Het valt mij op dat je alle kanten op schiet. Er is geen rust in je plannen, ideeën, wensen etc... Mijn advies: begin klein met de bak van 120x60 en gebruik dat om te oefenen met technieken, materiaal soorten, scenery etc... Dan is alles behapbaar/overzichtelijk en bouw je ervaring op. Met de daarmee opgedane ervaring kun je vervolgens een groter/ander plan wat dichterbij je wensen zit maken. Nu is het onrustig en wordt het ook lastig om je van goede adviesen te voorzien.
Hi Pieter,Even een observatie mijner zijds, vat het aub niet verkeert op, want zo is het niet bedoelt.Het valt mij op dat je alle kanten op schiet. Er is geen rust in je plannen, ideeën, wensen etc... Mijn advies: begin klein met de bak van 120x60 en gebruik dat om te oefenen met technieken, materiaal soorten, scenery etc... Dan is alles behapbaar/overzichtelijk en bouw je ervaring op. Met de daarmee opgedane ervaring kun je vervolgens een groter/ander plan wat dichterbij je wensen zit maken. Nu is het onrustig en wordt het ook lastig om je van goede adviesen te voorzien.Ik hoop dat je er wat mee kunt.Gr.Edsko
Klopt inderdaad. Echt Japanse prijzen dus.Maar je kunt altijd beginnen met sparen...
Het is maar wat je leerstijl is. Ik zie in dit proces een leercurve, zij het wat chaotisch. Er zijn verschillende ideeën, waarvan er geen enkele echt uitspringt. Er wordt wat voorzichtig en op redelijk kleine schaal het een en ander uitgeprobeerd en daarvan wordt geleerd. Door actief de gedachten op eenvoudige wijze uit te werken wordt er wel een selectie gemaakt. Er is geen rechte lijn naar het uiteindelijke doel, maar eigenlijk heeft niemand dat. Ik vind deze zoektocht van Pieter hoogst interessant om te volgen en ben benieuwd waar hij uitkomt. Juist door het uitproberen en daardoor bijstellen komt hij verder en heeft hij kans om een eigen weg binnen de modelbouwwereld in te slaan. En dat zal het uiteindelijke resultaat alleen maar ten goede komen, want dan draagt zijn modelbaan zijn eigen handtekening. Althans, zo zie ik dat...Groet,Michel
puur omdat ik enthousiast ben over modelspoorbouw, ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden maar ik ben zoekende welke richting ik op wil gaan. Enerzijds omdat ik het zonde vind om een baan te bouwen die nooit afkomt, anderzijds omdat ik het ook zonde vind om een baan te bouwen waarvan ik achteraf denk ik had het graag anders gezien. Echter ik wil me niet enkel concentreren op 120x60 modules op H0, ik denk dat dit te beperkt is.
Beste Edsko, je observatie is volledig juist . Ik schiet van de hak op de tak. puur omdat ik enthousiast ben over modelspoorbouw, ik heb hierin echt een nieuwe hobby gevonden maar ik ben zoekende welke richting ik op wil gaan.
Enerzijds omdat ik het zonde vind om een baan te bouwen die nooit afkomt, anderzijds omdat ik het ook zonde vind om een baan te bouwen waarvan ik achteraf denk ik had het graag anders gezien.
Echter ik wil me niet enkel concentreren op 120x60 modules op H0, ik denk dat dit te beperkt is. Een baan kan uit veel meer vormen/afmetingen bestaan en hoewel ik je advies waardeer ben ik het niet helemaal met je eens. Klein beginnen is een goed advies maar ik wil mezelf niet gelijk in een te strak keurslijf wringen.
Ik denk juist dat als je nieuw bent in deze hobby het "beter" is om een kleine baan of project te beginnen en dat af te maken. (...) Als ik jou was zou ik de adviezen ter harte nemen en eerst een 120/60 bouwen. Daar ga je al genoeg werk aan krijgen....
Beste Michel, bedankt voor het compliment . Dit is min of meer hoe ik het zelf ook zie. Ik heb een 3d model testje gedaan met het H0 en N effect en ik moet zeggen dat dit niet tegenvalt.
Geloof mij, wij praten allemaal uit ervaringen door onszelf opgedaan.
Daarnaast is het de vraag of de eerste baan gelijk ook 'af' moet komen (wie is dat ooit gelukt?).
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren.
Citaat van: tothebeach op 30 November 2016, 10:46:22Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren.Jij vind dat niks, een ander misschien wel
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren. Ontzettend leuk, maar het moet je wel liggen (sprak hij uit eigen ervaring, mijn baan meet 240x55).
Ik denk juist dat als je nieuw bent in deze hobby het "beter" is om een kleine baan of project te beginnen en dat af te maken. Dat geeft dan vaak zoveel voldoening dat je zonder tegenzin iets anders of nieuws begint. Geloof mij, wij praten allemaal uit ervaringen door onszelf opgedaan. Als ik jou was zou ik de adviezen ter harte nemen en eerst een 120/60 bouwen. Daar ga je al genoeg werk aan krijgen....
Michel, ik begrijp wel wat je zegt. Maar dat is niet de kern van wat ik zeg. Als je nieuw bent in de hobby, is het verstandiger om eerst klein (het is maar wat je klein vindt) te beginnen en jezelf bekend te maken met de diverse materialen, technieken etc die de hobby rijk is. Dat sluit het 3D printwerk niet uit bijvoorbeeld. Daarna kun je beginnen met wat grotere plannen, simpelweg omdat je geleerd hebt van je kleine(re) bak mt (on)mogelijkkheden. Iedereen vindt uiteindelijk zijn eigen weg en zo hoort het ook.Ik zou zeggen houdt dat enthousiasme vast! Dat was nu net waarom ik je aanraadde om wat kleiner te beginnen. Bij elke baan die je bouwt denk je achteraf "Ik had dat stukje achteraf liever iets anders gezien/gedaan.". Ik denk dat elke bouwer dat wel herkent. Oftewel, daar ontkom je toch niet aan. Dat zijn keuzes. Uit ervaring kan ik zeggen dat je nog behoorlijk wat kwijt kunt op een 120x60 module. Het is echter maar net wat je plan is. Persoonlijk zou ik het plan voor de Japanse brug (erg gaaf overigens! ) even parkeren en eerst ervaring opdoen. Maar nogmaals, dat is wat ik zelf zou doen. (Ik begrijp overigens heel goed dat het kriebelt hoor.)Het strakke keurslijf waar je op doelt begrijp ik even niet. Als je doelt op de regels bij de BNLS module baan gelden, dan zou ik die snel uit mijn hoofd zetten. Dat is nooit een onderdeel van mijn advies geweest. Mijn advies is enkel en alleen gebaseerd op de afmeting van de BNLS module, maar meer ook niet.Uiteindelijk is het jouw keuze over hoe te beginnen en wat te doen. Hier kunnen we alleen maar onze ervaring delen en je van advies voorzien. Jij bepaald zelf hoe verder te gaan.Ik wens je hoe dan ook veel plezier en succes met je zoek- en bouwtocht!Gr.Edsko
Op een bak van 120x60 kan je nauwelijks iets laten rijden, zeker op H0 schaal. Je kunt een lokje wat heen en weer laten rijden om te rangeren. Ontzettend leuk, maar het moet je wel liggen (sprak hij uit eigen ervaring, mijn baan meet 240x55).De plannen die Pieter maakt zijn niet super groot (240x110), maar wel overzichtelijk. Qua afmetingen en railplan zijn ze zeer bescheiden, grof gezegd 4 BNLS-bakken. Dus eigenlijk snap ik niet waarom juist Pieter kleiner moet beginnen. Zijn uitwerking is wat onconventioneel. Maar dat maakt het juist leuk.Daarnaast is het de vraag of de eerste baan gelijk ook 'af' moet komen (wie is dat ooit gelukt?). Mijn eerste banen (vanaf ergens eind 70-er jaren) zijn nooit afgekomen. Mijn huidige baan is verder dan de rest ooit gekomen is. Wel heb ik verschillende stukjes landschap gemaakt (op restjes afvalhout) om technieken uit te proberen. En dat doe ik nog steeds, op dit moment ben ik op diezelfde manier technieken aan het leren voor het schilderen van de achtergrond. Al doende leert men, maar dat hoef je niet gelijk uit te proberen op de baan. Jouw idee deed mij denken aan Diorama B.A. Bodil Een leuk baantje met hetzelfde perspectief effect. Precies, dat onderschrijf ik ook Groet,Michel
Nou... genoeg. Kijk eens naar diegenen die TT banen bouwen. Zelf staan er hier 5 die af zijn. Waarom zou dat niet kunnen? Juist het afmaken inspireert tot meer. Een groot project zonder zichtbaar einde zal een vroege dood sterven al is het maar op verouderde technieken en veranderende inzichten over de jaren heen dat je het bouwt.Jij vind dat niks, een ander misschien wel Ik kan het niet genoeg onderschrijven dat op dat oppervlak iets af te maken heel veel voldoening geeft en er heel veel modelbouwervaring mee opgedaan kan worden. In mijn optiek het beste advies om aan een starter te geven.Maar goed, dat moet de TS voor zichzelf beslissen, ik persoonlijk vind dat hij over zijn kunnen heen begint.
Ik lees goed, die van jou was/is dubbel zo groot. Jij stelt dat op 120 bij 60 niet veel kan, ik stel dat het wel kan, niet meer en niet minder
Daarnaast ben ik nieuwsgierig waarom je denkt dat ik over mijn kunnen zit?