Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 241596 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #390 Gepost op: 12 December 2018, 17:45:13 »
Ik gooi een vraagje in de pot,

Is het misschien handiger om de rails niet te verven, maar (wheateren) poeder te gebruiken?
En dan de bovenkant en binnenkant af te plakken met van die moderne afplak plakband?

Frogtape heet het geloof ik, dan als de poeder is aangebracht haarlak erover of zo iets?


Het is maar een hersenspinsel  :-[

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #391 Gepost op: 12 December 2018, 18:15:21 »
Ik zou zeggen dat dat zeker niet handiger is  :-X

Maar probeer het gerust uit.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #392 Gepost op: 13 December 2018, 08:49:33 »
Barry, waarom?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #393 Gepost op: 13 December 2018, 10:34:27 »
Als je het zo ver afplakt kan je er net zo goed met een spuitbus roestbruin overheen gaan. Makkelijker dan eerst poederen en dan haarlak spuiten. Maar ik weet uit ervaring dat schilderen met een penseeltje en een mooi muziekje erbij heel rustgevend is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #394 Gepost op: 13 December 2018, 12:39:10 »
Precies. Er wordt weer veel te ingewikkeld over gedaan. Het schilderen met een penseel kost tijd. Boeiend. De hele bouw van de baan kost tijd. Kalm aan en lekker ontspannend bezig zijn.

Proberen om alle koppen af te plakken met tape, dat lijkt me nou bij uitstek een oplossing waar je knettergek van wordt.
Reinier

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #395 Gepost op: 13 December 2018, 15:35:58 »
Ik heb gewoon een plat penseeltje gehad en ben 2x over de zijkant vd rails gegaan. Was zo klaar (en ja, de rails lagen al). Tussendoor alleen de verf vd bovenkant rail afhalen, scheelt veel gepoetst achteraf 😀

En ik had het geluk dat je bij mij alleen de voorkant ziet, dus hoefde maar 50% te schilderen 😀.

Groet,
Chris

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #396 Gepost op: 13 December 2018, 16:23:49 »
Tussendoor alleen de verf vd bovenkant rail afhalen, scheelt veel gepoetst achteraf 😀
Dat doe ik juist niet. Laat het lekker opdrogen en met een stukje hout schraap je de bovenkant zo schoon. Dan nog even met een railgum er overheen en het blinkt weer. Tenslotte nog de stofzuiger er over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #397 Gepost op: 14 December 2018, 10:36:10 »
zelfde methode als Klaas.

Bovendien de boel afplakken is voor niets goed, je krijgt een veel te strenge aflijning van de vervuiling.
Die roest vliegt en druipt letterlijk alle kanten op.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3381
    • Zeedoorn
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #398 Gepost op: 14 December 2018, 10:41:06 »
Hmmm, dan ga ik jullie manier de volgende keer ook proberen (y).

En inderdaad niks afplakken. Gewoon verven en kliederen :).

Groet,
Chris

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #399 Gepost op: 17 December 2018, 13:23:36 »
Gisteren heb ik de (bijna) laatste hand gelegd aan het 'verroesten'. In de wissels moeten nog een paar details worden geschilderd, maar daarvoor moeten de wissels eerst nog een keer om worden gelegd, en dat doe ik pas als het huidige verfwerk goed droog is. En natuurlijk moeten de koppen ook worden schoongemaakt.



Aansluitend aan het roestwerk heb ik de wissels ook van vrije ruimtemerken voorzien. Een oude dwarsligger, waarvan de bovenkant is witgekalkt, aldus het Handboek voor Spoorwegtechniek.

Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #400 Gepost op: 17 December 2018, 13:27:37 »
Lagen die vroeger van rail tot rail?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #401 Gepost op: 17 December 2018, 14:24:17 »
Ik kende zulke vrijbalken  ook niet, maar dit werd vroeger kennelijk zo gedaan.
Zie: http://opeenshadikhet.eu/viewtopic.php?f=16&t=14889, foto ongeveer halverwege de pagina.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #402 Gepost op: 17 December 2018, 15:20:08 »
Dank, Klaas. Misschien een typische lokaalspoortoepassing?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #403 Gepost op: 17 December 2018, 19:42:44 »
Ik denk niet dat het alleen voor lokaalspoor is. In het filmpje dat ik eerder postte, zie je ze overal liggen, ook in station Goes.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #404 Gepost op: 17 December 2018, 21:32:04 »
Mja, maar dat ìs toch lokaalspoor?