch handmatig
- Hoop extra functies als (sein)verlichting permanent/schakelbaar, volgens voorbeeld werkend seinsysteem

Enige nadelen zijn
- Kosten (uiteindelijk ben je bij loks inderdaad circa 20-30 euro duurder uit per stuk, de centrale is de grote klap, al valt dat bij bijvoorbeeld Roco Multimaus mee en dankzij diverse initiatieven kun je daar ook alle kanten mee op!)
- De tijd om je de materie eigen te maken
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

wvdm

  • Gast
Re: Baan electroniseren
« Reactie #18 Gepost op: 17 september 2008, 07:20:21 »
Kijk, dit bedoel ik nou!!!
Een vraag over electonisch analoog blok systeem en dan komen er weer mensen digitaal aan prijzen.
Beusi en ik willen geen digitaal.

Het enige waarvan ik baal
in mijn modelspoorhobby is digitaal.


Keerlus, pendelen, schaduwstations, drie kleuren seinen, voorrang,
wisselstraten, automatisch en handmatig rijden is allemaal mogelijk met transistorretjes, diodes, condensatorretjes en ictjes.
Nou dan hebben we wat meer draadjes, wat geeft dat nou?
Er is een goed forum en de helpdesk van dit systeem is ook uitstekend.
Kijk op www.mecktronics.nl.

groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 17 september 2008, 07:23:28 door I love trainz. Reden: Wat vergeten »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baan electroniseren
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2008, 08:05:48 »
Het enige waarvan ik baal
in mijn modelspoorhobby is digitaal.


Keerlus, pendelen, schaduwstations, drie kleuren seinen, voorrang,
wisselstraten, automatisch en handmatig rijden is allemaal mogelijk met transistorretjes, diodes, condensatorretjes en ictjes.
Nou dan hebben we wat meer draadjes, wat geeft dat nou?
Er is een goed forum en de helpdesk van dit systeem is ook uitstekend.
Kijk op www.mecktronics.nl.

Wil,

Prima toch, als jij daar tevreden mee bent is dat toch goed het is jouw keus, anderen hebben gekozen voor digitaal, en daar zijn die dan weer tevreden mee. Niemand dringt jouw iets op. Wij delen alleen onze ervaringen, sommige gaan een stapje verder en geven er een motivatie bij waarom ze een bepaalde keus hebben gemaakt. Als je daar de juiste waarde niet van in kan schatten is dat heel erg jammer. Jij bent tevreden met je analoge oplossing is best, maar dring die ons dan ook niet op.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan electroniseren
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2008, 08:12:54 »
Wil,
 Als je daar de juiste waarde niet van in kan schatten is dat heel erg jammer. Jij bent tevreden met je analoge oplossing is best, maar dring die ons dan ook niet op.

Mvg
Wim.


En daar sluit ik me helemaal bij aan. En zoals ik al eerder zei:

Citaat
Maar het blijft: "een ieder moet doen wat hij of zij graag zelf wil". Wij geven alleen maar een, hopelijk, goed advies  ;)

Jammer, Wil, dat je het hele verhaal niet goed begrijpt.

Grtz,  8) Ronald 8)


Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Baan electroniseren
« Reactie #21 Gepost op: 17 september 2008, 08:33:31 »
Wel een beetje misleidende reclame van mecktronics op hun site.
"WELKOM IN DE DIGITALE WERELD VAN MECKTRONICS"

Terwijl er niets digitaal is maar alleen maar electronica.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan electroniseren
« Reactie #22 Gepost op: 17 september 2008, 09:18:56 »
Citaat
Het enige waarvan ik baal in mijn modelspoorhobby is digitaal.

Waarom nou balen van digitaal...? Dan kan ik hier op dit forum ook wel balen van Amerikaans, Nederlands of Pools rijden. Iedereen doet/maakt wat hij zelf leuk vindt in deze hobby!

Door het meelezen van wat anderen doen wordt je horizon verbreed en krijg je smul in iets anders wat jij nog niet kent of hebt.

Ik rijd Duits maar inmiddels staan er ook Nederlandse en één Amerikaanse lok op mijn baan.
Ik rijd analoog maar inmiddels ben ik ook aan het oefenen met een digitaal set.

Groet analoge Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan electroniseren
« Reactie #23 Gepost op: 17 september 2008, 10:24:51 »
Precies Jaap, je slaat de spijker op z'n kop. Maar blijkbaar heeft Wil zo een afkeur tegen digitaal dat hij alle argumenten voor digitaal direkt wegwuift. Maar volgens mij heeft Wil er zo weinig ervaring mee dat hij de voordelen niet eens allemaal kent. Jammer, maar helaas. Daar doet hij zich i.i.g. behoorlijk tekort mee. Maar ook de gebruikte argumenten slaan nergens op:

Citaat
Het enige waarvan ik baal
in mijn modelspoorhobby is digitaal

Keerlus, pendelen, schaduwstations, drie kleuren seinen, voorrang,
wisselstraten, automatisch en handmatig rijden is allemaal mogelijk met transistorretjes, diodes, condensatorretjes en ictjes.
Nou dan hebben we wat meer draadjes, wat geeft dat nou?

Gaat nergens over. Dat je lok's op een digitale decoder veel beter op rijeigenschappen af zijn te regelen wordt hierbij gemakshalve niet genoemd. Maar is wel een belangrijk gegeven bij digitaal. En oh ja, in een ander draadje zegt Wil dat hij de nummers niet kan onthouden en op een briefje moet schrijven. En dat kwijt raakt. In mijn ogen is dat geen reden om zo tekeer te gaan tegen wat velen een verademing vinden. Dat is een persoonlijk probleem, en heeft niets met analoog of digitaal te maken....

Natuurlijk kun je ook lekker gewoon analoog blijven rijden, niets mis mee. Maar om dan direkt zo tegen al het andere te ageren gaat mij wat te ver. Ik persoonlijk (en velen met mij) respekteer een ieder in wat hij doet, en druk zeker geen mening door een ander zijn strot. Ik probeer hooguit de voordelen te benadrukken.

Citaat
maar inmiddels staan er ook Nederlandse en één Amerikaanse lok op mijn baan.

He he, je wordt eindelijk verstandig (v.w.b. laatstgenoemde lok.....) ;D ;D  ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Baan electroniseren
« Reactie #24 Gepost op: 17 september 2008, 10:39:00 »
...... Jij bent tevreden met je analoge oplossing is best, maar dring die ons dan ook niet op.
ik vind dit een draadje met heel rare reacties. Het begint met iemand die aangeeft vooral NIET digitaal te willen gaan, ondanks dat ie es wat digitaals heeft aangeschaft en het vervolg is een lofzang op digitaal. Als een gelijkgestemde zich dan even (en begrijpelijk) afzet tegen digitaal, omdat dat nou juist hetgene is wat hij NIET wil, worden er opmerkingen gemaakt als  bovenstaande.
Aangezien het draadje door de topicstarter als vooral raadgeving mbt analoog rijden is bedoeld, is dit een grof soort off-topic gaan en wordt ook nog eens de analoge rijder het 'doordrukken van zijn mening' in de schoenen geschoven.

Ik baal niet van digitaal, maar wel van diegenen die digitaal anderen door de strot willen drukken en dat lees ik in dit draadje.

Groet Gert, die analoog rijdt
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan electroniseren
« Reactie #25 Gepost op: 17 september 2008, 11:39:35 »
Citaat
maar wel van diegenen die digitaal anderen door de strot willen drukken en dat lees ik in dit draadje

Niet van mij, Gert. Juist dat probeer ik te voorkomen. Ieder zijn ding. En ik persoonlijk hou geen lofzang op digitaal, ik probeer aan te geven wat de voordelen zijn en waarom ik niet meer analoog wil. Niet meer en niet minder.

En zoals ik al eerder zei:

Citaat
Ik persoonlijk (en velen met mij) respekteer een ieder in wat hij doet, en druk zeker geen mening door een ander zijn strot. Ik probeer hooguit de voordelen te benadrukken.

Grtz,  8) Ronald 8)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Baan electroniseren
« Reactie #26 Gepost op: 17 september 2008, 12:01:17 »
ik vind dit een draadje met heel rare reacties. Het begint met iemand die aangeeft vooral NIET digitaal te willen gaan, ondanks dat ie es wat digitaals heeft aangeschaft en het vervolg is een lofzang op digitaal. Als een gelijkgestemde zich dan even (en begrijpelijk) afzet tegen digitaal, omdat dat nou juist hetgene is wat hij NIET wil, worden er opmerkingen gemaakt als  bovenstaande.

Juist Gert, dus ik ben weer eens de gebeten hond, of ligt het eraan dat het gehele verhaal weer eens uit zijn verband wordt gerukt?

Mij persoonlijk maakt het niet uit of iemand analoog of digitaal rijd hoor. maar kraak het niet af, dat geldt voor analoog en voor digitaal. Dit is zo'n zelfde zinloze discussie als de 2-rail en 3-rail vete.
Dus met alle respect voor een ieder, wij hebben allemaal een bepaalde mening, en hebben in de loop van de tijd veel ervaringen opgedaan. Er zijn bepaalde keuzes gemaakt, die voor de één betekenen dat ze analoog rijden, en dat anderen de keus gemaakt hebben voor digitaal.
Een verstokte analoog rijder hier op dit forum heeft bijvoorbeeld meer verstand van digitaal dan de meeste digitalrijders op dit forum.
Het is gewoon een kwestie van een ruime blik, in plaats van tunnel vision.

Mvg
Wim.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baan electroniseren
« Reactie #27 Gepost op: 17 september 2008, 12:11:37 »
En daar sluit ik mij bij aan!

Grtz,  8) Ronald 8)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #28 Gepost op: 17 september 2008, 18:36:22 »
Jammer dat mensen niet even doorlezen...
Maar goed, ik kijk even op http://www.mecktronics.nl/

Mijn ideeen :
- hoge basiskosten : ik zie behalve een kleine backplane print niks over voeding, aansluiting ed en de documentatie is ook al niet gratis. Reken op een dikke voeding (voor h0 is iedere trein minimaal 500mA) van in totaal circa 80-100 Euro
- afgaand op wat ik zie weinig flexibel, dubbel-enkelspoor lijkt 1-2-3 niet mogelijk
- alle logica modules zijn onbeschoft duur, en je zult er veel nodig hebben zodra je meer als een ovaaltje wilt hebben om mee te rijden (SEQ module is dik 13 Euro, waarschijnlijk weinig meer dan een flip-flop)
- volgens mij is het geen pulsbreedtesturing, dus minder goede rij-eigenschappen (ik zie nergens een master module die de pulsen maakt, want die wil je over alle modules gelijk hebben)

Als ik het vergelijk met het door mij eerder beschreven Railhobby systeem heb ik in het Railhobby systeem nog meer vertrouwen... meer mogelijkheden en betere rij-eigenschappen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Baan electroniseren
« Reactie #29 Gepost op: 17 september 2008, 19:10:10 »
ik vind dit een draadje met heel rare reacties. Het begint met iemand die aangeeft vooral NIET digitaal te willen gaan, ondanks dat ie es wat digitaals heeft aangeschaft en het vervolg is een lofzang op digitaal. Als een gelijkgestemde zich dan even (en begrijpelijk) afzet tegen digitaal, omdat dat nou juist hetgene is wat hij NIET wil, worden er opmerkingen gemaakt als  bovenstaande.
Aangezien het draadje door de topicstarter als vooral raadgeving mbt analoog rijden is bedoeld, is dit een grof soort off-topic gaan en wordt ook nog eens de analoge rijder het 'doordrukken van zijn mening' in de schoenen geschoven.

Ik baal niet van digitaal, maar wel van diegenen die digitaal anderen door de strot willen drukken en dat lees ik in dit draadje.

Groet Gert, die analoog rijdt

Ja, maar als je het draadje even verder leest, dan lees je ook de reden waarom Beusi niet digitaal wilde: de kosten, met name de inbouw van locdecoders. Begrijpelijk, maar hij wil graag automatiseren (mooi optrekken en afremmen, wachten, etc) en had kennelijk niet in de gaten dat zoiets analoog evenzeer in de papieren gaat lopen. Toch goed dat dat duidelijk wordt, lijkt me.

Ik zou persoonlijk ook nooit het aloude systeem Van Meekeren aan een beginner aanraden. Ik heb er, net als Wim, een paar jaar ervaring mee en ken de mogelijkheden en onmogelijkheden. Het is ook nog eens poepduur, tenzij je alles zelf gaat bouwen. De reden is eenvoudig. De basis is 40 jaar geleden gelegd en meer valt er met traditionele componenten niet te bereiken. Hulde voor Van Meekeren, maar het is van vroeger. Daar moet je beginnende automatiseerders niet mee willen opzadelen.

Als Beusi per se geen locdecoders wil inbouwen, dan is het soortgelijke systeem van Leon van Perloaan te bevelen. Dinamo is ook blokgeoriënteerd, maar opgebouwd met moderne componenten en hierdoor een stuk goedkoper en met veel meer mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.