Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57106 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #195 Gepost op: 21 mei 2022, 17:35:32 »
Dank heren  :D Het is inderdaad genieten!

Bouwupdate:

Met de kleine meid in huis toch nog wat hobbytijd gevonden. Naast het ballasten van sporen in het stationsgebied, heb ik nu ook de modules van Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen aan elkaar verbonden. Althans, ze zijn uitgelijnd en goed op hoogte gebracht.
Het valt nog niet mee om te meten en te zagen tussen alle voedings- en rustmomenten, maar het is gelukt  _o_

Nu kunnen hier de laatste sporen gelegd worden, zodat er in de bovenbaan gereden kan worden.



De oude situatie; rechts in de hoek zie je dat 1 module van Gilze-Rijen nog een stootbord mist en niet uitgelijnd is met de modules van Tilburg Goederen...



Nieuwe situatie; de module van Gilze-Rijen heeft ook een stootbord én is uitgelijnd met de andere modules...



De plaats waar de sporen de modules kruisen is waterpas en afgemeten. Vooraan sluit het niet 100%, maar daar komt scenery, dus dat is niet erg...



De andere zijde van Tilburg Goederen is 1 grote bouwput en rommel. Dat ga ik vandaag ook nog opruimen!

Nu deze klus klaar is, ga ik me weer richten op het leggen van rails en dit aansluiten. Bij DTS heb ik een nieuwe TM44 gekocht, zodat de hoofdbaan tussen de modules aangesloten kan worden. En dan kan ik pendelen! Want de keerlussen aan beide zijden, zijn nog niet gemaakt...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #196 Gepost op: 28 mei 2022, 00:13:24 »
Bouwupdate:

De boog tussen Gilze-Rijen 3.0. en Tilburg Goederen is gelegd. In werkelijkheid liggen hier nog een natuurgebied en 2 treinstations tussen, maar het is modelbouw en ik heb geen onbeperkte ruimte. Tilburg West (in mijn tijdperk; heden ten dagen Tilburg Universiteit) komt er helaas niet op, evenals de opstelsporen tussen dit station en Tilburg Goederen. Die worden wel gemist, want ik kannu geen treinen 'afhandelen' en op- en samenstellen op deze bundel. Dat gebeurd dus op de hoofdlijn of binnen Tilburg Goederen zelf. Daar heb ik wel alle opstelsporen, dus zou ik tot een of meerdere leuke goederentreinsamenstellingen moeten kunnen komen.

De beider bogen worden een dezer dagen nog voorzien van bedrading en ballast, waarna de moduleovergangen doorgeslepen worden en het testrijden kan beginnen! Omdat de bogen kwetsbaar zijn, worden ze eerst geballast. Met de hand testrijden (trafo) werkte goed. Dus ik neem de gok...



Geen sporen te zien...



De beider sporen in een boog tussen de modules. Helaas is er te weinig ruimte om de bogen naast elkaar te leggen en 'uit te laten lopen' zodat het eilandperron niet in het gedrang komt. Door dit hier zo te doen, houdt ik rechts van Gilze-Rijen nog 2,5 meter over voor een helling naar het schaduwstation en hopelijk Oosterhout Vijf Eiken, het raccordement waar deze hobby allemaal om begonnen is!



Het eilandperron is nu compleet en kan verder aangekleed worden. Met behulp van de 3D printer maak ik vertrekseinen welke met de OC32 worden aangestuurd. Maar die komen er pas veel later op te staan, want die zijn erg kwetsbaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2022, 05:06:24 door Hoontje »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #197 Gepost op: 07 juni 2022, 03:55:55 »
Bouwupdate:

Afgelopen week kwamen de langverwachte attributen voor mijn vlogcamera binnen. Een set groothoek- en macro lenzen en een 'dummy' batterij, zodat ik langer kan filmen/foto's kan maken. De investering is vooral gedaan om betere Hoontje's How To's te kunnen maken, maar ik vind film en videografie ook wel echt steeds leuker moet ik zeggen...

Vanmiddag een en ander aan het instellen geweest en nu ben ik zover dat ik ook wat testopnames kan maken! Hierbij enkele opnamen;









Dit smaakt naar meer experimenteren. Wel blijft het echt een uitdaging om deze schaal goed scherp in beeld te houden. Het is simpelweg te klein, dus dat vraagt veel creativiteit in oplossingen om toch mooie beelden te krijgen!

Vanaf nu worden de vlogs ook allemaal opgenomen met de nieuwe apparatuur, hopelijk zien jullie de kwaliteitsverbetering dan ook  8)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #198 Gepost op: 12 juni 2022, 19:14:29 »
Fotobom:

Vandaag weer oefenen met de nieuwe camera. Hier in elk geval de foto's. Bewegend beeld is er ook, maar dat moet ik nog verwerken...

Gewoon even wat random foto's rond station Gilze-Rijen 1:160 waarbij ik vooral speel met de 'manuele focus' en dieptewerking, motion-blur en scherpte...

Alles uit de losse pols, nog geen statief. Dat komt er nog wel natuurlijk!





Verschillende scherptes en dieptes op het perron...





Verschillende zaken in de achtergrond scherp, voorgrond 'vaag'. Leuke effecten zo!









Steeds verspringende scherpte, ene keer op het gebouw, dan weer op de electrakasten of het dwergsein...



Ok, wat is het gebouw gehavend in al die jaren inmiddels  :roll:



Breedbeeld met scherpstellen op het wachtende NOCHje...



Een langskomende trein is ook scherp, met iets bewegingsblur, terwijl we focussen op het NOCHje van net...





Wisselend focuspunt/scherpte-diepte bij langsrijdende kolentrein...

Het is nog veel uitzoekwerk, maar ik ben al heel blij dat ik eindelijk redelijk fatsoenlijke plaatjes uit m'n camera weet te krijgen. Enkele dagen geleden waren het vooral heel vage foto's met verkeerde instellingen...
Zo leer ik elke dag weer een stapje bij!

Op naar de video's!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #199 Gepost op: 12 juni 2022, 21:02:35 »
Hoi,

Dat je nog tijd hebt met die kleine (y).

Gefeliciteerd ;D.

Wordt vanzelf betere foto's maken, vooral de verlichting en achtergrond van je baan speelt een belangrijke rol.
Maar dat zal ik jou niet hoeven uit te leggen ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #200 Gepost op: 13 juni 2022, 09:10:57 »
Dank je! Kleintje doet het goed, dus is er hobbytijd  (y)

Een achtergrond moet er nog komen. Verlichting is er in verschillende vormen. Bij deze proefsessie heb ik natuurlijk zonlicht gebruikt en verschillende ND.filters. Moet met m'n LEDpanelen nog foto's leren maken.
Langzaam maar zeker wordt het wel wat :)

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #201 Gepost op: 15 juli 2022, 06:01:27 »
Mini update:

Afgelopen weken zeer weinig aan de baan kunnen doen door een ongunstig werkrooster. (veel nachtdiensten) En een te warme zolder! Daarnaast ging alle vrije tijd in Hoontje.nl zitten.

Wel kans gezien om een stootblok te tekenen en te printen voor de kopsporen van Tilburg Goederen. Het model is gemakkelijk schaalbaar, dus mocht er interesse zijn, dan hoor ik het wel.







Het juk is vast te klikken op de rails. Dan zit het gelijk stevig vast. Ik ben er erg blij mee. Eerst wilde ik er gewoon kopen, omdat tekenen veel tijd kost, maar goed, eenmaal bezig, was het ook weer zo gemaakt. Naast deze stootjukjen, ook nog wat vrijbalken gemaakt voor tussen de wissels.

Binnenkort alles eens aanzwengelen en kijken of er treinen willen rijden van Tilburg Goederen naar Gilze-rijen en vice versa!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #202 Gepost op: 18 juli 2022, 01:41:57 »
Bouwupdate:

's Middags was het wat te warm, maar in de namiddag en avond even lekker archieffoto's van de aanleg van een van de losstraten te Tilburg GE kunnen kijken...



De losstraat tussen de loodssporen en de 3 opstelsporen wordt aangelegd. Het weeghuisje staat nog in de woeste grond en kan wel een mooie bestrating gebruiken...





Met behulp van een SIK met platte wagen vol stenen en een vrachtwagen van de lokale stratenmaker, werkt een ploeg zich behoorlijk in het zweet...



In de jaren '50 was alles nog gewoon handwerk! De zware stoepranden werden op hun plek gelegd door een krachtpatser. Ondertussen kijken verschillende werklieden toe. Ze puffen en steunen. Er moet nog zo'n 3km (in schaal, maar dat vertellen we ze niet) bestraat worden!

Anno 2022;



De steentjes en stoepranden komen van HUGWA.pl...



Eerst leg ik tapijttape neer, dat is dubbelzijdig en lekker sterk. Daarna met een pincet steentje voor steentje neerleggen. Zachtjes aandrukken en door...



Detailopname van het straatwerk. De randen moet ik steentjes op maat gaan snijden. Dat gaat verrassend goed met een scherp scalpel. Het is wel echt steen, het breekt snel als je er met een mes kracht op zet...



Verder zijn de beide bogen richting Gilze-Rijen 3.0. geballast. Als dit droog is, kan ik er draden aan solderen en de boel doorslijpen op de moduleovergang...



Dan, beloofde foto's van het stootjuk wat veelvuldig was te vinden op Tilburg GE. Hier bewaakt het, het einde van het noordelijke kopspoortje naast de losweg. Alle scenery moet er nog omheen. Ook moet de rails nog geschilderd worden hier. Dus klik ik na het maken van de foto het stootjukje weer los...







Met het Sikje, wat hier jaren geleden ook al hielp bij de aanleg van de losstraat  ;D

Mocht er interesse zijn in dit juk, dan laat het even weten. Er zijn al heel veel aanbieders van mooie stootjukken in onze schaal, maar goed, wil je deze, dan kan dat wel geregeld worden   8)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #203 Gepost op: 09 oktober 2022, 15:32:00 »
Bouwupdate:

Vandaag lekker kunnen knutselen. Althans, met autootjes mogen spelen. Voor Hoontje.nl heb ik nieuwe decals laten ontwikkelen en deze moeten natuurlijk getest worden! Dus de printer aangeslingerd en voertuigen voor mijn modelbaan uitgeprint, een DAF A414 bakwagen en een Commer Walk-thru. Deze laatste met open deuren.
De decals zijn erg strak geworden! Het ATO-logo is goed te lezen op de deuren! En de teksten zijn loepzuiver. Ik ben er erg blij mee!

Ook zijn de langverwachte en eigenlijk al opgegeven, straatsteentjes binnengekomen. Met excuses van de fabrikant, hij was het door een verhuizing helemaal vergeten. Als bedankje heeft hij er nog andere steentjes bijgedaan, eens kijken wat ik daarmee ga doen. Nu kan ik in elk geval wel de losweg helemaal afleggen... Ik weet wat ik aan het doen ben deze winter...

Goed, enkele foto's van de voertuigen;









Zo, nu eens de rommel opruimen die ontstaan is op de werkplek!

Fijne zondag allen!

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #204 Gepost op: 16 november 2022, 10:23:38 »
Zeer fraai werk die voertuigjes.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #205 Gepost op: 27 november 2022, 22:42:51 »
Bouwupdate:

Ok dan, vanmiddag stappen gemaakt en steentjes gelegd. Tot het weeghuisje was al gelegd. Veel van geleerd en vooral ook gezien dat het nog niet mooi genoeg was. Dus heb ik een groot deel herlegd.
Het zijn echt keramieke steentjes, dus vormvast en het legt lekker door. Maar goed, door de vorm van de losstraat en glooiende sporen, kreeg ik er toch een soort "scheur" in m'n straatwerk. Dat wordt opgelost met op maat gebroken stenen. Dat heb ik op sommige plekken langs de randen al gedaan. Later volgt vervuiling en groen.

Goed, foto's;





Toen ik vanmiddag begon met steentjes leggen, was ik tot hier gebleven...



Een deel is weer herlegd omdat de ruimtes tussen de stenen wel heel grof werden...



De stoeprand aan de voorkant lukt steeds beter.  Tussen de ballast en de losstraat heb ik wat ruimte gemaakt. Met andere woorden, het schuim van de losweg wat weggesneden. Daar vallen de stoepranden nu in. En zitten direct op de juiste hoogte.



Het resultaat tot vanavond...

Al bij al is nu ongeveer een kwart van deze losstraat gelegd... Ik ben dus nog wel even zoet!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #206 Gepost op: 28 november 2022, 17:13:58 »
Hoi,

Weer mooie update Alwin.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #207 Gepost op: 27 december 2022, 00:07:31 »
Dank je Koen. Langzaamaan wordt het iets ;) ;D

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #208 Gepost op: 27 december 2022, 00:08:23 »
Fijne feestdagen iedereen!!!

Hier eindelijk tijd om weer wat te hobby'en. Ik heb eindelijk weer eens een Hoontje's How To af kunnen maken.

Klik hier voor het filmpje

Deze hobby heeft zoveel leuke facetten! Het maakt wel dat de baanbouw zelf niet echt vlot... Maar goed, tis hobby hé!

Ondertussen zijn er nog wat rijen steentjes op de losstraat bijgelegd én zijn er weer wat draadjes getrokken onder de baan... Allemaal nog niet foto waardig, dat komt nog wel...

Ondertussen ben ik met Hoontje.nl bezig om een demo uit te werken, die zal te zien zijn op de beurs in Rijswijk in januari 2023. Wat precies ga ik nog niet vertellen. Het is géén 3D printer in actie, daarvoor is het apparaat me te kostbaar om te verplaatsen. Daarnaast zijn er anderen die dat al laten zien. Wat het wel is? We zien elkaar op de beurs! :mrgreen:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #209 Gepost op: 03 oktober 2023, 12:12:52 »

Qua vorderingen lijkt het project stil te staan door het weinige posten. Echter valt dat wel mee. Om te laten zien hoe langzaam het gaat qua steentjes leggen, hier een foto van vandaag en hieronder een foto van een half jaar geleden...



Nog 80 cm te gaan... Zucht, waar ben ik aan begonnen hahaha...

Ondertussen zijn via verschillende kanalen nieuwe rails (PECO) binnengekomen en is het ontwerp voor het schaduwstation nagenoeg klaar.
Voor het bijbehorende houtwerk beraad ik me nog of ik de laatste 2 modules zelf ga maken of laat maken bij bijvoorbeeld DAAR .
Bedoeling is namelijk dat een deel van de laatste module ook tevens Airbrush-werktafel wordt. De treinen schieten daar onderdoor richting het schaduwstation. Het werkblad zou dan met een pianoscharnier makkelijk omhoog gehaald kunnen worden, mocht daar onverhoopt wat misgaan.
Echter, dit is nog in de denkfase en nog lang niet uitgekristaliseerd.
Daarnaast ben ik denk ik toch van plan om de van Gend & Loos Loods te gaan 3D printen en te verfen met de airbrush. Qua lasersnijden kom ik er gewoonweg niet uit hoe ik dat moet tekenen. Enkele mensen hebben meegekeken, maar zonder bevredigend resultaat. Daarnaast, voor het 3D printen heb ik alle apparatuur in huis, het laseren zou uitbesteed moeten worden...

Kortom er zit nog veel in het vat!

Daarnaast nog altijd druk met Hoontje.nl en onze niet-meer-zo-kleine-spruit!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje