Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 98941 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #30 Gepost op: 27 november 2017, 17:37:25 »
"And it's gone!"

Twee weken geleden de ballast gedrybrusht, maar ik was helemaal niet tevreden. Besloten om alles er af te halen en de landschapsmodule met het water maar even te laten voor wat het is.

De twee modules voor het station heb ik afgelopen week gemaakt. Landschap is gevormd zoals ik eerder ook heb gedaan met piepschuim. Deze keer geen Polymax en acryllaat kit gebruikt, maar houtlijm voor het lijmen en Alabastine Sneldrogende Muurvuller om het dijklichaam strak af te werken.



De hoekmodule is opnieuw van ballast voorzien na het drybrush debacle van 2 weken geleden. Deze keer geen kurk gebruikt, omdat ik de hoge rand door de verkanting niet zo fraai vond. En heel hard wordt er toch niet gereden, dus qua geluid zal het ook allemaal wel meevallen.



Op de rechter stationsmodule de eerste wissel van draden voorzien en vastgezet met lijm.



Servodecoder van Digikeijs is inmiddels aangeschaft en ook de bezetmelders zijn onderweg. Sander komt me een keer helpen om de boel aan te sluiten en in Koploper in te programmeren.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 23:08:06 door NS264 »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2018, 17:40:29 »
Na nog een proefstuk gemaakt te hebben van een perron er eindelijk mee begonnen:



Basis is 12mm MDF. De randen zijn gemaakt van 1mm styreen. Groeven eerst met de kraspen gemaakt en daarna nog even gevijld om de 11mm. De stoepplaatjes zijn van Auhagen en liggen nog los. Eerst moet de enkele rij tegels nog gemaakt worden voor de plaatjes erin kunnen. Nog kijken of ik de plaatjes nog wat moet schuren om de kieren kwijt te raken.

Waar ik ben uitgeschoten met de vijl, en op de hoek moet ik nog met plamuur in de weer.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2018, 17:27:16 »
Het perron vordert gestaag. Methode is iets anders dan ik eerder heb gemaakt. De randen (het uitstekende deel) bestaat uit 1,5x1,5mm styreen. Wat daardoor maar 0,5mm uitsteekt. Oogt wat mij betreft net wat beter.



Ben wel in mijn hoofd wat aan het nadenken over wat er rond het station nog meer moet komen. In ieder geval een telefooncel en eventueel een brievenbus aan de straatzijde. Ik dacht de weg aan de voorzijde wat op te hoge, zodat het het station eigenlijk op stoephoogte is, dat zie ik wel bij voorbeelden in het echt. Ideeën zijn van harte welkom.


Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2018, 12:33:46 »
Het perron op deze module is zo goed als klaar. Op een paar plaatsen de zijkanten nog even bijwerken met grijze verf. De plamuurplekken schijnen hier en daar nog wat door. Dan kan de bovenzije gevoegd worden en kan de boel verweerd worden met een donkere wash.



Ik twijfel nog of ik het perron al op zijn plaats lijm, of dat ik hem voorlopig los laat staan tot het andere spoor ook ligt en al een groot deel van het ballast werk is gedaan   ::)


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Station Rekerdam
« Reactie #34 Gepost op: 23 maart 2018, 13:23:42 »
Dat wordt een fraaie modulebaan, Joran!

Ik zou inderdaad het straatniveau achter het station op dezelfde hoogte brengen als het perron. Dat kom je verreweg het meeste tegen en brengt ook wat hoogteverschil in je baan aan.

Vergeet bij de aankleding vooral de fietsenstalling niet. Gezien het materieel wat je tot nu toe hebt laten zien, situeer je je baan ergens in de jaren '80, maar ook na midden '90 (gezien je NS Cargo staalwagen). Ik zou wel goed nadenken over de aankleding van je baan, kies daar een tijdperk voor, anders wordt het een ratjetoe en da's zonde.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Station Rekerdam
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2018, 13:56:34 »
Ik zal het perron nog even los laten liggen. Dat is veel handiger ook als je later verlichting op het perron wil aanleggen.

Wat aankleding betreft. Zet een mooie boom voor t station.
Een paar parkeer plaatsen om mensen af te zetten.
Taxi standplaats.
Bushalte.
Informatie zuil.
Fietsenstalling.
Keuze genoeg dus  ;D
Marc

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2018, 14:30:51 »
Dat wordt een fraaie modulebaan, Joran!

Ik zou inderdaad het straatniveau achter het station op dezelfde hoogte brengen als het perron. Dat kom je verreweg het meeste tegen en brengt ook wat hoogteverschil in je baan aan.

Vergeet bij de aankleding vooral de fietsenstalling niet. Gezien het materieel wat je tot nu toe hebt laten zien, situeer je je baan ergens in de jaren '80, maar ook na midden '90 (gezien je NS Cargo staalwagen). Ik zou wel goed nadenken over de aankleding van je baan, kies daar een tijdperk voor, anders wordt het een ratjetoe en da's zonde.

Jeroen



Dank je wel! Het station komt op stoephoogte, een beetje zoals station Delden. Dan laat ik de weg voor het station (klinkers denk ik) verder iets zakken richting de doorgaande weg asfalt. Voor het station kan er dan mooi een bushalte komen. Fietsenstalling gaat er zeker komen, ik dacht aan iets met een golfplaten dak, heb daar op OnTraxs een voorbeeld van gezien bij Harold Content. Qua tijdperk staat het jaartal vast. Dat is 1981. De NS/Cargo wagen heb ik een keer gekocht op vakantie, maar komt verder niet op de baan ofzo.

Ik zal het perron nog even los laten liggen. Dat is veel handiger ook als je later verlichting op het perron wil aanleggen.

Wat aankleding betreft. Zet een mooie boom voor t station.
Een paar parkeer plaatsen om mensen af te zetten.
Taxi standplaats.
Bushalte.
Informatie zuil.
Fietsenstalling.
Keuze genoeg dus  ;D
Marc

(y) Bushalte en fietsenstalling gaan er dus zeker komen. En die boom ook. Had sowieso het idee om behoorlijk wat groen aan te brengen rond het station.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Station Rekerdam
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2018, 15:00:20 »
Beste Joran,

Je bent al een tijd aan het bouwen. Het ziet er keurig uit.
Wat ik mij afvraag, niet specifiek  voor jouw baan, is wat is de 'lol' van zo'n baan.

Ik stel je de vraag omdat de vraag eigenlijk al bij mij opkwam na mijn bezoek aan de beurs in Rijswijk.
Sindsdien was er geen aanleiding om op de site een module-bouwer de vraag voor te leggen.

Ik neem aan dat het bouwen van de baan de drive is.
Waarschijnlijk geldt dat primair voor veel banenbouwers, maar wanneer men een traditionele baan aanlegt,  met een 'rondje ' dan is er tijdens de bouw ook al het rij-element.
Die lijken me vrij beperkt, zeker voor een 1500-lok.
Volgens mij heb je geen schaduwstation of fiddle-yard.

Ik ben benieuwd naar je antwoord en eventuele reacties van andere bouwers van een baan met beperkte rangeer- en rijmogelijkheden.

Succes verder met de bouw.

Groetjes 

Ronald

(ik heb een tramverzameling en zit de dubben over een baan)
Groet,
      Ronald

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2018, 16:25:39 »
Wat de lol is vraag me mezelf ook weleens af :) als er weer eens iets mislukt. Doe veel dingen voor het eerst dus dat komt nog weleens voor.

Eigenlijk is bij mij het einddoel de drive. Dat is soms ook wel frustrerend als je met zaken bezig ben die niet opschieten. En je hebt gelijk dat ik nu niet kan rijden, wat niet echt meehelpt. Want als je het bouwen dan zat ben, dan kan je in ieder geval nog rijden. Ruimte voor meer modules of rondrijden heb ik niet in het huis waar ik nu woon.

Het idee is overgens wel dat er nog een fiddleyard komt. En dat er ook getrokken treinen komen te rijden met locwissel (al dan niet digitaal). Treinstellen kunnen gewoon pendelen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Station Rekerdam
« Reactie #39 Gepost op: 23 maart 2018, 18:15:42 »
Hi Joran,

Tja, het einddoel is de drive.
Zo een ben ik er ook. KLussen in huis is leuk, maar het gaat om het einddoel.

Je denkt ook aan een fiddle-yard.
Ik meende jaren geleden dat dat wel een leuke oplossing. Maar als je er goed over nadenkt, dan blijkt dat die ook ruimte vreet.

In Rijswijk en vorig jaar bij De Volgende Halte zal ik ook nog kleinere banen, schitterend. Maar het is net tv: kassie kijken zoals dat een halve eeuw wel gekscherend werd gezegd.
Bij zo'n baan zie je de tram of trein zoals in het eggie naderen en uit het beeld gaan.
En net als in het echt: zelf variëren is minimaal mogelijk.

Maar jij hebt een kleine vier meter speelruimte.

Ik blijf je volgen.

Groet uit Rotterdam

Ronald

PS: is de naam Rekendam een afgeleide van een of ander?
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2018, 18:19:13 door Piggelmee »
Groet,
      Ronald

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #40 Gepost op: 24 maart 2018, 09:56:58 »
Mijn idee was ook dat de fiddle yard opgeruimd wordt als er niet gereden wordt. Dan moet dat wel makkelijk en snel kunnen. Daar denk ik nog over na :)

Qua baanplannen is het ook net wat je leuk vindt natuurlijk, je kan een kijkdoos maken met mooie scenery. Zo stond er vorig jaar een baan op OnTraxs met een stukje van de Haarlemmermeer lijn. Ik vind het ook wel wat hebben als je je treinen gewoon op snelheid door het landschap kan laten rijden. Andere bouwen weer een kleine rangeerbaan, ook tof met meer speelmogelijkheden net wat je leuk vindt (en leuk vindt om te bouwen).

Rekerdam is afgeleid van een rivier de Rekere die vroeger in Noord-Holland liep. Zie Wikipedia.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #41 Gepost op: 02 mei 2018, 21:59:33 »
Een kleine mijlpaal. Alle rails op de stationsmodules liggen op hun plek.



Ook bezig geweest met het vormen van het landschap van deze module. Is nog niet klaar, maar het begint er op te lijken. Komende dagen maar eens de spoorstaven op kleur brengen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2018, 20:24:17 »
Het perrondeel op de tweede module is ook af in ruwbouw. Eindelijk   ;D



Nu nog wat bijwerken (het andere perron ook) en schilderen. Nog genoeg te doen dus.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 23:07:28 door NS264 »

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1679
Re: Station Rekerdam
« Reactie #43 Gepost op: 14 mei 2018, 21:38:43 »
Hoi Joran,

Word wel wat zo.
Heb je geen overzicht foto van de hele baan?

Gr Arnout.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Station Rekerdam
« Reactie #44 Gepost op: 14 mei 2018, 23:46:10 »
Hoi Joran,

Ziet er zeer goed uit. Kun je uitleggen hoe je de hoeken van het perron zo netjes hebt afgewerkt?

Groet,
Johan