Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07

Auteur Topic: Modulebaan H0 thema films/series  (gelezen 8805 keer)

Pieter88

• Offline Offline
Re: Modulebaan H0 thema films/series
« Reactie #15 Gepost op: 23 November 2016, 16:20:04 »
Voor een JR700 zul je toch echt in Japan moeten zijn.

In N is hij zeker wel te koop; Japan is nu eenmaaal een N-spoor land ivm. de relatief kleine behuizing van de meeste mensen aldaar.

Maar of er een HO model van is: geen idee.
In het echt is de 700 nu zo'n beetje het standard treinstel, du je zou zeggen van wel.

Maar wel een oranje snavel geven, he?  ;)
Persoonlijk vind ik de 300 nog altijd de mooiste.
Ik had reeds gezocht op diverse internationale fora, in N is hij te vinden maar in H0 niet. Het schijnt dat er een paar keer een zeer gelimiteerde serie is uitgekomen maar dat er in principe niet zomaar aan is te komen.

*Knip*
Gr.
Edsko
Ik ga even koppig zijn nu, bedankt voor je lange uitleg. Wat betreft elektra en kosten is het wel helder. Echter ik loop tegen veel praktische zaken aan;
- De bouwtekening in het draadje over de moduleuitleg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54425.0.html)  is volgens mij niet helemaal compleet (ik zie een bovenkant, onderkant en een achterwand, maar geen zijwanden? En ook geen hoogte voor de fries, wel de afstand van de spoorstaven tot de grond? Ik kan niet helemaal interpreteren waar/wat komt. Is het een idee om een 3d tekening te uploaden van de uiteindelijke buitenafmetingen van de fries en de box (dat is in principe wat er toe doet), dan ben je vrij om een design/constructie te bedenken die daarbinnen valt. Dan is mij ook duidelijker hoe het in elkaar moet steken.
- Ik vind persoonlijk zo’n zwarte fries een beetje saai, het moet ook wel een beetje leuk staan op mn zolder. Ik zit dan gelijk te denken of ik met zo’n fries niet iets kan doen wat het design/ontwerp aanvult.
- Dan heb ik dit draadje doorgenomen; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html moet je hierbij dan ook een Black Box zelf aanleveren? En als je zelf twee modules inbrengt moet er dan een black box tussen zitten? Ik zie hier ook een verwijzing naar Martin voor de precieze afmetingen van de gaten etc. Wellicht kan dat ook meegenomen worden in een 3d tekening?
Dit zijn een paar vragen die in me opkomen. En moet mijn eigen loc dan ook digitaal voorbereid zijn / aangestuurd zijn?

Tot slot weet iemand toevallig wat voor type trein dit is? Ik ging zoeken op Japanse Rolling stock maar de Wiki pagina telt bijna 900 verschillende treinen zonder plaatjes dus dat vond ik wat teveel van het goede.

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #16 Gepost op: 23 November 2016, 17:55:15 »
Ik ga even koppig zijn nu,
Nee, dat mag niet.  :police:

bedankt voor je lange uitleg.
Graag gedaan.

- De bouwtekening in het draadje over de moduleuitleg (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54425.0.html)  is volgens mij niet helemaal compleet (ik zie een bovenkant, onderkant en een achterwand, maar geen zijwanden?
Deze snap ik. Maar de zijwanden staan er wel in. Maar de tekening klopt in zijn geheel niet, helaas. Daar moet een nieuwe voor komen.
Wat je in de eerste tekening ziet, is het eerste ontwerp van de Black Box. Daar zat de zijwand toen nog aan vast. Dat is later gesplitst. De afdekplaat van de BB staat er bijvoorbeeld ook bij. Maar dat moet je dan weer weten idd. Komt op de actie lijst.

En ook geen hoogte voor de fries, wel de afstand van de spoorstaven tot de grond? Ik kan niet helemaal interpreteren waar/wat komt.
De hoogte van de fries staat er toch echt bij. Er staat geen complete tekening van de bak, dat is waar. Maar een en ander wijst zichzelf.
De onderkant achterwand is gelijk met de onderkant van de module. De bovenkant van de fries is uitgelijnd met de bovenkant van de achterwand. Als ik je tenminste goed begrepen heb. :)

Is het een idee om een 3d tekening te uploaden van de uiteindelijke buitenafmetingen van de fries en de box (dat is in principe wat er toe doet)
De buitenafmetingen van het complete pakket volgen uit de optelsom van alle afzonderlijke delen. Tel die bij elkaar op en je weet het. :) Het moet ook niet te makkelijk gemaakt worden he.

dan ben je vrij om een design/constructie te bedenken die daarbinnen valt.
Deze begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je precies?

- Ik vind persoonlijk zo’n zwarte fries een beetje saai, het moet ook wel een beetje leuk staan op mn zolder. Ik zit dan gelijk te denken of ik met zo’n fries niet iets kan doen wat het design/ontwerp aanvult.
De kleur zwart is gekozen om een eenheid te creeëren van de baan. Als het allemaal verschillende kleuren zijn, is het totaalplaatje onrustig. Daarnaast leidt de kleur zwart niet af en wordt je aandacht gedirigeerd naar de inhoud van de bakken. Thuis hoef je je module natuurlijk niet met fries op te stellen, doe ik ook niet. :) Als jij thuis er een roze fries op wilt zetten, ga je gang. Voor iedereen die meedoet aan beurzen geldt dat de fries aan de standaard kleur moet voldoen.

- Dan heb ik dit draadje doorgenomen; http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57869.0.html moet je hierbij dan ook een Black Box zelf aanleveren?
Nee, je krijgt een BB bij de module geleverd.

En als je zelf twee modules inbrengt moet er dan een black box tussen zitten?
Nee, zie mijn draadje. Of Glenn Moddle. of een van de andere die meerdere bakken gebruiken.

Ik zie hier ook een verwijzing naar Martin voor de precieze afmetingen van de gaten etc. Wellicht kan dat ook meegenomen worden in een 3d tekening?
Gaten moeten meegenomen worden in de nieuwe tekeningen. Check!

En moet mijn eigen loc dan ook digitaal voorbereid zijn / aangestuurd zijn?
Er moet wel een decoder in zitten. Anders rijdt 'ie niet he. ;)

Tot zover weer even.

Gr.

Edsko
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 20:41:43 door Edsko Hekman. Reden: code herstelt »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 November 2016, 19:20:08 »
Pieter, doe eens een paar foto's van die IC3.
Mvh Steef

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 23 November 2016, 19:42:27 »
Tot slot weet iemand toevallig wat voor type trein dit is? Ik ging zoeken op Japanse Rolling stock maar de Wiki pagina telt bijna 900 verschillende treinen zonder plaatjes dus dat vond ik wat teveel van het goede.

Voor zover ik wat heb kunnen vinden is dit een Class 120 B-Train met animé karakter Naruto erop. Dit is materieel dat op de Tsuyama Line rijdt. Kwa modellen kwam ik alleen speelgoed-spul tegen, dus dat wordt zelfbouwen vrees ik.

Ik vind het overigens erg verwarrend dat je deze vraag in een nieuw topic nog eens gesteld hebt.

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 November 2016, 21:15:24 »
Pieter, doe eens een paar foto's van die IC3.

Deze is wat duidelijker dan de vorige. Hij is nog lang niet af natuurlijk, moet nog bijgewerkt worden en er moeten nog allerlei details op (aankleding van de draaistellen), verlichting, belettering, belijning van de deuren etc. En hij is een meter korter dan de echte IC 3  :-X anders paste hij niet in de printer.

Voor zover ik wat heb kunnen vinden is dit een Class 120 B-Train met animé karakter Naruto erop. Dit is materieel dat op de Tsuyama Line rijdt. Kwa modellen kwam ik alleen speelgoed-spul tegen, dus dat wordt zelfbouwen vrees ik.

Ik vind het overigens erg verwarrend dat je deze vraag in een nieuw topic nog eens gesteld hebt.
Bedankt voor de reactie, dat is wat ik zocht. Ik dacht zelf dat een apart topic daarvoor juist duidelijker was, mijn excuus.

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 November 2016, 03:11:35 »
Vandaag bezig geweest met wat designs. Dankzij alle feedback heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 centraal thema op BNLS moduleformaat; Japan. (module 2 krijgt als thema Scandinavië en module 3 Oost-Europa maar zover zijn we nog niet, ik blijf groot denken  ;D). Uiteraard geïnspireerd door films en series en in dit geval zijn dat met name de epic Race uit Top Gear en de anime Naruto (die trein kwam ik bij toeval tegen, ben een groot fan van de Naruto anime dus ik kon deze kans niet laten liggen).

Inrichting van de module;
- Links komt een berggebied met 4 tunnels, 1 voor een bergspoor op de achtergrond, 2 doorlopende sporen op de voorgrond en een kleine snelweg. In het midden komt een rijstveld wat ik uit laagjes wil opbouwen zoals de klassieke rijstvelden. Hierdoor krijgt het landschap een apart, bijna onrealistisch karakter. Rechts komt de rand van een Japanse stad, voorzien van uitgebreide LED verlichting.
- Op het hoofdspoor komt een Shinkansen N700. Ik ben nog aan het zoeken of deze wellicht te verkrijgen is maar ik ben bang dat het zelfbouw wordt. Het bergspoor op de achtergrond krijgt (met dank aan Menno en Willem 1951) een KiHa 120. Probleem is dat deze trein op smalspoor rijdt (1067 mm), ik heb daarbij besloten voor N spoor te gaan aangezien het toch zelfbouw moest worden. De trein rijdt wat meer op de achtergrond dus dat hij wat kleiner is stoort niet. Om te compenseren voor het spoorformaat heb ik de KiHa 120 ontworpen op effectief 1:118,5 (effectief TT formaat). Waarbij het N-spoor als TT smalspoor fungeert. Reden hiervoor is dat het spoor in de toekomst makkelijk uitwisselbaar is met andere banen waarin ik soortgelijke trucs wil toepassen. Ook zijn de modules niet zo diep dus het verschil 1:87 / 1:118,5 is makkelijker overbrugbaar dan gelijk 1:160. Om de aandrijving in verhouding te houden hoop ik een H0N2,5 aandrijving te vinden.

Plaatje van de Kiha 120, het design lijkt heel grof, bijvoorbeeld de wand van de deur op de voorzijde lijkt heel dik, maar in werkelijkheid is dit maar 2 mm dik! Ik heb wat concessies moeten doen om het design printbaar te maken voor mijn eigen printer. Eigenlijk zou je dit via high-detail/shapeways moet laten printen maar dat is boven budget. Nu ben ik voor 3 euro 'inkt' klaar  :).

Daarnaast nog een autoootje ontworpen. Ik hoor jullie zeggen er zijn genoeg auto's te koop, maar het leek me leuk om enkele van de auto's die ik daadwerkelijk in bezit heb gehad op de baan te zetten (nostalgie). 1 daarvan is een peugeot 306. Jammer genoeg is hij te klein voor mijn eigen printer, maar shapeways print heb voor een acceptabele 6 euro  :)

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 26 November 2016, 02:52:50 »
Vandaag begonnen met de baan, hij begint al een beetje vorm te krijgen. Links het berggebied, de witte 'flap' bovenop word een bochtige bergweg, die via de Blackbox of een 2e module uit zal komen op de tunnel eronder om een doorlopende weg te creëren. Morgen ga ik starten met de ballast van de rails, ik ben nog niet helemaal te spreken over de verhoudingen van de rijstvelden in het midden. Ze lijken nu te klein naar verhouding, eigenlijk moeten ze van iets groter naar iets kleiner lopen om te compenseren voor de sporen in 2 verschillende schalen maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit netjes kan verwerken. Tips zijn welkom  :)

gsoonius

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 November 2016, 14:30:17 »
« Laatst bewerkt op: 26 November 2016, 14:32:09 door gsoonius »

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 November 2016, 01:43:37 »
@Gerard

Best Gerard, bedankt voor de reactie, helaas zoek ik een ouder model, dit is de E5 en ik ben op zoek naar de N700

Wat betreft de baan niet veel verder gekomen, het ballasten is een beetje mislukt, ik had te weinig verf aangebracht bij de eerste poging en teveel ballast bij de tweede poging dus ik ga morgen een derde poging wagen.

Wel verder gekomen met de treinen op de baan;

De print van de KiHa 120, bijzonder goed gelukt al zeg ik het zelf. Onthoud dat dit niet via shapeways is geprint maar op een reguliere printer, en effectief is dit schaal 1:20. Voor het vergelijk een N-spoor rails eronder gelekt, qua verhoudingen lijkt het ook redelijk te kloppen.

Daarnaast bezig geweest met de belettering van de Kiha 120 en de IC3, voor de kwaliteit laat ik dit professioneel printen op vinyl. Ik hoop dat de treintjes hiermee een beetje hun definitieve uitstraling krijgen  :).

« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 23:17:03 door NS264. Reden: eerste citaat verwijdert »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 November 2016, 08:34:19 »
Ik zou voor de belettering niet gaan voor vinyl maar decals laten printen. Die zijn véél dunner, minder glimmend en ook transparant te maken. Kan bijvoorbeeld hier.
No dress rehearsel, this is our life.

gsoonius

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 November 2016, 12:08:02 »
Hij is er wel.......ik kan dan wel niet Japans lezen of schrijven ...., maar er staat ook in normale letters N700 en H0  (y)

http://www.ktm-models.co.jp/topics_n700.html

Veel succes ..., ik blijf je draadje volgen  (y) (y)

Gerard

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2016, 17:02:58 »
Dat is inderdaad de standaard JR700.
Maar zoals met dit soort Japanse modellen: trek de beurs maar open.
300-600 euro lijkt nu ook weer niet zo heel veel, maar wat voor details zitten we nu eigenlijk nog op zo'n kanonskogel...?  ;)
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2016, 01:47:21 »
Hij is er wel.......ik kan dan wel niet Japans lezen of schrijven ...., maar er staat ook in normale letters N700 en H0  (y)

http://www.ktm-models.co.jp/topics_n700.html

Veel succes ..., ik blijf je draadje volgen  (y) (y)

Gerard
Bedankt voor de reactie, die had ik inderdaad nog niet gevonden  ;D Dat is wat ik zoek. Echter als ik zo op de site kijk (heb hem even door Google translate gehaald) lijkt het erop of ze 300-600 euro per wagenstel vragen  :o.

@Marc tramt

Bedankt voor de tip, gelijk een bestelling geplaatst  :)

Ik ben vandaag nog bezig geweest met een baanlayout. Het kon ook in een nieuw topic maar het leek me duidelijker om alles in 1 topic te houden. Het bleef toch een beetje knagen, omdat de module van 120x60cm niet helemaal de ruimte gaf die ik nodig had. Bovendien loop ik nog steeds te twijfelen over H0. Ik hou van zelfbouw en 3d printen en daarvoor is de schaal ideaal, maar voor de baanlayouts die ik wil is het eigenlijk te groot. In het kader van de Blues Brothers module en het idee om N-spoor te gebruiken voor de KiHa kreeg ik een nieuw idee. Waarom niet meerdere schalen combineren tot 1 groter geheel, in het kader van spelen met perspectief. Op die manier kan ik A) testen welke schaal mij het beste bevalt en zet ik B) een dynamische module neer van acceptabel formaat waarin toch een hele hoop gebeurd. Tweedehands Startersets in schaal TT en N zijn voor weinig geld te koop en het voordeel van 3 verschillende spoorformaten is dat je sowieso 3 treinen onafhankelijk kunt laten rijden analoog.

Nu weet ik niet of dit een goed idee is, misschien bestempelen jullie het wel als belachelijk, vandaar dat ik het nog niet verder heb uitgewerkt dan een baanplan maar ik ben benieuwd wat de reacties zijn;

Het idee gaat uit van 2 niveaus, op niveau 0 liggen het H0 spoor (rood) en het TT spoor (oranje), op niveau 1 (erboven) ligt het N-spoor (geel). Het spoor zal alleen zichtbaar zijn in de witte gedeeltes

Reden daarvoor is dit. Ik heb een soort raster gemaakt van diverse breedtematen en het idee om te spelen met perspectief in de diepte. Door kleinere schalen te gebruiken gaandeweg in de diepte creëer je een soort verstrekt perspectief. Het idee is om met veel tunnels te werken om zo de schaalverschillen te maskeren tijdens de 'overgang' naar een grotere schaal. Daarbij kan bijvoorbeeld de H0 trein voorin verdwijnen in een tunnel waarna een replica in schaal N na een paar seconde achteruit de tunnel komt, de illusie wekkend dat het dezelfde trein is.

Zoals gezegd ik weet niet of dit een goed idee is, qua kosten valt het best mee maar het zal niet meevallen om dit goed uit te werken zodat het perspectief ook echt klopt. Daarom ben ik benieuwd naar input.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 23:18:14 door NS264. Reden: eerste citaat verwijdert »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2016, 09:59:58 »
Hi Pieter,

Even een observatie mijner zijds, vat het aub niet verkeert op, want zo is het niet bedoelt.

Het valt mij op dat je alle kanten op schiet. Er is geen rust in je plannen, ideeën, wensen etc...
Mijn advies: begin klein met de bak van 120x60 en gebruik dat om te oefenen met technieken, materiaal soorten, scenery etc... Dan is alles behapbaar/overzichtelijk en bouw je ervaring op. Met de daarmee opgedane ervaring kun je vervolgens een groter/ander plan wat dichterbij je wensen zit maken. Nu is het onrustig en wordt het ook lastig om je van goede adviesen te voorzien.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Gr.

Edsko

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2016, 10:03:05 »
... lijkt het erop of ze 300-600 euro per wagenstel vragen 

Klopt inderdaad. Echt Japanse prijzen dus.
Maar je kunt altijd beginnen met sparen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html