Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Modulebaan H0 thema films/series  (gelezen 8796 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Modulebaan H0 thema films/series
« Reactie #30 Gepost op: 29 November 2016, 10:30:40 »
Het valt mij op dat je alle kanten op schiet. Er is geen rust in je plannen, ideeën, wensen etc...
Mijn advies: begin klein met de bak van 120x60 en gebruik dat om te oefenen met technieken, materiaal soorten, scenery etc... Dan is alles behapbaar/overzichtelijk en bouw je ervaring op. Met de daarmee opgedane ervaring kun je vervolgens een groter/ander plan wat dichterbij je wensen zit maken. Nu is het onrustig en wordt het ook lastig om je van goede adviesen te voorzien.
Het is maar wat je leerstijl is. Ik zie in dit proces een leercurve, zij het wat chaotisch. Er zijn verschillende ideeën, waarvan er geen enkele echt uitspringt. Er wordt wat voorzichtig en op redelijk kleine schaal het een en ander uitgeprobeerd en daarvan wordt geleerd. Door actief de gedachten op eenvoudige wijze uit te werken wordt er wel een selectie gemaakt. Er is geen rechte lijn naar het uiteindelijke doel, maar eigenlijk heeft niemand dat.

Ik vind deze zoektocht van Pieter hoogst interessant om te volgen en ben benieuwd waar hij uitkomt. Juist door het uitproberen en daardoor bijstellen komt hij verder en heeft hij kans om een eigen weg binnen de modelbouwwereld in te slaan. En dat zal het uiteindelijke resultaat alleen maar ten goede komen, want dan draagt zijn modelbaan zijn eigen handtekening.
Althans, zo zie ik dat...

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 15:17:30 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 30 November 2016, 03:53:15 »
Hi Pieter,

Even een observatie mijner zijds, vat het aub niet verkeert op, want zo is het niet bedoelt.

Het valt mij op dat je alle kanten op schiet. Er is geen rust in je plannen, ideeën, wensen etc...
Mijn advies: begin klein met de bak van 120x60 en gebruik dat om te oefenen met technieken, materiaal soorten, scenery etc... Dan is alles behapbaar/overzichtelijk en bouw je ervaring op. Met de daarmee opgedane ervaring kun je vervolgens een groter/ander plan wat dichterbij je wensen zit maken. Nu is het onrustig en wordt het ook lastig om je van goede adviesen te voorzien.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Gr.

Edsko
Beste Edsko, je observatie is volledig juist  ;D. Ik schiet van de hak op de tak. puur omdat ik enthousiast ben over modelspoorbouw, ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden maar ik ben zoekende welke richting ik op wil gaan. Enerzijds omdat ik het zonde vind om een baan te bouwen die nooit afkomt, anderzijds omdat ik het ook zonde vind om een baan te bouwen waarvan ik achteraf denk ik had het graag anders gezien.

Echter ik wil me niet enkel concentreren op 120x60 modules op H0, ik denk dat dit te beperkt is. Een baan kan uit veel meer vormen/afmetingen bestaan en hoewel ik je advies waardeer ben ik het niet helemaal met je eens. Klein beginnen is een goed advies maar ik wil mezelf niet gelijk in een te strak keurslijf wringen.

Klopt inderdaad. Echt Japanse prijzen dus.
Maar je kunt altijd beginnen met sparen...
Hmm, voor dat geld ga ik hem zelf wel bouwen, zelfs bij shapeways op high-detail-acrylic kan ik er 10 printen voor dat geld  :)

Het is maar wat je leerstijl is. Ik zie in dit proces een leercurve, zij het wat chaotisch. Er zijn verschillende ideeën, waarvan er geen enkele echt uitspringt. Er wordt wat voorzichtig en op redelijk kleine schaal het een en ander uitgeprobeerd en daarvan wordt geleerd. Door actief de gedachten op eenvoudige wijze uit te werken wordt er wel een selectie gemaakt. Er is geen rechte lijn naar het uiteindelijke doel, maar eigenlijk heeft niemand dat.

Ik vind deze zoektocht van Pieter hoogst interessant om te volgen en ben benieuwd waar hij uitkomt. Juist door het uitproberen en daardoor bijstellen komt hij verder en heeft hij kans om een eigen weg binnen de modelbouwwereld in te slaan. En dat zal het uiteindelijke resultaat alleen maar ten goede komen, want dan draagt zijn modelbaan zijn eigen handtekening.

Groet,
Michel

Beste Michel, bedankt voor het compliment  :). Dit is min of meer hoe ik het zelf ook zie. Ik heb een 3d model testje gedaan met het H0 en N effect en ik moet zeggen dat dit niet tegenvalt.

Het is niet mooi getekend/gerendered maar het geeft een beeld, het is wel op schaal getekend en vanuit dit oogpunt lijkt het al best aardig hoe de grote trein de 'kleine' trein vervangt. Ik denk dat ik verder ga borduren op dit concept.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #32 Gepost op: 30 November 2016, 08:57:51 »
puur omdat ik enthousiast ben over modelspoorbouw, ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden maar ik ben zoekende welke richting ik op wil gaan. Enerzijds omdat ik het zonde vind om een baan te bouwen die nooit afkomt, anderzijds omdat ik het ook zonde vind om een baan te bouwen waarvan ik achteraf denk ik had het graag anders gezien.

Echter ik wil me niet enkel concentreren op 120x60 modules op H0, ik denk dat dit te beperkt is.

Ik denk juist dat als je nieuw bent in deze hobby het "beter" is om een kleine baan of project te beginnen en dat af te maken. Dat geeft dan vaak zoveel voldoening dat je zonder tegenzin iets anders of nieuws begint. Geloof mij, wij praten allemaal uit ervaringen door onszelf opgedaan. Als ik jou was zou ik de adviezen ter harte nemen en eerst een 120/60 bouwen. Daar ga je al genoeg werk aan krijgen.... :)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #33 Gepost op: 30 November 2016, 09:22:08 »

Groet,
Michel
Michel, ik begrijp wel wat je zegt. Maar dat is niet de kern van wat ik zeg. Als je nieuw bent in de hobby, is het verstandiger om eerst klein (het is maar wat je klein vindt) te beginnen en jezelf bekend te maken met de diverse materialen, technieken etc die de hobby rijk is. Dat sluit het 3D printwerk niet uit bijvoorbeeld. Daarna kun je beginnen met wat grotere plannen, simpelweg omdat je geleerd hebt van je kleine(re) bak mt (on)mogelijkkheden. Iedereen vindt uiteindelijk zijn eigen weg en zo hoort het ook.

Beste Edsko, je observatie is volledig juist  ;D. Ik schiet van de hak op de tak. puur omdat ik enthousiast ben over modelspoorbouw, ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden maar ik ben zoekende welke richting ik op wil gaan.
Ik zou zeggen houdt dat enthousiasme vast!  (y)

Enerzijds omdat ik het zonde vind om een baan te bouwen die nooit afkomt, anderzijds omdat ik het ook zonde vind om een baan te bouwen waarvan ik achteraf denk ik had het graag anders gezien.
Dat was nu net waarom ik je aanraadde om wat kleiner te beginnen. Bij elke baan die je bouwt denk je achteraf "Ik had dat stukje achteraf liever iets anders gezien/gedaan.". Ik denk dat elke bouwer dat wel herkent. Oftewel, daar ontkom je toch niet aan.  ;D

Echter ik wil me niet enkel concentreren op 120x60 modules op H0, ik denk dat dit te beperkt is. Een baan kan uit veel meer vormen/afmetingen bestaan en hoewel ik je advies waardeer ben ik het niet helemaal met je eens. Klein beginnen is een goed advies maar ik wil mezelf niet gelijk in een te strak keurslijf wringen.
Dat zijn keuzes. Uit ervaring kan ik zeggen dat je nog behoorlijk wat kwijt kunt op een 120x60 module. Het is echter maar net wat je plan is. Persoonlijk zou ik het plan voor de Japanse brug (erg gaaf overigens! (y)) even parkeren en eerst ervaring opdoen. Maar nogmaals, dat is wat ik zelf zou doen. (Ik begrijp overigens heel goed dat het kriebelt hoor.)
Het strakke keurslijf waar je op doelt begrijp ik even niet. Als je doelt op de regels bij de BNLS module baan gelden, dan zou ik die snel uit mijn hoofd zetten. Dat is nooit een onderdeel van mijn advies geweest. Mijn advies is enkel en alleen gebaseerd op de afmeting van de BNLS module, maar meer ook niet.

Uiteindelijk is het jouw keuze over hoe te beginnen en wat te doen. Hier kunnen we alleen maar onze ervaring delen en je van advies voorzien. Jij bepaald zelf hoe verder te gaan.

Ik wens je hoe dan ook veel plezier en succes met je zoek- en bouwtocht!

Gr.

Edsko

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #34 Gepost op: 30 November 2016, 10:46:22 »
Ik denk juist dat als je nieuw bent in deze hobby het "beter" is om een kleine baan of project te beginnen en dat af te maken. (...) Als ik jou was zou ik de adviezen ter harte nemen en eerst een 120/60 bouwen. Daar ga je al genoeg werk aan krijgen.... :)
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren. Ontzettend leuk, maar het moet je wel liggen (sprak hij uit eigen ervaring, mijn baan meet 240x55).

De plannen die Pieter maakt zijn niet super groot (240x110), maar wel overzichtelijk. Qua afmetingen en railplan zijn ze zeer bescheiden, grof gezegd 4 BNLS-bakken. Dus eigenlijk snap ik niet waarom juist Pieter kleiner moet beginnen. Zijn uitwerking is wat onconventioneel. Maar dat maakt het juist leuk.

Daarnaast is het de vraag of de eerste baan gelijk ook 'af' moet komen (wie is dat ooit gelukt?). Mijn eerste banen (vanaf ergens eind 70-er jaren) zijn nooit afgekomen. Mijn huidige baan is verder dan de rest ooit gekomen is. Wel heb ik verschillende stukjes landschap gemaakt (op restjes afvalhout) om technieken uit te proberen. En dat doe ik nog steeds, op dit moment ben ik op diezelfde manier technieken aan het leren voor het schilderen van de achtergrond. Al doende leert men, maar dat hoef je niet gelijk uit te proberen op de baan.

Beste Michel, bedankt voor het compliment  :). Dit is min of meer hoe ik het zelf ook zie. Ik heb een 3d model testje gedaan met het H0 en N effect en ik moet zeggen dat dit niet tegenvalt.
Jouw idee deed mij denken aan Diorama B.A. Bodil Een leuk baantje met hetzelfde perspectief effect.

Geloof mij, wij praten allemaal uit ervaringen door onszelf opgedaan.
Precies, dat onderschrijf ik ook  :)

Groet,
Michel

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 November 2016, 11:26:41 »
Daarnaast is het de vraag of de eerste baan gelijk ook 'af' moet komen (wie is dat ooit gelukt?).

Nou... genoeg. Kijk eens naar diegenen die TT banen bouwen. Zelf staan er hier 5 die af zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Juist het afmaken inspireert tot meer. Een groot project zonder zichtbaar einde zal een vroege dood sterven al is het maar op verouderde technieken en veranderende inzichten over de jaren heen dat je het bouwt.

Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren.

Jij vind dat niks, een ander misschien wel :) Ik kan het niet genoeg onderschrijven dat op dat oppervlak iets af te maken heel veel voldoening geeft en er heel veel modelbouwervaring mee opgedaan kan worden. In mijn optiek het beste advies om aan een starter te geven.

Maar goed, dat moet de TS voor zichzelf beslissen, ik persoonlijk vind dat hij over zijn kunnen heen begint.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #36 Gepost op: 30 November 2016, 11:54:13 »
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren.
Jij vind dat niks, een ander misschien wel :)

Goed lezen Ronald:
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren. Ontzettend leuk, maar het moet je wel liggen (sprak hij uit eigen ervaring, mijn baan meet 240x55).

Groet,
Michel

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 November 2016, 12:06:07 »
Ik lees goed, die van jou was/is dubbel zo groot. Jij stelt dat op 120 bij 60 niet veel kan, ik stel dat het wel kan, niet meer en niet minder  8)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #38 Gepost op: 30 November 2016, 12:20:19 »
Mijn punt is dat je van rangeren moet houden wil het opp 120x50 leuk zijn. Mijn baan gaf ik puur als voorbeeld dat klein ook leuk kan zijn, mits je van rangeren houdt, meer is er gewoon niet mogelijk.

Daarnaast bestrijd ik dat je baan het 'af' stadium moet bereiken, dit proef ik binnen deze discussie. Ik heb nog nooit een baan gehad die af was. Toch bouw ik lustig door (sinds eind jaren '70). Kennelijk geniet ik meer van de weg er naar toe dan het bereiken van een resultaat. Waarmee ik aan wil geven dat er meerdere wegen zijn om deze hobby te beleven.

Groet,
michel

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 30 November 2016, 12:45:39 »
Ik wil er geen ruzie om maken ;) Het "af maken-punt" is voor mij aangebracht als argument voor een nieuwkomer die TS is. Ga ik verder niet meer uitleggen want dat heb ik al gedaan. Het is ook geen must maar wel een optie :)

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 01 December 2016, 03:31:04 »
Ik denk juist dat als je nieuw bent in deze hobby het "beter" is om een kleine baan of project te beginnen en dat af te maken. Dat geeft dan vaak zoveel voldoening dat je zonder tegenzin iets anders of nieuws begint. Geloof mij, wij praten allemaal uit ervaringen door onszelf opgedaan. Als ik jou was zou ik de adviezen ter harte nemen en eerst een 120/60 bouwen. Daar ga je al genoeg werk aan krijgen.... :)
Beste Ronald,
Bedankt voor je reactie, echter mijn baanplannen zijn helemaal niet zo groot. In het openingstopic heb ik het over een baan van 2400x1100 cm maar alle 'verbeteringen/evoluties' van dat idee focussen zich min of meer op een variatie van 60cm x Xcm. In een recente post sprak ik wel over het combineren van verschillende schalen in 1 baan, maar dat heeft weer niets met het formaat van doen  ;D. Ik heb juist mijn plannen kleiner en kleiner gemaakt op basis van o.a. jouw feedback.

Michel, ik begrijp wel wat je zegt. Maar dat is niet de kern van wat ik zeg. Als je nieuw bent in de hobby, is het verstandiger om eerst klein (het is maar wat je klein vindt) te beginnen en jezelf bekend te maken met de diverse materialen, technieken etc die de hobby rijk is. Dat sluit het 3D printwerk niet uit bijvoorbeeld. Daarna kun je beginnen met wat grotere plannen, simpelweg omdat je geleerd hebt van je kleine(re) bak mt (on)mogelijkkheden. Iedereen vindt uiteindelijk zijn eigen weg en zo hoort het ook.
Ik zou zeggen houdt dat enthousiasme vast!  (y)
Dat was nu net waarom ik je aanraadde om wat kleiner te beginnen. Bij elke baan die je bouwt denk je achteraf "Ik had dat stukje achteraf liever iets anders gezien/gedaan.". Ik denk dat elke bouwer dat wel herkent. Oftewel, daar ontkom je toch niet aan.  ;D
Dat zijn keuzes. Uit ervaring kan ik zeggen dat je nog behoorlijk wat kwijt kunt op een 120x60 module. Het is echter maar net wat je plan is. Persoonlijk zou ik het plan voor de Japanse brug (erg gaaf overigens! (y)) even parkeren en eerst ervaring opdoen. Maar nogmaals, dat is wat ik zelf zou doen. (Ik begrijp overigens heel goed dat het kriebelt hoor.)
Het strakke keurslijf waar je op doelt begrijp ik even niet. Als je doelt op de regels bij de BNLS module baan gelden, dan zou ik die snel uit mijn hoofd zetten. Dat is nooit een onderdeel van mijn advies geweest. Mijn advies is enkel en alleen gebaseerd op de afmeting van de BNLS module, maar meer ook niet.

Uiteindelijk is het jouw keuze over hoe te beginnen en wat te doen. Hier kunnen we alleen maar onze ervaring delen en je van advies voorzien. Jij bepaald zelf hoe verder te gaan.

Ik wens je hoe dan ook veel plezier en succes met je zoek- en bouwtocht!

Gr.

Edsko
Beste Edsko, zoals ook hierboven aangegeven richting Ronald. Mijn laatste post spreek over een baan van 70x120 cm eventueel te verbreden naar 150 of 200 cm. Dat is helemaal niet zoveel groter dan 120x60. Het plan was nu ook vooral om meerdere schalen te combineren in 1 baan, ik ben benieuwd wat daar de meningen over zijn.

De plannen die Pieter maakt zijn niet super groot (240x110), maar wel overzichtelijk. Qua afmetingen en railplan zijn ze zeer bescheiden, grof gezegd 4 BNLS-bakken. Dus eigenlijk snap ik niet waarom juist Pieter kleiner moet beginnen. Zijn uitwerking is wat onconventioneel. Maar dat maakt het juist leuk.

Daarnaast is het de vraag of de eerste baan gelijk ook 'af' moet komen (wie is dat ooit gelukt?). Mijn eerste banen (vanaf ergens eind 70-er jaren) zijn nooit afgekomen. Mijn huidige baan is verder dan de rest ooit gekomen is. Wel heb ik verschillende stukjes landschap gemaakt (op restjes afvalhout) om technieken uit te proberen. En dat doe ik nog steeds, op dit moment ben ik op diezelfde manier technieken aan het leren voor het schilderen van de achtergrond. Al doende leert men, maar dat hoef je niet gelijk uit te proberen op de baan.
Jouw idee deed mij denken aan Diorama B.A. Bodil Een leuk baantje met hetzelfde perspectief effect.
Precies, dat onderschrijf ik ook  :)

Groet,
Michel
Beste Michel, bedankt voor de reactie. Ik heb niets tegen een pendelbaantje maar de door mij gekozen treinen (IC3/N700) lenen zich niet bepaald voor rangeren  ;D - dus wat dat betreft heb je volledig gelijk. Ik heb je topic bekeken en zeer netjes hoe je uit resthout nog zulke fraaie dingen realiseert. Ook bedankt voor de link naar het Bodil baantje, nuttig als referentiemateriaal  :)

Nou... genoeg. Kijk eens naar diegenen die TT banen bouwen. Zelf staan er hier 5 die af zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Juist het afmaken inspireert tot meer. Een groot project zonder zichtbaar einde zal een vroege dood sterven al is het maar op verouderde technieken en veranderende inzichten over de jaren heen dat je het bouwt.

Jij vind dat niks, een ander misschien wel :) Ik kan het niet genoeg onderschrijven dat op dat oppervlak iets af te maken heel veel voldoening geeft en er heel veel modelbouwervaring mee opgedaan kan worden. In mijn optiek het beste advies om aan een starter te geven.

Maar goed, dat moet de TS voor zichzelf beslissen, ik persoonlijk vind dat hij over zijn kunnen heen begint.
Ik lees goed, die van jou was/is dubbel zo groot. Jij stelt dat op 120 bij 60 niet veel kan, ik stel dat het wel kan, niet meer en niet minder  8)
En nog een dubbelquote. Wat betreft je laatste reactie, je kunt zeker iets leuks doen met een 120x60 baan, maar dan moet het onderwerp zich daar wel voor lenen. Zoals ook aan Michel aangegeven lenen de door mij gekozen onderwerpen zich daar niet voor. Ik heb grofweg 3 onderwerpen die ik graag zou willen uitwerken - scandinavie (IC3), japan (N700), Tsjechië (de nog onbekende trein uit de openingspost), dit zijn alledrie personenrijtuigen van minimaal 70 cm lang. Daar kun je op een baan van 120x60 niks mee, tenzij je er een bijzondere draai aan geeft.

Daarnaast ben ik nieuwsgierig waarom je denkt dat ik over mijn kunnen zit? In de meest recente post (ik hoop niet dat jullie allen alleen de openingspost lezen) spreek ik over een basismodule van 120x70 cm met een startsetje H0, een startsetje TT en een startsetje N om die in een leuk perspectief te combineren (moeilijk om dit goed te doen, maar gelukkig heb ik de software kennis om dit vooraf uit te tekenen).

@Allen, nogmaals bedankt voor alle feedback en advies, ik heb hier zeker wat mee gedaan, daarom zijn mijn huidige plannen ook zo vaak aangepast, zonder al deze feedback had ik al een 5x3 meter layout geplanned  ;D maar ik hoop wel wat inhoudelijke reacties te krijgen. Het is me zeer duidelijk dat ik beter klein kan beginnen en dat men gereserveerd is over al te creatieve ideeën, echter dit is een kijkje in de keuken bij, en vanaf nu ga ik actief bouwen. Dus heeft iemand bijv. enig idee welke Tsjechische trein het in de openingspost betreft? Heeft iemand meer voorbeelden of advies met betrekking tot het werken met verschillende modelschalen in 1 baan?

Definitief baanplan (met dank aan alle feedback);
120x60 cm (voorbereiding voor verlenging)
Spoor N en Spoor H0 gecombineerd
Thema: Japan/Zweden

Sfeerimpressie

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #41 Gepost op: 01 December 2016, 07:40:53 »
Hoi Pieter,

Als je de sfeerimpressie leuk uit weet te bouwen, heb je een mooie baantje! Met je laatste baanplan kan ik weinig, misschien dat een 3D overzicht daar wat meer uitkomst biedt. Ik zie spoorlijnen over elkaar heen duikelen, waarbij de hoogte verschillen tussen de lijnen en op de lijn zelf (hellingen) mij onduidelijk zijn.

Voor wat station Davle (Crans sur mer) betreft, ik ben aan het zoeken geweest, maar daarvan wordt ik maar weinig wijzer. Wel zag ik foto's van soortgelijke rijtuigen op Flickriver, Google, vagonWEB en nog 1 met tractie. Op Flickriver staan foto's van Ernst-Jan (Goedbloed), hij is ook actief op dit forum, misschien dat hij je verder kan helpen. En er staat ook een Oost-Europa draadje, misschien dat je daar ook jouw vraag kan stellen?
Hetzelfde geldt voor Scandinavie, Stedahult is een expert in dat gebied en er is ook een Scandinavië draadje
Voor het werken met verschillende schalen moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Groet,
michel

(dank voor je compliment)
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 07:43:16 door tothebeach »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 01 December 2016, 09:51:13 »
Daarnaast ben ik nieuwsgierig waarom je denkt dat ik over mijn kunnen zit?

Pieter, omdat je steeds andere plannen tevoorschijn tovert en steeds een andere formaat baan aanhaalt. Maar ik denk dat ik er op dit moment niet veel meer van snap en afhaak in de discussie :) Wens je heel veel plezier in onze prachtige hobby en hoop dat je tot een door jou gewenst eindresultaat zult komen  (y) Laat ons versteld staan ;)