Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: Modulebaan H0 thema films/series  (gelezen 8788 keer)

Pieter88

• Offline Offline
Modulebaan H0 thema films/series
« Gepost op: 20 November 2016, 04:12:56 »
Beste Spoorbeneluxliefhebbers,
Ik ben nieuw in modelbouw en nieuw op dit forum en heb al eerder enkele topics geopend om advies. Naar aanleiding daarvan en veel lezen op het forum ben ik tot een definitief baanplan gekomen. Het is nog steeds ambitieus, maar wel realistisch en uitgetekend. Ik wil hier graag een centraal topic van maken waarin in jullie advies vraag omtrent de problemen waar ik tegen aan loop tijdens het bouwen en tegelijk wat inzicht geef in het bouwproces.
Hieronder een afbeelding van het baanplan. Het baanplan zal bestaan uit 4 losse modules van 60x60 cm gecombineerd met een achterplaat en een schaduwstation(?) van 2400x500 mm. Totale afmetingen bedragen 2400x1100 mm. Er zijn 3 redenen waarom ik het zo heb ontworpen;
- De 60x60 cm afmetingen zorgen ervoor dat ik in de toekomst mijn modules eventueel compatibel kan maken met de BNSL modules
- De achterplaat is opklapbaar waardoor het doordeweeks niet in de weg staat en in het weekend gemakkelijk uitgeklapt kan worden tot een volwaardige baan.
- Ik ben creatief ingesteld en heb teveel ideeën dus ik kon mij niet beperken tot 1 centraal thema :-P.

Kleine uitleg
Module 1) zal gebaseerd zijn op een epic race van Topgear (S11E04) met rechts van het spoor een berggebied en een weg en links van het spoor Japanse rijstvelden. Trein in dit thema is de Shinkansen JR700.
Module 2) is gebaseerd op de openingsscene van de Netflix serie Lilyhammer met een NSB BM73 in een volledig besneeuwd landschap. Zowel weg als spoor zullen doorlopen vanuit module 1.
Module 3) is gebaseerd op een scene uit de comedy Europtrip met het fictieve station Crans sur Mer. In werkelijkheid is de film opgenomen in Tsjechië en gaat het om het station (nadraizi) Davle in Tsjechië. Ik wil het station nabouwen zoals het in de film verschijnt.
Module 4) is gebaseerd op wederom een Topgear scene van een epic race tussen Noorwegen en het Verenigd Koningrijk. Met als thema de Oresundsbron tussen Denemarken en Zweden, welke ik reeds aan het bouwen ben.

Vragen die ik nog heb;
1) Heb ik geen hele domme dingen gedaan met het baanplan? Het lijkt me redelijk logisch in elkaar te zitten.
2) Beschikbaarheid van treinen. Zoals in een eerder topic aangegeven heb ik een 3d printer en wil ik graag zoveel mogelijk materiaal zelf printen, het is echter ook wel prettig als ik een deel van het materiaal kan en klaar kan bestellen, ik heb echter nog wat moeite om de juiste treinen te vinden;
- NSB BM73 heb ik gevonden tegen een redelijke prijs (http://www.nmj.no/1000365.html?___store=default_en)
- Shinkansen JR700 kan ik niet vinden, alleen in schaal N, ik denk op basis van wat ik heb gevonden op google dat deze niet bestaat in Schaal H0 of slechts in zeer gelimiteerde oplage?
- IC3/Contessa/Y2 ben ik reeds zelf aan het printen
- Wat betreft module 3 tast ik nog in het duister over het type trein. Iemand die weet wat voor trein dit is? En wat voor loc hier wellicht voor heeft gehangen? Dit is niet te zien in de film, ik ga ervanuit dat het een Tsjechische trein is met een Tsjechische loc. De film is opgenomen in 2003/2004.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 02:18:14 door Pieter88. Reden: cm = mm »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Modulebaan H0 thema films/series
« Reactie #1 Gepost op: 20 November 2016, 11:57:20 »
- De 60x60 cm afmetingen zorgen ervoor dat ik in de toekomst mijn modules eventueel compatibel kan maken met de BNSL modules

Waarom 60 bij 60? Waarom geen 120 bij 60? Scheelt 2 overgangen tussen de bakken die toch al vrij lastig zijn.
Voor de duidelijkheid de "regels" voor de BNLS bakken:  http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54425.0.html

Als je daaraan mee wilt doen zul je de maatvoering wel moeten volgen :)

- Ik ben creatief ingesteld en heb teveel ideeën dus ik kon mij niet beperken tot 1 centraal thema :-P.

In de beperking kent zich de meester. Ik vind dat je teveel wilt op dit kleine oppervlak, beter je te beperken tot 1 of 2 thema's.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2016, 11:59:35 door Ronald Halma »

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 November 2016, 16:42:38 »
Beste Ronald,

Ik heb wel meer ruimte, alleen het is allemaal nog al onhandig ingedeeld (ouderwets pand), Dit is de ruimte die ik effectief heb;

Echter met name de middelen ontbreken om dit compleet vol te bouwen, vandaar dat ik dacht aan kleine modules zodat ik straks makkelijk kan uitbreiden met meer kleine modules die ik er tussen kan steken. Idee was om bovenstaand design gewoon rechts in de lengte van de 2e kamer te zetten, dan is niet gelijk al mijn beschikbare ruimte vol.

Wat betreft de BNSL modules, ik was hierover nog aan het twijfelen, omdat om praktische redenen (ik zit op zolder) een module van 120x60 cm niet echt makkelijk te verslepen valt.

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2016, 20:50:44 »
Naar aanleiding van de reactie van Ronald toch nog even goed nagedacht, en de getekende plattegrond gaf ook meer inzicht in de beschikbare ruimte. Ik wilde heel graag een rondloper maar ik wil ook graag verder met modules, die zich het makkelijkste in een rechte strook laten verlengen.

Daarmee ben ik uiteindelijk uitgekomen op dit baanplan;

De rondloper is nu iets simpeler en kleiner, maar zal middels een verborgen spoor langs de randen van de kamer uitkomen in de andere hoek van de kamer. De modules die daar komen zijn precies conform BNLS modules; 120x60 cm. De rondloper bestaat (om praktische redenen) uit 2 platen van 110 x 95 cm.  Insteek is om de voltooiing van de rondloper als lange termijn project te beschouwen en ondertussen lekker te klussen aan de modules aan de andere zijde van de kamer.

Vandaag begonnen met de rondloper neer te leggen, en oeps, die bleek toch wel wat groter in het echt dan hoe ik hem op de computer had voorgesteld  ;D. Ik mis nog wat railzen dus die even op schaal 1:1 uitgeprint zodat ik toch alvast aan de slag kan met bouwen. Ikea kastje eronder gezet voor de opslag van hout/schuimrubber en gereedschap.

Na wat nadenken ook de thema's ietwat versimpeld
- De rondloper zal losjes gebaseerd zijn op Zweden en Japan, een rare combinatie wellicht maar dit komt voort uit; het feit dat het twee van mijn favorieten landen zijn, in beide landen top Gear Races hebben plaatsgevonden. Zowel de Baai van Tokio als Malmo een spectaculaire brug-tunnel combinatie hebben en daarnaast lijken de IC3 en de N700 een soort tegenpolen van elkaar qua design wat ik wel een grappige combinatie vind. Links kom een Zweeds heuvellandschap met een klein dorpje, rechts komt een Japans heuvellandschap met rijstvelden en op de rechterachtergrond de skyline van Tokio. Het achterste deel zal in verband met het lage plafond deels dienen als schaduwspoor.

- De modules aan de andere kant van de kamer zijn zoals gezegd gebaseerd op diverse films en series. Zoals bijvoorbeeld Eurotrip en Lilyhammer, daarnaast heb ik nog een aantal ideeën uit een aantal andere films.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2016, 23:48:16 »
Het gevaar van grote plannen is dat ze in schoonheid sterven.
Een grote baan komt vaak niet af, omdat halverwege de bouw het plezier weg is.
Oftewel: het project blijkt te ambitieus.

Ik merk dat je een creatieve denker bent.
Je kiest onorthodoxe thema's.
Ik vind dat heel leuk om te zien (y)

Daarom denk ik dat je mijn volgende idee wel op waarde weet te schatten:
draai het nogmaals om.
En plan een baantje, met daarin opgenomen: een BNLS-module van 60x120cm. (eigenlijk minder dan 60cm, vanwege de achterwand van de module)
Neem die modulebak als uitgangspunt.

Begin met de bouw van de BNLS-module. 60x120cm is genoeg om te ontdekken wat voor modelspoorder je precies bent.
En je ontdekt gaandeweg welk onderdeel van de modelspoorderij je het leukst vindt. Scenerybouw? Electronica? Planning? Kitbashing? Weathering?
Daarnaast is een stuk van 60x120cm gewoon goed af te bouwen, voordat de moed je in de schoenen zakt.
Een BNLS-module krijg je gewoon af. En je leert er ontzettend veel van, op allerlei gebied.

Komende zaterdag is er een Bouwdag van de BNLS-baan. Je bent van harte welkom, al was het maar voor een praatje en inspiratie. Als je geïnteresseerd bent, stuur mij of Edsko Hekman even een pb'tje.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2016, 00:07:04 »
Citaat van: Pieter88
...  Totale afmetingen bedragen 2400x1100 cm.
Dat is niet mis, hoe hou je dat toegankelijk en hoe ga je dat allemaal vol krijgen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2016, 01:00:22 »
Een creatieve geest. Als die eenmaal uit de fles is, dan is een ruimte van 24 bij 11 meter snel gevuld !

Alle gekheid op een stokje; ik ben het eens met de voorzichtige waarschuwingen. Een Shinkansen in het thema van module 1 is bijvoorbeeld al langer dan die hele module. Het lijkt mij dat dit niet bijdraagt aan het slagen van je opzet.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2016, 10:54:40 »
Ik snap niet hoe de creatieve ideeen van de topicstarter het beste tot z'n recht kunnen komen op n bnls modulebak. Door de strakke normen daarvan wordt juist de creativiteit beperkt, niet gestimuleerd. Nou is dat niet voor iedereen het geval, maar juist de wilde ideeën hier komen beter tot z'n recht in een meer vrije opzet.

Dirkjan

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2016, 11:09:08 »
Een JR700 op zo'n klein moduuletje. Dat is zelfs geen pesiflage meer....

IK zou me echt beperken tot iets wat wel haalbaar en maakbaar is.
bv Een lang en small traject langs de wand, met hogesnelheidstreinen, of een (kleine) module met een lokaalspoortje erop.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 22 November 2016, 11:54:06 »
Dat is niet mis, hoe hou je dat toegankelijk en hoe ga je dat allemaal vol krijgen?

Flauw... je weet echt wel wat Pieter bedoeld.

Ik snap niet hoe de creatieve ideeen van de topicstarter het beste tot z'n recht kunnen komen op n bnls modulebak. Door de strakke normen daarvan wordt juist de creativiteit beperkt, niet gestimuleerd. Nou is dat niet voor iedereen het geval, maar juist de wilde ideeën hier komen beter tot z'n recht in een meer vrije opzet.

Oh.... kijk eens naar de bak van Hendrik Jan. Hoezo beperking van de creativiteit?: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66871.0.html

Komende zaterdag is er een Bouwdag van de BNLS-baan. Je bent van harte welkom, al was het maar voor een praatje en inspiratie. Als je geïnteresseerd bent, stuur mij of Edsko Hekman even een pb'tje.

Zou ik doen, Pieter :)

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 November 2016, 12:13:23 »
Oh.... kijk eens naar de bak van Hendrik Jan. Hoezo beperking van de creativiteit?: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66871.0.html
Er zijn zat creatieve ideeen die wel daaro passen. De laten we zeggen "eclectische" ideeen in dit draadje worden wellicht te beperkt door de gehanteerde normen. Een meer vrije vorm van de baan zou de vrijheid meer behouden. Dus meer losse segmenten dan vaste modules.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #11 Gepost op: 22 November 2016, 13:49:05 »
Zoals ik eerder uiteen heb gezet:
je kunt beter klein beginnen.
De eerste schets is een ovaal. De rechte delen van deze ovaal passen prima op 2 (BNLS-)modules.
Zo'n project is behapbaar en heeft een redelijke kans ook daadwerkelijk af te komen.

En het laat zich eenvoudig uitbreiden door er meer modules tussen te plaatsen.
Die modules hoeven niet allemaal rechthoekig te zijn trouwens.
Met een slimme planning is het ook mogelijk tzt een schaduwstation onder de baan te hangen.
De voornaamste beperking is je eigen creativiteit.
En daaraan is in dit verhaal geen gebrek ;)

Mijn aanbod staat nog steeds, ik hoor het wel, mag ook via pb.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Pieter88

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2016, 03:53:42 »
...knip...

groeten
Hendrik Jan
Bedankt voor de complimenten. Ik zit nog steeds te twijfelen. Eenderzijds of ik het niet te groot aanpak ,anderzijds over de BNLS modules. Het concept van zo'n module spreekt me erg aan, maar ik vind de kosten/moeite momenteel te hoog (ik ben starter en analoog bezig, voor een BNLS module moet ik een hele module laten maken (ik ben zelf niet handig genoeg daarvoor) en digitale zaken aanleggen + een sterke beperking wat betreft spoorverloop + Zo'n module sjouw ik niet zomaar van mijn zolder af of mijn auto in. Ik zou graag meedoen aan de modules maar de beperkingen en de kosten zijn voor mij een zwaarwegende factor.

Een creatieve geest. Als die eenmaal uit de fles is, dan is een ruimte van 24 bij 11 meter snel gevuld !

Alle gekheid op een stokje; ik ben het eens met de voorzichtige waarschuwingen. Een Shinkansen in het thema van module 1 is bijvoorbeeld al langer dan die hele module. Het lijkt mij dat dit niet bijdraagt aan het slagen van je opzet.

Peter
Ik heb de plannen reeds wat bijgesteld (zie mijn 2e post in dit topic).

Dirkjan
De afmetingen van de BNLS modulebak zijn niet mijn grootste bezwaar, ik kan wel wat leuks bedenken wat daarbinnen past. Echter het zijn vooral de kosten en praktische redenen die voor mij meespelen.

Een JR700 op zo'n klein moduuletje. Dat is zelfs geen pesiflage meer....

IK zou me echt beperken tot iets wat wel haalbaar en maakbaar is.
bv Een lang en small traject langs de wand, met hogesnelheidstreinen, of een (kleine) module met een lokaalspoortje erop.
Ik moet allereerst nog een JR700 vinden, enig idee waar die te koop zijn in H0?  :-\ Overigens heb ik mijn plannen reeds aangepast, zie de 2e post in dit topic  :)

Ja dat topic had ik reeds gezien, Vrij brilliant en ongeveer de richting die ik op wil, alleen dan met andere films/series, natuurlijk kunnen veel moderne films niet tippen aan de Blues Brothers (en mijn knutsel kwaliteiten waarschijnlijk niet aan die van Hendrik Jan  ;D) maar dat is het idee.

Er zijn zat creatieve ideeen die wel daaro passen. De laten we zeggen "eclectische" ideeen in dit draadje worden wellicht te beperkt door de gehanteerde normen. Een meer vrije vorm van de baan zou de vrijheid meer behouden. Dus meer losse segmenten dan vaste modules.
Deels mee eens.

Zoals ik eerder uiteen heb gezet:
je kunt beter klein beginnen.
De eerste schets is een ovaal. De rechte delen van deze ovaal passen prima op 2 (BNLS-)modules.
Zo'n project is behapbaar en heeft een redelijke kans ook daadwerkelijk af te komen.

En het laat zich eenvoudig uitbreiden door er meer modules tussen te plaatsen.
Die modules hoeven niet allemaal rechthoekig te zijn trouwens.
Met een slimme planning is het ook mogelijk tzt een schaduwstation onder de baan te hangen.
De voornaamste beperking is je eigen creativiteit.
En daaraan is in dit verhaal geen gebrek ;)

Mijn aanbod staat nog steeds, ik hoor het wel, mag ook via pb.

groeten
Hendrik Jan
Nogmaals dank voor de uitnodiging, helaas is is Utrecht komende zaterdag voor mij wat uit de route / ver reizen. Daarnaast (zie mijn eerdere reactie hierboven) twijfel ik nog over de BNLS modules. Zoals gezegd vind ik het een heel mooi concept, maar er komen voor mij teveel kosten bij kijken in dit stadium (bouw van de module/onpraktische vervoeren/beperkingen in layout/digitaal rijden) - ik snap dat regelgeving omtrend te modules (alle standaarden moeten regels hebben anders zijn het geen standaarden) maar ze zijn op dit moment voor mij persoonlijk te hoogdrempelig.

En dan nog een update, ik heb vandaag flink met piepschuim gewerkt. Ik had op basis van een ander topic in dit forum een elektrische piepschuimsnijder in elkaar geschroefd op basis van een oude figuurzaag. deze werkte echter iets te goed, de draad werd letterlijk roodheet. Daardoor smolt het piepschuim iets te snel wat een smerige stank achterliet. Gezien het gebrek aan buitenruimte heb ik gezien de erger wordende stank toch besloten dat handmatig zagen/snijden beter was. Aan het einde van de middag was de kamer wit maar had ik wel een prachtige basis voor een Japanse rijstveld berg. Daarnaast heb ik ook de verbeterde print binnen van de IC3. De voorkant moet er nog op en het interieur moet er nog in maar hij ziet er al best aardig uit.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2016, 08:12:46 »
Voor een JR700 zul je toch echt in Japan moeten zijn.

In N is hij zeker wel te koop; Japan is nu eenmaaal een N-spoor land ivm. de relatief kleine behuizing van de meeste mensen aldaar.

Maar of er een HO model van is: geen idee.
In het echt is de 700 nu zo'n beetje het standard treinstel, dus je zou zeggen van wel.

Maar wel een oranje snavel geven, he?  ;)
Persoonlijk vind ik de 300 nog altijd de mooiste.
« Laatst bewerkt op: 23 November 2016, 22:39:20 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2016, 10:31:07 »
Bedankt voor de complimenten. Ik zit nog steeds te twijfelen. Eenderzijds of ik het niet te groot aanpak ,anderzijds over de BNLS modules. Het concept van zo'n module spreekt me erg aan, maar ik vind de kosten/moeite momenteel te hoog (ik ben starter en analoog bezig, voor een BNLS module moet ik een hele module laten maken (ik ben zelf niet handig genoeg daarvoor) en digitale zaken aanleggen + een sterke beperking wat betreft spoorverloop + Zo'n module sjouw ik niet zomaar van mijn zolder af of mijn auto in. Ik zou graag meedoen aan de modules maar de beperkingen en de kosten zijn voor mij een zwaarwegende factor.
Ten eerste: je hoeft geen module te laten maken. Kun je zelf. Je moet niet bij Martin laten zagen, we raden het wel aan. Ik heb bijvoorbeeld ook drie bakken laten zagen bij de Gamma. Een daarvan zit in Grasland en heeft al een aantal beurzen meegedraaid. Kan dus prima. Let wel op dt je iemand hebt die ook echt nauwkeurig wil én kan zagen... Afgelopen weekend had ik er eentje die het presteerde om scheef te zagen...  ::) Om die reden raden we dus Martin aan, aangezien hij het echt maatvast zaagt. Maar je kunt ook zelf zagen als je je dat toevertrouwt. Allemaal keuzes... Ik hoop dat ik het niet te moeilijk maak nu. ;)
Ten tweede de digitale zaken, stel je daar aub niet te veel van voor. Juist om het laagdrempelig te houden, knopen we op een beurs een Roco multimaus setje aan de baan vast. Meer niet. Het enige dat je zelf moet doen, zijn de draadjes goed en volgens het voorschrift bevestigen. De module hoef je niet met achterwand en hemel van de trap af te zeulen. De meesten vervoeren het als losse onderdelen. Dat maakt het verplaatsen een stuk eenvoudiger.
Spoorverloop? Tsja, kijk naar de verschillende baantjes die al gebouwd zijn en je komt allerlei soorten spoorverloop tegen. In twee modules is meer mogelijk dan in een enkele. Vandaar dat ik er dus zelf een tweede bij aan geknoopt heb. Dat maakt mijn module wat speelser en komt een en ander gewoon beter uit de verf. Ook hier geldt: keuzes, keuzes en keuzes. :)
Ten derde hebben we nu juist bouwdagen om mensen te helpen bij datgene waar ze vast in lopen. Als iemand vastloopt bij iets, dan geeft hij dat aan en wordt er veel hulp geboden op een bouwdag. We laten het je wel zelf doen, want daar leer je het meest van. We staan er echter wel met onze neus bovenop. :)

Ik heb de plannen reeds wat bijgesteld (zie mijn 2e post in dit topic).
De afmetingen van de BNLS modulebak zijn niet mijn grootste bezwaar, ik kan wel wat leuks bedenken wat daarbinnen past. Echter het zijn vooral de kosten en praktische redenen die voor mij meespelen.
Het zal je nog verbazen wat de kosten kunnen zijn. Je moet echt verder kijken dan alleen het houtwerk. Ook de scenery kan veel kosten als je vooral standaard producten wilt gebruiken. Kijk eens naar Hendrik Jan, die van low budget modelling een waar domein heeft gemaakt. Ook ik ben nu anders gaan kijken naar mijn afval.  ;D Wat voor de een afval is, is voor de ander bruikbaar voor de modelbouw. Ik wordt wel eens raar aangekeken als ik bij de Hema vraag of ik de zojuist gebruikte (styreen) credit card-achtige €5,- waarde card van de postcode loterij mee mag nemen tbv mijn modelbouw hobby.  ;D ;D
Het is gewoon een kwestie van slim omgaan van wat je al hebt en of en hoe dat past binnen je plannen.

Nogmaals dank voor de uitnodiging, helaas is is Utrecht komende zaterdag voor mij wat uit de route / ver reizen.
We zijn nog wel vaker op pad met de baan. Rijswijk is de eerst volgende gelegenheid. Kom dan eens langs voor een kop koffie, dan kunnen we het er over hebben en laten we het zien. Ik denk dat vooral dat laatste twijfels zal wegnemen over het digitale gedeelte, want dat stelt echt niets voor. Zelfs ik bleek het te kunnen!  8) Kosten kan ik niks over zeggen, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. :)

[...]/beperkingen in layout/
Die beperking zie ik even niet. Tussen de overgangen naar je buren, ben je volledig vrij mbt sporen verloop. Zolang de overgangen naar je buren maar op de afgesproken plek zitten, dat is het enige belangrijke punt.

- ik snap dat regelgeving omtrend te modules (alle standaarden moeten regels hebben anders zijn het geen standaarden) maar ze zijn op dit moment voor mij persoonlijk te hoogdrempelig.
Wat maakt het hoogdrempelig voor je? Als we iets niet goed hebben omschreven in de spelregels, dan wil ik dat aanpassen/verduidelijken. Nu wij zelf al een aantal jaren hier mee bezig zijn, verliezen we wel eens uit het oog dat het wellicht simpeler omschreven kan worden.

Gr.

Edsko