Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57097 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #105 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:46:22 »
Hoi,

Volgens mij ben je behoorlijk fan van Markenburg, het zijn ook mooie producten.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #106 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:16:18 »
Hoi Koen,

Ja daar lijkt het op zo hé. Vind ze oprecht heel mooi inderdaad. Maar heb ook een zwak voor Artitec bijvoorbeeld. Alleen momenteel is het echt een Markenburg project aan het worden. Heel deze module word dat eigenlijk wel...
Vandaag bezig geweest met de detaillering van de fietsenmaker. Ben benieuwd wat je ervan vind. Foto's volgen binnenkort.
Groetjes

Hoi tie

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #107 Gepost op: 19 augustus 2018, 17:51:01 »
VLOG-Update:

Zondag vlogdag, ditmaal een korte video over hoe ik de tuin van de fietsenmaker inricht.

De nieuwste VLOG vind je hier!

Langzaam maar zeker komt er een einde aan dit project en ik ben me aan het orienteren waar ik het vanaf volgende week over wil gaan hebben. Heb jij ideeën? Laat ze weten! (boompjes maken staat al op m'n to do lijst!)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #108 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:51:51 »
Alwin,

Leuk artikel over je in het Brabants Dagblad.  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #109 Gepost op: 31 augustus 2018, 22:07:56 »
Hoi,


Dankjewel! Ik zal het t.z.t. hier delen. Daar heb ik afspraken over gemaakt. Kennelijk heeft het in alle regionale kranten gestaan :) Erg leuk!

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #110 Gepost op: 28 september 2018, 21:34:03 »
Bouwupdate:

Zo en dan is het opeens bijna anderhalve maand stil hier. Geen vlogs, geen bouwupdates. Dat had alles te maken met een samenloop van omstandigheden. Een week ziek zijn waarin ik niet eens in staat was een nieuwe vlog te maken, laat staan te denken aan de modelbaan en daarna begonnen de examens voor mijn andere 'hobby', namelijk de brandweer. Vorige week ook nog een weekje lekker op vakantie geweest, dus dan schiet het allemaal alweer erg op!
Nu ben ik weer terug, helaas niet alle examens gehaald, dus daarvoor mag ik nog een keer terug, maar de theoriepapieren zijn in elk geval binnen. Dus is er weer meer 'bouwtijd' aan de baan! :D

Afgelopen weken niet helemaal stil gezeten, ik ben bezig geweest met de achterwand en verlichting rond de baan. Mijn baan heeft geen frieslijst of koof, dus heb ik een alternatieve verlichting bedacht. IKEA-spotjes! Ze waren in de aanbieding. Per module komen er, naargelang verlichtingsbehoefte, 3 of 4. Ze worden gemakkelijk op de achterwandplaat geklemd. De bedrading is in kabelgoten weggewerkt én omdat het LED-spots zijn, werken ze ook prima op een MEANWELL voeding van 7,5V. Ze komen op een aparte voeding, zodat de baan/scenery voedingen niet overbelast worden. In Amperes zou het namelijk allemaal net niet lekker passen en zeker als de baan uitgebreid wordt, dan heb ik hem toch nodig. Dus gelijk ook die aangeschaft en in orde gemaakt.
Onder de baan moet e.e.a. nog aangesloten worden, ik weet nog niet of ik het via een OC32/iTrain wil bedienen of via een drukknop in een van de modules, vandaar.

Goed, het volk wilt foto's neem ik aan?



De spotjes hier in 'proefpassing'. De armpjes zijn zeer buigzaam, waardoor ik ervoor kan kiezen bepaalde delen van een module wat beter uit te lichten dan andere delen. Dat geeft leuke effecten!



Aan de achterzijde komen er wel tal van losse kabels/draden bij. Dat is niet mooi én niet handig, als ik erachter blijf hangen bijvoorbeeld!



Zo is het al een stuk strakker en netter afgewerkt. Gewone goedkope plastic kabelgoot uit de bouwmarkt...



Via de zijkant van een van de poten van de module, loopt de kabelboom naar beneden, richting de voeding...



Netjes afgewerkt, al zeg ik het zelf! Bedenk me wel dat ik geen stekkers heb gemaakt tussen de boven en onder module. Dat is niet handig, dus daar ga ik nog wat op bedenken. Ze moeten wel los kunnen van elkaar namelijk!



Uitrichten van een spotje richting het stationsgebouw...

Goed, verder bij PEARD enkele achtergronden besteld. Tevens ben ik bezig daar een VLOG over te maken, dus ze zitten nog niet vast op de achterwand. Welke vinden jullie mooier? Ik twijfel tussen een woonwijk-achtergrond of gewoon een groen/loofbomen achtergrond. Enkele plaatjes ter vergelijk:



Geen achtergrond...



Woonwijk-achtergrond...



Loofbomen-achtergrond...

Welke is mooier?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2018, 22:13:09 »
Hoi,

Beide valt iets voor te zeggen.

Misschien delen kopiëren en die delen knippen en plakken op die van Peard.
Op aanvraag kun je volgens mij ook iets laten samenstellen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #112 Gepost op: 03 oktober 2018, 11:42:30 »
@ Koen, dank je. Heb een keuze kunnen maken!

Bouwupdate:

Afgelopen week zoals gezegd aan de achtergrond gewerkt van mijn modelbaan. Ik moet zeggen, dat brengt een heel nieuwe dimensie aan de baan! Ik heb, na adviezen hier en op een ander forum, gekozen voor de achtergrond met de woonwijk erop voor de Module [Station Rijen anno 1980].
Hoe heb ik dat gedaan?



De fotoachtergrond komt van PEARD en werd opgerold in een stevige koker geleverd. Inclusief duidelijke beschrijving hoe ermee om te gaan. Deze heb ik gevolgd, dus eerst de boel uitgerold op tafel en een nachtje door zware boeken laten 'rechten'...



Eenmaal zonder boeken, is de meeste bolling verdwenen. Aan de randen krult de boel nog iets, maar straks bij het aanbrengen heb ik nog wat stukken over, het gedeelte wat ik gebruik, is mooi vlak nu...



De boel afgedekt met kranten ter bescherming. Mijn bedoeling was om fotolijm uit een spuitbus te gebruiken, deze was echter nergens in huis meer te vinden. Anyway, de achtergrond plaat is nu nog saai, donker hout...



Bij gebrek aan fotolijm de andere constructieoptie gekozen, namelijk dubbelzijdige plakband. Hiervan hadden we nog veel rollen liggen na de verhuis, dus dat kwam mooi van pas. Tussen de banen zit ongeveer 3 - 5 cm. Kijken hoe dat gaat!



Het eindresultaat. Aan de randen heb ik de foto strak naar achteren gevouwen en ook vastgezet. Zo bleef hij het netste zitten. Bij mijn diorama heb ik de foto precies passend afgesneden, nu, 2 jaar later is er toch wat krimp opgetreden en zie je dus houten randjes...

Nog enkele detail/perspectief foto's...









Uiteraard wordt e.e.a. nog afgewerkt.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #113 Gepost op: 21 oktober 2018, 15:59:04 »
Bouwupdate:

Brrrr, het begint weer kouder te worden, ondanks de zonnige, droge dagen. Dus hobbytijd!!!
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het uitdokteren van 'hoe nu verder', de How To vlogs en electra voor de spotjes. Benieuwd hoe ik dat aangelegd heb? Kijk dan vanaf vanavond mijn nieuwste Vlog hierover.

Terwijl de computer de benodigde bytes aan het streamen is naar jijbuis, ben ik verder gaan knutselen aan de achtertuin bij de fietsenmaker.
Na allerlei pogingen er een toonbare achtertuin van te maken met bloemen en paden etc, alles eruit gehaald en ervoor gekozen om een paar flinke bomen te planten. Je ziet dan nagenoeg geen tuin meer, maar dat is niet erg. Het zorgt voor leuke doorkijkjes en hints 'dat er iets is', maar de aandacht gaat vooral naar de voorzijde van het huis en de fietsenmaker zelf.

Goed, foto's dan:





De achtertuin ligt er wat verwilderd bij. Het gras is een mix van strooisels van Woodland Scenics fine turfs (blended, burned en green grass, op het oog gemixt).
Achter het huis en naast de schuur heb ik een betegeld terras aangelegd. Helaas kon ik mijn ge-etste tuinset niet meer vinden, dus die staat maar in de garage...



De bomen geplaatst. Het zicht op de achtertuin is gelijk een stuk minder. Ik vind het echt wat hebben...









Enkele doorkijkjes hierboven. Poging gedaan de achtergrond mee te laten blenden. Op het oog ziet het er goed uit vind ik. Op de foto's met tegenlicht op de achtergrondfoto, maakt dat je ziet dat het een foto is en er dus een 'harde overgang' ontstaat. Da's wel spijtig. Met betere verlichting in deze hoek ga ik dat op proberen te lossen. Echter is er nu even geen geld voor een LEDpaneel van €200,-...



Ook het 'woeste land' naast de fietsenmaker probeer ik te laten blenden met de achtergrond. Mogelijk steek ik hier nog wat droge boompjes/takken er tussen, zodat de achtergrond nog beter aansluit...

Wat vinden jullie ervan?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2018, 16:07:50 door Hoontje »

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #114 Gepost op: 21 november 2018, 14:58:13 »
Bouwupdate:

Afgelopen weken druk met examens, toetsen en oefenen voor m'n groot examen van de brandweeropleiding-nieuwe-stijl in januari 2019. Tot nog toe alles behaald, dus dat geeft de burger moed! De hobbytijd staat daardoor wel onder druk, maar het is even niet anders.
De afgelopen weken vooral bezig geweest met het uitdenken van nieuwe ideeën en creatieve dromen. Na het bezoek aan MiWuLa in Hamburg, Duitsland, wil ik toch ook een rijdend brandweerautootje op de baan bijvoorbeeld. Niet zomaar, ik heb een paar eisen, (het zal eens niet  ;D )

- Hij moet een duidelijk doel hebben, dus er komen verschillende incidenten die hij 'at random' afgaat.
- Het moet via MCC in combinatie met DINAMO aangestuurd worden
- Het moet 1 (of meerdere) voertuigen worden waar ik zelf mee werk of jeugdherinneringen aan heb.
- Het testplankje moet gebouwd worden met reeds in bezit zijnde onderdelen en houtwerk. (Ik heb nog bergen resthout liggen)
- Als er geen incident is, moeten de incidentlocaties gewoon opgaan in de omgeving.

Om een en ander voor elkaar te gaan krijgen, heb ik mijn MCC set onder mijn diorama uitgehaald en een heus testplankje gemaakt. Hierop wil ik me de komende tijd gaan verdiepen in iCar en het autootjes bouwen kan ik dan m.b.v. dit plankje wat effectiever doen.

Enkele foto's van het plankje en de bouw ervan:



Uit resthout (vuren latjes 44mmx44mmx44mm en een multiplex plaatje van 71 x 24cm) is dit testplankje ontstaan. Ik had nog veel magneetband en zendlusdraad liggen, dus het wegdek was in no-time aangelegd... Althans de technische kant van het verhaal...



Het wegdek is na een tip op facebook, gemaakt van een placemat met 'cobblestone' motief van de ACTION. Nog geen €2,- voor een flinke lap wegdek...



Hier een detailopname van het motief. Deze is nog ongeverfd. Het op kleur brengen van deze placemat ga ik ook op het plankje testen. De placemat is stevig en een mm of 2 dik. Ik was bezorgd of de reedcontacten wel goed aangestuurd zouden worden door de magneet onder het vrachtwagentje. Gelukkig werkt dat feilloos...



Zo gezegd zo gedaan, met behulp van iCar/iTrain Ultimate het vrachtwagente geijkt en het rijdt nu automatisch rondjes. Het is erg leuk om ermee te spelen, dus dat heeft me een avond of wat gekost de afgelopen weken! Je kunt zo ontzettend veel uitproberen en instellen...

Op mijn youtubekanaal heb ik een aparte serie gestart om de bouw van dit testplankje en de verdere tests verder uit te leggen; MCC-afspeellijst

Verder ben ik begonnen aan de bouw van een nieuw Markenburg huisje, ditmaal de Oranjelaan 26.
Een schakelbare woning uit het thema 'Oranjelaan'. Dit wordt het 'doel' van de brandweerauto('s) om af en toe naar uit te rukken. Afgelopen zaterdag moeten assisteren bij een grote woningbrand hier in de regio, dus inspiratie genoeg!



Het huisje al wat in elkaar gezet, als proefpassing op de modulebaan. Ik was eerst van plan om er geen interieur in te bouwen, omdat de ramen beroet worden, maar de benedenverdieping is wel heel erg zichtbaar...



Dus een interieur! Met brandweermannen die op zoek zijn naar een vuurhaard. Hier alles nog in 'mock up' dus de meubels worden nog geverfd en ook de vuurhaard ontbreekt.



Als vuurhaard gebruik ik deze kaarsen van de ACTION met flikkerlicht-LED's. Ze zijn heel makkelijk te demonteren. De LEDs werken al bij 3V en geven een mooi geel/wit schijnsel af. Voor een brandhaard in 'real life' betekend deze vlamkleur een paar dingen;
1. we hebben te maken met een brandstof gecontroleerde brand. Er staan dus ramen/deuren in het huis open.
2. we hebben te maken met een goed ontwikkelde brand met hoge temperatuur en flinke vuurlast
3. we krijgen veel brandstof (Rook) in de ruimtes om de brand heen...
Dat geeft dus mooie mogelijkheden voor een huis wat volledig in brand staat, zonder dat de buitenzijde aangetast is. Ik wil nml. dat de brand niet opvalt als de brandweerauto niet in de buurt is.



Goed, het inbouwen van de LED's is dus niet zo'n probleem, evenals de inbouw van het interieur.





De benedenverdieping herbergt de grootste brandhaard, wit-gele vlammen en veel roet en vieze, bruinige rook tegen de ramen.





Doch mag je de brand niet zien, voordat hij er is zeg maar. Hierboven een proefopstelling waarbij eerst de vlammen aan zijn en je duidelijk de contouren van de rook etc. ziet en daaronder als alle LED's uit zijn. Geen zichtbaar interieur en geen brandhaard in het zicht! Missie geslaagd!

Naast het 'verdekt opstellen van interieur en brandhaard', was het ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat eventueel missende ruiten niet opvallen. Niet elk raam wilde ik openzetten met behulp van het kozijn, dat stond vreemd. Dus in sommige ramen zit geen glas verwerkt. Oordeel zelf, welke dat zijn op onderstaande foto's:







Op de bovenverdieping zitten in veel ruimten de ramen dicht, waardoor de branddoorslag daar een ventilatiegecontroleerd karakter heeft. Dat betekend zoveel als: weinig, wat rodere vlammen, maar wel een flinke opbouw van temperatuur en rooklaag. Ook word na verloop van tijd de brand uitslaand dus via de opengewerkte ramen, waarbij ik wil dat de gloed van de LED's in de rook meegenomen wordt. Om dit te bereiken maak ik handig gebruik van de lichtdichte skeletbouw van het Markenburg Huisje en heb ik de LED's onder verschillende hoeken geplaatst om het gewenste resultaat te bereiken. Wat dat resultaat is, zie je hieronder;



De rook is amper te zien op de foto, maar de rode verkleuring komt soms als een echte vlammentong naar buiten. Helaas vervormd het beeld tot een 'lichtbolletje' op de foto...

Zoals gezegd, op de bovenverdieping komt een dikke rooklaag, dus alle ramen zijn daar zwart beroet. Ook is er geen verlichting ingebouwd, noch een interieur. Dus valt het niet op als de vlammen uit zijn, dat er 'rookaanslag' te zien is;



De bovenverdieping ramen zijn gewoon duister, meer niet...



De vlammen op de bovenverdieping zijn wat roder van kleur in deze ruimte door zuurstofgebrek. Nu zie je ook het roet tegen de ramen zitten. De raampartij rechts laat een andere kamer zien en is dus donker, omdat die kamer afgesloten is van de brand. (Deur is dicht) In werkelijkheid zijn die ramen gewoon dichtgeplakt om lichtlekkage te voorkomen...

Nu de verlichting echt af is, werd het tijd de rest van de brand te creëren. Dus; Rook!
Het bepalen van een goed 'ventilatietraject' (= rook door het gebouw) is wat lastiger. Ik wil namelijk dat de vuurhaard toeneemt in heftigheid. Dus er hoeft niet meteen rook te zijn, eerst wat vlammen op 1 verdieping, klein, gloeiend en langzaam uitbreidend. Met een OC32 is dat goed te regelen qua licht/geluid effecten. De rook is echter een ander verhaal...
Na het testen van verschillende Seuthe rookgeneratoren, bleek dat de rook te snel afkoeld en neerslaat in de woning. Dus minimale rookvorming buiten het huisje. Met een ventilatortje kreeg ik al wat meer turbulentie en joeg ik de rook door het huis heen. Alleen was dat een te grote om in te kunnen bouwen onder de baan...



Via het www. vond ik in de RC-auto modelbouw rookgeneratoren met ventilatoren. Deze rook kwam er turbulenter uit dan de modelbouwtegenhangers die ik vond. Dus 1 op proef laten komen...



Het is een 12V rookgenerator met mini fan (computerventilatortje). Hij maakt best lawaai, maar onder de baan valt dat hopelijk wat weg. Tevens komen er via AVT-soundmodules ook nog brandgeluiden bij, dus zou het allemaal moeten meevallen!



Tijd om te testen! Maar dan moest eerst het huisje verder afgebouwd worden.
Door al het gemanipuleer en gedoe is het huisje wat uit vorm geraakt. Daardoor weken de muurdelen teveel en ontstonden er overal gaatjes. Dat willen we niet, want dan zou de rook echt overal uit de woning komen en da's ook té...

Goed, hieronder enkele plaatjes van de testopstelling:



Als je goed kijkt op deze foto zie je de rook door het opengewerkte raam stromen en ook rook uit de schoorsteen komen. De schoorsteen heb ik opengewerkt door een gat tussen de dakplaten te maken en daar een krimpkous doorheen te steken. Messingbuisje was geen goede optie, omdat dit te 'koud' is waardoor er amper rook uitkomt. Het krimpkousje is stug genoeg om open te blijven en is minder afhankelijk van de omgevingstemperatuur, waardoor de rook er gewoon doorheen walmt. Bovenaan slaat de rook neer, doordat ik een raam open heb staan. Als dat dicht is, stijgt de rook nog een centimeter of 3 op...



Totaalbeeld van het huisje. Zowel door het opengewerkte als het openstaande raam bulkt rook naar buiten en door de schoorsteen kringelt ook rook omhoog. Verder komt er geen rook uit de woning. Ook niet door de achterdeur die ik open heb gezet of via de garage.
Eventuele bewegende beelden komen nog een keer in een vlog voorbij! Die moet ik nog monteren en publiceren, dus keep posted!

Nu is het zaak om de aansturing verder af te werken en de boel op en onder de baan te monteren...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #115 Gepost op: 18 december 2018, 00:02:45 »
Bouwupdate:

Zoals ik al zei op facebook en eerder hier, heb ik tijdens Houten Digitaal de MCC spullen van een bevriend spoorstaaf lid over kunnen kopen voor zeer weinig. Daarmee is de aanleg van het MCC systeem zeker gesteld. Na inmiddels enkele avonden/dagen met het testplankje een en ander uitgeprobeerd te hebben, ben ik met de aanleg van het MCC traject op de [Module Venneweg] begonnen.



De nieuwe aanwinsten (de bus en touringcar) naast mijn eigen MCC-vrachtwagen van Schenker. Hier in proefopstelling op de module Venneweg...



Zo staat de module erbij sinds ik voor het laatst geknutseld heb. Alles moest dus eerst wat opgeruimd (lees: verschoven) worden...



Van Markenburg zijn de nodige straatonderdelen binnengekomen, onderandere "stoepen, enkelbrekers en kaaibanden" (trottoirtegels, molsgoten en stoepranden).



Snel in elkaar knutselen. Mark verkoopt dus tegenwoordig ook op maat gemaakte trottoir onderdelen, deze maar eens uitgetest. Normaliter bestelde ik gewoon grote vellen met stoeptegels en sneed ik alles op maat, dit werkt wel efficiënter moet ik zeggen. Het motief is hetzelfde, dus het sluit naadloos op elkaar aan...







De straatstenen (ACTION placemat) moeten afgesleten kinderkoppen voorstellen. Hier met poeders en verven verschillende kleurtesten. Ter referentie dus de troittoirtegels erbij gelegd...





Uiteindelijke basiskleur in eerste laag op de wegdelen. De meeste zijn al op maat gesneden. De grote lap is voor de keerlus van de auto's in de Module [Helix Tilburg]. Ik weet nog niet hoe groot die lus wordt, dus vandaar de gehele placemat ingekwast, om later minimaal kleurverschil te ervaren...



Het wegdek bouw ik als volgt op, in de 3mm dikke ondergrond guts ik een 3mm brede strook uit, deze vul ik op met dikke dubbelzijdige plakband van 2mm (Action) en daar bovenop komt de magneetband die later de autootjes moet gaan leiden.



Met behulp van afplaktape houd ik de soms wat onwillige magneetband nabij gaten voor reed-contacten in bedwang. Straks ligt er het wegdek overheen, dan wordt de magneetband wel omlaag gedrukt, echter moet hij nu al vlak liggen, om geen raar rijgedrag te krijgen bij de autootjes. Dit werkt tot op heden prima!
Naast de magneetband zie je in het schuim weggestopt ook 2 witte draden lopen, dit is de zendlus voor het MCC systeem om te kunnen communiceren tussen computer - iCar en MCC-decoder in de auto's. De draad is 0,2mm2, de standaard electradraad die ik op mijn baan ook gebruik om bv de stroomvoorziening aan te leggen...



totaaloverzicht, 1 set trottoirtegels + banden is voldoende om zo'n 140cm mee aan te leggen. Deze module is 121cm lang, dus dat werkt prima! Omgerekend heb ik 3 of 4 vellen nodig om het zelf op maat te krijgen etc, dus dit is ook nog eens goedkoper!



Proefpassen van de vrachtwagens als ik de weg opbouw. Ik begon met het trottoir, stoeprand, dan de molgoten, dan wegdek, dan weer molgoten en stoeprand. Die laatste moeten nog aangelegd worden. Dat doe ik pas als het wegdek op kleur is en vastligt. De brandweerauto wordt mijn eerste MCC ombouwproject. Ergens deze winter hoop ik daar nog tijd voor te vinden!



Test van een situatie die ik na wil bootsen op de baan. Een auto die mbv een servo + magneetje uitwijkt voor aanstormend MCC verkeer, zoals een bus of later dus een brandweerauto! Eerste testen zijn geslaagd, de auto hier is maar een tester. Ik ben bezig om een leuk model uit te kiezen en hier dan verlichting, zoals richtingaanwijzers en remlichten, in te maken. Dat maakt het geheel af. Oh, en een bestuurder natuurlijk!

Kortom er moet nog heel veel gebeuren! De reedcontacten moeten nog in orde gemaakt worden, de hardware onder de module aangelegd, de brandweerauto ombouwen, alles in iTrain/iCar inprogrammeren en natuurlijk de straat en bijbehorende scenery verder afwerken! Wat ik zei, ik moet echt heel veel tijd gaan vinden deze winter



Ter afsluiting een sfeerplaat van de NS 2200 als LLT richting Oosterhout Vijf Eiken...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #116 Gepost op: 30 december 2018, 01:17:40 »
Bouwupdate:

Afgelopen week bezig geweest met het wegdek van de Venneweg. Zoals eerder al gemeld fabriceert ik uit Action placemats de kasseien. Ernaast liggen molsgoten en stoepen van Markenburg. Nu is alles op kleur en geweatherd en ver af.
Alleen de molsgoten aan de zuidzijde moeten nog.
Goed, foto's;



Laatste kleuring van de wegdelen. Ook zitten de eerste washes en poeders erop...



Proef met de Renault 5 van RailNscale...



En met het MCC/FALLER Cat System vrachtwagentje...



Het wegdeel op de module vastgelegd. De naden vallen nagenoeg gewoon weg! In tegenstelling tot de naden van de trottoirs...



Preiserview, het sluit allemaal behoorlijk mooi aan. Denk met de juiste aankleding dat het wel wat wordt straks...



Start van de Venneweg, zo naast de Markenburg straatstenen doet het wel erg grof aan. Dat is even niet anders helaas...

Morgen verder afwerken en hopelijk inclusief het eerste groen werk! Gaat deze module wellicht gewoon afkomen deze winter!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #117 Gepost op: 06 januari 2019, 21:19:12 »
Bouwupdate:

Nog even niet verder gegaan met de straat en het groenen. Om echt goed te kunnen groenen ben ik vaak een dag of wat bezig. Aangezien m'n examenweek 14 januari start, ben ik vooral bezig met studeren en oefenen. Afgelopen donderdag stond gepland om te knutselen, toen kwam er een extra oefenmiddag tussendoor en gisterochtend ... tja, weer wat inspiratie opgedaan voor de modelbaan zeg maar. Vandaag eens uitgewerkt,

Een drugslab! Via Ebay vorig jaar en paar gaspakdragers kunnen bemachtigen en daarmee was het plannetje in mijn hoofd geboren. Enkele dagen later was er een ware golf van drugsafval en -labs in de provincie, dus inspiratie en belangrijker nog, beeld van deze schimmige plaatsen!
Met de kerstdagen ook de kamer eens opgeruimd en de laatste MC de Spoorstaaf modules ontmanteld. Op een van die modules stond een Romney-loods. Die had ik lekker roestig gemaakt. Het vervallen uiterlijk past prima bij mijn idee. Dus aan de slag!



In het lab wat dus al verlaten is, horen allerlei gevaarlijke stoffen, vaten, gereedschappen etc. etc. Via DM-Toys/Modellbahn Union kun je allerlei 3Dgeprint interieur krijgen. Hier heb ik  tijdens Station N-spoor 2018 heel wat van ingeslagen en dat komt nu van pas.
Alle onderdelen en de gaspakdragers geschilderd...



Proefpassen van de verschillende onderdelen. Dit doe ik nagenoeg altijd. Vaak volgen er meerdere varianten, voordat ik het definitief allemaal vastzet...



Eindresultaat na een klein uurtje schuiven met materialen...



Een gaspakdrager ontfermt zich over een vat, terwijl een ander de machines probeert uit te schakelen...



Onderzoek ter plaatse...



Een voor een worden alle vaten en het afval naar buiten gebracht. Buiten wil ik nog een smoetzige vrachtwagen neerzetten. Aangezien bij de buren al brand is, ga ik hier niet ook nog een brandweerwagen plaatsen. Dat is teveel van het goede...



De Romney-loods. Een messing bouwkitje van N-detail.de. Stond dus ooit op de MC de Spoorstaafmodule...



In de loods heb ik een LED-strip aangebracht van 12V, warm wit. Moet nog goed gedimd worden. Dit is veel te fel. Op de baan wordt hij aangesloten op 7,5V, hier is het 15V, dus dat zal sowieso al wat schelen qua lichtsterkte. Met de OC32 regel ik verder dat er een mooi licht gaat stralen...



Inkijkje in de geplaatste loods. Straks komen er nog bossages en een hekwerk voor, dus dan zie je het amper nog vrees ik. Ach, gelukkig hebben we de foto's nog hé!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #118 Gepost op: 06 januari 2019, 23:24:06 »
Hoi,

Ben je je examenfrustratie nu kwijt? ;D

Erg benieuwd hoe je FCS gaat werken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #119 Gepost op: 07 januari 2019, 00:29:02 »
Hoi,

Een hele mooie realisatie van je inspiratie.
Komt de loods bij de Curver te staan of bij Hulten?

Hoe zit het met je tijdperk? Dit lijkt mij erg actueel.

Groeten, Pieter