Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Baan electroniseren  (gelezen 11516 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2008, 19:23:54 »
Als Beusi per se geen locdecoders wil inbouwen, dan is het soortgelijke systeem van Leon van Perloaan te bevelen. Dinamo is ook blokgeoriënteerd, maar opgebouwd met moderne componenten en hierdoor een stuk goedkoper en met veel meer mogelijkheden.

Helemaal mee eens, dat is het enige waarbij geen decoders nodig zijn maar wel maximale vrijheid qua baanplan en bedrijfsvoering. En natuurlijk aansluiting met Koploper! Maar eigenlijk is dat ook al digitaal... :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22557
Re: Baan electroniseren
« Reactie #31 Gepost op: 17 September 2008, 19:33:10 »
Dinamo is gebouwd met hedendaagse digitale componenten. Logisch, allerlei apparaten die 50 jaar geleden met traditionele componenten werden gebouwd, worden nu met digitale componenten gebouwd. Gewoon, omdat ze daar goedkoper en veelzijdiger van worden. Dat geldt voor je TV, je stereo, je telefoon en dus ook voor je 'analoge' (lees: niet in de loc gebouwde)rijregelaar. Als het woord 'digitaal' het probleem is, dan zijn we niet goed bezig.

Als je dergelijke discussies goed leest, dan gaat het vooral over het verschil tussen blokgeoriënteerde systemen en systemen met ingebouwde locdecoders (die we voor het gemak maar digitaal zijn gaan noemen).

In het eerste bericht uit Beusi de wens om te kunnen automatiseren zonder decoders in de locs te plaatsen. Dan kun je volgens mij alleen maar het beste en goedkoopste systeem aanraden en dat is Dinamo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #32 Gepost op: 17 September 2008, 19:39:20 »
Het bezwaar wat ik heb tegen Dinamo is dat je er perse een PC bij moet hebben met Koploper of iets dergelijks.
Als het meer een "hardware" oplossing zou zijn was ik misschien ook wel met Dinamo begonnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Baan electroniseren
« Reactie #33 Gepost op: 17 September 2008, 20:26:37 »
Even voor de goede orde; Dit draadje is eind vorig jaar gestart en gisteren opgestookt. Ondertussen heeft Beusi nog niet  gereageerd. Ik hoop dat hij dat nog even doet. Misschien heeft hij zijn interresses al verlegd.
Beusi heeft toendertijd niet te kennen gegeven niet met een pc te willen werken. Dus wat dat betreft zou dinamo misschien wel iets voor hem kunnen wezen.
Verder maakt mij het echt geen donder uit of je nu analoog of digitaal rijdt. Veel plezier met je hobby en maak er wat moois van.

Oh Beusi als je werkend dinamo-systeem wil zien: In Rotterdam in het heel groot, of op mijn zolder (iets kleiner ;D) Je bent welkom.

Groeten,
Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #34 Gepost op: 17 September 2008, 20:27:34 »
@Henk : ik bedoelde eigenlijk wat Klaas ook al postte...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Baan electroniseren
« Reactie #35 Gepost op: 17 September 2008, 21:53:50 »
Hallo medespoorders die gereageerd hebben.

Oh. oh, wat heb ik dit draadje opgestookt :-[
Dit is nooit mijn bedoeling geweest, integendeel. :'( :'(
Hierdoor onstaan onnodig verhitte discussies, waar de vraagsteller waarschijnlijk niet op zit te wachten.
Ik moet direct aangeven hier niemand te kort te willen doen, integendeel.
Een beetje pittige discussie is af en toe goed om bij de les te blijven.
Maar je moet wel met een goed gevoel achter je PC vandaan komen. :D

Waarom ik voorstelde om hier projectmatig deze materie eens goed op de site te krijgen, is dat hier een duidelijke uitleg komt over de analoge- en digitale systemen met bijbehorende mogelijkheden en onmogelijkheden.
Zodat een niet kenner (nieuwkomer, herintreder of nieuwschierige insider) eens een ander systeem kan doorgronden met de mogelijkheden en bijkomende kosten.

Waar iedereen het wel over eens is gelukkig, is dat iedereen zich kan uitleven in deze hobby op zijn eigen wijze. :D

Wat er in mijn beleving op deze site ontbreekt is een artikelreeks over de diverse systemen.
Ik heb zelf ook veel vragen over bepaalde dingen namelijk.
Ik heb zo het vermoeden dat veel modelspoorders (en zeker beginnelingen) met veel uiteenlopende vragen zitten over analoog/digitaal.
Daar is deze site dan ook mede voor ;D

Is het misschien dan niet veel efficiënter om deze materie in een Wikipedia achtige omgeving op de site te zetten?
Zoals ik in mijn vorige stukje heb gesuggereerd?
Bv een paar baanplannen met bijbehorend kommentaar inclusief gebruikt materiaal en kosten? Tevens diverse besturingssytemen hiervan opnemen.
Eventuele uitleg analoge-digitale systemen kunnen uitgelegd worden via diverse sites van hobbyisten/fabrikanten, of ervaren modelspoorders?

Ik doe maar een voorstel.
Het lijkt me de hobby te goede te komen.

Nog even voor de techneuten:
Analoog is een signaal dat continu kan veranderen tussen 0 en maximum en omgekeerd.
Digitaal is een signaal dat stapsgewijs kan veranderen tussen 0 en maximum en omgekeerd.
In de digitaleloc is het voedingsignaal vanuit de decoder naar de motor van het pulsbreedte type. Aangezien pulsbreedte continu kan veranderen van 0 naar maximum en omgekeerd, is dus eigenlijk digitaal rijden ook weer een analoog rijden. ;D

Met spoorse groet,

Gerrit
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baan electroniseren
« Reactie #36 Gepost op: 18 September 2008, 02:29:05 »
Aangezien pulsbreedte continu kan veranderen van 0 naar maximum en omgekeerd, is dus eigenlijk digitaal rijden ook weer een analoog rijden. ;D

Eh, dit is dan toch wat te kort door de bocht. Een decoder doet meer dan de motor van voeding voorzien ...

Overigens ben ik het met je eens wat je voorstel betreft. Er is een overvloed aan info aanwezig op het www. Maar vreemd genoeg staat mijn vraag er nooit bij.

Misschien wel logisch. Want ik denk vanuit een niet elecktronica/digitale achtergrond. Dus zullen mijn vragen wel weer onlogisch zijn  ???.

Ik ben dus zelf van analoog naar digitaal gegaan. Simpel weg omdat ik een multimouse in handen kreeg en er een decoder in eén van m'n loc's gedrukt werd. Zag met eigen ogen de rijeigenschappen met sprongen vooruit gaan. Ook andere zaken, verlichting, rem/optrek vertraging, max. snelheid, enz., waren ineens veel makkelijker te regelen.

Dit is geen lofzang op digitaal maar het is simpelweg de ervaring van een analoge rijder die digitaal is gegaan. Met behulp van een aantal mensen op dit forum trouwens  ;).

Gerard.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #37 Gepost op: 18 September 2008, 21:05:13 »
Even voor de goede orde; Dit draadje is eind vorig jaar gestart en gisteren opgestookt. Ondertussen heeft Beusi nog niet  gereageerd. Ik hoop dat hij dat nog even doet. Misschien heeft hij zijn interresses al verlegd.
Beusi heeft toendertijd niet te kennen gegeven niet met een pc te willen werken. Dus wat dat betreft zou dinamo misschien wel iets voor hem kunnen wezen.
Verder maakt mij het echt geen donder uit of je nu analoog of digitaal rijdt. Veel plezier met je hobby en maak er wat moois van.

Oh Beusi als je werkend dinamo-systeem wil zien: In Rotterdam in het heel groot, of op mijn zolder (iets kleiner ;D) Je bent welkom.

Groeten,
Patrick

Nou ik moest ff door de discussie heen worstelen, ondertussen heb ik een lokmaus 2 en wat locjes voorzien van een decoder. Mijn toekomstige baan (er komt een verhuizing aan) Wil ik eigenlijk gaan besturen met behulp van de computer een paradebaan besturen. En een lokaalbahntje met de maus. en een schakelpaneeltje.

Zodoende heb ik 2 in 1. Mede om de kosten te besparen.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #38 Gepost op: 18 September 2008, 22:41:27 »
Het bezwaar wat ik heb tegen Dinamo is dat je er perse een PC bij moet hebben met Koploper of iets dergelijks.
Als het meer een "hardware" oplossing zou zijn was ik misschien ook wel met Dinamo begonnen.

Zoiets als Karst Drenth hier beschrijft?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #39 Gepost op: 18 September 2008, 23:47:14 »
Euh, nee. Dat systeem werkt met decoders in de treinen. En Dinamo in de oorspronkelijke vorm is naar de baan toe analoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #40 Gepost op: 19 September 2008, 23:14:17 »
Als je per blok met zo'n module een DCC signaal zou kunnen maken, moet een pulsbreedtesignaal voor analoog ook wel lukken toch? Dan zou je b.v. door 1 overschakelcommando de hele baan kunnen schakelen tussen analoog en digitaal. En het geheel toch met b.v. een lokmaus sturen.

Andere mogelijkheid is elke module een adres geven, waardoor je niet een lok maar het blok waar de analoge trein in staat bedient. Enige wat lastig kan zijn is een methode vinden om de ingestelde snelheid mee te nemen naar het volgende blok, zoals dat gebeurt bij jouw systeem.

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden te bedenken.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #41 Gepost op: 19 September 2008, 23:46:16 »
Albert, ik kan even niet volgen waar je nou op reageert, en over welk systeem je het hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #42 Gepost op: 20 September 2008, 00:09:46 »
Niet over een bestaand systeem, maar over het gedachtenspinsel in het 4 posts hierboven aangehaalde draadje.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

wvdm

  • Gast
Re: Baan electroniseren
« Reactie #43 Gepost op: 22 September 2008, 10:09:11 »
Plaatjes zeggen meer als woorden.
Ik toon hier mijn electronisch bloksyteem voor 11 blokken, twee wissels en 9 seinen, die drie kleuren laten zien.
Een TIJD printje laat de treinen langs mijn station wachten.

Transistors, weerstanden, diodes en thyristors. Het licht bruine rondje is een zelfherstellende zekering.

Die met die koelribben is de voeding voor de electronica. Met het printplaatje ervoor kan je een printje van een blok omhoog plaatsen voor het afregelen van de remweg, optrekken en maximale snelheid. (en de kruipsnelheid van de potmeter van de print voor het station, waar alle treinen een vaste stopplek hebben.)
Met een test rondje (R=457 mm) en de potmeter voor afremmen helemaal open, deed de locomotief er twee en half rondje over om tot stilstand te komen.

Aan de onderzijde worden de printen met elkaar verbonden tot een bloksysteem.
Naar de blokken gaan twee draden en naar de seinen vier.
Ik heb geen aandelen, maar ik ben gewoon erg enthousiast over de mogelijkheden met dit systeem.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 22 September 2008, 10:34:30 door I love trainz »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan electroniseren
« Reactie #44 Gepost op: 22 September 2008, 10:29:55 »
Dat ziet er best wel pittig uit Wil. Ik ben hier zelf een aantal jaren geleden ook mee bezig geweest. Leuk om het weer terug te zien.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl