Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Baan electroniseren  (gelezen 10576 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #30 Gepost op: 17 september 2008, 19:23:54 »
Als Beusi per se geen locdecoders wil inbouwen, dan is het soortgelijke systeem van Leon van Perloaan te bevelen. Dinamo is ook blokgeoriënteerd, maar opgebouwd met moderne componenten en hierdoor een stuk goedkoper en met veel meer mogelijkheden.

Helemaal mee eens, dat is het enige waarbij geen decoders nodig zijn maar wel maximale vrijheid qua baanplan en bedrijfsvoering. En natuurlijk aansluiting met Koploper! Maar eigenlijk is dat ook al digitaal... :D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Baan electroniseren
« Reactie #31 Gepost op: 17 september 2008, 19:33:10 »
Dinamo is gebouwd met hedendaagse digitale componenten. Logisch, allerlei apparaten die 50 jaar geleden met traditionele componenten werden gebouwd, worden nu met digitale componenten gebouwd. Gewoon, omdat ze daar goedkoper en veelzijdiger van worden. Dat geldt voor je TV, je stereo, je telefoon en dus ook voor je 'analoge' (lees: niet in de loc gebouwde)rijregelaar. Als het woord 'digitaal' het probleem is, dan zijn we niet goed bezig.

Als je dergelijke discussies goed leest, dan gaat het vooral over het verschil tussen blokgeoriënteerde systemen en systemen met ingebouwde locdecoders (die we voor het gemak maar digitaal zijn gaan noemen).

In het eerste bericht uit Beusi de wens om te kunnen automatiseren zonder decoders in de locs te plaatsen. Dan kun je volgens mij alleen maar het beste en goedkoopste systeem aanraden en dat is Dinamo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #32 Gepost op: 17 september 2008, 19:39:20 »
Het bezwaar wat ik heb tegen Dinamo is dat je er perse een PC bij moet hebben met Koploper of iets dergelijks.
Als het meer een "hardware" oplossing zou zijn was ik misschien ook wel met Dinamo begonnen.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Baan electroniseren
« Reactie #33 Gepost op: 17 september 2008, 20:26:37 »
Even voor de goede orde; Dit draadje is eind vorig jaar gestart en gisteren opgestookt. Ondertussen heeft Beusi nog niet  gereageerd. Ik hoop dat hij dat nog even doet. Misschien heeft hij zijn interresses al verlegd.
Beusi heeft toendertijd niet te kennen gegeven niet met een pc te willen werken. Dus wat dat betreft zou dinamo misschien wel iets voor hem kunnen wezen.
Verder maakt mij het echt geen donder uit of je nu analoog of digitaal rijdt. Veel plezier met je hobby en maak er wat moois van.

Oh Beusi als je werkend dinamo-systeem wil zien: In Rotterdam in het heel groot, of op mijn zolder (iets kleiner ;D) Je bent welkom.

Groeten,
Patrick

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Baan electroniseren
« Reactie #34 Gepost op: 17 september 2008, 20:27:34 »
@Henk : ik bedoelde eigenlijk wat Klaas ook al postte...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Baan electroniseren
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2008, 21:53:50 »
Hallo medespoorders die gereageerd hebben.

Oh. oh, wat heb ik dit draadje opgestookt :-[
Dit is nooit mijn bedoeling geweest, integendeel. :'( :'(
Hierdoor onstaan onnodig verhitte discussies, waar de vraagsteller waarschijnlijk niet op zit te wachten.
Ik moet direct aangeven hier niemand te kort te willen doen, integendeel.
Een beetje pittige discussie is af en toe goed om bij de les te blijven.
Maar je moet wel met een goed gevoel achter je PC vandaan komen. :D

Waarom ik voorstelde om hier projectmatig deze materie eens goed op de site te krijgen, is dat hier een duidelijke uitleg komt over de analoge- en digitale systemen met bijbehorende mogelijkheden en onmogelijkheden.
Zodat een niet kenner (nieuwkomer, herintreder of nieuwschierige insider) eens een ander systeem kan doorgronden met de mogelijkheden en bijkomende kosten.

Waar iedereen het wel over eens is gelukkig, is dat iedereen zich kan uitleven in deze hobby op zijn eigen wijze. :D

Wat er in mijn beleving op deze site ontbreekt is een artikelreeks over de diverse systemen.
Ik heb zelf ook veel vragen over bepaalde dingen namelijk.
Ik heb zo het vermoeden dat veel modelspoorders (en zeker beginnelingen) met veel uiteenlopende vragen zitten over analoog/digitaal.
Daar is deze site dan ook mede voor ;D

Is het misschien dan niet veel efficiënter om deze materie in een Wikipedia achtige omgeving op de site te zetten?
Zoals ik in mijn vorige stukje heb gesuggereerd?
Bv een paar baanplannen met bijbehorend kommentaar inclusief gebruikt materiaal en kosten? Tevens diverse besturingssytemen hiervan opnemen.
Eventuele uitleg analoge-digitale systemen kunnen uitgelegd worden via diverse sites van hobbyisten/fabrikanten, of ervaren modelspoorders?

Ik doe maar een voorstel.
Het lijkt me de hobby te goede te komen.

Nog even voor de techneuten:
Analoog is een signaal dat continu kan veranderen tussen 0 en maximum en omgekeerd.
Digitaal is een signaal dat stapsgewijs kan veranderen tussen 0 en maximum en omgekeerd.
In de digitaleloc is het voedingsignaal vanuit de decoder naar de motor van het pulsbreedte type. Aangezien pulsbreedte continu kan veranderen van 0 naar maximum en omgekeerd, is dus eigenlijk digitaal rijden ook weer een analoog rijden. ;D

Met spoorse groet,

Gerrit
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baan electroniseren
« Reactie #36 Gepost op: 18 september 2008, 02:29:05 »
Aangezien pulsbreedte continu kan veranderen van 0 naar maximum en omgekeerd, is dus eigenlijk digitaal rijden ook weer een analoog rijden. ;D

Eh, dit is dan toch wat te kort door de bocht. Een decoder doet meer dan de motor van voeding voorzien ...

Overigens ben ik het met je eens wat je voorstel betreft. Er is een overvloed aan info aanwezig op het www. Maar vreemd genoeg staat mijn vraag er nooit bij.

Misschien wel logisch. Want ik denk vanuit een niet elecktronica/digitale achtergrond. Dus zullen mijn vragen wel weer onlogisch zijn  ???.

Ik ben dus zelf van analoog naar digitaal gegaan. Simpel weg omdat ik een multimouse in handen kreeg en er een decoder in eén van m'n loc's gedrukt werd. Zag met eigen ogen de rijeigenschappen met sprongen vooruit gaan. Ook andere zaken, verlichting, rem/optrek vertraging, max. snelheid, enz., waren ineens veel makkelijker te regelen.

Dit is geen lofzang op digitaal maar het is simpelweg de ervaring van een analoge rijder die digitaal is gegaan. Met behulp van een aantal mensen op dit forum trouwens  ;).

Gerard.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan electroniseren
« Reactie #37 Gepost op: 18 september 2008, 21:05:13 »
Even voor de goede orde; Dit draadje is eind vorig jaar gestart en gisteren opgestookt. Ondertussen heeft Beusi nog niet  gereageerd. Ik hoop dat hij dat nog even doet. Misschien heeft hij zijn interresses al verlegd.
Beusi heeft toendertijd niet te kennen gegeven niet met een pc te willen werken. Dus wat dat betreft zou dinamo misschien wel iets voor hem kunnen wezen.
Verder maakt mij het echt geen donder uit of je nu analoog of digitaal rijdt. Veel plezier met je hobby en maak er wat moois van.

Oh Beusi als je werkend dinamo-systeem wil zien: In Rotterdam in het heel groot, of op mijn zolder (iets kleiner ;D) Je bent welkom.

Groeten,
Patrick

Nou ik moest ff door de discussie heen worstelen, ondertussen heb ik een lokmaus 2 en wat locjes voorzien van een decoder. Mijn toekomstige baan (er komt een verhuizing aan) Wil ik eigenlijk gaan besturen met behulp van de computer een paradebaan besturen. En een lokaalbahntje met de maus. en een schakelpaneeltje.

Zodoende heb ik 2 in 1. Mede om de kosten te besparen.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #38 Gepost op: 18 september 2008, 22:41:27 »
Het bezwaar wat ik heb tegen Dinamo is dat je er perse een PC bij moet hebben met Koploper of iets dergelijks.
Als het meer een "hardware" oplossing zou zijn was ik misschien ook wel met Dinamo begonnen.

Zoiets als Karst Drenth hier beschrijft?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #39 Gepost op: 18 september 2008, 23:47:14 »
Euh, nee. Dat systeem werkt met decoders in de treinen. En Dinamo in de oorspronkelijke vorm is naar de baan toe analoog.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #40 Gepost op: 19 september 2008, 23:14:17 »
Als je per blok met zo'n module een DCC signaal zou kunnen maken, moet een pulsbreedtesignaal voor analoog ook wel lukken toch? Dan zou je b.v. door 1 overschakelcommando de hele baan kunnen schakelen tussen analoog en digitaal. En het geheel toch met b.v. een lokmaus sturen.

Andere mogelijkheid is elke module een adres geven, waardoor je niet een lok maar het blok waar de analoge trein in staat bedient. Enige wat lastig kan zijn is een methode vinden om de ingestelde snelheid mee te nemen naar het volgende blok, zoals dat gebeurt bij jouw systeem.

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden te bedenken.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Baan electroniseren
« Reactie #41 Gepost op: 19 september 2008, 23:46:16 »
Albert, ik kan even niet volgen waar je nou op reageert, en over welk systeem je het hebt.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Baan electroniseren
« Reactie #42 Gepost op: 20 september 2008, 00:09:46 »
Niet over een bestaand systeem, maar over het gedachtenspinsel in het 4 posts hierboven aangehaalde draadje.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

wvdm

  • Gast
Re: Baan electroniseren
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2008, 10:09:11 »
Plaatjes zeggen meer als woorden.
Ik toon hier mijn electronisch bloksyteem voor 11 blokken, twee wissels en 9 seinen, die drie kleuren laten zien.
Een TIJD printje laat de treinen langs mijn station wachten.

Transistors, weerstanden, diodes en thyristors. Het licht bruine rondje is een zelfherstellende zekering.

Die met die koelribben is de voeding voor de electronica. Met het printplaatje ervoor kan je een printje van een blok omhoog plaatsen voor het afregelen van de remweg, optrekken en maximale snelheid. (en de kruipsnelheid van de potmeter van de print voor het station, waar alle treinen een vaste stopplek hebben.)
Met een test rondje (R=457 mm) en de potmeter voor afremmen helemaal open, deed de locomotief er twee en half rondje over om tot stilstand te komen.

Aan de onderzijde worden de printen met elkaar verbonden tot een bloksysteem.
Naar de blokken gaan twee draden en naar de seinen vier.
Ik heb geen aandelen, maar ik ben gewoon erg enthousiast over de mogelijkheden met dit systeem.

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 22 september 2008, 10:34:30 door I love trainz »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan electroniseren
« Reactie #44 Gepost op: 22 september 2008, 10:29:55 »
Dat ziet er best wel pittig uit Wil. Ik ben hier zelf een aantal jaren geleden ook mee bezig geweest. Leuk om het weer terug te zien.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl