Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 109635 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #75 Gepost op: 12 August 2018, 10:37:35 »
@edwin1974: Nee, onder het rechte deel geen verkanting. En dan bij het beginnen van de boog eerst nog geen verkanting.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #76 Gepost op: 12 August 2018, 22:17:22 »
De perrons zijn een basis van MDF. De zijkanten zijn gemaakt van stroken 1mm styreen met daarboven 1,5x1,5mm styreen profiel (waardoor het uitstekende deel 0,5mm uitsteekt). De lijnen zijn om de 1,1 ingekrast met een kraspen. De bovenkant is gemaakt Auhagen stoep plaatjes.

Dat ziet er realistisch uit zeg! Welke hoogte heb je genomen voor het MDF? Kortom: hoeveel liggen je perrons hoger dan het spoor?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #77 Gepost op: 13 August 2018, 18:23:08 »
@Michiel 80: 12mm, ik heb het ook geprobeerd met 15mm maar vond ik het aan de hoge kant. Ik heb dat gemeten met diverse rijtuigen die ik in bezig heb. Ik zou het aan de onderkant nu kunnen ophalen met 1mm styreen ofzo. Als je wil kan ik wel even een foto plaatsen met een personenrijtuig ernaast.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #78 Gepost op: 14 August 2018, 11:55:53 »
Graag natuurlijk ;-)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9017
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Rekerdam
« Reactie #79 Gepost op: 14 August 2018, 23:12:24 »
Ook hier wat foto's hersteld.

Gr Koen (team moderatoren)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #80 Gepost op: 15 August 2018, 06:28:14 »
@Michiel 80: Doe ik vanavond even.

@NS264: Fijn  (y) Ik mistte er al een paar. Wat was er aan de hand? Ik kon op het forum zo 1-2-3 niks vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #81 Gepost op: 16 August 2018, 08:07:54 »
@Michiel 80:

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #82 Gepost op: 16 August 2018, 15:59:02 »
netjes!  (y)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #83 Gepost op: 16 August 2018, 20:45:38 »
Netjes hoor, hoe breed is je perron eigenlijk?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #84 Gepost op: 16 August 2018, 20:58:43 »
@Michiel 80: Dank!

@Geert Kraai: Ook dank! Net opgementen 58mm. Omdat ik van nature vrij lui ben, is het eigenlijk precies de helft van een Auhaugen plaatje (er zit namelijk zo'n lelijke naad in het midden) + aan beide zijden de enkele rij tegels. Het is smal, maar in werkelijkheid komen smallere perrons voor zoals Dronrijp.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #85 Gepost op: 16 August 2018, 21:00:09 »
Ha Joran,

Dank voor je reactie. Het perron oogt nog vrij ruim vind ik, dus 58mm is netjes. Ik ben zelf ook precies aan het passen en meten voor een optimaal, maar toch zo smal mogelijk perron. Vandaar :)

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #86 Gepost op: 16 August 2018, 21:34:53 »
Ik ben ooit speciaal hiervoor even bij Dronrijp gaan kijken toen ik onderweg was naar Leeuwarden. Daar is het perron slechts 8 tegels breed (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42371.msg3221628064#msg3221628064). Dat zou bij een tegel van 30x30 uitkomen op 240cm (excl de betonnen randen, die heb ik meegeteld bij de 58mm). Dat zou 2,75cm in H0 zijn. Maar de Auhagen tegels zijn omgerekend volgens mij groter dan die in het echt. En 2,75cm is wel heel smal. Mijn idee is wel een beetje dat alles wel mogelijk is (afhankelijk van het tijdsbeeld). Zie hier bijvoorbeeld: https://www.flickr.com/photos/131784402@N06/18488619765/in/pool-1366498@N21/.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2018, 21:36:57 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #87 Gepost op: 26 September 2018, 13:00:00 »


Op het eerste gezicht gebeurt er nauwelijks wat vergeleken met de laatste foto. Maar toch is er wel wat aan de hand. Zo is het hekwerk in de verf gezet, het perron geweatherd en op zijn plek gelijmd. Ook is de eerste ballast tegen het perron geplaatst. Alleen vergeten een blokscheiding te maken. Dat moet dus nog.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Station Rekerdam
« Reactie #88 Gepost op: 26 September 2018, 13:09:02 »
Mooi perron! Gut, blokscheiding of ES lassen plaatsen. Nooit aan gedacht maar een goed idee!  (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #89 Gepost op: 04 October 2018, 22:15:18 »
Beetje bij beetje verder met (vanaf het inrijden gezien) de eerste module van het station. Zo wilde ik hier een dwergsein plaatsen. Maar het eerste de beste rijtuig dat ik probeerde kon al amper passeren langs dit sein. Dat zou betekenen dat het sein verder van het wissel af zou moeten en zodoende zou de effectieve perronlengte afnemen. Daarom besloten het sein verhoogd achter het perron aan de linkerzijde te zetten. Zou wel betekenen dat de trein het omloop wissel zou kunnen bezet houden. Een andere optie zou een seinbrug zijn, maar ja dat is wel erg overdreven voor zo'n gat als Rekerdam. Het omloopspoor zal toch nauwelijks gebruikt gaan worden.



Ik moest ook nog een blokscheiding maken. Was natuurlijk veel makkelijk om dit voor het ballasten en zeker voor het plaatsen van het perron al te doen. Maar och waarom makkelijk doen. Wel helaas de andere spoorstaaf geraakt, deze even met een polijst papiertje behandeld.



Omdat het sein verplaatst, is de kabelgoot aan de voorzijde ook niet meer nodig.



Toen alle ballast die er uit moest om bovenstaande te klaren maar opgevuld.



En het ballasten aan de voorzijde verder afgerond.