Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door sncf231e
Vandaag om 11:45:13
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:02
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
  

Auteur Topic: Zijderoute contra Europese havens  (gelezen 7604 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Zijderoute contra Europese havens
« Gepost op: 12 november 2016, 10:13:28 »
 
Het zal weinigen ontgaan zijn: alle landelijke media berichten eind september dat “de nieuwe zijderoute” is geopend: goederen komen per trein van China naar Europa. Het begin van een structurele verschuiving van goederenstromen? Wat betekent dat voor de containervaart? Hoe speelt de Rotterdamse haven hierop in? Wat berichten uit de media:
“Rotterdam verwelkomt eind september de eerste containertrein uit China, de “Chengdu-Tilburg- Rotterdam-Express”. De Nieuwe Zijderoute is een doorbraak in de wereldhandel. De reis per spoor duurt twee weken. Een schip is een maand onderweg.” “Begin 2015 werd het een van China’s officiële prioriteiten. Het Silk Road Fund bevat 40 miljard dollar voor de ontwikkeling van havens, spoorterminals, pijpleidingen en andere infrastructuur. De Nieuwe Zijderoute raakt 65 landen en 63 procent van de wereldbevolking.” “Als de Nieuwe Zijderoute succesvol is, dan is Rotterdam niet meer zo vanzelfsprekend de Poort van Europa. Iets om serieus over na te denken". “De groei is nauwelijks bij te houden, In 2011 begonnen we met elf treinen vanuit China naar Europa. Vorig jaar waren het er 815 beide kanten op, dit jaar verwachten we er 6.000 voor heel Europa.” “De Europese havens als Antwerpen en Rotterdam voor de uitdaging om aansluiting te vinden bij deze nieuwe zijderoutes. Een van die havens zal een gateway naar de zijderoute worden. Welke, dat staat nog niet vast. Duisburg is heel actief bezig om zich aan te sluiten op die zijderoute, rechtstreeks naar China. België en Nederland lopen nog achter. De komende jaren zal worden beslist waar die echte gateway naar China over land komt.” “Voor bedrijven in West-China is het zelfs aantrekkelijk om goederen per trein naar Rotterdam te vervoeren en ze vervolgens per schip naar de Amerikaanse oostkust te brengen.” Frans Paul van der Putten zal specifiek ingaan op de maritieme dimensie van de Nieuwe Zijderoute, een geheel van nieuwe en verbeterde transportcorridors tussen Azië, Europa en Afrika. De Nieuw Zijderoute wordt in grote mate gedreven door China, dat veel kapitaal beschikbaar heeft gemaakt voor leningen en directe investeringen ter ondersteuning van deze transportcorridors.
De maritieme kant van dit proces - ook wel bekend onder de naam One Belt One Road - omvat onder andere de aanleg van nieuwe zeehavens en de uitbreiding van bestaande havens rond de Indische Oceaan en de Middellandse Zee. In veel gevallen - maar niet altijd - spelen Chinees geld en Chinese bedrijven een leidende rol bij de uitbreiding van haveninfrastructuur. De havenprojecten moeten gezien worden in samenhang met ontwikkelingen op land zoals spoormodernisering en de bouw van nieuwe spoorlijnen in vele landen waarbij ook vaak Chinese actoren een grote rol spelen. Ook de snelle intensivering van goederenvervoer tussen China en Europa per spoor en door de lucht is voor een belangrijk deel het gevolg van initiatieven die door China zijn genomen. De ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute heeft belangrijke potentiële gevolgen voor de geografische spreiding van goederenstromen, voor investeringsstromen naar en de industrialisatie van West-Azie, Oost-Europa en Afrika, en voor de uitbreiding van Chinese economische en diplomatieke invloed. Dit alles roept de vraag op wat de gevolgen zullen zijn voor Nederland, onder andere wat betreft de traditioneel sterke rol van Nederland in de maritieme sector.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 10:44:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Zijde route contra Europesche havens
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2016, 10:41:39 »
Hoi Sobat,

Interessant, had er nog niet van gehoord, wat gaat er concreet gebeuren, zijn er grote projecten in beeld?, grote goederen lijn a la betuweroute, 't is wel een hele ontwikkeling  (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2016, 10:57:42 »
De grote Europese havens waaronder Rotterdam en Antwerpen, beginnen hem een beetje te knijpen. Daarom is er op 24 november een lezing en discussie programma in het Delta Hotel Vlaardingen . Zie hieronder. Dus als je zin hebt????

KNVTS Afdeling Rotterdam presenteert:
   De (ver)nieuwde Zijde Route 'China dendert over nieuwe zijderoute Europa binnen'
Voordracht door: Frans Paul van der Putten (senior onderzoeker bij Instituut Clingendael)
Datum:    Donderdag 24 november 2016
Plaats:    Delta Hotel, Maasboulevard 15, 3133 AK Vlaardingen
Aanvang:    Aperitief:    17:30 uur    Opgave maaltijd, uiterlijk dinsdag 12:00 uur voorafgaand aan de lezing, per e-mail: aanmelden@knvts.nl of per post. Voor alleen de lezing hoeft u zich niet aan te melden.
Maaltijd:    18:30 uur
Lezing:    19:45 uur
Kosten maaltijd:   KNVTS Leden: € 15, - Graag overmaken op rekening nummer NL58INGB0000325478 van de KNVTS.
Niet leden: € 20, -

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2016, 11:00:16 »
Wel interessant,  beetje ver weg.. maar ach, gezien het onderwerp, waar hebben we het over  ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2016, 11:10:27 »
Hallo Sobat,
 Goed dat je dit vertelt hier, ik wist dat er soms treinen reden , maar dacht dat dit nog proeven waren.
Ongetwijfeld zal een deel van de goederenstroom  niet meer via Rotterdam  gaan lopen in de toekomst. Het is te hopen dat oa de regering hierop inspeelt door waar nodig de spoorverbing (en ) te verbeteren. Gelukkig dat Duitsland hun deel van de Betuweroute eindelijk gaat verbeteren.
Heb je enig idee hoe groot  het aandeel is van het zeevervoer vanuit China in Rotterdam nu  is  ?
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2016, 11:25:49 »
Hoe groot de stroom is dat zal ik op moeten zoeken. Hieronder, zij het niet zo'n best plaatje, de route en tijd van de twee vervoersstromen richting Europa.


zie ook;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70494.0.html
« Laatst bewerkt op: 12 november 2016, 11:28:56 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2016, 12:40:15 »
De afstand hemelsbreed van Peking naar Rotterdam is ongeveer 8000 km. Laat het over de spoorlijn 10.000 km zijn. Dan moeten die 16 dagen terug te brengen zijn naar 1 week, als iedereen meewerkt (lees: als er niemand dwarsligt)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Zijde route contra Europesche havens
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2016, 12:56:59 »
Hoi Sobat,

Interessant, had er nog niet van gehoord, wat gaat er concreet gebeuren, zijn er grote projecten in beeld?, grote goederen lijn a la betuweroute, 't is wel een hele ontwikkeling  (y)
Dat kan toch juist prima over de betuweroute heen ?

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1126
  • Spoor N
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2016, 13:09:20 »
Volgens mij hoeft 't dan niet meer over de Betuweroute heen. Die is er vooral voor goederen van Rotterdam richting Ruhrgebied en verder. Als het via de Zijderoute komt, dan komt het vanuit het oosten naar het Ruhrgebied toe. Heeft weinig zin om het dan verder naar Rotterdam te transporteren, hooguit voor het spul wat naar Nederland moet. Dat kun je dan via Rotterdam verder transporteren.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2016, 13:15:58 »
Ik denk dat hier nu juist de bezorgdheid zit.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2016, 13:18:18 »
Verzekering technisch is het spoor een stuk goedkoper. Met de boot ga je langs twee piraterij hotspots (Somalië en de straat van Malakka) en moet je langs Jemen (waar ze niet zo nauw kijken waar ze hun raketten op richten)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2016, 13:45:02 »
Heel interessant.

Denk dat het spoor inderdaad op termijn de zeevaartroutes zal gaan vervangen in dit geval. Je kan de grote containerschepen niet echt veel zuiniger maken, sneller al nauwelijks.

Naar Europa toe zijn er al 2 die adhv Sobats afbeelding mooi gaan aan verdienen, en dat is PKP Cargo ( die nu al booming bussiness hebben als ik goed begrijp ), en DB en alle privatieve vervoerders daartussen.
Naar eindbestemming in Europa is het een beetje koffiedik kijken. Al denk ik persoonlijk dat Rotterdam beter voorzien is dan Antwerpen : De "snelle" ( lees niet nodig om langs sluisen te gaan ) containerterminals in de Antwerpse haven bevinden zich op de linkeroever van de Schelde ( Deurganckdok ), en laat die nu nog een redelijk slechte treinverbinding hebben : De spoorlijn langs de Kennedytunnel is vooral voor passagiersvervoer, en kan niet echt extra goederencapaciteit aan, en die langs de liefkenshoektunnel, moet altijd eerste langs het rangeeremplacement van Antwerpen Noord. Kutverbinding dus.

In dat opzicht zou ik er niet van verschieten als de Chinezen een boel geld in Zeebrugge zouden pompen, om daar een nieuwe, moderne terminal aan de zeehaven aan te leggen met groot spooremplacement : Het licht letterlijk vlak aan de zee. Containers met bestemming Amerika, liggen 1 dag dichter ( per boot ) aan zee dan via Antwerpen of Rotterdam.
Treinen zouden dan via de oost west verbinding door Belgie moeten, via Aken/Luik en zo verder naar de kust, zonder dat ze Antwerpen echt nog hoeven te passeren.

Boeiende tijden die eraan komen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12328
    • sleutelspoor
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2016, 14:00:30 »
In dit geval zit de scheepvaartwereld ook niet stil. Er zijn dit jaar een record aantal vrij jonge premax panama schepen gesloopt. Alleen maar om dat zij te klein zijn en daardoor op termijn de concurentie niet meer aan kunnen.
Onderstaand bericht mocht ik gisteren lezen en spreekt voor zich zelf

Maersk’s Second Generation Triple-E’s Could Carry 20,000 TEU
Maersk Line’s 11 second generation Triple-E class vessels, due to be delivered from April next year through to May 2018, could become the first containerships to break the 20,000 teu barrier, according to Alphaliner. From images taken of the Madrid Maersk at the DSME yard in Okpo, South Korea, the consultant believes the ultra-large vessels could have a “notably higher capacity” than the official 19,630 teu capacity rating. “First images from the shipyard suggest that Maersk Line has extensively modified the design of the ships to further increase container intake,” said Alphaliner. Alphaliner said the main change from the original design was moving the bridge two bays forward and the engine room and funnel section one bay aft. Thus, the container intake is increased under deck as well as on deck, due to improved visibility from the bridge. One principal difference from their 18,340 teu Triple-E predecessors is that the new ships sit deeper in the water, by 50 cm, to 16.5 metres, raising the deadweight to 206,000 tons, from the previous 194,500, and enabling an extra tier of containers to be stowed on deck from 11 to 12. Furthermore the engines are lighter, improving deadweight limitations, having been downsized from eight to seven cylinders. Otherwise, the second-generation Triple-Es will have the same dimensions as their predecessors: a length of 399 metres and a beam of 58.6 metres, which accommodates 24 bays of containers across the weather deck. The new ships will be deployed within the 2M’s Asia-Europe network and be at the front line of the battle for unit cost supremacy against the rival vessel sharing groupings of the Ocean Alliance and THE Alliance. Cost leadership continues to be a key strategic priority for Maersk Line and in its recent third-quarter results, the carrier recorded a 13.8% reduction in unit costs, on the same period of 2015, although that this was largely driven by a 20% drop in bunker costs. However, a 16% decline in Maersk Line’s average rate per teu tipped the carrier to a $116m net loss for the period, despite aggressive growth of 11% in its liftings. “Our priority has always been to have the lowest cost so we can be comfortable with weak freight rates,” said Maersk Group chief executive Soren Skou last week. Mr Skou claimed load factors on the carrier’s ships were “at record highs” which had been “driven by Hanjin” and was confident that Maersk could hang on to most of its gains. He said the carrier wanted to grow market share organically, and as a result Maersk Line would add a “little more” capacity than the market growth. Meanwhile, Alphaliner noted that both MOL (THE Alliance) and OOCL (Ocean Alliance) were scheduled to receive 20,000 teu ships in the first half of 2017 – part of a massive 1.7m teu of cellular capacity that is stemmed for delivery next year.The Loadstar is fast becoming known at the highest levels of logistics and supply chain management as one of the best sources of influential analysis and commentary. source: The Loadstar
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2016, 14:08:27 »
16,5 meter diepgang  :o

Nou dat kan de schelde niet hebben volgens mij  ???
Toch niet tot aan Antwerpen. Wel Vlissingen denk ik.
Misschien daarom de nieuwe zeesluis bij Terneuzen, en het samengaan van zeeland seaport en Gent haven?
Zij komen dan gelijk bij de grootste 10 wereldhavens.


Ook een reden van deze ontwikkeling , dat de Duitsers niet hard mee willen werken aan een snelle spoorverbinding richting Rotterdam ?
Zodat het meeste idd naar Hamburg zou gaan?

Zeer interessant dit Sobat , bedankt voor het delen.
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Zijderoute contra Europese havens
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2016, 14:25:56 »
Hoeveel treinen zijn dat?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol