Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul_V
Vandaag om 17:34:09
Doornvliet door Sven
Vandaag om 17:32:29
Gezocht: Fabrikant van (model van) geleerd varken door MarcNL
Vandaag om 17:32:09
Digikeijs DR5000 - bezetmelding werkt niet goed door Karst Drenth
Vandaag om 17:27:23
Automatische koppeling door henk
Vandaag om 17:24:08
Gezocht cabine trapjes Roco plan T door MOVisser
Vandaag om 17:18:09
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sien werkt niet door stoombr38
Vandaag om 17:07:44
6 polige decoder in plaats van grijs een blauwe draad door henk
Vandaag om 17:00:50
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 16:54:54
(BNLS modulebaan) Overgangsbiels door Edsko Hekman
Vandaag om 16:33:55
uhlenbrock 63320 gebruikt door gerhards
Vandaag om 16:23:14
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 16:23:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 16:11:39
Midibiels bestellen door nighttrain1
Vandaag om 16:10:37
NS D 4101-45 spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:09:19
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlbertG
Vandaag om 16:07:55
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door Edsko Hekman
Vandaag om 15:51:21
Roco ETA 515, materieelbespreking door Chris
Vandaag om 15:47:31
Imitatiekoppelingen modellen aanpassen/verbeteren door Edsko Hekman
Vandaag om 15:42:08
Herstarten, geen vaste verblijfplaats. Modulaire tafel of baan voor thuisgebruik door Edsko Hekman
Vandaag om 15:19:05
Plattform der Kleinserie, Bauma 2020 door Nullem
Vandaag om 14:54:01
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door SimonSt
Vandaag om 14:50:37
Worsteling over mogelijke uitbreiding van gekozen systeem door Ben
Vandaag om 13:46:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 13:40:25
Piko NS1100, materieelbespreking door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:24:18
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:32:27
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Tomasso
Vandaag om 11:16:58
De RhB Bernina Express door Peter Kleton
Vandaag om 11:12:43
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Johnnytrein
Vandaag om 10:51:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:49:02
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 57276 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #165 Gepost op: 30 april 2019, 08:18:40 »
Bedankt voor alle reacties! Wist niet dat m'n draadje zo in de gaten werd gehouden  (y)

Vooralsnog heb ik de bestaande bakken losgemaakt en aan de kant gezet. Er is al hout gehaald voor 2 nieuwe modules. Ook dat schijnt weer in 2x te moeten omdat zaagmans van de lokale Praxis kennelijk moeite had met het lezen van maten van mijn tekening  :P

Doordat je tijdens het bouwen gaandeweg erachter komt dat je dingen misschien niet op de meest handige (of mooiste) manier hebt gedaan, kan ik dat nu anders gaan doen. Punten als:

- Rails op bakscheidingen op schroeven solderen.
- Kabelgoten een andere tint grijs geven. Eerder grijs/bruin, zodat het niet zo opvalt in het ballastbed.
- Perron een andere tint grijs geven. Lijkt nu wel blauw/grijs. En meer vervuilen.
- Andere stoeptegels gebruiken op het perron. Ik denk aan die van GM&S misschien ook wel hun perronranden.
- Misschien eerst het groen dan pas de ballast?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7221
Re: Station Rekerdam
« Reactie #166 Gepost op: 30 april 2019, 08:44:01 »
- Kabelgoten een andere tint grijs geven. Eerder grijs/bruin, zodat het niet zo opvalt in het ballastbed.
- Perron een andere tint grijs geven. Lijkt nu wel blauw/grijs. En meer vervuilen.
- Andere stoeptegels gebruiken op het perron. Ik denk aan die van GM&S misschien ook wel hun perronranden.
- Misschien eerst het groen dan pas de ballast?

Als ik dit zo lees, zou ik nog even wachten met afbreken en bouwen. De kabelgoten die je nu reeds hebt, kan je aanstippen met de juiste verfkleur. Niet de juiste kleur? Kan je er weer ene nieuwe kleur overheen zetten. Hetzelfde geldt voor de andere punten die je noemt. Alles goed noteren, dan weet je wat je bij je nieuwe baan/ontwerp gelijk goed kan doen. Juist nu je stopt, kan de oude baan ideaal zijn om alles uit te proberen wat je maar uit wilt proberen. Het kan toch niet verpest worden, toch?
(en wat mijn ervaring is: bouw eerst al je gebouwen, perrons en andere scenery en daarna pas je baan. Zeker bij deze grootte is dat haalbaar. Als alle scenery pasklaar is, En je zet daarna je baan in elkaar, dan heb je gelijk een veel leuker resultaat)

- Misschien eerst het groen dan pas de ballast?
Dat is afhankelijk van je geloof. De één zegt dat het gras door de ballast heen groeit, dus eerst groenen dan ballasten. De ander zegt dat de wortels van het gras in de ballast staan en die ballast dus eerst en begrast daarna.
Ik ballast eerst, want dan hoef ik niets af te dekken, omdat de rest anders zo nat wordt :)
Kwestie van een proefstukje maken op wat afvalhout en uitproberen dus.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 08:49:24 door tothebeach »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Station Rekerdam
« Reactie #167 Gepost op: 30 april 2019, 09:58:27 »
Hoi,

Citaat
Er is al hout gehaald voor 2 nieuwe modules. Ook dat schijnt weer in 2x te moeten omdat zaagmans van de lokale Praxis kennelijk moeite had met het lezen van maten van mijn tekening 

Dat herken ik ja.
Puur afhankelijk wie er staat.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Rekerdam
« Reactie #168 Gepost op: 30 april 2019, 10:02:40 »
Bedankt voor alle reacties! Wist niet dat m'n draadje zo in de gaten werd gehouden  (y)



Ja Joran, ook hier heb je een BIG big brother  8) 8)
Met vriendelijke groet,
Wim

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #169 Gepost op: 03 mei 2019, 10:02:46 »
Twee nieuwe modules afgelopen week in elkaar gezet. Het baanplan even heel grof neergelegd. Links de twee perron sporen, welke uiteindelijk door zullen lopen tot het einde van de bak. Drie bakken passen zeker (dus mijn Plan V, DE-2, Mat '46 en Plan U). Hopelijk gaat vier ook lukken, zodat een kleine getrokken trein en Mat '54 ook passen. We gaan het zien. De perron sporen komen onder de draad. Het meest rechterspoortje niet. Hier komt een verlaagde losweg. Zodat goederen treinen ook een reden hebben om Rekerdam aan te doen. Iets wat in het vorige baanplan niet zat. Het korte spoortje rechtsboven kan dan een loc staan te wachten om de goederentrein weer mee te nemen. Ik twijfel nog of ik Kadee ga gebruiken voor ontkoppeling. Of toch automatische koppelingen.

Overigens wil ik Maurice (bouwer van o.a. Kleverdam) bedanken. Van hem heb ik goedkeuring om het sporendeel te 'lenen' van een eerdere versie van zijn baan  (y)

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2019, 10:04:58 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #170 Gepost op: 09 mei 2019, 10:00:49 »
Afgelopen tijd bezig geweest met het aanbrengen van een kurkbedding voor de sporen. Veel uitmeten, passen, proberen tot het naar tevedenheid is. Maar dat begint nu te komen. Al het spoor ligt nog "los". Voor ik het definitief ga leggen en aansluiten (draadjes moeten nog gesoldeerd worden) wil ik eerst de onderste sporen doorleggen naar de andere module, zodat ik weet hoe alles uitkomt. Het bovenste spoor zal pas komen als ik weet hoe breed het perron kan en mag zijn.




Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen begonnen..
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • Tijdperk III en IV
Re: Station Rekerdam
« Reactie #171 Gepost op: 09 mei 2019, 10:17:08 »
Kijk aan, je bent meteen weer begonnen met het nieuwe plan! ;D
Leuk dat je nu ook ruimte hebt gemaakt voor het laden en lossen van goederenwagons, geeft je straks toch net iets meer mogelijkheden/afwisseling.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #172 Gepost op: 09 mei 2019, 10:54:56 »
Inderdaad, ben ik ook blij mee! En het oogt nu al met wat meer 'swung', wat minder stadaard railgeometrie.

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Station Rekerdam
« Reactie #173 Gepost op: 09 mei 2019, 19:33:31 »
Hoi Joran,

Het begin van de nieuwe baan (module) zit er goed uit.
Veel plezier met de bouw er van.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #174 Gepost op: 17 mei 2019, 08:43:12 »
Hoi Joran,

O dat is de truc. Slim  (y)
Ik ga deze truc zonder rechten te betalen gewoon inpikken  ;)

In de oude situatie, waarbij de rails rechtstreeks op het hout lag, werkte dit eenvoudig (hoekprofiel vast zetten in de bovenplaat en de rails er straks langs leggen).. In de nieuwe situatie gebruik ik een 'trackbed' van kurk. Zat even te bedenken hoe ik daar dan de rails mooi straks kan leggen. Nou zo dus:



Een lang alu U profiel langs het gehele spoor (over 2 modules) op het hout gemonteerd op een dusdanige afstand dat er precies stukken alu U profiel tussen passen. Daar leg ik de rails strak tegen dat uitneembare U profiel. Als de lijm droog is, kan het stukje hoek profiel er tussen uit, en kan ik zo verder werken naar de andere module toe. Hoop dat het duidelijk is zo.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2019, 08:45:05 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #175 Gepost op: 29 mei 2019, 13:49:31 »
Zoals alles in mijn modelbouw carrière moet alles tenminste 2x gedaan worden  :P. Zo ging ik lekker met het leggen van de rails. Maar halverwege bleken sommige stukken rails eerder een soort boerenlandweg te zijn omdat ik de schroeven om de rails op zijn plek te houden terwijl de lijm droogt te strak had aangedraaid. Ook had ik de wissels (Rocoline) aan de onderzijde gesoldeerd, i.p.v. de aansluitingen in de biels te gebruiken. Vond ik makkelijker solderen. Echter door de hitte verschoof het puntstuk iets wat resulteerde in een niet mooi lopend wissel. Dus nieuwe wissels gehaald. En nu is dit de tussenstand:



Behalve het linker en middelste spoor zit alles naar tevreden op zijn plek. We klooien lekker verder  :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10083
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Rekerdam
« Reactie #176 Gepost op: 29 mei 2019, 13:53:48 »
Goede tip met die U-profielen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #177 Gepost op: 29 mei 2019, 14:03:52 »
 (y) en als de lijm droogt zet ik restjes U profiel tussen het spoor in met wat gewicht er op.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 14:20:37 door Joran »

Ronald1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
Re: Station Rekerdam
« Reactie #178 Gepost op: 29 mei 2019, 14:13:07 »
Hoi Joran,

Je bent goed bezig   (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #179 Gepost op: 29 mei 2019, 19:05:56 »
Dank je Ronald  (y)

Mijn hersens maar eens laten kraken over hoe een gebogen perron te maken.