Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
Vandaag om 22:33:27
Roco wagon openen door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:18:57
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:34:36
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 21:32:03
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:31:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:27:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 109446 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #75 Gepost op: 12 August 2018, 10:37:35 »
@edwin1974: Nee, onder het rechte deel geen verkanting. En dan bij het beginnen van de boog eerst nog geen verkanting.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #76 Gepost op: 12 August 2018, 22:17:22 »
De perrons zijn een basis van MDF. De zijkanten zijn gemaakt van stroken 1mm styreen met daarboven 1,5x1,5mm styreen profiel (waardoor het uitstekende deel 0,5mm uitsteekt). De lijnen zijn om de 1,1 ingekrast met een kraspen. De bovenkant is gemaakt Auhagen stoep plaatjes.

Dat ziet er realistisch uit zeg! Welke hoogte heb je genomen voor het MDF? Kortom: hoeveel liggen je perrons hoger dan het spoor?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #77 Gepost op: 13 August 2018, 18:23:08 »
@Michiel 80: 12mm, ik heb het ook geprobeerd met 15mm maar vond ik het aan de hoge kant. Ik heb dat gemeten met diverse rijtuigen die ik in bezig heb. Ik zou het aan de onderkant nu kunnen ophalen met 1mm styreen ofzo. Als je wil kan ik wel even een foto plaatsen met een personenrijtuig ernaast.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #78 Gepost op: 14 August 2018, 11:55:53 »
Graag natuurlijk ;-)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9016
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Rekerdam
« Reactie #79 Gepost op: 14 August 2018, 23:12:24 »
Ook hier wat foto's hersteld.

Gr Koen (team moderatoren)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #80 Gepost op: 15 August 2018, 06:28:14 »
@Michiel 80: Doe ik vanavond even.

@NS264: Fijn  (y) Ik mistte er al een paar. Wat was er aan de hand? Ik kon op het forum zo 1-2-3 niks vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #81 Gepost op: 16 August 2018, 08:07:54 »
@Michiel 80:

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
Re: Station Rekerdam
« Reactie #82 Gepost op: 16 August 2018, 15:59:02 »
netjes!  (y)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #83 Gepost op: 16 August 2018, 20:45:38 »
Netjes hoor, hoe breed is je perron eigenlijk?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #84 Gepost op: 16 August 2018, 20:58:43 »
@Michiel 80: Dank!

@Geert Kraai: Ook dank! Net opgementen 58mm. Omdat ik van nature vrij lui ben, is het eigenlijk precies de helft van een Auhaugen plaatje (er zit namelijk zo'n lelijke naad in het midden) + aan beide zijden de enkele rij tegels. Het is smal, maar in werkelijkheid komen smallere perrons voor zoals Dronrijp.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #85 Gepost op: 16 August 2018, 21:00:09 »
Ha Joran,

Dank voor je reactie. Het perron oogt nog vrij ruim vind ik, dus 58mm is netjes. Ik ben zelf ook precies aan het passen en meten voor een optimaal, maar toch zo smal mogelijk perron. Vandaar :)

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #86 Gepost op: 16 August 2018, 21:34:53 »
Ik ben ooit speciaal hiervoor even bij Dronrijp gaan kijken toen ik onderweg was naar Leeuwarden. Daar is het perron slechts 8 tegels breed (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42371.msg3221628064#msg3221628064). Dat zou bij een tegel van 30x30 uitkomen op 240cm (excl de betonnen randen, die heb ik meegeteld bij de 58mm). Dat zou 2,75cm in H0 zijn. Maar de Auhagen tegels zijn omgerekend volgens mij groter dan die in het echt. En 2,75cm is wel heel smal. Mijn idee is wel een beetje dat alles wel mogelijk is (afhankelijk van het tijdsbeeld). Zie hier bijvoorbeeld: https://www.flickr.com/photos/131784402@N06/18488619765/in/pool-1366498@N21/.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2018, 21:36:57 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #87 Gepost op: 26 September 2018, 13:00:00 »


Op het eerste gezicht gebeurt er nauwelijks wat vergeleken met de laatste foto. Maar toch is er wel wat aan de hand. Zo is het hekwerk in de verf gezet, het perron geweatherd en op zijn plek gelijmd. Ook is de eerste ballast tegen het perron geplaatst. Alleen vergeten een blokscheiding te maken. Dat moet dus nog.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: Station Rekerdam
« Reactie #88 Gepost op: 26 September 2018, 13:09:02 »
Mooi perron! Gut, blokscheiding of ES lassen plaatsen. Nooit aan gedacht maar een goed idee!  (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #89 Gepost op: 04 October 2018, 22:15:18 »
Beetje bij beetje verder met (vanaf het inrijden gezien) de eerste module van het station. Zo wilde ik hier een dwergsein plaatsen. Maar het eerste de beste rijtuig dat ik probeerde kon al amper passeren langs dit sein. Dat zou betekenen dat het sein verder van het wissel af zou moeten en zodoende zou de effectieve perronlengte afnemen. Daarom besloten het sein verhoogd achter het perron aan de linkerzijde te zetten. Zou wel betekenen dat de trein het omloop wissel zou kunnen bezet houden. Een andere optie zou een seinbrug zijn, maar ja dat is wel erg overdreven voor zo'n gat als Rekerdam. Het omloopspoor zal toch nauwelijks gebruikt gaan worden.



Ik moest ook nog een blokscheiding maken. Was natuurlijk veel makkelijk om dit voor het ballasten en zeker voor het plaatsen van het perron al te doen. Maar och waarom makkelijk doen. Wel helaas de andere spoorstaaf geraakt, deze even met een polijst papiertje behandeld.



Omdat het sein verplaatst, is de kabelgoot aan de voorzijde ook niet meer nodig.



Toen alle ballast die er uit moest om bovenstaande te klaren maar opgevuld.



En het ballasten aan de voorzijde verder afgerond.