Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Laptop-oplader gebruiken voor led's  (gelezen 7870 keer)

Scenery

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Treinen rijden niet op tijd, maar op rails.
Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Gepost op: 13 november 2016, 21:11:44 »

Hallo leden,

Ik begrijp dat voor LED's een trafo nodig is met gelijkspanning.
En van elektronica weet ik heel weinig tot niets.

Heeft iemand ervaring met leds die gevoed worden door laptop-oplader?
Die heb ik namelijk nog een paar liggen.

Het volgende staat bv op de laptop oplader :

Input : AC 100-240V ~ 1,5A
Output : DC 19,5V  4,62A

Alvast hartelijk dank voor het antwoord.

Groet,

Caspar

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Laptop-oplader gebruiken voor leds
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2016, 21:20:36 »
Dat kan in principe, maar die 19,5 V is veel te hoog, je kunt wel strengen van ca 8-9 LEDs in serie met een voorschakelweerstand, parallel schakelen. Als iedere streng dan ca 20 mA neemt, kun je 4,6/0,020 = 230 strengen @ 8 leds = 1840  ledjes laten branden...  :o

Je kunt ook telefoonopladers gebruiken, die geven maar 5 V.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2016, 21:30:48 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2016, 21:40:20 »
Koop gewoon een voeding voor led strips. Weet je zeker dat het goed zit. Zijn niet vreselijk duur.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2016, 21:43:50 »
Let op, die LED voedingen die de vorm van zo'n Laptopvoeding hebben, kunnen verschrikkelijk slecht zijn. Ik zeg *kunnen*. Van de 4 stuks, 2 dood na een tijdje en eentje fik in het snoer(!). De 4e heb ik preventief weggegooid.

Voor mij alleen nog maar die metalen voedingen. (Moet je wel zelf aan kunnen sluiten en aanraakveilig maken)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2016, 21:46:29 »

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2016, 03:52:42 »
Heel erg uitkijken met laptop voedingen en andere vage adapters inderdaad, zijn vaak niet van de beste kwaliteit.
Ook altijd controleren of er wel echt de spanning uit komt die er op staat, soms wijkt dat behoorlijk af. Ik heb eens een 12 volt voeding gehad waar maar liefst 22 volt uit kwam... dan leven de lampjes niet lang.  ::)
Eddy

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2016, 04:18:59 »
Toch een vraag hierover. Waarom zou een laptopvoeding, geleverd bij een laptop van een doorsnee computermerk, van slechte kwaliteit zijn? Die dingen worden best intensief gebruikt en voor zover ik weet zelden met problemen.
De spanning is niet echt een punt. Met de juiste voorschakelweerstand kan je een led op zowat iedere spanning aansluiten.

Zelf hou ik het bij een gewone trafo met een gelijkrichter, daar niet van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2016, 04:38:28 »
Ik heb al heel wat gesmolten laptopvoedingen gezien in mijn leven... evenals telefoonladers en andere adapters trouwens. Ook van de grote merken. Geregeld is het ook in het nieuws hoor, wordt er weer wat teruggeroepen omdat er problemen mee zijn.
Waarom het zo vaak mis gaat met die dingen, geen idee.
Voor mij ook alleen echte trafo's of voedingen, kosten niet veel meer tegenwoordig als je oplet.
Eddy

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2016, 08:34:16 »
Ddy (04:38):
Citaat
Waarom het zo vaak mis gaat met die dingen, geen idee.

Bij de geschakelde voedingen (de adapters) hangt erg veel af van de toleranties van de gebruikte onderdelen en in hoevere die in het dagelijks gebruik worden benaderd. Scheepsspanningsnetwerken zijn niet de meest schone/stabiele voorbeelden van netwerken die de tolerantie opzoeken. Spanningsdippen en transients (hoge ferquent storingen) zijn aan de orde van de dag als er apparatuur wordt bijgezet (het aanzetten van hydrauliek pompen voor kranen, kaapstanders en lieren). Vooral als de technische centrale niet even van te voren is ingelicht... lang leve de UPS.

Van de kleine tweehonderdvijftig monitoren aan boord, van een gerenomeerd merk uit het zuiden des lands, zijn er in de afgelopen 4 maanden bijna twintig onder garantie vervangen in groepjes van 3-5 per keer. Allemaal uit een serie, door oververhittingen.
Dezelfde voedingen op kantoor geven nauwelijks een krimp. Vershil tussen de 50Hz op kantoor en 60Hz aan boord.
En de geschakelde voedingen zijn toegestaan/certificeerd voor het gebruik van 90-263VAC, 45-66Hz.

Echte transformers hebben twee nadelen in de offshore; "Bagger in, is bagger uit" en het gewicht. Voor de transportkosten van één trafo kan ik 10 geschakelde voedingen versturen...

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2016, 08:50:27 »
Gewoon gebruiken die oplader.
Ik heb er ook een gebruikt voor de demo opstelling van de Mardec.
Hij wordt gebruikt voor een wisselspoel en straatverlichting.
En inderdaad voldoende ledjes in serie zetten.
Als je een lagere spanning wilt dan is een DC-DC step-down converter de beste oplossing.
Je kunt er ook meerdere aansluiten met, desgewenst, afgeregeld op verschillende spanningen.
Aanmerkelijk efficiënter dan een 78xx spanningsregelaar.

mvg
Nico

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2016, 12:23:55 »
Hi Caspar,

Kan je het nog volgen met al die reacties.
De meeste voedingen kan je "gewoon" gebruiken.
Let op de voedingsspanning of het gelijkstroom is en hoeveel stroom de voeding kan leveren.

De Led's zijn bekend dus rekenen maar.
Daarna weet je welke weerstand (in serie)er eventueel tussen moet en hoeveel LED's (of strips?) (parallel) je kan aansluiten

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2016, 13:03:48 »
Inderdaad prima te gebruiken maar zet wel voldoende ledjes in serie. Anders ga je >80% van je vermogen opstoken in de weerstand. Dat is niet alleen zonde maar je weerstand krijgt het ook nog eens (te) warm. Maar let op de polariteit! Meten is weten. En voor de zekerheid is een zekering ook wel aan te raden.

Hoeveel ledjes in serie hangt af van het type/kleur. 8 ledjes is te doen bij rood maar voor witte zou ik stoppen bij 5, misschien 6.

En ja, altijd een weerstand in serie met een ledje anders zal hij niet lang leven. (Dit kan verschillen tussen een paar milliseconde tot een paar weken...) Waarde van de weerstand is eigenlijk niet uit te rekenen maar wel de minimale weerstand als je uit gaat van 20mA. Maar de weerstand mag altijd hoger voor minder licht. En in de modelspoorwereld wil je vaak minder dan 20mA aangezien dat met moderne ledjes echt een hele bak licht is  ;D

En waarom er ook adapters van gerenommeerde merken "verongelukken"? Soms wordt er wel eens een productiefoutje gemaakt maar deze zullen altijd (in ieder geval door de gerenommeerde merken) teruggeroepen worden. Maar meestal komt het door de gebruiker. Bijvoorbeeld door de kabel slecht op te rollen (strak en haaks) waardoor draadbreuken ontstaan of door bijvoorbeeld de adapter onder een deken te leggen (want ja, laptop in bed) of hem juist vol in de zon te leggen. In beide gevallen is het niet zo gek dat hij het warmer krijgt dan ontworpen  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2016, 15:40:15 »
nou, die weerstand is wel uit te rekenen, het probleem is de spanning over de led.
Die wordt lager naarmate er minder stroom door gaat.
Als je bv een ledje bedoeld voor 20 mA op een laag pitje van 5 mA of minder zet, daalt die spanning aanzienlijk en als je er daarvan 8 in serie hebt, zal de weerstand hoger moeten zijn (grotere spanningsval).
Zonder betrouwbaar data sheet blijft er 1 ding over: meten.
Wat je gemakkelijker kan doen is een stroombron maken.
2 transistors en 2 weerstanden, waarvan je 1 als trimmer opneemt, kun je de stroomsterkte nog regelen ook.
Het "voltage wat je kwijt moet" wat normaal in de weerstand gebeurd, gebeurd nu automatisch in een transistor en maakt het niet meer uit hoeveel leds en wat voor kleur je hebt aangesloten.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2016, 16:05:53 »
@peterzoetermeer, wat ik daarmee bedoelde is dat je inderdaad voor een bepaalde stroom de weerstand wel kan berekenen (of we de spanning voer de led nu als constante aannemen, deze meten of uit de datasheet halen) maar dat je vervolgens geen idee hebt hoe veel licht dat nu eigenlijk geeft in een bepaalde situatie.

Dus makkelijkste is aannemen dat de spanning voer de led constant is (zeg 3V voor wit/blauw/high efficient) en de maximale stroom gebruiken (20mA voor meeste ledjes) en hiermee de minimale weerstand uitrekenen. Een hogere mag altijd. Weet je in ieder geval waar je niet onder mag zakken. En omdat de maximale stoom in veel modelspoor toepassingen schijnwerpers zijn is het niet gek om te beginnen bij de dubbele minimale weerstandswaarde (of zelf 4x de minimale weerstandswaarde als je weet dat je net zo veel licht nodig hebt). Beetje spelen tot je het juiste effect hebt. Heb je dezelfde situatie vaker kan je gewoon dezelfde waarde pakken (of weet je beter waar je moet zoeken in soortgelijke situaties).

Heb je veel toepassingen waar je een exacte hoeveelheid licht moet instellen is het maken van een stroombronnetje wel handig. Maar dan moet je weer twee dingen gaat meten (dus meters wisselen of twee meters hebben). Zelf doe ik dat eigenlijk zelfde en als ik het al doe gebruik in een regelbare spanningsbron (labvoeding) samen met een bekende weerstand als stroombron  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

peterzoetermeer

  • herbeginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Laptop-oplader gebruiken voor led's
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2016, 16:24:08 »
ja, ik ken het probleem, ik heb ledjes die bij 1 mA meerlicht geven dan ledjes van 20 mA (en ze kosten een tiende, snap jij het)
Ik maak een stroombronnetje van 2 transistors, 1 weerstand en 1 trimmer van 200 ohm.
Je kan daar mee, ongeacht spanning of aantal leds, tussen 3,5 en 20 mA (bij een minimum van 30 ohm) door je leds halen, kun je zelf zien of ze teveel of te weinig licht geven, geen meter voor nodig
« Laatst bewerkt op: 14 november 2016, 16:32:19 door peterzoetermeer. Reden: toch maar even uitleggen »